Nekromanti RELEASEPLAN 2015-2016

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
http://www.jarnringen.com/releaseplan-2015-2016/

Releaseplanen är alltså nu offentligjord! Vad är folks spontana kommenterarer? Själv tycker jag att det verkar awsome men samtidigt blev jag lite bränd av att Coriolis relaseplan var lika ambitiös, å andra sidan är situationen annorlunda nu och jag ställer mig ändå väntande. Annat jag kan tycka är att för en gångs skull ser jag gärna Spelarboken framför äventyren då jag anser att denna verkar innehålla det mesta man saknade i grundregelboken.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Håller med daflum, spännande! Är också väldigt sugen på spelar- och spelledarböckerna.
Vi får hålla tummarna att inte Coriolishistorien upprepar sig, men Symbaroum verkar stå på robustare grund.

Är Stålkrönikan ett fristående äventyr eller en världsmodul eller något annat?
 
Joined
9 Jul 2014
Messages
6
Stående applåder! Du kan inte bara titta på Coriolis, Mutant UA kom innan och där släpptes det så många böcker att jag har tappat räkningen. För många kommer det en tidsperiod i livet där man har lite eller ingen tid alls till spelande/rollspelsmakande. Tror tyvärr att Coriolis kom i en sådan period för Järnringarna, rent spekulativt förstås. Tenderar att hålla med dig om Spelarboken men det måste finnas bra saker att fylla den med och många kör på tom tank när det gäller äventyr.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Bra och kul släpp vad det ser ut som!
Men i genomsnitt ett släpp per kvartal?... Visserligen inräknat romaner, men det känns ändå som en ganska aggressiv lanseringstakt. Jag vore glad om får ut alla böcker i tid, vi spelar Symbaroum och har kul med spelet. Men att de verkligen ska lyckas hålla den takten, tror jag först när jag ser det.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Jag tror att det här kommer göra spelet till det vi kommer komma ihåg det som. Än så länge har världen varit öppen och outforskad men nu kommer vi att få en värld att förhålla oss till. Vi lever i spännande tider!

Ser verkligen fram emot 2016 och Symbars Mörkas (sic) Hjärta, känner att det som hintats runt vad Symbaroums gamla offerpräster och svartkonstnärer höll på med känns otroligt spännande och mycket det som skapade "Conquistador fantasy" ettiketten jag hört användas för att pitcha spelet.

Diskussionerna här på forumet känns som att de skulle ha en viss inverkan på regler och liknande för Spelarens Handbok, de har i alla fall haft betydelse för mig som spelledare så jag hoppas att de även får gå igenom Järnringens maskineri och in i böckerna.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Dessutom, bilden på trädvärdshuset i Tistla Fäste är fantastisk! Hur tar man sig upp? Är det beskrivet i boken?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag är positiv. Med UA höll dåvarande Järnringen ett rasande utgivningstempo, så jag tror absolut att ett släpp i kvartalet är görligt. Dessutom skvallrar en sjudelad kampanj om att varje del inte är jättelång. I UA innehöll varje bok tre äventyr, och ett bra format vore väl att släppa varje äventyr separat - precis som de gjorde med intro-äventyret.

Den enda faran jag ser är att kampanjerna troligen kommer vara lika tätt kopplade till en övergripande historia som UA, vilket ställer till problem. Detta märktes i Hindenburg (sista tredjedelen), då kampanjen tappade fart och tog en riktning som var alltför storskalig för att vara engagerande för den enskilda rollpersonen.

För att göra Symbaroum till ett modern spel, är det alltså viktigt att Järnringen hittar ett sätt att skapa en intressant och färgstark kampanj utan att för den skull låsa spelarna i ett färdigt manus. Löser de denna knut - till exempel genom att erbjuda alternativa vägar och flera ingångar och utgångar ur varje del - kommer det bli fantastiskt.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Tre solar;n57455 said:
För att göra Symbaroum till ett modern spel, är det alltså viktigt att Järnringen hittar ett sätt att skapa en intressant och färgstark kampanj utan att för den skull låsa spelarna i ett färdigt manus. Löser de denna knut - till exempel genom att erbjuda alternativa vägar och flera ingångar och utgångar ur varje del - kommer det bli fantastiskt.
Jag tycker att de har klarat just den delen föredömligt i de utgivna äventyren hittills. I alla fall för inledningarna och i de friare äventyrslandskapen har det varit gott om olika infallsvinklar och sätt att tackla händelserna. Håller med om Hindenburg som jag anser var roligare att läsa än spela, dock var den väldigt rolig att läsa.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Sju delar!

