Nekromanti reklam för Neotech Edge

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Nu ska jag sluta svamla, har spelat RDR2 i flera dagar och nätter så jag skriver säkert inte vidare sammanhängande. God natt på er alla, vare sig ni tycker som jag eller precis motsatt så är ni alla lika coola så länge ni är med och bidrar till det här vattenhålet för gamla rollspelsuvar!
Ja, jag tror att vi har precis motsatta åsikter i det mesta som rör den här frågan men att börja diskutera huruvida patriarket finns eller om representation är onödigt känns som en diskussion som är så pass off-topic att vi nog i sådana fall får ta den någon annan stans, så jag nöjer med att säga att jag tycker det är coolt att du också är med och bidrar.

Sen citerade jag några punkter där jag typ håller med i vart fall.
Minimoni;n299752 said:
Jag tror spelet kommer bli awesome och jag tycker inte sexiga bilder borde vara tabu, sexiga bilder behöver och är i många fall inte sexistiska bilder.
Jag håller helt med om att sexiga bilder inte borde vara tabu, men sen är det väl ingen som har sagt det heller?

Dock gillar jag culture-gamling så om kroppsmodifikationsmöjligheterna har gått tillräckligt långt så kan faktiskt en del ”sexuella revolutioner” ha skett i spelet på riktigt och det vore spännande att läsa om.
Yes! Det här vill jag också ha, jag tycker att alla framtidsskildringar är som bäst när de kommenterar samtiden och att dra saker till sin spets inom sådana här områden kan jag tycka blir jättecoolt.

Sen mer allmänt så undrar jag om ni andra har någon teori om varför det "råkade" bli en ung sexig docksöt kvinna som är nere som var den bilden de valde att marknadsföra sig med, slumpen?

Och nej, jag är fortfarande inte upprörd, men jag kan ju säga att om Ymirs svar sett ut mer som Lupus och bett oss som tycker att det varit en dåligt val av bild att lägga pengarna på något annat så hade jag definitivt gjort det. (Det kommer jag ju förövrigt antagligen göra ändå, jag köper fruktansvärt lite rollspel men det hör kanske inte riktigt hit)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Björn den gode;n299819 said:
Sen mer allmänt så undrar jag om ni andra har någon teori om varför det "råkade" bli en ung sexig docksöt kvinna som är nere som var den bilden de valde att marknadsföra sig med, slumpen?
Vi har hittils inte hunnit få så många färgstarka, stora spreads som faktiskt föreställer personer tecknade (den här ska bli spread till skadekapitlet). Det spelade in. Urvalet var så att säga väldigt begränsat.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
(Detta svar är inte riktat till någon specifik)

Jag är besviken över svaren: klassisk denial - här finns inga problem, och finns det problem är det säkert du som tolkar fel, och gör du inte det var de inte meningen, och titta förresten här på [ovidkommande]!

Istället för att helt sonika erkänna "ja, det kanske inte var så smart att använda en bild som så starkt fokuserar på en sönderskjuten kvinnas skrev som illustration till hur cyberpunk skulle sett ut om den skapades idag, eftersom det ju omedelbart leder åskådaren till slutsatsen 'jaha, ingenting nytt alls sedan åttiotalet alls då?'"


Hur man kan välja att inte se att bilden ger varje association till exakt så man inte förväntas framställa kvinnliga hjältar år 2018 är bortom mig. Och att ironin vad gäller bildtexten inte skulle vara formligen öronbedövande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
CapnZapp;n304729 said:
Men är jag upprörd över responsen här på forumet? Ja, faktiskt. Är inte WRNU det av alla forum som borde förstå min invändning?
Jag tror ingen blir förvånad över att jag är helt med på dina invändningar. Och jag håller helt med om din uppfattning om de svar du fått.

Huvudanledningen till att jag inte skrivit något tidigare är nog mest en kombination av att jag tyckte att du uttryckte allt viktigt rätt bra själv, och att jag haft mindre ork att ta den här sortens diskussioner på sistone.



