Resurser för medeltida(-ish) fantasy-Kina?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag letar efter inspiration till en fantasy-setting jag filar på. Tänk teknologi c 1300, kultur/samhälle lånar hårt av Kina, med lite fantasy-perser, -mongoler och -tibetaner som grannar. Jag har hittat en gammal GURPS-bok med den målande titeln "GURPS China" som går att köp billigt som pdf. Den passar mina syften rätt bra. Om den är som GURPS Celtic Myth har den mycket matnyttigt även om man inte spelar GURPS. (GURPS är som Kapitalet, alla har hört talas om det, men ingen har läst det).

Men finns det något mer? Det måste inte vara systemneutralt, men ju mer fluff och ju mindre regler det har, ju mer intressant är det för mig.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
För att citera mig själv i Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel tråden: "Enligt The King's Road: Diplomacy and the Remaking of the Silk Road a book by Xin Wen av Xin Wen, eller rättare sagt: enligt Xin Wen när han blir intervjuad på newbooksnetwork.com rörande Kings Road, så var diplomati en väldigt viktig sak mellan de olika rikena längst med Sidenvägen, med en noterbar del av de olika rikenas ekonomi var bygd runt att ta hand om de olika diplomaterna som kom till deras land eller passerade igenom. En anledning som ges till varför diplomati var så viktig var att ett rikes/härskares status i mångt och mycket kom från hur många som erkände dessa, och det innebar att man behövde ha representanter och kontakter vida omkring."

Podintervjun kan innehålla grejer du kan använda för gränsområdena och kan visa om själva boken kan vara intressant att införskaffa.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
GURPS China har problemet att den försöker täcka in massor av kulturer, dynastier och folk under ett tak, vilket är i princip omöjligt. Tyvärr är den därför inte superbra. Qin är ett ganska hyggligt spel för Kinesisk medeltid, med möjlighet att lägga in mer fantastiska element. Righteous blood, ruthless blades är specifikt skapat för att emulera berättelser i den stil som Gu Long skrev. Det är ett habilt spel, men har en ganska annan fokus än Qin. Är man nyfiken på Gu Long så har en av författarna till RBRB översättningar av hans verk på sin webbplats.
 
Top