Oj.

Oj, som i "då tar det evigheter innan spelets kampanj finns i sin helhet, även i en värld utan förseningar"

Övrigt material är inte tillnärmelsevis lika viktigt.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Jag antar att vi får se nästa år hur det ser ut, jag är glad om vi får spelarboken och den första delen i äventyret, samt en möjlighet till att kunna ha den fantastiska bilden på värdshuset som en ordentlig skrivbordsbakgrund :)
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Tack för energigivande och positiva reaktioner allihop! :)

Några kommentarer och svar kan väl vara på sin plats ...

- Stålkrönikan är fristående från Törnetronen
- Att Spelarboken inte kommer först eller näst först beror framför allt på produktionsvillkoren - dels att den väntas bli omfattande, dels att det är olika personer på järnringen som har huvudansvar för olika typer av böcker.
- Michaels analys av vad som hände med Coriolis är spot on (läs familjebildning, karriärbyggen med mera)
- Ja, den input vi får här på wrnu (och via andra kanaler) kommer absolut att synas i framtida moduler
- Kolla närmare på bilden av Det bevingade stopet så ser ni spiraltrappan runt stammen
- Vi siktar på att krönikans delar ska vara 128 +-20 sidor, cirka 50/50 kampanjmaterial resp. äventyr
- Deläventyren kommer inte att bygga på varandra lika tydligt som UA-kampanjens delar; de är fristående men tematiskt sammanlänkade
- Jo, sju delar är planerade. Och inom kort ska ni bjudas på en glimt av de tre som inte nämns i releaseplanen. De är ... ganska fräsiga ... ;-)
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Låter mycket trevligt, kommer SL få en basic metaplot redan i första boken? har för mig att det har nämnts någonstans? och sen undrar jag om kampanjen kommer låta RP vara delaktiga relativt i händelsernas centrum under kampanjens gång? en kritik mot UA var att RP hölls i stort sett utanför kampanjen fram till den sista tredjedelen, något som bland annat mina RP störde sig på.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Det kommer mycket riktigt en översikt över hela kampanjen redan med första delen så att spelledare kan planera framåt.

Äventyren i krönikan om Törnetronen kommer till större delen att vara äventyrslandskap, där spelarna efter en inledande och utlösande händelse får agera fritt i en miljö, med eller mot spelledarpersoner med egna agendor- därmed blir det mindre klassiskt äventyrande än Undergångens arvtagare.
Varje del i kampanjen är ett kapitel i den episka krönikan om Ambria, Davokar och Symbaroum, sett genom rollpersonernas ögon/äventyr.
Vi ser det som att vi fångat det bästa med Undergångens arvtagare-kampanjen och fått in det vi lärt oss om att skriva engagerade äventyr. Hoppas du kommer tycka detsamma när du snart får mer till livs av första äventyret och kampanjen i stort.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ambitiöst! Symbaroum verkar ju sälja hyfsat, så vi får hoppas killarna orkar hela vägen! Jag får svettningar av bara tanken på att göra nåt liknande. ;)
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Det låter bra och intressant och väntar med spänning tills man kan sätta tänderna i detta :) glöm inte brudarna bara!
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Roligt och spännande. Men väntar mest på spelar- och spelledarboken för att kunna gå djupare med skapandet av karaktärerna.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag vill ha mer Karaktärbyggarmöjligheter! MER! Gärna Förmågor direkt kopplade till folkslag och uppväxtmiljöer. Rese-stridskonster och speciella alviska vaggvisor som vissa barbarer kan lära sig från dem.
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Bara för att ge min åsikt, så tycker jag att spelledarboken bör släppas först =P

Annars så spelarboken.

Äventyrskrönikan är intressant men vill komma framåt i spelet mer, och behöver mer att "ta på" mer förmågor, släkten, regler allt för att konkretisera saker. Men vill även ha mer fluff, men fluffen kan jag skapa om inte annat.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Jag känner mig som en necromantiker nu när jag reanimerar tråden. Jag vet att jag borde vara nöjd och glad nu när jag fått spelarboken (som jag för övrigt tycker är fantastisk) men jag ändå inte nöjd. Jag vill ha mer...
Hur ser det ut med statusen för spelledarboken? Extremt sugen på den...
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag är helt ointresserad av Spelledarboken, det enda jag vill se är de återstående sex delarna i Törnetronen
 
Top