Men jag håller med, och tycker för egen del att försöket att hänvisa till "asiaterna ser inte det här som sexualiserat" kanske är den vekaste ursäkt jag sett hittills. Det är dessutom ganska tråkigt, tycker jag, när spelskapare inte klarar av att ta emot kritik på ett snyggare eller mer ödmjukt sätt än vad som synts här. Jag ska absolut inte påstå att jag själv alltid är bättre; det finns absolut gånger då jag reagerat på ett dåligt sätt när kritik riktats mot något av mina spel. Men det finns anledning att sträva efter bättre, och därför finns också anledning att påpeka när sånt här sker.

Jag tycker att det är bra att du lyft det här.
 

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
CapnZapp;n304729 said:
Hennes blick är tom.
Det är den ju inte dock då hon kollar sin status och ev beställer en ny arm, eller ja det står ju tydligt på bilden. Hon är fokuserad på sin skärm, det syns ju tydligt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Krank och CapnZapp: Att jag inte håller med er om typ något ni säger i den här frågan vet ni garanterat redan, så där kan vi helt enkelt bara konstatera att vi tycker olika. Vem som har rätt eller nye rätt är vet jag inte och det kanske inte finns något helt rätt.

Dock kanske det är så att all kritik inte är lika viktig för en spelkonstruktör? I det här fallet så är det tydligt att de som skapar nya NE-E inte tyckte att ”kritiken” som en del gav hade den vikt att den behövde bemötas på annat sätt än det som gjordes!? Jag håller med dem om det skulle vara så och det spelar ingen roll om någon hävdar att vi som inte håller med är i någon slags ”denial”. Än så länge så får folk tycka olika gällande det flesta saker, helt öppet! Jag vet att det kan komma som en chock för en del men alla måste inte se på en rollspelsbild på samma sätt.

Så fram tills den dagen då vänsterextremfeministmilisen har tagit makten i världen/Landet/Forumet så kommer människor tycka olika om sådana här saker. Så det som chockar mig mest är att någon kan bli förvånad /upprörd av att inte hela forumet i kör håller med trådstartaren och hyllar denne till tids ände!!!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Jag är långt ifrån någon vänsterextremfeministmilis.

Jag är en sån som blir besviken när ett rollspel om Conan inte det minsta osar Frazetta, kött, lidelse. Jag förhåller mig ointresserad av John Carter filmatiseringar som väljer stel prydhet före nakna svällande former. Bara för att man numera inte okritiskt låter män vara biffiga stridsgudar och kvinnor välsvarvade kärleksgudinnor i vart och vartannat rollspel (film, bok...), innebär inte att jag vill att inga rollspel ska vara så, eller att det är något fel i sig på stereotyper.

Men jag reagerar när man visar upp hur långt man tagit cyberpunk genren med ett precis lika sunkigt omedvetet omslag som på åttitalet. Det är som de inblandade aldrig läst Piruetts analyser av rollspelsomslag! :rolleyes:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
CapnZapp;n304749 said:
Jag är långt ifrån någon vänsterextremfeministmilis.

Jag är en sån som blir besviken när ett rollspel om Conan inte det minsta osar Frazetta, kött, lidelse. Jag förhåller mig ointresserad av John Carter filmatiseringar som väljer stel prydhet före nakna svällande former. Bara för att man numera inte okritiskt låter män vara biffiga stridsgudar och kvinnor välsvarvade kärleksgudinnor i vart och vartannat rollspel (film, bok...), innebär inte att jag vill att inga rollspel ska vara så, eller att det är något fel i sig på stereotyper.

