Retcon av karaktär under spel

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
När jag spelar datorspel brukar jag save-scumma, och jag drömmer faktiskt om ett rollspel som skulle ge mig samma möjlighet som spelare. Typ om jag varit trött efter en jobbvecka och totalt misslyckas med att spela min rollperson bra och övertyga Baronen att släppa in mig på balen… ja, då skulle jag vilja kunna göra det scenariot ”rätt”.

Ibland går det åt andra hållet, att jag är nyfiken på vad som hänt om en scen gått åt helvete, men inte riktigt vågat spela ut den till fullo. Även då vore det kul att testa igen och ta i.

Ganska ovanlig åsikt i rollspelssammanhang, har jag förs
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
När jag spelar datorspel brukar jag save-scumma, och jag drömmer faktiskt om ett rollspel som skulle ge mig samma möjlighet som spelare. Typ om jag varit trött efter en jobbvecka och totalt misslyckas med att spela min rollperson bra och övertyga Baronen att släppa in mig på balen… ja, då skulle jag vilja kunna göra det scenariot ”rätt”.
En rätt outforskad princip är att köra samma äventyr med samma grupp om och om igen för att testa olika alternativ.

Vi som spellett på konvent vet hur annorlunda ett äventyr kan bli, trots att olika grupper kör med samma rollpersoner. Tror ett välutvecklat äventyr skulle kunna leda till samma känsla, även med samma grupp av människor, där olika val skapar intressanta konsekvenser.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Ibland går det åt andra hållet, att jag är nyfiken på vad som hänt om en scen gått åt helvete, men inte riktigt vågat spela ut den till fullo. Även då vore det kul att testa igen och ta i.
Det borde väl gå att säga "den här scenen lyckas, vi får baronen att gå med på att släppa in oss i biblioteket, men låt oss istället se vad som händer om jag istället klappar till honom". Det vill säga, ta en halv-o-viktig scen (som ändå i praktiken skulle ersatts med ett tärningsslag) och kör den "galet" och efter ett tag bryter ni och … ingenting av det har hänt. Ni måste inte köra en viktig scen en gång till (det går såklart men speltiden kanske kan användas till mer intressanta saker?).

Eller varför inte köra en drömscen: spelarna får nya rollpersoner för att spela ut vad det var som hände där i tronsalen för tio år sedan och på sätt få bakgrunden till kampanjen – "ni kliver in i tronsalen där kungen sitter och ni har alla era respektive agendor men dessutom skall en av er innan scenen är slut av misstag råkat döda kungen". Det är inte vad du sökte men ett par idéer på hur du kunde testa din dröm utan att behöva spela om en hel scen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Eftersom karaktärernas stats rätt sällan är speciellt viktiga, och eftersom jag i regel spelar med folk som ändå uppskattar konsekvens och inlevelse och så mer än att opta, så ser jag sällan anledning att bråka. Jag menar, ok, skulle någon spelare sitta och bygga om sin rollperson helt och hållet inför varje potentiell mekanisk "utmaning", till den nivå att man inte känner igen rollpersonen eter ändringarna… då kanske jag skulle harkla mig lite. Men jag har noll problem med att typ värden i egenskaper eller expertiser fluktuerar, att krafter försvinner eller dyker upp. Jag tänker att superkrafter sällan behöver vara helt stabila ens i spelvärlden, och det är klart att man kan komma ihåg mer om ett ämne om man hamnar i en situation där det behövs.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
De vanligaste gångerna någon velat retconna något har det oftare handlat om något som har att göra med hur de gestaltar en karaktär. Det kan vara saker som att ibland bara byta ursprung för att man inte orkar göra en dialekt till personlighetsdrag man inser att man inte orkar spela på. Det brukar jag alltid tillåta.

Vad gäller att ändra lite i en karaktär man nyligen skapat, t ex att omfördela lite färdigheter, skulle jag vara väldigt OK med, under förutsättning att det inte handlar om att meta-gamea. Är det någon som man tänkt spela ett tag är det också viktigare, för att faktiskt vara fäst vid karaktären.

