Nekromanti Rekommendera din favvo-scifi setting!

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Yoz,

Jag har på sistone fått feeling för att köra lite rymd-scifi, och har börjat skissa lite på en setting. Jag hade tänkt att hitta på en lagomt grusig 70-talsinfluerad setting, à la Dark Star och Alien. Men sedan slår det mig att jag har sjukt dålig koll på vad som redan finns inom genren... Jo, jag vet såklart vad Star Wars, Star Trek och Battlestar Galactica RPG är (och jag har t.o.m. spellett Stjärnornas Krig någon gång för länge sedan), men jag är ganska säker på att det kryllar av andra coola settings i färdiga spel där ute. Det enda scifi-rpg jag f.n. äger är "The Void" (rymd-lovecraftiana), men tyckte settingen där kändes ganska tunn. Jag känner till Traveller, men vet ingenting om hur världsbygget ser ut. Jag skulle behöva lite inspiration, och därför tänkte jag att WRNU kunde hjälpa mig. :)

Kasta era favorit-scifi rollspel på mig! Jag är endast intresserad av settings som ni verkligen gillar - reglerna är egala i sammanhanget. Ni får gärna komma med sådant som är lite "off the wall", och ännu mer gärna också berätta vad ni gillar mest med settingen i spelet - men om ni inte har tid att skriva en massa räcker det med titeln, så kan jag googla den själv senare.

Tack på förhand. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Warhammer 40k!

It is the 41st Millennium. For more than a hundred centuries the Emperor has sat immobile on the Golden Throne of Earth. He is the Master of mankind by the will of the gods, and master of a million worlds by the might of his inexhaustible armies. He is a rotting carcass writhing invisibly with power from the Dark Age of Technology. He is the Carrion Lord of the Imperium for whom a thousand souls are sacrificed every day, so that he may never truly die.

Yet even in his deathless state, the Emperor continues his eternal vigilance. Mighty battlefleets cross the daemon-infested miasma of the warp, the only route between distant stars, their way lit by the Astronomican, the psychic manifestation of the Emperor's will. Vast armies give battle in his name on uncounted worlds. Greatest amongst his soldiers are the Adeptus Astartes, the Space Marines, bio-engineered super-warriors. Their comrades in arms are legion: the Imperial Guard and countless planetary defence forces, the ever vigilant Inquisition and the tech-priests of the Adeptus Mechanicus to name only a few. But for all their multitudes, they are barely enough to hold off the ever-present threat from aliens, heretics, mutants - and worse.

To be a man in such times is to be one amongst untold billions. It is to live in the cruelest and most bloody regime imaginable. These are the tales of those times. Forget the power of technology and science, for so much has been forgotten, never to be re-learned. Forget the promise of progress and understanding, for in the grim dark future there is only war. There is no peace amongst the stars, only an eternity of carnage and slaughter, and the laughter of thirsting gods.









The Adventures of the All Guardsmen Party: https://09cd64678bddc0198cca7fef0df...om/host/0B3Z9sXPTD9rpN2owNGdVWmdFWXM/agp.html


http://www.amazon.com/Eisenhorn-Warhammer-40-000-Omnibus/dp/1844161560
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
http://eclipsephase.com/

Jag älskar Eclipse Phase settingen, men den är rätt svår att få grepp om, dock kan man spela de flesta typer av sci-fi speltyper i den, utom kanske space dog-fights.

Jag lånar andras pitchar, tyvärr på engelska men dock välformulerad.

"In The Future, Earth has been ravaged and most of humanity killed by rogue super-AIs in a catastrophic event known as "the Fall". The human diaspora has settled the Solar System and fractionated into several competing ideological factions. Humanity? Many would question the propriety of that word. Death has been cured, bodies can be changed as easily as clothes and the mind is programmable software that can be copy-pasted as easily as a .doc file. The few "pure" humans that remain are living relics, destined to go way of the Dodo. This is the age of transhumanity; humanity's genetically engineered, reprogrammed descendants and their fellow-travelers - sentient AIs and uplifted animals.

You play as members of an elite organization dedicated to one goal: prevent the extinction of transhumanity, at any cost. Bioweapons, rogue AIs, computer viruses, nanoswarms and possibly even stranger threats from beyond the void all threaten civilization, and it's your job to make sure Earth's children are not snuffed out for all eternity. Don't be afraid of breaking a few eggs. Or spacing a few infected innocents.

Characters can come from a wide variety of different backgrounds, and have a wide variety of different motivations. The hypercapitalists of the Inner System, the anarchists of the Outer System, the techno-socialistic Titanians, the libertarian Extropians, the hedonistic Scum, the bioconservative Jovians, the social Darwinist Ultimates and many other factions continue the ideological battles of yesterday in a world where nanotech machines can create pretty much anything and where reputation can take the place of money. Play as an octopus with a PhD in genetics, a space-adapted smuggler, a hacker existing a pure information or whatever kind of character concept your twisted imagination and technology can create."
And remember: Death might be just an inconvenience, but there are far worse things than death. Have fun!