Men jag reagerar när man visar upp hur långt man tagit cyberpunk genren med ett precis lika sunkigt omedvetet omslag som på åttitalet. Det är som de inblandade aldrig läst Piruetts analyser av rollspelsomslag! :rolleyes:
Nu tror jag inte du bryr dig så mycket om mina åsikter, men det senaste inlägget var mycket mer intressant att läsa än det förra. I det senare finns det åsikter som jag kan förstå och även delvis ha åsikter som liknar, det första inlägget var dock mer som en ”rant”.

Men jag skall inte döma då jag själv tydligt skriver av mig genom ”rant” inlägg mer ofta än jag egentligen vill.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
CapnZapp;n304749 said:
Jag är långt ifrån någon vänsterextremfeministmilis.

Jag är en sån som blir besviken när ett rollspel om Conan inte det minsta osar Frazetta, kött, lidelse. Jag förhåller mig ointresserad av John Carter filmatiseringar som väljer stel prydhet före nakna svällande former. Bara för att man numera inte okritiskt låter män vara biffiga stridsgudar och kvinnor välsvarvade kärleksgudinnor i vart och vartannat rollspel (film, bok...), innebär inte att jag vill att inga rollspel ska vara så, eller att det är något fel i sig på stereotyper.

Men jag reagerar när man visar upp hur långt man tagit cyberpunk genren med ett precis lika sunkigt omedvetet omslag som på åttitalet. Det är som de inblandade aldrig läst Piruetts analyser av rollspelsomslag! :rolleyes:
Och jag som är en extremvänsterfeminist, ja typ iaf, kan inte se det. Inte utan att anstränga mig så jag spricker. Visst, i förhållande till citatet är det illa valt, men det har ju NeoTech-teamet redan adresserat på ett tillfredställande sätt.

Ps. Det är inte omslaget. Det är en reklamnotis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Minimoni;n304743 said:
Dock kanske det är så att all kritik inte är lika viktig för en spelkonstruktör? I det här fallet så är det tydligt att de som skapar nya NE-E inte tyckte att ”kritiken” som en del gav hade den vikt att den behövde bemötas på annat sätt än det som gjordes!?
Det rimliga sättet att bemöta kritik man inte håller med om är att antingen inte säga något, eller kort skriva att man förstår hur kritikern menar, men att man inte håller med.

Att skriva ett hyfsat långt inlägg där man försöker punkta upp och försvara sitt verk från kritiken... känns mest defensivt. Om man inte tycker att kritiken har vikt så bör man kanske inte heller bemöta den som om den hade vikt.

Minimoni;n304743 said:
Än så länge så får folk tycka olika gällande det flesta saker, helt öppet! Jag vet att det kan komma som en chock för en del men alla måste inte se på en rollspelsbild på samma sätt.
Sorry, men det här argumentet är extremt töntigt. Det är ingen som sagt att folk "inte får tycka olika". Varken jag eller CapnZapp har, vad jag kan se, sagt att vi är upprörda eller kränkta eller arga eller så. Lite besvikna, kanske. Men genom att klämma ur dig den här sortens larvig hyperbol får du det sannerligen att framstå som att du blivit helt jättekränkt av att några av oss dristade oss att ha en negativ åsikt om en bild.

Eller för den delen att några av oss tycker att det är lite tråkigt att fler inte ser det vi ser. Ingen har liksom sagt att det borde komma en åsiktspolis och bura in alla som inte håller med om analysen - däremot måste man väl få vara lite besviken om man trodde bättre om sina medforumiter? Det är ju alltid lite tråkigt att få sina illusioner krossade, och om man då gått runt och trott att det här forumet skulle vara något slags PK-SJW-utopi, eller att det i vart fall skulle finnas en hyfsad mängd folk med vettiga, rimliga åsikter när det gäller representation och sexistisk bildkonst, så är det inte märkligt alls om man blir lite besviken när man upptäcker att så inte är fallet.

