Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Första rundan]

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Alltså, är det här något ni brukar göra? Jag tycker det känns rätt meningslöst eftersom det handlar om att välja något som är byggt på folks luftslott. Jag har ju ingen information knappt att gå på alls då jag inte har spelat med er tidigare så jag ser inte vad informationen ska bidra till. Det är ju bara matchningarna mot mig själv som jag kan vara säker på vem som är minst röd. Jag har nu satt ut det för att jag antar att ni brukar göra sånt här men jag är som sagt väldigt oklar på vad ni ska få ut av det här. Hade det varit senare rundor då vi har information att gå på så hade jag förstått det mer.

Vad är nackdelen för övrigt med att ljuga om sin roll tidigt? Är det för att man förlorar allt förtroende eller är det av någon annan anledning? Som ni vet kommer jag ju från en annan värld när det kommer till sånt här och att hålla på och/eller ljuga om sin förmåga för att försöka locka fram andras förmågor är ju oftast ett ganska smart val om man kan spela korten rätt. Är det en allmän överenskommelse?
Ulvar måste förhålla sig till sin kunskap och ljuga. Jag tycker att deras ställningstagande är viktigt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
@Martin3 , läs den här:


Det finns väl en generell idé om att det är bra att ta ställning (även om det är första rundan och man inte har så mycket att gå på) och att det alltid är dåligt att ljuga som bybo.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Är väl bara att konstatera att Klanthellzon ska sorteras in i gruppen kaosspelare.

Det är ju, talar Hellzon sanning, mindre skitnervigt för Hellzon än för övriga. Det är också konstigt att spekulera i ett standardupplägg när han själv har en roll avvikande från standardupplägget.
Detta först då. Jag får PM två timmar innan rundans slut. Det kan ju svepa förbi när jag sover eller jobbar eller vad som helst. Jag utgick från att rundan kunde ta slut natt till idag, och räknar ännu hårdare med att rundan slutar inatt om inte innan.

Men visst, jag har ju inte det damoklessvärd över mig som ni andra har att rundan kan sluta NÄRSOMHELSTOMGHERREGUD!!!1ett

Gällande standardupplägg så räknar jag det som X ulvar, siare, väktare, kanske nån specialroll men inga DTF, galna siare eller dylikt. En specialroll som interagerar direkt med spelets gimmick kan ju passa in.

Och som påpekats av Larsson är ju förmågan omöjlig att fejka.

Visst utlovades väl standardupplägg i rekryteringstråden eller drömde jag det? Nej, här:

Spelet kommer vara ett ganska klassiskt upplägg med en stor öppen twist ni kommer informeras om vid spelstart.
Nästa del då.

Istället för att peka på att Genesis spekulerar som om han har samma förmåga som Hellzon själv (vilket alltså NU verkar lyftas som ett argument från Hellzon mot Genesis) pratar han om att Genesis är "rosa på magkänsla".
Tidslinjen är nåt sånt här:

1. "Okej, min specialförmåga är ju kool men inget världsomvälvande."

2. "Genesis är inne på samma grej, det spar vi i hjärnbanken."

3. "Shit vad alla postar, jag hänger inte med. Men analyser baserade på att typ samma folk har spelat ihop i de senaste varulvsspelen kan jag väl prestera. Hmm, jag får riktiga Kyrkogårdsvibbar av Genesis."

4. "Vänta nu, vem var det som var inne på att det fanns roller som får förvarning? Aha, Genesis. Plotten tätnar!"

Typ så.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
@Martin3 , läs den här:


Det finns väl en generell idé om att det är bra att ta ställning (även om det är första rundan och man inte har så mycket att gå på) och att det alltid är dåligt att ljuga som bybo.
Tack, jag hann läsa igenom en del, nu blir det tillbaka till familjen och lite postande ikväll runt läggning kanske.

Jag kanske inte köper argumenten helt men då det är första gången ska jag hålla mig till det och försöka bilda mig en uppfattning utifrån det.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Sedan uppfattar jag det som att du Hellzon anser att den oklara längden på rundan är en fördel för byn, vilket skulle motivera fyra ulvar. Orkar du utveckla detta?
Jag drog tillbaka det i ett senare inlägg, fyra ulvar skulle innebära att vi torskar i R2 om vi inte tar en ulv då vilket känns för abrupt.

Men ulvar vill kunna planera rundan. Inte bara snipea, allmänt vill de veta hur mycket tid de måste hålla ut med sina falska röster och resonemang. (Källa: Mina resonemang under Tåget och Bad Pelt Gulch som ulv.)

Bybor vill bara leta ulvar. Inte lika tidskritiskt.

Jag tycker att Hellzon ska spilla eventuella bönor om sin roll innan bilan faller, vad tycker ni andra?
Well, jag har inga fler bönor förutom att jag nyss droppade att jag får varning två timmar innan rundan slutar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ok, bra svarat ändå, Hellzon. Orkar du också bygga ett case åt något annat håll?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
@RasmusL , det var ju lögn och förbannad dikt att citera de där tabellerna, men here goes.

