Nekromanti Reviderade egenskaper och folkslag i Andor. Hjälp?

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Idé!
Låt atletiska vinnare inom exmepvlis e styrkegren bli upphöjda till något i stil med "Stykans skyddshelgon", eller något som binder dem till en grundegenskap... På så sätt får du en kulturell nknytning till grundegenskaperna, och inte bara deras symbol...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

...bara för att fortsätta rabbla: Jag tycker faktiskt att regelsystem ska vara anpassade efter spelvärlden, inte bara regelmässigt, utn när det kommer till symboler, bilder, citat etc. Därför avskyr jag torra multisystem, som GURPS, samt Krilles Babylon 5-citat i Västmark.../images/icons/wink.gif

Kort sagt; Om du ska ha folk eller dylikt som symboliserar en grundegenskap, så tycker jag ett helgon är det bästa...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Visst, men..

Visst, men.. *Vaderröst* "Do not underestimate the power of suggestion!" (Eller vad det nu heter..)

Poängen är den att folk hoppar på det man antyder. Dom tror att man måste använda frivilliga regler i Eon. Dom känner att det är okej att man skräpar ner om det är lite skit runt en.. Så visst, det är bra symbolik, men jag tror fortfarande att folk kommer säkert att ta till sig det som att DOM är SÅ, tillochmed starkare än vad man gör i vanliga rollspel. Eller kanske inte? Det kanske har motsatt effekt på något sätt.. Eller så kanske man kan undvika detta om man verkligen bryr sig..

Sedan är ju frågan om man har något emot det också. Varför bestämma hur folk ska spela?
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Tanken med helgon är intressant, men den kommer fortfarande att grunda sig på att det specifika folket helt enkelt är de mäktigaste i just den egenskapen. Ingen ändring, alltså, men kanske ett tillägg, i form av helgon. Tyvärr måste man då skriva historia, och det märker jag ju redan nu, när jag försökt skriva bakgrundshistoria till Andor, att det helt enkelt inte funkar. Jag hatar att skriva historiska tidslinjer, skriva om krig och så vidare...jag har ingen lust att hitta på allt sånt där...

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Visst, men..

Varför inte? Nej, jag tänker inte försöka bestämma över någon, jag bara understryker det som folk får veta redan när de ser listan över rasernas egenskapsvärden: att Jättarna (tacksamt exempel) är starkare än andra folk. De är, generellt sett, starkare än alla andra, men givetvis med variationer från individ till individ. Jag tror dock fortfarande att ni missförstår min tanke. Det är snarare så att varje folkslag symboliseras av en egenskap, än att varje egenskap symboliseras av ett folk...

/Skuggvarg
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

Det behöver kanske inte vara just historiska tidslinjer, kanske snarare något i stil med lösryckta legender som näms...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Reviderade egenskaper och folkslag i Andor

"You will find that my suggestion in the last draw is the one that you will see the reason of!"

/images/icons/wink.gif

hehe, nädå, givetvis vet du, som spelats skapare, bäst vad du anser passa in, så...
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Risings Respons:

Just de beryktade, omtalade, välkända och inte minst stoiska

Talande stubbarna känns som ett solklart alternativ../images/icons/alien.gif

Nej, jag lägger min (om jag har en alltså) röst på dvärgarna, kan kännas lite konstigt med humörstabiliteten... men, men
 
Top