Nekromanti Reviderade egenskaper och folkslag i Andor. Hjälp?

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Okej, läget är följande:
Jag har lyssnat på kritiken, från er på forumet, och från andra. Jag har förändrat en del saker, men behöver fortfarande er hjälp. Alltså: kommentera gärna. /images/icons/smile.gif

De egenskaper jag nu hade tänkt mig, heter så här och fungerar så här:

Charm (CHA): Symboliseras av Gnomer. Personens utstrålning och charm, och även förmågan att ställa sig in hos personer för att få det man vill ha.

Fysik (FYS): Symboliseras av Troll. Detta omfattar personens uthållighet, immunförsvar, samt motståndskraft mot till exempel gifter, alkohol, värme, och kyla. Påverkar också hur länge man orkar hålla på med en kroppslig syssla.

Logik (LOG): Symboliseras av Golems. Problemlösning och slutledningsförmåga. Om Rollpersonen ställs inför en gåta, ordlek, eller tankelek, och Spelaren verkar ha stora svårigheter med att lösa problemet, kan en snäll Spelledare slå ett slag för Rollpersonens Logik. Lyckas slaget är det okej att Spelledaren ger Spelaren en liten ledtråd.

Magiförmåga (MAG): Symboliseras av Enhörningar. Personens magiska potential, men för att använda Magi, måste man väcka förmågan till liv (se ”Magi”).

Minne (MIN): Symboliseras av Sökare. Påverkar både korttidsminne och långtidsminne. Om Spelaren skulle ha glömt en sak som Rollpersonen troligtvis inte glömt, är det brukligt att Spelledaren slår ett slag för Rollpersonens Minne, och om slaget lyckas, får Spelledaren friska upp Spelarens minne, eftersom Rollpersonen minns vad som hänt. Det är också lämpligt att slå ett slag för Rollpersonens Minne om Spelledaren bedömer att Rollpersonen kan antas ha upplevt något som Spelaren dock aldrig har nämnt. Till exempel om Rollpersonen är en jägare, kan man anta att han vid ett flertal tillfällen har haft flera konfrontationer med många olika sorters djur, och därför finns det en viss chans att han sett något sällsynt djur. Detta kanske Spelare inte har skrivit något om i Rollpersonens bakgrund, men i ett visst äventyr kanske det kan ha en viss betydelse om Rollpersonen kommer ihåg att han tidigare har sett ett sådant djur, var han sett det, och hur det betedde sig då. Därför är det ibland klokt att slå för Rollpersonens Minne för att se om Rollpersonen kommer ihåg viktiga saker som Spelaren kanske inte ens är medveten om. I såna fall får alltså Spelledaren ”påminna” Spelaren, genom att berätta en kort återblick av det minnet.

Rörlighet (RÖR): Symboliseras av Älvor. Avgör hur smidig och snabb personen är. Påverkar rörliga manövrar och strid.

Sinne (SIN): Symboliseras av ?. Personens viljestyrka, och mentala hälsa. Sinne påverkar hur mentalt stabil man är, hur väl man står emot rädsla, och hur länge man orkar hålla på med en mental syssla. Sinne påverkar också humöret och välbefinnandet.

Styrka (STY): Symboliseras av Jättar. Detta är naturligtvis Rollpersonens rena muskelstyrka. Styrka används vid alla former av lyft, och behövs också för att kunna använda tunga vapen, sköldar, och rustningar. Dessutom påverkar Styrka hur mycket stryk man tål.

Uppfattning (UPP): Symboliseras av Vättar. Påverkar reflexerna och uppfattningsförmågan. Påverkar koordinationen mellan öga och hand, alltså precision och finmotorik.


Tre nya folkslag har dykt upp: Enhörningar, Golems, och Troll. Här följer några korta utkast om respektive folkslag:

Troll är långa, extremt kraftigt byggda, och har blågrön grov barkliknande hud. Trollen är satta att beskydda Andors skogar.

Enhörningar är mänskliga, men har ett långt vasst horn i pannan, hovar istället för fötter, 5 cm bred hårman, från hornet längs med hela huvudet, nacken, och ända ned till ryggslutet. De liknar fauner, till viss del.

