Nekromanti Religioner i Mundana

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Läste precis igenom mhimrätten Jag tycker den övergripande idén som känns som. någon form av hybrid mellan islam och kinesiska tankegångar (konfuciansk hierarki, tron på himmelen) funkar men när detaljerna sedan beskrivs ut så blir det bara hur b som helst.

* Man tvagar sig innan bönen
* Man har en böneutropare som ropar ut bönen från ett kupol-tempel.
* Man ber fem gånger om dagen
* Man har samlas på fredagar för en extra lång bön
* En av dom viktigaste högtiderna är offerhögtiden vid någon pilgrimsfärd

Edit: Symbolen för Mhimrätten är stjärnan och halvmånen..

Är det inte dags för en ny religions-modul eller åtminstone ge framtida spelmakare möjligheter att ignorera den gamla så dom slipper förhålla sig till sånt skräp som är listat ovan.

Nu när man ändå ska göra om regelsystemet och demografin ganska radikalt finns det väl ingen anledning att inte börja göra om religionerna också.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Min ödmjuka åsikt är att Ymir borde få ansvaret för att sätta ihop en ny religionsmodul. Han behöver inte skriva allt själv, men Neogames borde verkligen låta honom hålla i taktpinnen. Ermine kan ska ta hand om Daakkyrkan.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Om någon skall hålla i taktpinnen så är det Ymir, men jag tror han är lite uppbunden med Västlanden. En helt Ymirifierad modul är dock inte så lockande. Det skulle liksom bli som att läsa en doktorsavhandling i teologi. :gremwink:

Vi får heller inte glömma Marukusu när det kommer till Samorismen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att skriva/leda skrivandet av en ny religionsmodul är klart något jag drömmer lite om, det vore nästan lika fett som 'Krögarens våg'. Men då måste ni forumiter somehow se till att den gamla religionsboken säljer slut först, för annars kommer det kanske aldrig hända. (Och de dåliga nyheterna är att den är inte populär (surprise) så det är en del ex att sälja av...)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Hur många finns det kvar? 100+? Eller är det nere på två siffrigt?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, inom vissa gränser kan man ignorera gammalt etablerat material. Det är kanske inte särskilt -lämpligt- att göra det, men det gjordes tex rätt blatant när Thakalatribunalerna blev ätter och Jualla Bisar Alaya blev en kvinna, och jag har säkert själv gjort mig skyldig till det emellanåt (alltså i officiellt material, annars gör jag det ju hela tiden). Så jag kommer nog köra över iallfall en del av det du beskriver, för det är helt enkelt för jävla dåligt, ja. Än värre imo är folklagarna kontra härskarlagarna som är rena taliban-klyschan, men jag tror jag har en lös idé på hur jag kan rädda upp dem, kanske.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Det finns få regler i Religionsboken, och de som finns är helt absurda. Att uppnå Apoteos är någonting som är fullt genomförbart och inte ens speciellt svårt (förutsatt att man spelar ett par religiösa fanatiker) och Qadoshsänkningen för att bryta mot en Tabu är enorm. Sedan tillkommer det att kopplingar till schamanistiska religioner helt saknas. Reglerna skiljer sig enormt, exempelvis uppstår konflikter när man spelar en Mahktahtroende tirakschaman och tvingas till en Qadoshssänkning. I en vanlig religion där man dyrkar gudar kan ens Qadosh inte sjunka under 0, men i en schamanistisk religion kan den mycket väl göra det. Så vad händer om man som tirak bryter mot en tabu? Sedan är det väldigt svårt att spela magiker och troende samtidigt. Har man tillbett en gudom troget i 40 år kan allt fortfarande raseras av ett gammalt hederligt "hur var det nu igen?".

Att rollspela en ceremoni där släkten och familjen samlas i den Endes hus kan tyckas som en fin setting för ett äventyr, men när primoden rullar fram tärningarna och börjar transformera magiska filament framme vid altaret börjar man undra "var är stämningen i det här"? Att spela en helig man blir som att spela någon slags nurfad teomantiker bunden av lagar och regler. En "ceremoni" blir en ritual med mindrevärdeskomplex. En urgammal och vis primod kan välsigna en riddares själ tillsammans med sina präster, men svärdet kommer fortfarande inte att göra mer skada än vad en nybörjarmagiker med 5 i sina olika färdigheter skulle kunna åstadkomma. Till detta kan vi lägga att nybörjarmagikern är klar efter 4 rundor medens prästkompaniet måste lulla runt i ett par timmar. Vanligtvis hade jag inte haft några problem med detta, men när religionsreglerna går ut på att göra troende till någon slags besvärjare förtjänar de att jämföras med de samma.

