Nekromanti Rekommendera din favvo-scifi setting!

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
Richard Morgans böcker om Takeshi Kovac (Altered carbon, Broken Angels, Woken Furies) är lätt den bästa scifi settingen, människor som snott teknologi från marsianer, ryggradsdatachip med personlighet som sätts special designade kroppar, man kan inte resa mellan stjärnorna fysiskt men man kan skicka personligheter som sen laddas ner på en ny planet i en ny kropp.

Varje bok är också ett schyst äventyr, första är deckare, den andra ett skräck äventyr och den tredje en heist.

Tyvärr har väl ingen gjort rollspel av den ännu..

Chronicels är väl ok förutom att Ondskan känns fånig, 40k är kul men lite väl stereotyp ibland.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Tony.Meijer;n74457 said:
Jag har då tre förslag.
Jag läser fyra förslag :)

Själv har jag nog ingen direkt favvo sci-fi setting. Hade ball med Mutant (svarta lådan) när det begav sig.

Cog.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Genesis;n74412 said:
Jag är inte mycket för settingar, men en av få spelvärldar som jag har en liten svaghet för är Fading Suns. Det är medeltid i rymden. Bönderna lever på lågteknologinivå och kyrkan talar om för dem att teknologi är synd. Adeln tar på sig synden eftersom den är nödvändig och flyger mellan stjärnorna. Människorna är den dominerande arten, men det finns ett par andra arter också, som mänskligheten förslavat en gång i tiden. Nu håller stjärnorna på att slockna över hela galaxen, och ingen vet varför. Universum börjar bli mörkt. Mänskligheten är på dekis och dess storhetstid ligger bakom dem, få förstår sig på den gamla teknologin längre och den är svår att underhålla. Lägg till en urgammal civilisation som har lämnat bakom sig de mystiska portalerna som tillåter folk att resa mellan solsystem men nu är försvunnen nästan utan ett spår. Det enda som suger med den är att de nödvändigtvis skulle klistra på magiker. Jag är lite allergisk mot magi i scifi och i FS känns den rätt onödig.
Kom det inte en nyutgåva av Fading Suns nyss? är den värd att köpa in i så fall?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jocke;n74494 said:
Kom det inte en nyutgåva av Fading Suns nyss? är den värd att köpa in i så fall?

Världen är mysig men regelsystemet är helt jäkla superdåligt. Efter en halvlång fisktankskampanj i detta började vi tillslut få lite intuitiv känsla för det men det är verkligen inte att rekommendera. Systemet är skapat av lirarna bakom det gamla WoD-systemet och de har på något mystiskt sätt lyckats ge liv åt en ännu trasigare skapelse än oWoD.

Fading Suns dyker ju ofta upp på begagnatmarknaden och om det ändå bara är spelvärlden som är vettig att ha så skulle jag inte bry mig om att investera i någon nyutgåva. Jag kan heller inte rekommendera böckerna om Ur-Ukar (eller vad tusan de nu hette) och deras syskon-"ras" då de bara är skittråkigt banala och oinspirerande.

Igenkänningsfaktorn på fiktionen är även rakt igenom skyhög och med ett par undantag (sköldarna som är ~awesome~ och shantor som är typ my little pony med laservapen och monterade lansar (om det är bra eller dåligt får någon annan avgöra)) så är det rakt igenom old news och någon form av blandning av WH40k, Stargate och Iron Empires (trevlig blandning iofs). Köpråd: mjaaaaaa, kanske men då bara grundboken för att komma åt grunden i fiktionen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vi tar ett licensspel till:

Doctor Who: Adventures in Time and Space, i vilket du kommer att få uppleva alla möjliga saker – spöken från det förlutna, utomjordingar från framtiden, dagen då Jorden försvann i ett eldklot. Det kommer inte vara lugnt, det kommer inte vara ofarligt och det kommer inte vara bekvämt. Men det kommer garanterat bli en ashäftig resa!

Det som DW:AITAS gör bra är att det är ohindrad science fiction blandat med mysig skräck, gjort på ett sätt som premierar andra lösningar än våld! Manicker är bättre än skjutvapen, att kuta är bättre än manicker, och att prata är bättre än att kuta! En annan sak som är bra är att det inte är så hejjans farligt om en rollperson är en tusenårig Time Lord från Gallifrey och en annan är en tjugotvåårig kassörska från London.

