Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Fjärde rundan]

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Sidd å sin sida nämner bara Martin 1 gång under hela spelet. Och det är ett "hej och välkommen"-inlägg.
Å det femte. Om man tittar på relationen Khan - Sidd.. så:

Sidd skriver inget om Khan i R2, i R1 dyker han upp två gånger i Sidds poster: dels som "Lågflygare" (tillsammans med andra) och dels ger Sidd Khan beröm för att han håller fast vid Basse. I R3 skriver några inlägg om Khan. Men fortfarande: när han ska hitta alternativ till SIdd själv bakom Xyas landar han först på Genesis (!) och sedan, efter att Larsson baitat honom lite, på Impetigo. Khan dyker inte upp, förrän precis innan rundan stänger, på det sättet (Om ulvarna vet när rundan stänger, vilket de kanske gör, kan man ju tänka sig, som sagt, att ulv-Sidd chippar iväg en boll på sin ulv-polare precis innan deadline).

Khan å sin sida... har inte nämnt Sidd alls förrän i R3. Men då är vi i läget 6-2 och inget alternativ till Sidd har lyft. Khan utlovar också en analys av Martin3:s och SIdd:s poster för att bestämma vem han tycker ska vara bakom Xyas, men den uteblir.

Så vi byter fot, tror jag.

Röst: Khan
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Såhär tänker jag för övrigt: om vi röstar ut Khan och han visar sig vara bybo så kommer antar jag att den sista ulven är antingen Martin3 eller Xyas. I det läget är det två spelare som har förmågeclaims som talar till deras fördel, men om vi antar att min förmåga inte är trasig måste det vara någon av dem.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jahapp - här var det tyst och beskedligt. Jag ska försöka bryta det här.

För det första:

RÖST: VIMES
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Nu röstar jag om samtidigt som jag läser, och just nu är Martin3 betydligt mindre röd än Vimes.

I runda 1 är han lugn och ganska tyst, men röstar tidigt på Basse och bryter inte det, trots drev mot andra.

I runda 2 är han lite frånvarande (men inte totalt passiv som jag) men försöker hålla igång. Han hakar inte på drevet mot Rasmus, utan röstar Xyas. Vilket är en farbror jag själv hade som röd rundan senare, så det är inte alls orimligt att misstanken sprider sig.

I runda 3 är han aktiv, analyserande och vettig i sina genomgångar. Jag gillar det jag läser och han är osäker nog att ha både mig och Sidd på rödlistan. Det är förtroendeingivande.

Martin3 är grönare än jag tidigare trott.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Så låt mig nu komma med ett case:

Vimes har ljugit om att han är siare.

Utifrån spelupplägget är det fullt rimligt att tro att rangordningen kan påverka siandet. Att hitta på en nerfad siare, som inte kan välja vem som sias, är en riktigt bra lögn i sammanhanget. Att den kopplas till den nya spelmekaniken gör att en äkta siare kan bli osäker nog att tro att det kan finnas två stycken, om ulvarna nu inte hade tur nog att ta ut siaren redan i första rundan. I och med att Vimes är erfaren ulvmeister är det ett påhitt jag lätt kan tro om honom.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Så låt mig nu komma med ett case:

Vimes har ljugit om att han är siare.

Utifrån spelupplägget är det fullt rimligt att tro att rangordningen kan påverka siandet. Att hitta på en nerfad siare, som inte kan välja vem som sias, är en riktigt bra lögn i sammanhanget. Att den kopplas till den nya spelmekaniken gör att en äkta siare kan bli osäker nog att tro att det kan finnas två stycken, om ulvarna nu inte hade tur nog att ta ut siaren redan i första rundan. I och med att Vimes är erfaren ulvmeister är det ett påhitt jag lätt kan tro om honom.
Så... caset är att min siarroll är sannolik?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Vimes hoppar också på tåget mot Hellzon väldigt kvickt, nästan utan motivering, efter att han tidigare röstat på Basse. Vid det laget har xyas och Genesis precis röstat på Hellzon, och då utan skarp motivering de heller. Han försöker också få liv i ett drev runt Hellzon med sitt nästa inlägg. Nästa inlägg efter det försöker avstyra attack på Genesis, antagligen för att få ihop röster mot Hellzon istället. Nästa inlägg försöker dreva vidare mot Hellzon, efter att från början haft "jag glömde bort att du var med" som ursäkt kring röstandet.

Överlag läser jag Vimes första runda som nervös efter att folk inte drevar vidare från Basse till Hellzon. Det skrivs väldigt mycket om Hellzon, baserat enbart på inaktivitet. Att han sedan tycker det inte är rödande att flytta sin röst mot slutet, är som att i förväg försvara sig mot ett röstbyte om det skulle komma ett nytt tåg att hoppa på.

Det här inlägget tycker jag är mest graverande. Det känns hela tiden som han försöker styra bort tankarna från Basse mot Hellzon, utan att ta totalt avstånd från att Basse är potentiell ulv. Som en ulv som försöker försvara en ulv utan att blotta någon av dem, så att säga.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
gl hf, nu går jag och lägger mig.


Förresten, med tanke på att du försöker veva igång det här nu... Är det så att du vet att rundan inte kommer sluta *närsomhelst*?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Sista röstningen på Hellzon ser ut så här: Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL, Basenanji, LJSlarsson

Jag skulle bli mycket förvånad om ulvarna vågat kasta bort mer än en röst någon annanstans än i den gruppen. Sidd röstade på Basse, vilket de antagligen kommit överens om för att gröna honom.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
gl hf, nu går jag och lägger mig.