I rollspelssyfte är boken minst lika värdelös. Den lämpar sig om man vill spela präst och behöver hålla koll på alla heliga dagar, eller om man vill skapa en kultist och behöver ha en hemlig sekt att leka med, men vill spela en vanlig, hederlig medborgare så finns det inte mycket användbart material i boken. Det finns inga översiktbilder eller över huvudtaget bra illustrationer som en spelledare skulle kunna använda för att beskriva templet eller prästerskapet och det finns inga beskrivningar på hur en vanlig människa lever och tror. Det finns inga sagor eller berättelser från religionerna som man skulle kunna stöta på i spelet och det finns inga äventyrsuppslag eller hemligheter som man kan bygga kampanjer på. Religion är någonting som fläckat vår historia enormt och som har ett finger med i spelet i nästan alla stora konflikter. Att kunna använda boken i spelet är ett fundamentalt krav på en religionsbok, oavsett om man spelar präst, kultist, troende, fanatiker, hädare eller bara en simpel bonde.

/Duncan som behövde få ur sig lite ilska över den gamla boken.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Jag har inget spec i sig emot folklagarna(som härskarna och dom övre "kasterna" inte behöver lyda) kontra slavlagarna

Men det suger ju förstås att man enligt inte får dricka rusdrycker, dansa sjunga eller spela trummor.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Men säljer inte moduler typ aldrig slut (med undantag för första alver och monsterboken)?

Hur många ex trycks egentligen åt gången?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vapenmoduler säljer alltid slut. Also mystik & magi är i princip slut.

Jag bara gissar nu men jag skulle spontant tro att Jarla och Religioner är de moduler som sålt sämst. Det är iallafall de två (och äventyr) folk aldrig vill ha här de köper Eon-saker i bulk på Gothcon, och då har jag ändå bevittnat en del rätt sköna exempel på det:

 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Aldrig förstått det där med att folk inte köper äventyr. Det är ju äventyr man i regel spelar när man spelar rollspel.

Osäker på vad din bild illustrerar?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,707
Location
Värnhem, Malmö
Evokee said:
Aldrig förstått det där med att folk inte köper äventyr. Det är ju äventyr man i regel spelar när man spelar rollspel.

Osäker på vad din bild illustrerar?
I en spelgrupp med en spelledare och flera spelare finns det flera potentiella köpare för kampanjmaterialsböcker -- personen som spelar en magiker kanske köper Mystik & Magi, personen som spelar en krigare vill gärna ha Vapenmästare, samtidigt som spelledaren också kan vilja köpa dessa böcker. Äventyr har bara en potentiell köpare: spelledaren.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
I en spelgrupp med en spelledare och flera spelare finns det flera potentiella köpare för kampanjmaterialsböcker -- personen som spelar en magiker kanske köper Mystik & Magi, personen som spelar en krigare vill gärna ha Vapenmästare, samtidigt som spelledaren också kan vilja köpa dessa böcker. Äventyr har bara en potentiell köpare: spelledaren.
I vår förening köper vi in dubbletter av de flesta böcker, utom just äventyr. Det händer att vi spelar upp till tre spelgrupper på olika platser ungefär samtidigt, och då är det praktiskt att ha dubbletter av alla böcker, men det är sällan äventyr spelas samtidigt på olika geografiska orter.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sedan är det också så att vissa, typ undertecknad, inte är det minsta intresserade av att spelleda färdigskrivna äventyr; jag vill hitta på mina egna stårys.

Det är därför det är bra om äventyr är designade som Undergångens arvtagare (i Eon-sammanhang lutar Av blod komna lite åt det), och har så mycket intressant världsinfo att de kan vara roliga, inspirerande och användbara även om man faktiskt inte vill spela själva äventyret i dem.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Jeg vet inte exakt hur många ex som finns kvar av religioner, men jag skulle tro att det är ca 400 ex. Om jag kommer ihåg rätt trycktes den i 3500 ex.
Försäljningen (och hur många böcker vi trycker) varierar naturligtvis mellan olika produkter, men i dagsläget trycker vi ca 2500 ex av efterfrågade moduler (tex. sådana som vapenmästaren och Sångarens ätt) och ca 1500 av de som inte går lika mycket (läs äventyr).
Mystik och Magi har sålt helt slut nu, och de som inom kort kommer ta slut är Asharien & Soldarn och Dvärgar( mindre än 150 ex kvar).
 
Top