Golems är stenliknande, humanoida varelser, som i princip helt saknar fantasi, men å andra sidan har världens bästa slutledningsförmåga. De har ganska underutvecklade känslor.


Så, vad tror ni om detta? Jag saknar ett folkslag som ska symbolisera Sinne, så kom gärna med förslag om det saknade folket, eller kommentera den info som redan finns här.

/Skuggvarg /images/icons/thinks.gif
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

kul att du använder folkslag, eller raser, som utmärkande exempel för respektive grundegenskap. för mig ser listan helt komplett ut
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Tack. Men menar du verkligen att Sinne ska symboliseras av ett frågetecken? Det känns inte som en bra ras, tycker jag...*ler*

/Skuggvarg
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Jag tycker det vore roligt ifall du inte bara hade folkslag, utan åxå vanliga symboler, som solen, månen etc...
Eller det kanske inte passar in?

/Mask - som håller på att skriva religiösa och historiska historier till varenda tecken i dvärgarnas skrivsystem.../images/icons/smile.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Risings Respons:

Helt okej grundegenskaper, det var festligt att alla representerades av något folkslag. Särskilt folkslagen gillade jag. Det var rejält coola nytolkningar av enhörningar, troll och golems (särskilt de mänskliga enhörningarna gillade jag! Oerhört balla!) du bjöd på.

(Iofs tycker jag att gnomer och enhörningar skall byta plats, men det är upp till dig, jag vet ju inte riktigt hur du vill ha dina folk)

När det gäller Sinne hade iofs golems varit ett bra val, men om du absolut vill ha golemarna logiska så föreslår jag följande. (Nu brainstormar jag alltså bara)

Här är alla folkslag som jag tycker borde kunna vara symboler för viljestyrka, mental hälsa och välbefinnande:

Drakmän
Reptilmän
Lindormar
Enter
Skogsandar
Andar
Tomtar
Dvärgar
Vampyrer
Noshörningsfolk
Jättespindlar
Kentaurer
Vattenalver
Amfibiemänniskor
Sulfider
Talande stubbar
Tapirfolk
Smurfer
Bulgarer
Robotar
Rosa Pantrar
Moulibebor

/Rising
ballade ur lite på slutet
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Fan...precis när man ska skicka inlägget, lägger internet-exploateraren av...jaja...
Vad jag tänkte fråga, var om du menade att varje egenskap ska symboliseras inte bara av ett folkslag utan även en symbol? Som det är nu, är det ju så att Jättarna är de starkaste, och därför symboliserar styrkan, osv...

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Risings Respons:

Man tackar. *bugar*
Vad gäller Golems tyckte jag själv inte att jag var så nyskapande. Enhörningarna liksom smög sig in i mitt huvud, på outgrundliga vägar, sen växte de fram, och sen blev de totalt oumbärliga. Jag önskar att jag hade kunnat skriva lite mer om dem, men jag måste begrunda dem lite till. Klart är i alla fall att jag nu kommer att ha med även "riktiga" enhörningar, som varelser, i Andor, och att Enhörningsfolket härstammar från dem, på något sätt.
Det är alltid en tolkningsfråga och en smaksak vilka egenskaper man vill att folken ska ha. Mina gnomer är nån slags versioner av dvärgar, men gnomerna har stora luvor, och är glada och trevliga festprissar (i motsats till de snåla och sura dvärgarna).
Jag hade problem med att komma på vilka som skulle symbolisera Logik, och då dök Golems upp i huvudet på mig. Klart att man kan ändra lite, kanske, men det kändes som att stenvarelser borde vara totalt fantasilösa (fast jag skrotade ju egenskapen Kreativitet), men att de å andra sidan hade en oslagbar logisk förmåga.

Oj, lång lista, och lite urballat på slutet, ja...(kan nog redan nu säga att jag INTE tänker ha med smurfer, sorry). Men många förslag, vissa bra, andra sämre. Möjligt att jag plockar nåt från listan, modellerar lite med det, och presenterar nån muterad version av varelsen. Den som lever får se. Nu såg jag att du hade skrivit Drakmän överst, och dem hade jag faktiskt glömt bort. Jag hade en tanke på att ha med drakhumanoider, men jag tror att jag glömde bort den idén, på nåt vis. Tack för att du påminde mig, nu lutar det starkt åt Drakmän.

