Nekromanti Rekomendera mig ett rollspel som innehåller rymdfärder.

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Ram;n267553 said:
Något som jag inte spelat själv men funderat på att köpa är Coriolis - Horisontens hemligheter. Det skall innehålla:
Utökade regler för rymdresor och oväntade möten
Snabba handelsregler för blivande frihandlare

Skulle kanske kunna vara något?

Edit: Om du väntar någon vecka så kan du få en recension, 188 pix på webhallen slog jag till på.
Nu har jag fått hem boken och kollat igenom den. Jag är väldigt kluven till den. Det fanns en planetgenerator i den som är helt okej och en uppdragsgenerator som jag faktiskt tycker var riktigt bra. Teknologidelar och historia har jag inte läst så noga, men de känns lite menlösa.

Men det som gör mig rejält irriterad är att sale pitchen ”Snabba handelsregler för blivande frihandlare” visade sig vara... inte. Det var bortplockat ut baksidestexten på boken och fanns bara med som ett kapitel i scenariogeneratorn. Några regler har jag inte sett till. Så buyer beware, skitsnacksvarning för "baksidetexten" som florerar på diverse siter som säljer den.

Men allt som allt kan jag ändå rekommendera den. Scenariogeneratorn känns solid och att rulla fram planeter verkar helt ok även om man måste strippa bort det coriolis-specifika om man inte vill använda det systemet. För mig med tids- och inspirations-torka så var den bra.
 

ElliDilo

Veteran
Joined
11 Jan 2018
Messages
5
Starfinder! Har precs satt mig in i systemet, är väldigt välutvecklat. Kom ut relativt nyligen, så finns möjligthet att vara med lite 'från början'. Har du spelat Pathfinder så är det enkelt att sätta sig in i.

http://www.starfindersrd.com/
 

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
clarence redd;n267613 said:
Det är inte så vackert att lyfta fram sina egna spel kanske, men sci-fi är ju min paradgren. M-SPACE är ett BRP-baserat spel som släpptes förra året. Drakar och Demoner-regler för sci-fi, kan man säga.

Rymdskeppsreglerna är centrala i spelet och gör det lätt både att bygga skepp och att kriga med dem. Det kan vara rostiga gamla skorvar eller skinande blanka spjutspetsar. Spelet i sig fungerar som en verktygslåda, där man plockar ihop de delar man behöver. Vill man konstruera världar så går det utmärkt, samma sak med utomjordingar och organisationer.

Det finns bara 2-3 äventyr än så länge, men under våren släpper vi en ny spelvärld: mysterielösande sci-fi under 1920-talet. Det ser ut att bli riktigt flott.

Måste kolla på det, tack.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Jag har funderat på om jag ska föreslå Mutant Chronicles, men nu gör jag det. Det ska dock sägas att rymdresor är en parentes i reglerna. En köper biljett och bordar som vilken charterresa som helst, sen rullar SL för att se hur många dagar eller månader resan tar, sen är en klar. Om det inte är tänkt att en del av äventyret ska hända ombord, förstås.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Björn Wärmedal;n269789 said:
Jag har funderat på om jag ska föreslå Mutant Chronicles, men nu gör jag det. Det ska dock sägas att rymdresor är en parentes i reglerna. En köper biljett och bordar som vilken charterresa som helst, sen rullar SL för att se hur många dagar eller månader resan tar, sen är en klar. Om det inte är tänkt att en del av äventyret ska hända ombord, förstås.
I 3:ed har man utökat reglerna för rymdresor med bl.a. stridsregler. Inte för att det tillför spelet så mycket men de finns iaf där nu.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Jag funderar på Coriolis, Starfinder eller Traveller. Vet inte riktigt vilket man ska välja...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Coriolis regelsystem är ingen favorit för mig med spelet är väldigt stämningsfullt och spelvärlden intressant. Starfinder avskräcker genom sin enorma textmassa. Traveller skulle jag själv vilja testa någon gång.

När det gäller andra science fiction-spel kan jag passa på att nämna Björn Wärmedals avskalade Shipmates (är det någon som testat att spela det?). Kan även tipsa om den reviderade och uppdaterade utgåvan av Star Wars D6.
 
Top