Om jag ville, så skulle jag här kunna dra en småaktig parallell till din fjant-argumentation och fråga om du vill FÖRBJUDA folk från att uttrycka sådan besvikelse, men jag tänker nog låta bli =)


Minimoni;n304743 said:
Så fram tills den dagen då vänsterextremfeministmilisen har tagit makten i världen/Landet/Forumet så kommer människor tycka olika om sådana här saker. Så det som chockar mig mest är att någon kan bli förvånad /upprörd av att inte hela forumet i kör håller med trådstartaren och hyllar denne till tids ände!!!
Det här är en ännu töntigare överdrift än den första. Jag ville mest påpeka det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Krank: Tyck vad du vill, det är det som är det fina med de bättre platserna i världen. Och du har all rätt att tycka att ett inlägg som inte stämmer överens med dina övertygelser som ”töntiga”. Den sandlådeleken som du tycks vilja bjuda in till ids jag inte medverka i.

Jag konstaterar bara att capnzapps första inlägg var en rant och så vidare. Fortsätt nu med att leka i sandlådan och kasta sand eller eventuell spade på de som inte tycker som du, för det om något är ju absolut inte töntigt!

Nu skall jag fortsätta läsa ”An antidote to chaos” av Jordan Peterson och lära mig mer om varför just sådant som du själv kallar PK är fel och hur utomordentligt rätt Peterson har när han beskriver de som fortsätter utöva sin makt på sätt du gör. Jag rekommenderar den starkt, eller lite ”Angry Foreigner” som motvikt mot allt ryggdunkande du så tydligt behöver då du verkar tycka att det är hemskt när alla inte tycker som du.

Edit: Du nämner att det är ok med en rant då man inser att inte tillräckligt många på forumet har de rätta åsikterna, låter grymt demokratiskt att ens tänka i de banorna...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag menade att det är samma bild som på N1. Men nu är det någon som har fått betalt för att rita den.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jocke;n304781 said:
Jag menade att det är samma bild som på N1. Men nu är det någon som har fått betalt för att rita den.
Och den bilden lär vara inspirerad av Blade Runner då Protagonisten skjuter replikanten som hade ormen. Ingen snygg bild det där, men visst spelar den på nostalgi. Jag vet inte, men en homage till där allt startade kanske var meningen med den nya bilden!? Jag vet inte och bryr mig egentligen inte då jag gillar den nya bilden och tycker inte den är sexistisk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Minimoni;n304780 said:
då du verkar tycka att det är hemskt när alla inte tycker som du.
Vet du, det är ganska otrevligt att, som du gör, sitta och hitta på saker om sina meningsmotståndare. Komma med fria fantasier om deras inre liv, uppfinna saker de aldrig sagt - och sedan diskutera som om ens hittepå vore på riktigt.

Det blir inte mindre töntigt att göra så bara för att du gör det flera gånger.

Minimoni;n304780 said:
Edit: Du nämner att det är ok med en rant då man inser att inte tillräckligt många på forumet har de rätta åsikterna, låter grymt demokratiskt att ens tänka i de banorna...
Så... Du tycker att det är "odemokratiskt" att tycka något om andras åsikter?

Betyder det att det är odemokratiskt av dig att tycka att jag har fel, till exempel? Eller gäller det där bara åt det ena hållet?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n304787 said:
Vet du, det är ganska otrevligt att, som du gör, sitta och hitta på saker om sina meningsmotståndare. Komma med fria fantasier om deras inre liv, uppfinna saker de aldrig sagt - och sedan diskutera som om ens hittepå vore på riktigt.

Det blir inte mindre töntigt att göra så bara för att du gör det flera gånger.



Så... Du tycker att det är "odemokratiskt" att tycka något om andras åsikter?