Eller en av skaparnas egen TL;DR version: "Talking octopi & bad-ass anarchists save the future from killer robots,"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Eftersom Paal redan dragit Eclipse Phase (cool värld där tyvärr spelarna får för mycket info från början, undermåligt regelsystem) så tänkte jag helt fräckt säga att mitt eget Rotsystem, men det är ju lite annan sorts scifi än du letar efter.

Just bra rymd-scifispel är det extremt tunnsått med. Diaspora är lite coolt, men använder FATE och är lite torrt. Till exempel.


Coriolis ska ju komma i ny version nångång snart. Köper man grundbok + äventyret "Ghazalis sista färd" och slänger ut regelsystemet genom fönstret och hackar bort de sämsta delarna av äventyret så blir det rätt bra. Jag älskar stämningen i illustrationer och spelvärlden i stort. Eller stort och stort, det lilla vi fått se...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Vad är detta mesande? Warhammer 40K är Mutant Chronicles för skolbarn!
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Om du kan leva med regellätta system så tycker jag att Danger Patrol och dess avstickare, av John Harper, är väldigt roliga. Där kan man verkligen snacka om retrokänsla! Vet inte exakt vilka som finns online just nu, men kolla in www.onesevendesign.com
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Mundo;n74395 said:
Vad är detta mesande? Warhammer 40K är Mutant Chronicles för skolbarn!
Ah, Mutant Chronicles, ren stöld som på något sätt klarade sig undan en stämning. Och samtidigt är sämre på alla punkter än originalet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Vafan snackar du om? Mutant Chronicles är den ballaste, coolaste och häftigaste rymdsettingen någonsin.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Jag är inte mycket för settingar, men en av få spelvärldar som jag har en liten svaghet för är Fading Suns. Det är medeltid i rymden. Bönderna lever på lågteknologinivå och kyrkan talar om för dem att teknologi är synd. Adeln tar på sig synden eftersom den är nödvändig och flyger mellan stjärnorna. Människorna är den dominerande arten, men det finns ett par andra arter också, som mänskligheten förslavat en gång i tiden. Nu håller stjärnorna på att slockna över hela galaxen, och ingen vet varför. Universum börjar bli mörkt. Mänskligheten är på dekis och dess storhetstid ligger bakom dem, få förstår sig på den gamla teknologin längre och den är svår att underhålla. Lägg till en urgammal civilisation som har lämnat bakom sig de mystiska portalerna som tillåter folk att resa mellan solsystem men nu är försvunnen nästan utan ett spår. Det enda som suger med den är att de nödvändigtvis skulle klistra på magiker. Jag är lite allergisk mot magi i scifi och i FS känns den rätt onödig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Den heter ju The Only SciFi Star Chart You'll Ever Need av en anledning...

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Ah, Traveller. World builders handbook släptes som supplement till det spelet en gång i tiden. Vet inte om den släppts till den nya versionen dock. Världsskapandet där är ganska utvecklat och ligger på en nivå där du kan nöja dig med att bygga planeten i stora drag, eller fortsätta ner på detaljnivå som exempelvis kulturella egenheter hos invånarna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
God45;n74400 said:
Ah, Mutant Chronicles, ren stöld som på något sätt klarade sig undan en stämning. Och samtidigt är sämre på alla punkter än originalet.
Ren stöld utom att de skrivit om hela settingen, då. De snodde axelskydden, det köper jag. Men tack och lov inte speciellt mycket annat.

Rymd-alver och rymd-orcher, jag säger bara det... =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
En av mina absoluta favvo-SF-settingar är...

Dazumal;n74354 said:
...en lagomt grusig 70-talsinfluerad setting, à la Dark Star och Alien.
Så kör på bara!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Genesis;n74412 said:
Jag är inte mycket för settingar, men en av få spelvärldar som jag har en liten svaghet för är Fading Suns. Det är medeltid i rymden. Bönderna lever på lågteknologinivå och kyrkan talar om för dem att teknologi är synd. Adeln tar på sig synden eftersom den är nödvändig och flyger mellan stjärnorna. Människorna är den dominerande arten, men det finns ett par andra arter också, som mänskligheten förslavat en gång i tiden. Nu håller stjärnorna på att slockna över hela galaxen, och ingen vet varför. Universum börjar bli mörkt. Mänskligheten är på dekis och dess storhetstid ligger bakom dem, få förstår sig på den gamla teknologin längre och den är svår att underhålla. Lägg till en urgammal civilisation som har lämnat bakom sig de mystiska portalerna som tillåter folk att resa mellan solsystem men nu är försvunnen nästan utan ett spår. Det enda som suger med den är att de nödvändigtvis skulle klistra på magiker. Jag är lite allergisk mot magi i scifi och i FS känns den rätt onödig.

