Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Fjärde rundan]

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så vem var väktaren då?
Mitt spontana svar skulle ha varit "Khan, för han har lågflugit så mycket", men han har ju redan påstått att han är vaniljbybo.

Skulle juuuuu kunna vara Genesis, men han har verkligen stuckit ut hakan detta parti vilket vissa väktare vill undvika. Men samtidigt vet jag inte hur mycket väktare brukar lågflyga egentligen ... man vill ju inte röda sig i onödan som väktare och hamna i drev där man måste outa redan runda 1 .... hm.

För mig handlar det mest om att jag har svårt att se varför Khan skulle döda Genesis istället för Vimes.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
För mig handlar det mest om att jag har svårt att se varför Khan skulle döda Genesis istället för Vimes.
- Ta ut aktiv spelare.
- Ta ut väktaten (om Khan nu misstänkte att Genesis var väktaren).
- Khan har ulv-fömåga som låter honom flytta om folk och är rätt säker på att Vimes aldrig kommer få sia honom.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag lutar allt mer åt att Martin3 är sista ulven.

En sak som är väldigt vanligt på Rollspel.nu är att väktaren inte kan vakta samma bybo två gånger i rad. Eftersom jag och Vimes var 100%, och ulvarna antagligen försökt (och misslyckats) med att döda Vimes så behövde de bara sikta in sig på honom en gång till eftersom väktaren skulle vara tvungen att välja någon annan.

Men Martin3 är ny och känner inte till detta. Att välja mellan mig och Vimes är ett vågspel där han har 50% risk att välja fel. Bättre då att ta ett säkert kort som Genesis istället.

Röst: Martin3
Jag vet inte om jag kan bidra med behjälplig information här men det jag fick reda på om min förmåga när jag frågade Lukas var att den aktiveras på min tur men han sa inget om att jag inte fick väkta samma flera gånger i rad och klagade inte heller när jag gjorde så, fick bara en like tillbaka.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
För att lägga korten på bordet - jag är helt vanlig bybo modell vanilj. Inga krafter, ingen speciell, ingenting.
Okej, men det här grönar ju nästan Martin3 helt och hållet. Vi måste föreställa oss ett tokigt scenario utan väktare för att det inte skulle stämma.

Så, om Khan är ulv i det här läget. Varför kontraclaimar han inte väktarskapet?

Har vi bara 1 ulv kvar (Khan) kommer det ju, även om vi tror på hans väktarclaim ändå vara byn som vinner. Vi hänger Martin3 i tron att han är ulven, och hänger Khan därefter. Byvinst. I ett sådant läge är det kanske vettigare att inte claima väktare och hoppas på att byn ska vända blicken från "Khan eller Martin3".

Så. Det är väl möjligt att Khan är evuul, ändå.

Jag gör såhär tills vidare:

Röst: Khan
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Mitt spontana svar skulle ha varit "Khan, för han har lågflugit så mycket", men han har ju redan påstått att han är vaniljbybo.

Skulle juuuuu kunna vara Genesis, men han har verkligen stuckit ut hakan detta parti vilket vissa väktare vill undvika. Men samtidigt vet jag inte hur mycket väktare brukar lågflyga egentligen ... man vill ju inte röda sig i onödan som väktare och hamna i drev där man måste outa redan runda 1 .... hm.

För mig handlar det mest om att jag har svårt att se varför Khan skulle döda Genesis istället för Vimes.
Jag tycker det här är för många om och men. Vi kan ju tänka oss en väkarroll som inte helt ser ut som den du beskriver (en variant som förekommer är ju att man får väkta samma spelare om man lyckats med sitt väktande rundan innan). Men hur väktarrollen ser ut i spelet behöver vi inte veta. Det räcker med att ulvarna inte är säkra på att den ser ut som du antar att den gör för att förklara varför de sköt på Genesis.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
- Ta ut aktiv spelare.
- Ta ut väktaten (om Khan nu misstänkte att Genesis var väktaren).
- Khan har ulv-fömåga som låter honom flytta om folk och är rätt säker på att Vimes aldrig kommer få sia honom.
Ja, du har nog rätt. Martin3 är nog väktaren, Khan sista ulven.

