Renässansrollspel?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Vad gör de på temat?
Gondica bygger i mångt och mycket på Errol Flynn och De Tre Musketörerna, dvs action och intriger i ett fantasysamhälle som på många sätt liknar Europa under perioden 1520-1720: statsstater, en kejsarinna, musköter, värjor, oceangående fartyg, Leonardo da Vinci-uppfinningar,
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Jag läser just nu Fursten av Machiavelli (för andra gången men det var nog 15 år sedan sist) och givetvis blir jag sugen på att spela i den typen av setting. Små stater med många konflikter, maktspel och förräderi.

Jag har utforskat detta förr, inte minst i Warhammer som ju passar bra som setting, i en kampanj i the Border princes, men det hade varit kul med ett spel som har tydligare understöd för det tematiska. Någon som har koll på något bra spel åt detta hållet? I vår värld eller inte. The Sword, the Crown, the Unspeakable Power flyter upp i huvudet men jag vet inte riktigt varför.
En sidonot. Skulle tro att cirefaliska kulturen i Eons Mundana är klart inspirerad av italienska stadsstater (och fenikerna?).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Markisen i Ferrara är ju en klassiker. Länge sedan jag spelade det nu.


1681311297227.png

A story game about passion and politics in Renaissance Italy.

The Marquis of Ferrara is dead.

Murdered.


Niccolò d’Este, the Lord of Ferrara, Modena, Parma and Reggio. The bastard son who inherited the beautiful city at just ten years old. The brave general of the Papal Armies that once held the mad Duke Visconti of Milan in check. The generous patron to whom countless works of art were dedicated. The wise statesman who assembled such a court that it was envied from Roma to Venezia. The Marquis is dead, and the whole of Ferrara mourns.

And one of you murdered him.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Markisen i Ferrara är ju en klassiker. Länge sedan jag spelade det nu.


View attachment 12335

A story game about passion and politics in Renaissance Italy.

The Marquis of Ferrara is dead.

Murdered.


Niccolò d’Este, the Lord of Ferrara, Modena, Parma and Reggio. The bastard son who inherited the beautiful city at just ten years old. The brave general of the Papal Armies that once held the mad Duke Visconti of Milan in check. The generous patron to whom countless works of art were dedicated. The wise statesman who assembled such a court that it was envied from Roma to Venezia. The Marquis is dead, and the whole of Ferrara mourns.

And one of you murdered him.
Det låter ju trevligt. Tack för tipset kanske något för Lincon 😉.

Edit: Köpt! (Nu är jag väl på jakt efter något som löper på lite fler pass men detta ska nog provas ändå inom kort.)
 
Last edited:

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Yes! Kunde inte hitta den =)
Den är inte superlätt att hitta längre. Vet inte hur mycket allmängiltigt det finns om renässansrollspel i den. Men det är en specifik setting som har ungefär den teknologinivån och tankesätt. Själv gjorde jag ju också en massa saker till Moril Dilaz en gång i tiden på erebaltor.se... Här är en länk till den röriga tråden som blev uttagen ur Magilretråden för att den var för egen i jämförelse med hur det såg ut från början. https://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=696
Moril Dilaz är i alla fall i min tappning väldigt mycket en blandning av hansastad och venedig med tillagda magiska alkemister, kannibaler, demonkulter och andra konstighter.
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
SCUP var ju länge sedan jag tittade i, men när det kommer till intriger och konflikter mellan spelare känns det väldigt lämpligt. Kanske mindre så om du tänker öppna konflikter mellan stater, stora strider och krig.