Det absolut BÄSTA med FS är de personliga sköldarna som blockerar prylar som far in i dem med tillräckligt hög impuls och gör att gamla hederliga värjor är att föredra framför automatkarbiner i strid!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Tusen minuspoäng till alla som muppar om andras favoritsettings!

Tusen pluspoäng till alla som passionerat lägger fram sina favoriter!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om man inte vill ha en orgie i axelskydd så kommer här en klase andra förslag:

The Babylon Project, ett licensspel som byggde på Babylon 5, är en saligt insomnad och oomsjungen hjälte i rollspels-sf och ovanligt progressiv för att vara ett licensspel. Settingen har sedermera levt vidare som en d20-variant och en Traveller-variant under Mongoose games, men dessa kom inte ens i närheten av Wireframe/Chameleon Ecclectics variant.

Det som The Babylon Project gjorde rätt, och som Mongoose gjorde fel, var att inte behandla settingen som en avsnittsguide som listar upp alla platser i tv-serien. Istället tog man vad tv-serien handlade om och gjorde om det till ett rollspel. Så eftersom tv-serien handlar om personlig utveckling så handlar rollspelet till stor del om det, med hjälp av karaktärsdrag och fate points. Eftersom tv-serien bygger på att ha en övergripande story arc så innehåller Babylon Project massor med hjälp för att skapa en övergripande story arc för sin kampanj. Däremot visar det inte så mycket hur det ser ut på Minbar eller Narn eller Jorden. Det vet du redan om du har sett tv-serien.

---

Albedo RPG är ett intressant spel, för det är grusigt som fan fast med antropomorfa rollpersoner!

Det som Albedo RPG gjorde rätt var att betrakta science fiction som ett kärl att ställa svåra frågor om samhälle och relationer med. Ta till exempel Zho-Chaka, en kampanj som utspelar sig på en planet i gränslandet mellan den stora och tunga och byråkratiska kolossen Konfederationen och den expansiva och rasistiska Oberoende Kaninrepubliken. Det finns en icke föraktlig kaninminoritet på planeten som fram tills nyligen levde ganska väl, men nu börjar röster om ökat självstyre höjas, påhejade av Oberoende Kaninrepubliken. Protester leder till våldsamheter, våldsamheter tvingar fram någon reaktion i form av folkomröstning, som i sin tur blir ett kärl för OBKs expansiva politik, som gör att Zho-Chaka exploderar i inbördeskrig. Och mitt i den här utvecklingen sitter rollpersoner med splittrade lojaliteter.

Kampanjen Zho-Chaka hade, när den kom, starka vibbar av konflikten i Jugoslavien, och idag skulle folk säga att det liknar Ukraina. Det är ingen en feelgood-kampanj, trots "gulliga djur".
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
The Final Voyage of the Selene
Medan Världen Går Under


Dessa två är av stilen "skapa din egen setting med lite influenser" och jag ääääälskar att spela sci-fi på detta sätt. Alla de jag spelar med har i alla fall någon form av positiv relation till sci-fi och vi kan förlora oss i timmar i gemensamt skapande av somavärldarna, hur uppladdning av medvetandet fugngrar och varför, de kända systemens utsträckning, hur politiken fungerar mellan världar, etc. Istället för att läsa in en massa skit så skulle jag verkligen rekommendera att göra detta som en kollektiv grej och ägna spelmöte #1 åt det!
En favvoteknik som vi använder mycket just nu är att ta någon får kasta fram ett ord, typ "FTL-motorer!" Detta första ordet tolkas som ett skeende varpå nästa spelare får redogöra för vad som ledde fram till skeendet och spelaren därefter redogör för vad skeendet ledde fram till. Det är sjuuuuukt effektivt för att på nolltid skapa intressant och kongruent fiktion där alla inblandade är investerade även i detaljerna.

FreeMarket

Jag ska dra igång en kampanj i detta igen ASAP, det är så jävla ballt att försöka leka utopia utan att instinktivt slå sönder det.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag har då fyra förslag.

1. Trinity
Det bästa sci-fi rollspelet som skapats, rymdopera där man spelar olika sorters *-netiker (telekinetiker, cryo, pyro, bio, ja du fattar) och slåss mot rymdmonster.

2. Skymningshem: Andra Imperiet
Skymningshem: Andra Imperiet är ett manga- och wuxiainspirerat rymdoperarollspel som gavs ut av Krille 2004 om jag inte missminner mig.

3. Cthulhutech
Manga återigen, som möter Lovecraft. Konceptet är coolt fast genomförandet är lite haltande, med det sagt ett spel värt att titta på.

4. Numenera
Ska vara coolt, har inte spelat själv än dock.... :/
 
Top