"Hellzon, vem är rödast i respektive par nedan?"

RasmusLSidd
LJSLarsson (duh!)Hellzon
GenesisXyas
Martin3Martin3
HellzonBasenanji
VimesGenesis
XyasLJSLarsson
SiddImpetigo
EmpiricusRasmusL
ImpetigoEmpiricus
BasenanjiVimes

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Hade jag varit ulv hade jag hållit inne på det, för att få veta när rundan slutar är en STOR fördel för byn.
@LJSLarsson, kan du utveckla detta? Klart att det är trevligt för byn att veta när rundan slutar, men jag tycker spontant inte att det är en så stor grej. I alla fall inte en som förtjänar versaler.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tack Hellzon!

Med reservation för felaktigheter:

Hellzon (5): Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL, Genesis

Basse (5): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3, LJSLarsson

Genesis (3): Hellzon, Basenanji

NOT: Eftersom jag har högre rankordning än Hellzon ryker han.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Äsch
Hellzon (5): Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL, Genesis

Basse (5): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3, LJSLarsson

Genesis (2): Hellzon, Basenanji
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Varje runda är av en slumpad längd. Rundorna är någonstans mellan 12 och 48 timmar. Systemet är viktad mot en längd på 24timmar.
Random lättsam fundering: 12d4 timmar långa rundor?

Har du en förmåga som kräver det, så ska du under dagen skicka in ett eller flera namn till mig.
Vad är det för förmåga som kräver flera namn? Uppenbarligen har jag dragit alldeles för stora trissor på "klassiskt upplägg". Jag tar tillbaka allt sånt, uppenbarligen kan vi ha spejsade förmågor.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tar tillbaka allt sånt, uppenbarligen kan vi ha spejsade förmågor.
Kanske förvånande men här håller jag med dig. Lukas har ju också annonserat en "twist". Ska vi gissa lite kring vad den kan handla om?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Empiricus, vem är rödast i respektive par nedan?

Martin3Impetigo - Rödast
Basenanji - RödastEmpiricus
LJSLarsson - RödastRasmusL
ImpetigoHellzon - Hellzon
RasmusLGenesis - Rödast
Sidd - Jag tycker nog den här SiddSidd - är rödare än den här Sidd
GenesisBasenanji - Rödast
EmpiricusMartin3 - Rödast
Vimes - RödastXyas
HellzonLJSLarsson - Rödast
XyasVimes - Rödast
Alltså Rasmus, hoppas det ger något med listan, men den känns lite som att den var dragen ur en febermardröm där samma skummisar dyker upp om och om igen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
1. Vad tror ni att Lukas "twist" (se anmälningstiden) går ut på?
2. Hur funkar egentligen rankordningen om den är relaterad till förmågorna? Är den kanske superviktig? Har vi missat att diskutera den?
3. Hur gör vi nu när dreven verkat formera sig jämnt, snyggt och tråkigt?
4. Kan vi säkert utesluta nån sorts fraktionsfejd (typ tre fraktioner)
5. Tror ni att Lukas låtit speldesignen färgas av temat ulvrevolution?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vad anser @Empiricus om Hellzon drevet så här på sin jourfria dag? 😀
Att jag gillar två drev mot varandra, att jag kanske tycker att detär spännande att du och Hellzon helt håller sig ur varandras drev till förmån för att bägge ligga på Genesis.

Hellzondrevet verkar just nu vara det som kommer resultera i hängning. Inte på grund av vad det du, B, skriver ovan om att du har högst rang utan för att Xyas har högst rang och faktiskt röstar i ett av tågen. Kul feltanke där, kom den av att du tänkte att du har högre rang än Hellzon och då kommer få stanna? Eller att av att högst i rang-Xyas är på samma ulvlag som dig och därför kommer göra så du slipper åka ut? ;)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Att jag gillar två drev mot varandra, att jag kanske tycker att detär spännande att du och Hellzon helt håller sig ur varandras drev till förmån för att bägge ligga på Genesis.

Hellzondrevet verkar just nu vara det som kommer resultera i hängning. Inte på grund av vad det du, B, skriver ovan om att du har högst rang utan för att Xyas har högst rang och faktiskt röstar i ett av tågen. Kul feltanke där, kom den av att du tänkte att du har högre rang än Hellzon och då kommer få stanna? Eller att av att högst i rang-Xyas är på samma ulvlag som dig och därför kommer göra så du slipper åka ut? ;)
Jösses vilken goof av mig! Pinsamt!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@Xyas vill du kommentera min miss att jag skulle vara hetast i ligan?

Tydligen lär du bli den avgörande tungan på vågen!

Kommentarer?
 
Top