Betyder det att det är odemokratiskt av dig att tycka att jag har fel, till exempel? Eller gäller det där bara åt det ena hållet?
Att hitta på vad andra tycker är du minst lika bra på som jag själv om inte ännu bättre, och ja det kan vara otrevligt. Det beror på om man är den som hittar på eller om man är mottagaren, vilket du självklart är mer än medveten om och vet att det är en ”synd” du själv begått och fortfarande ofta begår. Jag har själv varit mål för dina fantasier ett antal gånger men medges att det är rätt länge sen. Men visste inte att det var fulare att debattera så när man inte heter Krank... Sen spelar det roll gällande vilka åsikter man debatterar om. Att hävda att fascism är bäst och awesome på alla sätt och mänskligheten individ som kollektiv skulle må bättre med lite fascims eller Stalinism är fel och därmed är det ok att sägs att det är fel. Att tycks olika saker om en rollspelsbild där någon anser att för många tycker fel och borde inse det, för vem kan liksom inte förstå att det är fel att inte tycka som trådstartaren!? Tänker man som de sistnämnda så är man ute på väldigt odemokratisk is och det är inte bra eller sunt för demokrati på något sätt. För vem vill diskutera något om rollspel om det finns ett facit där det står vad jag skall tycks om en bild för att tycka rätt? Implicit så går det att tolka det som att man måste vara lite slö i hjärnan för att inte inse att bilden är sexistisk.

Jag tror att du Krank förstår vad jag menar men vill helt enkelt ha igång en debat om mig som person då du inte delar mina åsikter. Kör på! Jag är såpass härdad av alla SJW jag mött att jag redan hört det mesta.

Det är inte odemokratiskt att ha åsikter om andras åsikter, det böjer sig mot det odemokratiska när man anser att det är fel att inte fler har de ”rätta” åsikterna. För om man anser att det finns åsikter i den här frågan som är rätt och alla som inte delar just den åsikten har fel och borde rätta in sig i ledet, jag skulle vilja påstå att sådant tänk kan leda till högst odemokratiska slutmål.

Jag är hellre ”töntig” och anser att alla får tycka vad de vill om en rollspelsbild istället för att anse att de besitter fel åsikter.

Men nu är det kväll och det finns betydligt roligare saker än att somna till Kranks text. Så än en gång, tillbaka till Jordan Peterson och lite vettigheter innan sömnen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
MODERERING

Krank och Minimoni -- lägg ner den här diskussionen, eftersom ni uppenbarligen inte klarar av att inte gå till personangrepp.

Tack så mycket!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Har inte läst i tråden och sett bilden förrän nu. Ser givetvis ingenting närmelsevis stötande med bilden. Känns som peak ängslighet eller eventuellt trollande.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Evokee;n304810 said:
Har inte läst i tråden och sett bilden förrän nu. Ser givetvis ingenting närmelsevis stötande med bilden. Känns som peak ängslighet eller eventuellt trollande.
lol
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
krank;n304770 said:
Det rimliga sättet att bemöta kritik man inte håller med om är att antingen inte säga något, eller kort skriva att man förstår hur kritikern menar, men att man inte håller med.

Att skriva ett hyfsat långt inlägg där man försöker punkta upp och försvara sitt verk från kritiken... känns mest defensivt. Om man inte tycker att kritiken har vikt så bör man kanske inte heller bemöta den som om den hade vikt.
Det är inte alls ett rimligt sätt att bemöta kritik, förutsatt att kritiken inte är helt idiotisk (och det är kritiken mot den här bilden definitivt inte. Genusdebatter är alltid värda lite fokus). Om jag kritiserar ett verk och skaparen inte håller med om kritiken, då föredrar jag verkligen starkt att få ett uttömmande svar där skaparen förklarar hur hen resonerar, jämfört med ett meningslöst "jag håller inte med, tack och hej". Vad fan ska det senare tjäna till, liksom? Ingen går klokare ur diskussionen med ett sånt svar. Men med ett uttömmande resonemang till svar, då får jag ju chansen att utvärdera vad skaparen säger, reflektera över det och eventuellt, kanske kanske, till och med ändra åsikt, eller åtminstone förstå skaparen av verket lite bättre, och därmed gå klokare ur diskussionen. Hur i hela helskotta kan man inte föredra ett sådant svar?
 
Top