Nekromanti Rekomendera mig ett rollspel som innehåller rymdfärder.

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag satt och kollade på bilder från från olika rymdsonder etc och insåg när jag tittade på Pale blue dot att jag vill ha ett rollspel där man kan ägna sig åt rymdfärder. Men jag har problemet att jag inte har en aning om vilket spel det skulle kunna vara eller var jag ska leta. Så jag tänkte höra om inte någon kan rekommendera mig ett spel eller tre.

Kraven jag har på spelet är inte så mycket mer än att man ska kunna åka igenom rymden i spelet och att rymdresor hyfsat tillgängliga för allmänheten och inte allt för komplicerade att genomföra. Antagligen någon form av sci-fi jag letar efter men det behöver inte vara sci-fi. Kanske något som liknar The Expanse (har sett första säsongen). Men setting, stämning och regler spelar mindre roll utan jag är öppen för förslag. Så om någon har tips om spel som är kul att spela eller bara verkar kul att spela så tar jag tacksamt emot dem. Just ja, spelet måste vara på engelska eller svenska eftersom jag annars inte kommer kunna spela det. Skulle vara bra om det var mer än bara name drops så om man inte själv orkar skriva några rader om spelet så går det bra med en länk där någon annan gör det.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Frågan är väl lite vad du vill ha ut av själva rymdfärden. Är det för att du vill få ut något speciellt rollspelande med själva resan, eller är det själva miljön i sig? Problemet brukar ju annars vara det motsatta att det tar för lång tid med resorna. "Fun, fun, fun in hyperspace... Bored now!"

edit: Vissa spel har ju rymdfärder som stapelvaror. De flesta bygger på olika filmer/tv-serier.

* Alla olika Star Wars-spel exempelvis. Men där är ju mer fokus på jedis, strider med stormtroopers och sedan eventuella dogfights mellan olika småskepp. Men rymdresor är ju vanliga även för allmänheten.

* Star Trek i sina olika utgåvor. Det är antagligen det som ligger närmast då livet ombord de stora skeppen faktiskt är en del av kanon i källmaterialet.

* Babylon 5-rollspelen är ju tänkt att vara på själva rymdstationen. Men rymdskeppsresor i sig förekommer ju flitigt.

* Traveller innehåller vad jag vet en hel del rymdresor också. där är ju tanken att man skall upptäcka saker. Originalutgåvan

* Firefly. Skaffa ett skepp, skaffa en besättning. Hitta ett sätt att tjäna pengar så du kan fortsätta flyga. Länk

* Eclipse Phase finns, men där reser du oftast inte med rymdskepp, utan laddar upp dina minnen, och beamar över det till din destination, där de laddas ner i en för tillfället hyrd kropp. 2nd edition. Systemet är dock väldigt bökigt.

/Ulfgeir
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
På svenska har vi ju även Coriolis, där spelet utgår från att man har ett rymdskepp att åka runt i Tredje Horisonten med. Det är en viss Firefly-känsla över det hela (i alla fall fick jag det när jag läste böckerna), med väldigt varierande teknologinivå, skruttiga farkoster, och så. Dock är den kinesiska fernissan utbytt mot en Mellanöstern-baserad dylik.

För den som vill ha något lite mer regeltungt så har Paizo nyligen kommit ut med sitt Starfinder, som i princip är Pathfinder i rymden. Motorn är ungefär samma, men med andra raser och klasser. Gruppägt rymdskepp ingår som standardutrustning. Jag får intrycket att man inspirerats en hel del av Guardians of the Galaxy-aktig science fiction.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
I Eon kan du segla genom rymden i ett alviskt eter-skepp.

Räknas det?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Det spel med rymdresor som jag spelat absolut mest är tidigare nämnda Star Wars, D6-varianten från West End Games. Reglerna för rymdstrider är tämligen bökiga och regelsystemet i stort, med T6:or som ska summeras, blir lite klumpigt och obalanserat om man spelar en lång kampanj så att rollfigurerna hinner bli riktigt bra. I övrigt är det lättspelat och bäddar för fartfyllda äventyr. D20-varianten av Star Wars har jag däremot aldrig testat, och FFG:s Star Wars med sina specialtärningar och påtvingade berättargrepp är inte min kopp te.

Coriolis, som också nämnts tidigare, har jag bara nosat på. Det har enkla regler (samma regelmotor som Mutant År 0) och spelvärlden verkar mörk och spännande med sina orientaliska influenser.