Free from the Yoke kanske med lite modd? Du styr över generation en familj (liten stat?) och zoomar in och ut mellan familj och individ. Yoke i sig är ett hack på Legacy 2, men i svag fantasy setting
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
SCUP var ju länge sedan jag tittade i, men när det kommer till intriger och konflikter mellan spelare känns det väldigt lämpligt. Kanske mindre så om du tänker öppna konflikter mellan stater, stora strider och krig.
Jag skulle väl vilja ha något som kombinerade detta två element. Tänker mig att spelarna skulle vara små furstar som kan föra krig mot varandra (i liten skala) och samtidigt vara nära varandra nog för att intrigera (kanske förhålla sig till en starkare part). Möjligen skulle det behövas två system - ett interpersonellt och ett strukturellt?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Jag skulle väl vilja ha något som kombinerade detta två element. Tänker mig att spelarna skulle vara små furstar som kan föra krig mot varandra (i liten skala) och samtidigt vara nära varandra nog för att intrigera (kanske förhålla sig till en starkare part).
Låter riktigt roligt. Påminner om hur vi spelade DoD Gigant på 80-talet med en liten stadsstat per spelare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag skulle väl vilja ha något som kombinerade detta två element. Tänker mig att spelarna skulle vara små furstar som kan föra krig mot varandra (i liten skala) och samtidigt vara nära varandra nog för att intrigera (kanske förhålla sig till en starkare part). Möjligen skulle det behövas två system - ett interpersonellt och ett strukturellt?
Jag gjorde en karta över Reikland med syftet att kunna spela nått sånt. 10 år senare har det ännu inte hänt... :)
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
Jag skulle väl vilja ha något som kombinerade detta två element. Tänker mig att spelarna skulle vara små furstar som kan föra krig mot varandra (i liten skala) och samtidigt vara nära varandra nog för att intrigera (kanske förhålla sig till en starkare part). Möjligen skulle det behövas två system - ett interpersonellt och ett strukturellt?
Då är det Free from the Yoke. En furste/familj som kan handla/kriga/intrigera med varandra, och så kan du zooma in på enskilda karaktärer i olika roller. Men det är skrivet för en slavisk fantasy lore värld, så kanske inte passar rakt av
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Då är det Free from the Yoke. En furste/familj som kan handla/kriga/intrigera med varandra, och så kan du zooma in på enskilda karaktärer i olika roller. Men det är skrivet för en slavisk fantasy lore värld, så kanske inte passar rakt av
Nu blev jag sugen på att spela detta i Old Worlds Kislev!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Sword Chronicle kanske skulle vara något att kolla in? Det är en omarbetning av A Song of Ice and Fire-rollspelet fast frikopplat från Westeros-settingen. Det utgår väl iofs från en mer medeltida miljö snarare än renässans men det kanske kan finnas en del knyckbart eller gå att reskinna.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Jag har hört rykten om att en av de livaktigaste rollspelsscenerna idag bara spelar renässans av den gamla skolan.

Lite mer allvarligt kan jag rekommendera Flashing Blades, som vi kört digitalt i c:a två år nu. Riktigt kul, och med tanke på dess ålder är det mycket bättre än det borde vara.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Svavelvinter med dess skuggspel.
.
Faktum är att romanernas Trakorien och därmed Fria Ligans spel Svavelvinter bygger mycket på Europa runt år 1500. Jag plöjde massor med böcker om ämnet under skrivandet, och Italien är förstås extra intressant just på grund av de många intrigerande småstaterna, kondottiärerna, påvestatens religiösa roll, de internationella inblandningarna – särskilt vad gäller Neapel, handelsstaten Venedig och dess konkurrens med Genua, utvecklingen av konst, vetenskap, ekonomi etc.

Sedan skulle jag, kanske lite otippat, hävda att Dune till stora delar också bygger Italienska renässansen och dess furstehus, så ett rymdspel kunde nog funka!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Faktum är att romanernas Trakorien och därmed Fria Ligans spel Svavelvinter bygger mycket på Europa runt år 1500. Jag plöjde massor med böcker om ämnet under skrivandet, och Italien är förstås extra intressant just på grund av de många intrigerande småstaterna, kondottiärerna, påvestatens religiösa roll, de internationella inblandningarna – särskilt vad gäller Neapel, handelsstaten Venedig och dess konkurrens med Genua, utvecklingen av konst, vetenskap, ekonomi etc.
Ja, jag räknade med att det var så allmänt känt att det inte behövde påpekas. 😁
 
Top