Remake av gamla rollspel

Väldigt länge sedan jag bläddrade i Palladium. Det enda jag minns är hemsk layout på och minst lika hemska regler. Vad är spelets USP om man tar bort dom två komponenterna?

Världen hade sina roliga element med en inbyggd konflikt mellan Wolfen (romar-aktiga) och människor (delade i olika kungadömen).
Hade man några böcker fanns en intressant backstory med Changelings. Det mesta var lite mer gonzo än din standard lapptäckes-fantasy (typ Greyhawk eller Forgotten).

Kunde man få ordning på Summoner-klassen och Diabolist (wards) var det roliga magi-klasser.

Som jag skriver ovan var de lite före sin tid med spelbara raser som Troll, Orcher och annat.

Cog.

Nu för tiden kanske. Men då var det ovanligt med att kunna spela Troll eller Orch.

Cog.
Men det var absolut möjligt.
OD&D Men & Magic sidan 8 said:
Other Character Types: There is no reason that players cannot be allowed to play as virtually anything, provided they begin relatively weak and work up to the top, i.e. a player wishing to be a Balrog would have to begin as let us say, a "young" one and progress upwards in the usual manner, steps being predetermined by the campaign referee.

Men det var absolut möjligt.
Det är intressant det där – om man kollar OSR-communityt idag ser man rätt ofta personer som uttalar sig negativt om hur man i det moderna D&D kan spela ”vad som helst” (ofta upplever jag att särskilt tieflings föraktas). Det verkar heller inte vara något som är begränsat till folk som är ”sentida purister” som hittat till äldre spel nu, utan också folk som varit med länge. Det känns som något som kräver en undersökning, hur något som fanns med från tidigaste D&D blivit en symbol för det som är ”fel” med nutida inkarnationer.

Det är intressant det där – om man kollar OSR-communityt idag ser man rätt ofta personer som uttalar sig negativt om hur man i det moderna D&D kan spela ”vad som helst” (ofta upplever jag att särskilt tieflings föraktas). Det verkar heller inte vara något som är begränsat till folk som är ”sentida purister” som hittat till äldre spel nu, utan också folk som varit med länge. Det känns som något som kräver en undersökning, hur något som fanns med från tidigaste D&D blivit en symbol för det som är ”fel” med nutida inkarnationer.
Detta är väldigt OT, så kanske borde brytas ut om någon vill fortsätta prata om det.
Men till att börja med var exempelvis den där regeln från OD&D väldigt svår att tillämpa och helt i händerna på DMs godtycke. Det som började med de moderna inkarnationerna av tieflings och dragonborn i 4e, och har accelererat mer och mer sedan dess, är en uppsjö nya alternativa folkslag som är tydligt kodifierade med officiella regler, vilket skiftar makten över att välja de alternativen mer till spelarnas sida.
Att just tieflings blivit "affischbarnet" för denna trend kanske delvis beror på att de var först ut. Men jag tror det ännu mer handlar om att de utövat en lockelse på många av de nya spelare som kommit in i hobbyn de senaste 10 åren. Specifikt, just de spelare som delar av OSR-rörelsen vill "portvakta" mot.

Lite beroende på vad man lägger i begreppet "remake" men jag jag hade gärna sett ett nytryck av Neotech 2. Inbunden hårdpärm med hög papperskvalitet, snygga illustrationer osv. Hade köpte rubbet direkt :cool:

Sen om man får önska fritt så hade ju det fantatiska spele gärna fått genomgå samma revidering som Eon [1+2+3] -> Eon 5 gjorde

Back