Sci-Fi!, som även det har nämnts tidigare, och dess huvudsakliga kampanjkosmos verkar bra. Jag gillar Fantasy! OSG och regelmotorn fungerar säkert även i science fiction så länge man vill ha det grovkornigt och inte direkt realistiskt. Dock, i Sci-Fi! ligger fokus inte på rymdresor utan där förekommer de mer i bakgrunden.

Ett spel som inte nämnts tidigare är 2300AD. Det faller inom den gren som kallas hard science fiction vilken eftersträvar att vara mer realistisk. Spelvärlden i 2300AD handlar om människans kolonisation av rymden och bygger vidare på 80-talets kalla krig med olika stormakter som utforskat och koloniserat i olika riktningar. Jag gillar verkligen det världsbygget. Det är retro på ett sätt som för tankarna till Alien och andra världskriget på samma gång. Reglerna är däremot onödigt tunga och lämnar således en del övrigt att önska.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Star Wars d6 har även jag spelat smugglare/trader i någon gång och det funkar väl ok. Däremot finns det inget stöd i regler för mer än skepp och strider så allt annat får man hacka själv.

Något som jag inte spelat själv men funderat på att köpa är Coriolis - Horisontens hemligheter. Det skall innehålla:
Utökade regler för rymdresor och oväntade möten
Snabba handelsregler för blivande frihandlare

Skulle kanske kunna vara något?

Edit: Om du väntar någon vecka så kan du få en recension, 188 pix på webhallen slog jag till på.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Stars Without Numbers är ett riktigt bra rymdrollspel med retrostuk (lite som om gamla Traveller i första hand hade varit byggt på tidiga Dungeons & Dragons-regler). Bra med stöd för spelledare att rulla fram nya system, ett trevligt litet system för psykiska krafter, ett enkelt färdighetssystem, osv. Reglerna finns som gratis pdf här.


Passar också på att nämna att The Expanse ska komma som rollspel nästa år:

”Green Ronin will run a crowdfunding campaign for The Expanse RPG next year and publish the game in August, 2018. The Expanse RPG will use Green Ronin’s popular Adventure Game Engine, which powers its Blue Rose, Fantasy AGE, and Modern AGE RPGs. More information about The Expanse RPG will appear on greenronin.com in the coming months.”
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
DeBracy;n267565 said:
Stars Without Numbers är ett riktigt bra rymdrollspel med retrostuk (lite som om gamla Traveller i första hand hade varit byggt på tidiga Dungeons & Dragons-regler). Bra med stöd för spelledare att rulla fram nya system, ett trevligt litet system för psykiska krafter, ett enkelt färdighetssystem, osv.
Låter som något som du borde spelleda på Grottröj. Det är alldeles för lite scifi där.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
luddwig;n267572 said:
Låter som något som du borde spelleda på Grottröj. Det är alldeles för lite scifi där.
Du får hetsa Linus, han har spellett det en del!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
DeBracy;n267573 said:
Du får hetsa Linus, han har spellett det en del!
Lätt! Jag har redan en hållhake på honom i form av en studiecirkellista som han vill ha. (Ursäkta OT).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Traveller (Megatraveller är det jag har erfarenhet av) är det rollspel jag var haft mest kul i med just rymdfärder. Ganska detaljerade regler, men smidiga när man väl lärt sig dem.

Regler för allt från att bygga rymdskepp till att resa i dem till att bedriva rymdhandel.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Det är inte så vackert att lyfta fram sina egna spel kanske, men sci-fi är ju min paradgren. M-SPACE är ett BRP-baserat spel som släpptes förra året. Drakar och Demoner-regler för sci-fi, kan man säga.

Rymdskeppsreglerna är centrala i spelet och gör det lätt både att bygga skepp och att kriga med dem. Det kan vara rostiga gamla skorvar eller skinande blanka spjutspetsar. Spelet i sig fungerar som en verktygslåda, där man plockar ihop de delar man behöver. Vill man konstruera världar så går det utmärkt, samma sak med utomjordingar och organisationer.

Det finns bara 2-3 äventyr än så länge, men under våren släpper vi en ny spelvärld: mysterielösande sci-fi under 1920-talet. Det ser ut att bli riktigt flott.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
På 80-talet hade jag riktigt roligt med Spacemaster. Det blev en mash-up av James Bond och Star Wars i händerna på vår spelledare, en förvånansvärt lyckad kombination. Jag är dock osäker på om spelet och äventyren verkligen hade den tonen eller om spelledaren helt enkelt skarvade friskt.