Röst: Khan
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Okej, men det här grönar ju nästan Martin3 helt och hållet. Vi måste föreställa oss ett tokigt scenario utan väktare för att det inte skulle stämma.

Så, om Khan är ulv i det här läget. Varför kontraclaimar han inte väktarskapet?

Har vi bara 1 ulv kvar (Khan) kommer det ju, även om vi tror på hans väktarclaim ändå vara byn som vinner. Vi hänger Martin3 i tron att han är ulven, och hänger Khan därefter. Byvinst. I ett sådant läge är det kanske vettigare att inte claima väktare och hoppas på att byn ska vända blicken från "Khan eller Martin3".

Så. Det är väl möjligt att Khan är evuul, ändå.

Jag gör såhär tills vidare:

Röst: Khan
Hallå där! Varför skulle det vara kaos att inte ha en väktare? Eller att Genesis eller någon av de andra var det?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Hallå där! Varför skulle det vara kaos att inte ha en väktare? Eller att Genesis eller någon av de andra var det?
Genesis kan ha varit väktaren, men annars måste ju ulvarna ha stått över ett nattmord vilket inte är så troligt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Såhär tänker jag:

Eftersom det inte blev något nattmord i förra rundan verkar det rimligaste vara att det finns en väktare, gör det inte det så:
1. valde ulvarna att inte nattmörda, eller så
2. finns det någon begränsning i nattmordet som vi inte känner till

1 håller jag för väldigt osannolikt. 2 är väl möjligt.

Jag tror inte Genesis var väktare, men det är förstås en möjlighet. Oavsett hur det är menar jag att det är lite väl modigt av Martin3 att claima väktare som ulv i det här läget. Varför skulle han göra det? Enda riktigt tydliga ulvrationaliteten är väl om det är så att han har antagit att Genesis var väktare och alltså hoppas komma undan med det... Eller! Kanske är det så att ulv-Martin3 vet att ulvarnas nattmord har någon nerf på sig (som gjorde att det inte blev något nattmord R2 och att Genesis och inte jag blev skjuten R3) och utifrån det dragit slutsatsen att byn nog inte har någon väktare!?

Det är ett alternativ-scenario jag kan tänka mig.

@Martin3 ! Berätta om din förmåga! Vilka begränsningar har den? Hur kom det sig att du missuppfattade den i R1?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Datadump

[quote = röstning, R3]
(Dag:Timme:Minut) [Den som röstar] - [Den som får rösten] (Antal röster på denne) (Eventuella förändringar i andra drev)

R3
(1:08:25) Spelstart
(1:10:34) Sidd - Xyas (1)
(1:10:51) Genesis - Xyas (2)
(1:11:54) Vimes - Sidd (1)
(1:12:13) Khan - Xyas (3)
(1:12:21) Xyas outar sin förmåga
(1:13:51) Vimes - Xyas (4) (Sidd 0)
"Jag föreslår att vi röstar ut Xyas och ser till att ha ett vettigt alternativ under honom."
(1:15:21) Impetigo - Sidd (1)
(1:17:05) LJSLarsson - Xyas (5)
(1:17:09) Martin3 - Xyas (6)
(1:18:05) Xyas - Sidd (2)
(1:20:15) Impetigo - Xyas (7) (Sidd 1)
(1:20:19) Impetigo - Sidd (2) (Xyas 6)
(1:20:25) 12 h sedan spelstart
(1:20:53) Sidd - Genesis (1) (Xyas 5)
(1:20:57) LJSLarsson - Impetigo (1) (Xyas 4)
(1:21:07) Genesis - Impetigo (2) (Xyas 3)
(1:21:08) Xyas - LJSLarsson (1) (Sidd 1)
(1:21:19) Xyas - Sidd (2) (LJSLarsson 0)
(1:21:21) Genesis - Xyas (4) (Impetigo 1)
(1:22:02) Sidd - Impetigo (2) (Genesis 0)
(1:22:29) LJSLarsson - Sidd (3) (Impetigo 1)
(1:22:59) Sidd - Xyas (5) (Impetigo 0)
(2:09:38) Sidd - Khan (1) (Xyas 4)
[/quote]
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jaha. Nu klantade jag till citat-taggen där. Nåja. Finns inte så jättemycket att säga om röstningen tycker jag. Det som sticker ut lite är ju Sidds försök att veva igång ett drev mot Khan precis på slutet. Är det ett genuint försök är det förstås grönande för Khan, men det kan ju också vara att Sidd vet att han är en dead man walkning och förutser att rösten kan komma att verka grönande för ulv-polaren Khan.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
@Martin3 ! Berätta om din förmåga! Vilka begränsningar har den? Hur kom det sig att du missuppfattade den i R1?
Vad vill du veta mer? Jag antar att jag inte får citera PM:et. Jag får skydda en person per natt från nattmord. Förmågan aktiveras på min tur i ordningen.

