Remakes som gjorts

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,276
I am looking at you Total Recall (Colin Farell) Robocop (Kinnaman)…
Där känna det ju dock som att remake-trenden från 00/10-talet dött ut ganska mycket. Nu är ju ”Requels” nya grejen; reboots som också är uppföljare till de gamla filmerna. Till exempel Halloween, Creed, Scream, Jumanji: Welcome to the Jungle, Ghostbusters: Afterlife osv.

En trend jag är mycket mer OK med, även om vissa ibland blir väldigt nostalgi-tunga så tycker jag överlag rätt mycket om många av de nyare reboot-filmerna!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,529
Location
Rissne
Jag antar att jag är mer eller mindre ensam om att faktiskt gilla Kinnaman-Robocop? Den ersätter ju på intet sätt originalet, men jag tyckte den hade sina poänger och sådär.

Farell-Total Recall däremot funkade inte speciellt bra alls. Mest för att den inte hade lika intressanta twister.
 
Last edited:

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Behövs det en remake på "Hälsa Göring!"-scenen i Sånger från andra våningen?

 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,447
Location
Köping
Åh, finns Simon J. Berger på forumet? Håller med om att detta är en bra film, en tät heistfilm som faktiskt var rätt smart! Jag tror att många jämförde den lite för mycket med de gamla filmerna och inte såg den för dess egna kvaliteer. Hade den inte hetat Jönssonligan utan varit sin egen film tror jag att den hade blivit mer omtyckt och säkert fått uppföljare.
Jönssonligan 2015 är ju framförallt en svensk Ocean's 11, till den grad att den återanvänder hämndmotivet och tricket med falsk värdetransportör.

Har vi inte nämnt Dredd i den här tråden? Jag vidhåller att Stallone är perfekt som Dredds haka i filmen från 1995, men den nya* från 2012 är bättre på alla andra sätt.

*) "nya"
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Evil dead . Första filmen var ju en lågbudget renodlad skräckfilm. Remaken la ju in humor, och blev början på franchisen.

La femme Nikita med Peta Wilson var en bra remake på filmen Nikita.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,529
Location
Rissne
Har vi inte nämnt Dredd i den här tråden? Jag vidhåller att Stallone är perfekt som Dredds haka i filmen från 1995, men den nya* från 2012 är bättre på alla andra sätt.
Är det en remake, då? Är det inte bara en… ny film? Reboot, möjligen?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,984
Location
Ett häxkräl
Är det en remake, då? Är det inte bara en… ny film? Reboot, möjligen?
Nej, det är ingen remake, det är en helt egen berättelse. Det fanns ju planer på att göra en uppföljare, men de rann ut i sanden. Tyvärr, det är en suverän film, även om den kanske varken förvaltar seriens humor och gonzoigheter.
 
Top