Regeldetaljeringen i ICE:s spel känns dock lite svår att uppskatta numera.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Massor svar, massor att kolla upp. Tack så mycket! :D
Även om jag säkert hittar något jag gillar bland de spel som nämnts så tar jag tacksamt emot fler tips. Ser fram emot Rams recension!


Mundo;n267542 said:
I Eon kan du segla genom rymden i ett alviskt eter-skepp.

Räknas det?
Eons rymdresor är ett gränsfall. Det finns inte regler för rymdresor. De är inte särskilt tillgängliga. Det känns som det skulle krävas en kampanj bara för att bekräfta att de har funnits och ytterligare kampanj för att bygga en (vilket skulle kunna vara kul det men inte riktigt vad jag tänkt). Men annars är jag öppen för rymdfantasy.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Fahnen;n267660 said:
Eons rymdresor är ett gränsfall. Det finns inte regler för rymdresor. De är inte särskilt tillgängliga. Det känns som det skulle krävas en kampanj bara för att bekräfta att de har funnits och ytterligare kampanj för att bygga en (vilket skulle kunna vara kul det men inte riktigt vad jag tänkt). Men annars är jag öppen för rymdfantasy.
Lite out there, men: se om du kan hitta Spelljammer till AD&D 2nd ed. Det var bokstavligt talat AD&D i rymden, med ohyggligt fantasifulla skepp som glatt gav både Einstein och Newton fingret. Den bästa inkarnationen skulle jag säga var i boxen The Astromundi Cluster, som behandlade ett solsystem i en kristallsfär* där det gick att komma in, men i stort sett inte att komma ut. Stora planeter saknades till största delen (tack vara diverse historiska kataklysmer), så det fanns många anledningar att åka mellan olika planetoider.

Det gjordes även en mer begränsad version av Spelljammer till D&D3, Shadow of the Spider Moon, som tog upp 50 sidor i magasinet Polyhedron som ett tag gavs ut som bilaga till Dungeon.

* I Spelljammer så är alla solsystem omgivna av en oförstörbar kristallsfär, med en radie ungefär dubbelt så stor som radien på den yttersta planetens omloppsbana. I många fall så är stjärnorna något som sitter på insidan av sfären ifråga. Denna kan man normalt sett ta sig genom med rätt magi, men inte den runt Astromundi. Mellan kristallsfärerna finns Phlogistonen, ett mångfärgat och ohyggligt eldfängt medium med vars hjälp man kan ta sig till andra kristallsfärer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Staffan;n267661 said:
Lite out there, men: se om du kan hitta Spelljammer till AD&D 2nd ed. Det var bokstavligt talat AD&D i rymden, med ohyggligt fantasifulla skepp som glatt gav både Einstein och Newton fingret. Den bästa inkarnationen skulle jag säga var i boxen The Astromundi Cluster, som behandlade ett solsystem i en kristallsfär* där det gick att komma in, men i stort sett inte att komma ut. Stora planeter saknades till största delen (tack vara diverse historiska kataklysmer), så det fanns många anledningar att åka mellan olika planetoider.

Det gjordes även en mer begränsad version av Spelljammer till D&D3, Shadow of the Spider Moon, som tog upp 50 sidor i magasinet Polyhedron som ett tag gavs ut som bilaga till Dungeon.

* I Spelljammer så är alla solsystem omgivna av en oförstörbar kristallsfär, med en radie ungefär dubbelt så stor som radien på den yttersta planetens omloppsbana. I många fall så är stjärnorna något som sitter på insidan av sfären ifråga. Denna kan man normalt sett ta sig genom med rätt magi, men inte den runt Astromundi. Mellan kristallsfärerna finns Phlogistonen, ett mångfärgat och ohyggligt eldfängt medium med vars hjälp man kan ta sig till andra kristallsfärer.
Rekommenderar också Spelljammer för skeppens skull.
Jag har tyvärr bara en jätteliten bild på planschen med alla spelljammerskeppen:



De tre vanligaste modellerna ser ut som:
- steampunkinspirerade segelfartyg.
- insekter (spindlar, myggor, trollsändor,...)
- undervattensvarelser (bläckfiskar, snäckor,...)

Bildgooglar man "spelljammer ships" så får man dock upp bilder på de enskilda skeppen.

Skulle du bli tänd på bilderna finns det mesta till spelljammer att köpa som pdf:er.
Nackdelen är, som Staffan säger, att originalreglerna till Spelljammer är ADnD2.
 
Top