Men börjar det ske för många förändringar brukar jag istället föredra att göra en ny rollperson. Det går jättebra att byta för du ogillar din förra utan att denne måste dö eller på annat sätt vara MIA!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Det borde väl gå att säga "den här scenen lyckas, vi får baronen att gå med på att släppa in oss i biblioteket, men låt oss istället se vad som händer om jag istället klappar till honom". Det vill säga, ta en halv-o-viktig scen (som ändå i praktiken skulle ersatts med ett tärningsslag) och kör den "galet" och efter ett tag bryter ni och … ingenting av det har hänt. Ni måste inte köra en viktig scen en gång till (det går såklart men speltiden kanske kan användas till mer intressanta saker?).
Det här har jag använt en del i olika spel och det är lite kul. Vad hade hänt om X, och så spelar vi ut det. Vi hade ett helt avsnitt av Hantverksklubben som experimenterade med detta. Jag föredrar dock generellt hur vi gjorde där, där inte en variant av scenen är "verklig" och den andra "hände inte". Istället visar alla varianter olika bilder av verkligheten, och det går inte att säga exakt vad som hände, vilken version som är "sann". Det ger ett djup och en komplexitet till spelet. Att spela en scen med "Vad hade hänt om" funkar, och kan ge lite intressant info eftersom potentialen ändå fanns där, men i och med att det aldrig blev av så har den en svagare koppling till resten av berättelsen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Men börjar det ske för många förändringar brukar jag istället föredra att göra en ny rollperson. Det går jättebra att byta för du ogillar din förra utan att denne måste dö eller på annat sätt vara MIA!
För mig beror det mycket på var någonstans vi är i kampanjen och hur relationerna ser ut.

Jag föredrar ju kampanjer framför oneshots av samma skäl som jag föredrar tv-serier framför filmer: Det tar ett tag för karaktärer och relationer att "sätta sig". Därför känns det också ganska trist varje gång man måste hitta på en förklaring till varför en ny rollperson hänger med gruppen (även i spel som Delta Green där man har en inbyggd storymässig ursäkt till det).

Plus då att jag tenderar att vilja köra spel där rollpersonerna blir lite isolerade från omvärlden på olika sätt – mest socialt, men ofta också fysiskt. Om RP fortfarande bara hänger i London går det för all del att stoppa in en ny rollperson från Angelicasällskapet; men det kommer alltid att kännas lite krystat om det ska ske under båtfärd, när de undersöker något i Paris, etc.

Så jag kan nog ofta gå ganska långt för att slippa byta ut en rollperson. Framför allt ifall det bara är stats och mekanik spelaren vill ändra på, snarare än personlighet, bakgrund, åsikter eller relation till de andra rollpersonerna (alltså sånt som är viktigt =) ).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
När jag spelar datorspel brukar jag save-scumma, och jag drömmer faktiskt om ett rollspel som skulle ge mig samma möjlighet som spelare. Typ om jag varit trött efter en jobbvecka och totalt misslyckas med att spela min rollperson bra och övertyga Baronen att släppa in mig på balen… ja, då skulle jag vilja kunna göra det scenariot ”rätt”.

Ibland går det åt andra hållet, att jag är nyfiken på vad som hänt om en scen gått åt helvete, men inte riktigt vågat spela ut den till fullo. Även då vore det kul att testa igen och ta i.
Då och då funderar jag på ett spel där rollpersonerna har förmågan att spola tillbaka tiden. Haken blir ju då att de faktiskt måste stå ut med den "nya versionen", och jag har haft lite olika tankar kring eventuella begränsningar av hur många gånger man kan spola tillbaka (eller om man bara ska tillåta oändlig save scumming). Arbetsnamnet är iaf "Be kind, rewind" och om det blir av så blir det väl antagligen som något slags modul till Agency (om det nu nån gång blir av… Så många projekt, så lite tid och ork!)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Då och då funderar jag på ett spel där rollpersonerna har förmågan att spola tillbaka tiden. Haken blir ju då att de faktiskt måste stå ut med den "nya versionen", och jag har haft lite olika tankar kring eventuella begränsningar av hur många gånger man kan spola tillbaka (eller om man bara ska tillåta oändlig save scumming). Arbetsnamnet är iaf "Be kind, rewind" och om det blir av så blir det väl antagligen som något slags modul till Agency (om det nu nån gång blir av… Så många projekt, så lite tid och ork!)
Har varit sugen på något liknande sedan jag spelade Life is Strange och likt det spelet behöver det också vara en mekanik (där man t ex "köper" bakspolning).
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Det borde väl gå att säga "den här scenen lyckas, vi får baronen att gå med på att släppa in oss i biblioteket, men låt oss istället se vad som händer om jag istället klappar till honom". Det vill säga, ta en halv-o-viktig scen (som ändå i praktiken skulle ersatts med ett tärningsslag) och kör den "galet" och efter ett tag bryter ni och … ingenting av det har hänt. Ni måste inte köra en viktig scen en gång till (det går såklart men speltiden kanske kan användas till mer intressanta saker?).

Eller varför inte köra en drömscen: spelarna får nya rollpersoner för att spela ut vad det var som hände där i tronsalen för tio år sedan och på sätt få bakgrunden till kampanjen – "ni kliver in i tronsalen där kungen sitter och ni har alla era respektive agendor men dessutom skall en av er innan scenen är slut av misstag råkat döda kungen". Det är inte vad du sökte men ett par idéer på hur du kunde testa din dröm utan att behöva spela om en hel scen.
Drömscener är roliga! De använder jag (lite väl ofta?) som spelledare av flera anledningar. Skulle kunna vara intressant att köra en ”flashback”-dröm på det sättet, ska ta med det i verktygslådan som test.

