Renässansrollspel?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag läser just nu Fursten av Machiavelli (för andra gången men det var nog 15 år sedan sist) och givetvis blir jag sugen på att spela i den typen av setting. Små stater med många konflikter, maktspel och förräderi.

Jag har utforskat detta förr, inte minst i Warhammer som ju passar bra som setting, i en kampanj i the Border princes, men det hade varit kul med ett spel som har tydligare understöd för det tematiska. Någon som har koll på något bra spel åt detta hållet? I vår värld eller inte. The Sword, the Crown, the Unspeakable Power flyter upp i huvudet men jag vet inte riktigt varför.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Jag läser just nu Fursten av Machiavelli (för andra gången men det var nog 15 år sedan sist) och givetvis blir jag sugen på att spela i den typen av setting. Små stater med många konflikter, maktspel och förräderi.

Jag har utforskat detta förr, inte minst i Warhammer som ju passar bra som setting, i en kampanj i the Border princes, men det hade varit kul med ett spel som har tydligare understöd för det tematiska. Någon som har koll på något bra spel åt detta hållet? I vår värld eller inte. The Sword, the Crown, the Unspeakable Power flyter upp i huvudet men jag vet inte riktigt varför.
Kopparhavet har ju tydliga inslag av renässansitalien, och ett upplägg som fokuserar på maktspelare istället för stater. Men du tänker kanske någon mer specifik mekanik för intrigspel?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Svavelvinter med dess skuggspel.
Lite OT, men det hade varit lockande att bygga ett skuggspel runt renässansitalien, kanske runt 1504?

Skuggmakter skulle kunna vara:
- Giulio di Medici (framtida påve Klemens VII)
- Ludovico Sforza, exilhertig av milano (tyskstödd)
- Cesare Borgia
- Condottiere Gian Giacomo Trivulzio (franskstödd)
- Gonzalo de Cordoba - el Gran Capitan (spanskstödd)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Reign med sina kompaniregler skulle kunna vara något, om du vill ha lite mer konkreta system för hur organisationer tampas med varandra.

Har själv bara Reign Enchiridion (en bok utan setting men med alla reglerna), men den antydda settingen där i är lite renässans-fantasy sådär.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Lite OT, men det hade varit lockande att bygga ett skuggspel runt renässansitalien, kanske runt 1504?

Skuggmakter skulle kunna vara:
- Giulio di Medici (framtida påve Klemens VII)
- Ludovico Sforza, exilhertig av milano (tyskstödd)
- Cesare Borgia
- Condottiere Gian Giacomo Trivulzio (franskstödd)
- Gonzalo de Cordoba - el Gran Capitan (spanskstödd)
Inte särskilt off topic. Det är väl typ vad jag tänker mig fast inte spela historiska personer då.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Reign med sina kompaniregler skulle kunna vara något, om du vill ha lite mer konkreta system för hur organisationer tampas med varandra.

Har själv bara Reign Enchiridion (en bok utan setting men med alla reglerna), men den antydda settingen där i är lite renässans-fantasy sådär.
Det verkar ju rätt spot on av beskrivningen att döma. Ska spana in det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Inte särskilt off topic. Det är väl typ vad jag tänker mig fast inte spela historiska personer då.
Svavelvinters skuggspel it is :D

P.S. Jag tror skuggspelet har en USP just FÖR att spela historiska/etablerade personer (vare sig de heter Gandalf eller Borgia). Genom att göra dem till Skuggmakter kan man ge dem en naturlig roll i spelet istället för att "konkurrera" med rollpersonerna.
 
Top