Nekromanti Renässansstadskampanj

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Som vi pratade om skulle det också kunna finnas typ Madrass. Religiösa skolor organiserade av de olika templen. Det är ju definitivt så att Ch'Araldagerna är stolta över sitt folk och då måste de ju vara bildade och handlingskraftiga. Dessutom är det ju så att de äldste i familjen tar över som Matriark eller Patriark. Den personen måste ju kunna läsa de heliga skrifterna, därför börjar nog de flesta som hoppas på den titeln att läsa heliga skrifter redan som ung.

Eventuellt finns det motsvarande en konfirmation också då den unga personen förväntas kunna läsa inför en församling.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
För övrigt, borde inte den unge som man hoppas bli matriark/patriark gå bredvid en präst/prästinna eventuellt gå i kloster ett tag?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Jo. Det verkar ju inte helt otroligt att det finns motsvarande riter för unga vuxna i flera religioner. Särskilt inte om dessa religioner existerar på samma plats och påverkar varandra.

Att man skulle agera som hjälpreda till en annan präst under en tid förefaller väl väldigt troligt ja.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Rika ungar får gå ett par år hos en präst innan de får konfirmera sig, så de har mycket högre krav på sig. Fattiga skall mest kunna basen i förfädersläran och får antagligen lära sig det parallellt med att de går i skolan.

Ifall de tas ut för att jobba för ett av husen/ studera för dem så måste antagligen de också gå med prästen iallafall ett år. De skall ju vara lojala och ha respekt för förfäderna.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Det låter väldigt troligt. Just det där med att adeln officiellt ställer högre krav på sig själva är ju ett ganska naturligt fenomen.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
För övrigt vill jag ha in mer ottomansk inspiration, förutom den bysantiska...














(Barbarossa!)









Borde vara inspiration så det räcker :gremsmile:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Alltså. Just Mahtezuun är ju unik. Den ser ju ut så att Gaudi skulle ha ritat en gotisk katedral och tagit inspiration ifrån ett fågelbo. Men i övrigt så tycker jag verkligen att arkitekturen fungerar. Man ska dock komma ihåg att grundidén när det gäller hur ett vanligt hus ser ut är något som tar inspiration ifrån mer rustika samhällen. Tänk ett hus i grå sten med gräs på taket. Palats och kyrkor sticker dock så klart ut. Vad gäller klädsel kan jag definitivt ta inspiration ifrån det du postat. :gremsmile:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Det är lugnt. Det behövs ju inte så mycket för man ska få ett intryck av en stad. Stockholm har ju ett torn lite här och där uppe på ett tak. Det gör att folk som varit där tänker på alla taktornen fastän det ändå är en klar minoritet av husen som har det. På samma sätt behövs det ju inte mer grå hus med gräs på taken än kanske tjugo procent för att få folk att tänka på det när man tänker på Ch'Araldagy.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Jag förstår. Dessutom är det väl just de grå husen som ligger mot vattnet, de finare husen ligger ju i mer stängda stadsdelar etc.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Kan inte Marotti ha ett saffransgult hus med kornblå fönster? Och oxiderade koppartak. Jag vill se det när vi någon gång är hemma hos Lucas...
 
Top