Cubicle 7 har också relativt hög utgivningstakt på sina bakgrundsmoduler – det finns en Time Traveller's Companion som fördjupar tidsreseaspekten av Doctor Who och tittar på Gallifrey, en box med Aliens, en UNIT Sourcebook för den som vill fokusera på att försvara Jorden från alla dessa konstiga utomjordingar, och slutligen ges det ut en serie bakgrundsböcker för respektive Doctor. De är för närvarande uppe i 7, och har lovat upp till och med 11. Var och en av dessa innehåller förutom platsdata som försvunnit i seriens pre-Eckleston-förflutna även äventyr som bygger på avsnitt och story-arcs från respektive Doctor.

Samma regelsystem används också i Rocket Age, ett femtitals-retrofuturistiskt rollspel från Cubicle 7, men det spelet har inga tidsmaskiner. Visst, silvermetalliska uniformer och raketer med fenor är fantastiska, men de får man på köpet i DW:AITAS som bonus till väldigt långa halsdukar och tidsmaskiner maskerade som en blå telefonkiosk.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Håller med allt om Eclipse Phase utom det där att spelarna får veta för mycket. (Jag är av åsikten att vuxna människor bör kunna hålla isär vad de som spelare vet och vad deras rollpersoner vet.) Mitt problem med det är att jag inte vill spelleda det, jag vill vara spelare och vara gatecrashande arkeolog och gräva i marken — vilket inte fungerar i min spelgrupp alls.

Blue Planet. Ekoterrorister och cynisk cyberpunk på en planet långt långt borta där de urspruungliga kolonisatörerna har blivit genetiskt modifierade för amfibieliv. Vill man ha det mörkt bör man kunna modifiera det till något som Peter Watts bok Blindsight. (Eftersom det är en massa öppet vatten överallt är det per definition redan ett skräckspel för min del.)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Wow, nu har jag något att bita i! Jag ska sätta mig ikväll och titta igenom alla rekommendationer. :)
Tack alla!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
krank;n74421 said:
Rymd-alver och rymd-orcher, jag säger bara det... =)
Jag såg alltid necromutanterna och sånt som lite åt "rymd-orch"-hållet. Men bättre anpassade till settingen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
McAber;n74523 said:
Shadowrun. Mysigt dystopiskt. Vem kan säga nej till ett maffigt troll på en mullrande motorcykel.
Shadowrun är riktigt jävla bra! Världen och spelstilen är så göttig att det inte är sant.

Shadowrun does not have a gamemaster and players. It has an evil mastermind and criminals in training.

Jag kan inte med någon version av reglerna dock så jag skulle kört det med Savage Worlds.

Oh, och läs Shadowrun storytime!

http://suptg.thisisnotatrueending.co...8628847789.pdf

Geppetto, out of his mind on all the painkillers that the team could scavenge from their respective medkits, is gurgling out his own esophagus and asks if there are any other options for doctors off Horizon's radar. 2D grimaced and said, "Well...I know a guy who's KIND of a doctor. Does an organlegger count?"

2D was, of course, referring to his Tamanous buddy, a ghoul named John. John technically WAS a doctor, at least before the whole zombie plague thing happened. You see, unlike the rest of the team who had things like morals, standards, and dignity, 2D appreciated the virtue of having a buddy who would eat the bodies of dead people you didn't want lying around. In his off-time between jobs, he had been doing his best to be buddy-buddy with John's little ghoul nest, and so John made sure to reciprocate 2D's altruism in kind.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Om inte shadowrun har släppt en rymdmodul nyligen som jag helt missat är det dock inte mycket till rymdspel. Vilket inte Mutant Chronicles heller är, då jag tror allt som finns om rymdresor i det spelet utgörs av en kort tabell över hur många dagar det tar att resa mellan de olika planeterna med nått slags interplanetariskt resebolag.

Utöver det är båda riktigt coola spel, dock.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Coriolis är spelet jag blev övertalad till, och som jag sen aldrig fick spela! Läcker design och inspirerande illustrationer...spelet har jag bara en vag aning om men jag vill tro att det är spelbart!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vi drämmer till med ett licensspel till, som egentligen är två: Serenity och Firefly, båda från Margaret Weis Production, och båda med en Cortex i botten (Cortex Classic i första fallet, någon form av Cortex Plus i det senare). Av dessa båda har jag bara spelat Serenity.

