Nekromanti Rekommendera mig ett one-shot

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,238
Tack för alla tips. Nu verkar tyvärr spelpasset brinna inne :-( men jag kanske ska se till att ha ett redo i bakfickan ändå.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Ett allmänt tips annars för one-shot tycker jag är att köra med färdiga rollpersoner, då kan man komma igång att spela nästan direkt och spelarna får en backstory, samt ofta ett äventyr skrivet för just dessa rollpersoner. Finns ju en massa Western äventyr som är bra om man vill köra 6-7 timmars spel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,238
Swedish Chef;n285003 said:
Ett allmänt tips annars för one-shot tycker jag är att köra med färdiga rollpersoner, då kan man komma igång att spela nästan direkt och spelarna får en backstory, samt ofta ett äventyr skrivet för just dessa rollpersoner. Finns ju en massa Western äventyr som är bra om man vill köra 6-7 timmars spel.

Håller med, samtidigt som jag kan tycka att det finns en charm med att göra RP också vid sådana tillfällen. Enkvälls är ju ett tillfälle att ta ut svängarna - även i RP-skapande.
 

Hainen

Veteran
Joined
20 Dec 2010
Messages
14
Det finns ju massor av bra oneshot-system därute, brukar föredra det över att köra en enkvällsvariant av något som normalt sett är kampanjspel. Alla har väl testat Fiasco, men skulle varmt rekommendera One Last Job, World Wide Wrestling eller It Was A Mutual Decision om man vill ha något med humor. Är man ute efter mörkare grejor är Skeletons riktigt nice, eller tungviktaren Bluebeards Bride.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Bifur;n285025 said:
Håller med, samtidigt som jag kan tycka att det finns en charm med att göra RP också vid sådana tillfällen. Enkvälls är ju ett tillfälle att ta ut svängarna - även i RP-skapande.
Risken är dock att man inte får igång dramat för att rollpersonerna inte är helt inkörda än. Beror ju såklart också på hur mycket inom spelgrupps drama man vill ha. Vill man barra köra ett grottröj, tycker jag absolut man ska skapa rollpersoner.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,238
Swedish Chef;n285424 said:
Risken är dock att man inte får igång dramat för att rollpersonerna inte är helt inkörda än. Beror ju såklart också på hur mycket inom spelgrupps drama man vill ha. Vill man barra köra ett grottröj, tycker jag absolut man ska skapa rollpersoner.
Det där går ju att vrida fram och tillbaka hur länge som helst. Nu är jag ingen motståndare till färdiga RP men risken med dem är att man helt enkelt ogillar delar av karaktärsdragen/drivkrafterna och dessutom kanske tänker lite för mycket på vad som inte står i texten ("vänta, här anges inte om RPn har familj, det är ju jätteviktigt att veta [för mig]". Gör man RPn själv kan man styra mot en aspekt man garanterat vill spela och dessutom kan man bygga upp en bild av RPn i huvudet som är mer heltäckande för ens egen inlevelse. Sen blir jag personligen nog mer investerad om jag har bestämt själv, oavsett innehåll.

Detta sagt så bygger det så klart på att spelarna är beredda att lägga lite tid på att görs sina RP i förväg samt att SL så klart regisserar dem något.
 
Top