Förresten, med tanke på att du försöker veva igång det här nu... Är det så att du vet att rundan inte kommer sluta *närsomhelst*?
Inte det minsta. Det är bara det att det är först nu jag har chans att skriva och läsa ordentligt. Dator + tid + alla barnen sover.

Själv tycker jag du verkar nervös nu när jag börjat gräva på dig. Är det så?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag tycker du kan claima, Khan, om du inte redan gjort det.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Det är bara möjligt om ulvarna avstod ett nattmord eller försökte döda en av sina egna i tron att väktaren skulle skydda denne. Båda känns väl fruktansvärt riskabla, dom har dessutom redan förlorat Basse.
Finns förstås möjligheten att dom inte får skjuta varje runda pga någon mekanism vi inte känner till men det skulle vara den enda anledningen.

btw, jag har inte fått någon bekräftelse på att mitt försvar fungerade. Borde jag ha fått det?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Nä, nu måste jag gå och lägga mig jag med.

Men om jag dör i natt, vet ni i alla fall var jag står i frågan.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag lär också hoppa i säng, får hoppas det här mot vimes inte tar fart, det känns som ett sista desperat försök.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Okej! Jag vaknade upp med en helt tokig teori i huvudet. Tänk om det är så att Lukas bestämmer när rundan ska sluta baserat på rösterna? R2 var betydligt kortare än R1 och R3 (och denna runda!). Och i R2 röstade vi enbart på bybor. Min "mellan dröm och vakenhet"-teori var något i stil med att Lukas går in och gör en rösträkning vid typ 12 timmar, och kör sedan 24 h +/- [någon uträkning baserat på röstläget]. Så... jag kollade lite.

Det verkar inte stämma.

Däremot passade jag på att göra en sån här på R2, vilket jag inte gjort tidigare:
R2 said:
(1:08:09) Spelstart
(1:08:46) Vimes - RasmusL (1)
(1:09:26) Sidd - RasmusL (2)
(1:09:56) Impetigo - RasmusL (3)
(1:12:32) LJSLarsson - Vimes (1)
(1:17:31) Genesis - RasmusL (4)
(1:18:20) RasmusL - Genesis (1)
(1:19:07) Martin3 - Vimes (2)
(1:19:55) Martin3 - Khan (1) (Vimes 1)
(1:20:07) Genesis - Xyas (1) (RasmusL 3)
(1:20:09) 12 h sedan spelstart
(1:20:21) Martin3 - Xyas (2) (Khan 0)
(1:20:36) LJSLarsson - Xyas (3) (Vimes 0)
(1:21:48) LJSLarsson - RasmusL (4) (Xyas 2)
(1:22:29) Xyas - RasmusL (5)
(2:00:06) STOPP
Eftersom det bara är bybor på tapeten (givet att Xyas faktiskt är bybo) finns det inte jättemycket att säga. Däremot börjar jag fundera på ulvarnas spelstil i den här matchen. Mitt intryck är att de kör på "sitt still i båten" (vilket ju är en bra strategi). Jag tror att Basse rätt tidigt uppmanade övriga ulvar att strunta i att försöka rädda honom och låta sina röster ligga. Om vi t.ex. kollar på den här sekvensen:

Alla Martins röster said:
(1:19:07) Martin3 - Vimes (2)
(1:19:55) Martin3 - Khan (1) (Vimes 1)
(1:20:07) Genesis - Xyas (1) (RasmusL 3)
(1:20:09) 12 h sedan spelstart
(1:20:21) Martin3 - Xyas (2) (Khan 0)
och jämför den med den här:

Alla Sidds röster said:
(1:09:26) Sidd - RasmusL (2)
Så ser de lite olika ut. Eftersom det bara är bybor på tapeten finns det ju, för en ulv, ingen riktig poäng med att hålla på och byta drev. En gammal visdom är att ulvar inte vill sitta i drev som leder till att bybor blir utröstade, men kanske har metat ändrats här? Lägg en röst, flytta den inte, undvik att synas i röstningen.

Det är ju förstås för svagt att på riktigt vara grönande för Martin3, men det kan vara värt att ha med sig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Dåligt drag här. Jag saknar Genesis.

Men @LJSLarsson och @Impetigo ! Ni är gröna och lever. Skriv nått!

Jag tror att vi har läget att en av Khan och Martin3 är sista ulven. Det finns saker som talar emot båda, men för min del välter nog väktar-claimet över det till Martins fördel.

Men lite input hönni!

---

EN grej som stör mig är att Khan försöker veva igång ett drev mot mig. Inte för att jag kommer bli utröstad. Utan just för att jag inte kommer bli det. Det verkar vara en jättekonstig grej att göra som sista ulv framför galgen. Här är ju "rätt spel" att försöka bygga ett case mot Martin3 för att undgå lynchen. Vad säger ni övriga?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Efter att ha velat lite gällande Martin3 så tror jag ju nu att det är Khan som är sista ulven. Hans försök att frama Vimes som en sista desperat wifom päls-to-the-wall move: "Eftersom jag inte har något att förlora så kan jag ändå prova vad som helst!"

En bieffekt av att inte veta när rundorna slutar - i alla fall för mig - är att när man känner sig färdig så blir det inte mycket mer efter det.
Även om jag började tro på Khans teori och gjorde ett ultra-gräv på Vimes så finns ju risken att rundan avslutas innan jag är klar, så då känns det bättre att avvakta in nästa runda. Antagligen vinner vi då, och gör vi inte det är det bättre att göra grävet i början.
 
Top