Vad är Serenity, och för den delen Firefly? Det är rollspelet som bygger på TV-serien Firefly och filmen Serenity, och tar namnet från den senare. Vad Serenity gör bra är att det fångar Firefly klockrent! Det är ett handlingsresolutionssystem och på det ligger två saker som gör spelet unikt: plot points med vilka man ger spelarna en viss mängd kontroll över ståryn men inom ekonomiska styrramar, och rymdskepp som en slags gemensamma rollpersoner med personlighet.

Spelet fokuserar förstås på gränsvärldarna, de där torra halvt terraformade världarna där skjutjärnets lag råder och där Alliansen inte har mer kontroll än vad de kan projicera med sina jätteskepp. För det är där som man har en möjlighet att karva ut ett leverne på sina egna villkor, utan att Alliansen stoppar in sina latexklädda handskar i allt. Det är där man kan skaffa ett eget skepp, skaffa en besättning, flyga ut i det svarta och sen fortsätta flyga.

MWP gillar verkligen tv-serien Firefly. Rollspelet Serenity gjordes för att knyta an till filmen Serenity. Licensen för Serenity tog sedermera slut, men det finns ändå en massa referenser till det i Cortex Plus Hacker's Guide, inklusive hur man hackar Cortex Plus till något som är en Firefly utan serienummer. På något sätt lyckades MWP skaka liv i licensen igen och gav ut Firefly förra sommaren, och nu börjar det komma moduler till det.

Så vad är Serenity, och för den delen Firefly?

Frihet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Rymdhamster;n74660 said:
Om inte shadowrun har släppt en rymdmodul nyligen som jag helt missat är det dock inte mycket till rymdspel. Vilket inte Mutant Chronicles heller är, då jag tror allt som finns om rymdresor i det spelet utgörs av en kort tabell över hur många dagar det tar att resa mellan de olika planeterna med nått slags interplanetariskt resebolag.

Utöver det är båda riktigt coola spel, dock.

Läs trådstarten igen =) Sista stycket, där det står vad som faktiskt efterfrågas. Trådstartaren vill bygga rymd-SF, men ber om våra fräsigaste SF-settings överlag.

Men ja, jag missade det också först. Därmed den ganska ljumma rekommendationen av Rotsystem...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Rymdhamster;n74656 said:
Jag såg alltid necromutanterna och sånt som lite åt "rymd-orch"-hållet. Men bättre anpassade till settingen.
De har inte "go faster red". Det gör att även om jag köper att nekromutanterna kan ses som relaterade till rymdorcher så kan jag köpa det... =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
krank;n74678 said:
De har inte "go faster red". Det gör att även om jag köper att nekromutanterna kan ses som relaterade till rymdorcher så kan jag köpa det... =)
Precis. De har inte heller något av den fåniga teknologin som inte borde fungera och inte heller fungerar för andra än rymdorcher: bättre anpassade till settingen.

krank;n74677 said:
Läs trådstarten igen =) Sista stycket, där det står vad som faktiskt efterfrågas. Trådstartaren vill bygga rymd-SF, men ber om våra fräsigaste SF-settings överlag.
Jag läste trådstarten innan jag skrev inlägget, och jag tolkar det annorlunda än vad du gör. Men jag skrev inlägget som ren information till trådstartaren och inte för att diskutera vad som efterfrågas i tråden. Det var därför jag inte citerade någon och poängterade att det inte är det att jag inte gillar spelen. Men som sagt; meningen var inte att diskutera trådens syfte.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
chrull;n74418 said:
Den heter ju The Only SciFi Star Chart You'll Ever Need av en anledning...


Det där var tamigfasen kanske det bästa jag sett i år. It's so...true. Chrull, vem är geniet till upphovsperson?
 

Nils of Light

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
24
Önskar lite att man kunde göra en setting av Alastair Reynolds sci-fivärld som inleds med romanen Revelation Space. Det är en mörk space opera setting där människan är högt utvecklad med en stor variation av genetiska manipulationer. Det är en framtid där maskhålsteknik har visat sig omöjlig och där kryofrys är standard, och en färd mellan två planeter långt ifrån varandra kan leda till att man missar 50 år av verkligheten. Det är inte ovanligt att en story med samma karaktärer spänner över hundratals år. Den innehåller också saker som glömda civilisationer, uråldrig teknologi, städer som byggs av en artificiell intelligens (och där ett datavirus har gjort att visa sektioner totalt har fuckats upp) och annat trevligt.
 
Top