Men oftast är anledningen till att jag vill retconna att jag inte tyckte att jag spelade tillräckligt bra i en tidigare scen, och det kommer påverka kampanjen framöver på ett tråkigt sätt. Spelar jag en oneshot brukar det inte vara ett så stort problem, mest en kampanjgrej.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jag föredrar dock generellt hur vi gjorde där, där inte en variant av scenen är "verklig" och den andra "hände inte". Istället visar alla varianter olika bilder av verkligheten, och det går inte att säga exakt vad som hände, vilken version som är "sann". Det ger ett djup och en komplexitet till spelet.
Jag har vissa planer att använda detta till en Rashomon-effekt i en kampanj jag planerar. Hur jag skall få till det har jag ingen aning om.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Jag har vissa planer att använda detta till en Rashomon-effekt i en kampanj jag planerar. Hur jag skall få till det har jag ingen aning om.
Äventyret The Star Chamber till Delta Green gör det jävligt coolt! Man spelar olika personers flashback, där alla får lappar med hur deras personlighet förändras beroende på vem som berättar eller där deras skills också kan ändras, för de t ex ska framstå som mer imponerande!
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Vi har detta planerat i vår grupp.

Grundförutsättningar:
Vi spelar ofta långa kampanjer
Alla är vana rollspelare (men kanske inte med det nya regelsystemet)
Vi spelar för "historien" och inte ett taktiskt krigsspel med optade karaktärer (även om undertecknad älskar att hitta optade kombinationer som mina stackars RP aldrig får se....)
Vi är alla äldre men alldeles för lite tid för spel, så den tid vi har vill vi ha roligt.


Vi har session 0 där vi går igenom vad vi vill "uppnå" med regler och spel.
Redan här kanske man ändrar i nyss skapade karaktärer för att två personer inte skall trampa in på varandras område
Ofta småjusteringar i alla spel, kända som okända

Sedan har vi en session 0a efter några sessioner (2-10st) för att se om regelsystemet ger möjlighet att spela den karaktärer vi tänkt oss. Ex. Man vill ha en spjutkastande jägare istället för standardvarianten med båge. Efter ett antal session så inser man att regelsystemet inte alls tillåter spelstilen...
Du kanske jägaren blir en närstridsperson med spjut istället. Avståndsvapen kanske inte alls fungerar i spelet?
Inga problem. Vi diskuterar så folk blir nöjda.
Ibland stora förändringar. Beror på hur ovana vi är med systemet och hur bra det går att läsa sig till vad som fungerar i spel.

Sedan har vi session 0b efter ca ett år...upprepat. Är det så att en karaktär har förändrat. Visar det sig att tjuven egentligen gått och blivit krigare? Tillåter spelreglerna att man byter....inga problem. Då är nog förändringen redan i spel. Men om regelverket inte tillåter....då gör vi om karaktären.
Ofta att man tar upp något som ändrats "ingame"
Beror helt på system om man ändrar något eller bara bygger vidare...


Sedan har vi session 0c
Problem noteras i gruppen.
Vi sätter oss ner och funderar vad vi tror är orsaken.

Ofta är det tid i rampljuset som är problemet.
En karaktär har en förmåga som tar för mycket IRL tid.

Kan vara (men mkt mer ovanligt) att det är styrkeskillnader i gruppen. Oftast slutar vi med att justera något annat så att RP inte är lika starka (det tycker vi inte är något egenmål) men att de är lika närvarande i "historien"

Ett exempel från Session 0c är en kampanj när spelare hade "följeslagare" som en färdighet. Detta gjorde att de styrde två personer i strid. Blev klumpigt avseende tid i rampljuset. Både spelarna med och utan följeslagare såg problemet och aktiverade session 0c.


Så ja. Vi gör om karaktärerna för att det skall passa spelet och spelstilen.
Dock att göra om färdigheten "skogskunskap" till "havskunskap" för ett äventyr och sedan byta tillbaka......nej det gör vi inte.
Möjligtvis så kan det vara så att att SL och vi plötsligt kommer ihåg att våra karaktärer som barn faktiskt tog en sjöresa....mest för att karaktärerna som grupp skall ha en basal kunskap.
Men inte att byta fram och tillbaka.....
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Vi är alltid sugna på att testa nya spel, alltså hamnar vi ofta i situationen att man inte vet vad spelet bjuder på. Så vi är överlag generösa med att ändra typ allt som har med regelmekanik att göra. Själva rollisarna kan man få pensionera för att ta in en annan, men det händer mest i längre kampanjer när nån känner sig klar med sin gubbe.
 
Top