Jadu, hur kunde jag missa det. Jag var så inne på att jag ville ha Hellzon kvar på grund av hans förmåga att det inte slog mig att nattmord inte är det samma som att bli utröstad. I mitt huvud var båda mord som händer på natten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jag gick tillbaka till de tidiga rundorna för att kolla om Martin3 skriver något som emotsäger att han är väktare. Det gör han inte, vad jag kan se. Han har till och med ett (av de få inlägg han skrev den rundan) inlägg i R1 där han undrar om hur rankingsystemet inverkar på förmågeanvändning (vilket ju kan tolkas som ett indicium på att han har en aktiv förmåga). Det som däremot slår mig när jag läser Martin3:s första runda är att han, om han är ulv, verkligen slänger Basse under bussen. Han är inte särskilt aktiv och hade lätt kommit undan med en röst någon annanstans, men väljer pekar ut Basse (tillsammans med Hellzon och Genesis nb) i ett inlägg, och röstar sedan konsekvent på Basse.

Grönande!? Eller... Sidd spikar ju också fast sin röst på Basse och han var ulv. Frågan är om Ulvkapten Basse har sagt "Hörrni småulvar Sidd och Martin, jag kommer säkert bli misstänkt och jagad direkt, det är så det brukar vara. Se till att rösta på mig hönni. Annars kommer det se dåligt ut."
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Vad vill du veta mer? Jag antar att jag inte får citera PM:et. Jag får skydda en person per natt från nattmord. Förmågan aktiveras på min tur i ordningen.

Jadu, hur kunde jag missa det. Jag var så inne på att jag ville ha Hellzon kvar på grund av hans förmåga att det inte slog mig att nattmord inte är det samma som att bli utröstad. I mitt huvud var båda mord som händer på natten.
Okej, men det står inget om någon begränsning? Typ att du inte för väkta samma person flera gånger i rad eller något sådant? (Obs, skriv inte vilken begränsningen är. Bara om den finns)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Alltså... När jag kollar Martin3:s förra runda. Han är jäkligt noga med att lyfta fram BÅDE Sidd och Khan som alternativ bakom Xyas. Det ser lite ut som ett lågintensivt räddningsförsök.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Alltså... När jag kollar Martin3:s förra runda. Han är jäkligt noga med att lyfta fram BÅDE Sidd och Khan som alternativ bakom Xyas. Det ser lite ut som ett lågintensivt räddningsförsök.
I övrigt nämner han inte Sidd alls under spelet. Inte alls under R2 och i R1 endast i uppräkningar...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
I övrigt nämner han inte Sidd alls under spelet. Inte alls under R2 och i R1 endast i uppräkningar...
Sidd å sin sida nämner bara Martin 1 gång under hela spelet. Och det är ett "hej och välkommen"-inlägg.

Nä, vafan.

Röst: Martin3
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Bara för att vara på den säkra sidan.

Röst: Martin3
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag ska gå igenom tidigare trådar och det var jag kan hitta bevis på mina misstankar om Martin3, men hittills är jag med på Vimes tåg.
 
Top