/Skuggvarg
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
typ.........


tvåbent fisk

turkisk sinnes helikopter

det var det jag kunde komma på
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,495
Location
Helsingborg
Du hade lika gärna kunnat slumpa ut vilka varelser som symboliserar vilka grundegenskaper.. Det du hade fått då var nya tolkningar på gamla raser.. Säg att det skulle slumpa sig så att älverna skulle symbolisera Minne.. Det skulle man kunna motivera med att älvorna lever länge och kommer ihåg gammal kunskap..

För mig skulle det bara vara inspererande och dessutom ge en hum om hur man ska se på raserna.. Kör man med standardraser som är logiskt indelade så spelar man bara dem som man brukar göra det i andra rollspel..

Angående symboler så skulle det också kunna vara roligt att ha.. Det ger en annan synvinkel på grundegenskaperna och djup i spelvärlden eftersom det kan finnas flera tolkningar..

~Nu är det inte sagt att det måste göras så utan [color:448800]Han</font color=448800> ger bara en synpunkt
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det handlar nu ingalunda om någon form av standardraser. Varje ras i mitt spel har sin egna speciella psykologi. Spelar men en gnom i Andor som man spelar en gnom i DoD, får man stryk av SL och blir utesluten ur spelgruppen...nä, inte så allvarligt, men man ska inte gå över gränserna till andra spel. Jag har låtit egenskaperna symboliseras av olika folkslag, men försökt fundera ut hur jag själv vill ha folkslagen, utan att köra enligt de standardiserade versionerna.
Även du nämnde symboler, men inte heller nu förstår jag vad ni menar med det. Förtydligande, tack.

/Skuggvarg
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Näe, jag menade att vissa skulle ha folkslag som 'märke' och andra symboler... Exmpelvis Sinne... en halvmåne kanske? för att symbolisera balansen emellan mörker och ljus i sinnet? Jag bara svamlar nu, men det är kul med lite variation... Typ att bara Fyra av de olika grundegenskaperna har något med folka att göra...

/Mask
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Joa

Symboler är myyycket mysiga tycker jag.. Nackdelen med att symbolisera egenskaper med folkslag är att då kommer man ännu mer befästa bilden av att "ALLA såna är ju på det sättet! Jueh!" Fast det kanske du inte har något emot? (Det lät negativt nu, men det kans ju vara positivt också.)
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Joa

Ja, hjag håller med. ärför tycker jag man ska lägga lite historia bakom det... Typ; "Styrka symboliseras av en jätte, eftersom jätten Ghuul enligt legenden skulle bevisa att han var starkast i Andor, och välte himlavalvet"
Således är det inte EGENTLIGEN folkslag som symboliserar dem, utan HISTORIA!
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Aha. Jag tror du att du missförstod min tanke. Varje egenskap symboliseras av ett folk, på det viset att det folket är bäst på den egenskapen. Visst kan man även låta egenskaperna ha egna symboler, ska tänka lite på det, men vad gäller folken som symboler, så handlar det helt enkelt om att t.ex. Jättarna symboliserar Styrka, just för att Jättarna är starkast. Därför ska det också finnas lika många egenskaper som det finns folk, och tvärtom. Nio egenskaper = nio folk.

/Skuggis
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Joa

Det är väl snarare så att t.ex. Jättarna är det folk som kan bli starkast, därmed inte sagt att alla Jättar skulle vara starka. Likaså är Älvorna det folk som har högst potential att bli smidigast, och Älvor överlag är väldigt smidiga, men måste inte vara smidigast för det.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Okej, jag förstår. Vi må vara överens om mycket, men där är vi inte överens. Däremot kan jag tänka mig att komplettera med symboler för egenskaperna. Det kan bli lite trevliga bilder, kanske...

/Skuggvarg
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Jo, jag tycker att symbolerna(el. folkslagen) ska vara baserade på befolkningens bilder av just värdet... Om detta i vissa fall är folkslag är det helt ok, men skillnade på typ 4 i STY är inte vanligt att folk känner till... typ...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Nä, fast det tävlas ju i Andor, precis som i andra världar, och då har man ju lärt sig till slut att t.ex. Jättarna är de starkaste bland de starka.

/Skuggvarg
 
Top