Rejält nedskalad version av WEG:s D6-motor?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
I Ghostbusters är det betydligt vanligare med 7-8 tärningar, vilket är rätt mycket mer än 4-5, det var mest det jag menade. I övrigt håller jag med dig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
I Ghostbusters är det betydligt vanligare med 7-8 tärningar, vilket är rätt mycket mer än 4-5, det var mest det jag menade. I övrigt håller jag med dig.
Mitt ex av Ghostbusters dog också vattendöden (även om jag behöll tärningen). :(
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
I Ghostbusters är det betydligt vanligare med 7-8 tärningar, vilket är rätt mycket mer än 4-5, det var mest det jag menade. I övrigt håller jag med dig.
Jag tror SWd6 i sig försökte "fixa" saker i Ghostbusters, även om senare utgåvor gick tillbaka till dem. Tror exempelvis att Ghostbusters har en variant av Wild Die, även om den inte heter så där, utan heter så först i senare d6-varianter. Första SWd6 är mer nedskalat överlag.

Regelsystem är ju så mycket mål för preferenser i slutänden. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
Möjligtvis start-karaktärer...
I det du är bäst på med en startkaraktär. XP räcker inte toklångt heller, och kräver att du köper pips i två steg innan du får en hel tärning. Men det landar i slutänden i hur generös SL är.

"Äh, ni kan köpa hela tärningar istället, det är kul att slå tärning!"
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,892
Location
Marjura
Äh, tänker mig ett Ghostbusters 1e-enkelt Star Wars-hack; 4 grundstats från Mini6 (2-4D), begränsad mängd Star Wars-aktiga skills (peta in under de 4 statsen), varav ett skill per stat väljs i start. Skill ger 1D, utrustning 1-2D (enkla/komplexa saker). Ev Perks som ger 1D eller narrativ effekt, om man avstår ett skill. Aliens kan få höja en stat till 5 och sänka en till 1 (Wookie 5 i Might men 1 i Charm).

Inga pips, ingen Wild die, inga "Brownie Points". Bästa (förenklade) bitarna från Mini6/MicropenD6 samt HyperspaceD6.

Som mest kommer man upp i 7-8D = stat 4(5)D, + skill 1D, gear +1 el 2D, men snittet borde bli 4-5D.

Sedan Fängelsehålas system med att behålla de två högsta rullade tärningarna mot en svårighetsgrad: TN 6, 8, 10, 12. Skillnaden i tärningsrullet mellan två parter i t ex en närstrid eller på håll med avståndsvapen är lika med extra skada (Tunnel Goonsvarianten EDIT hittade ett player facinghack av Hyperspaced6! ).

Ev fummel om man misslyckas och slagit flest D med samma antal pips. T ex 2, 2,1 mot TN8 = ett fummel.

Hanterbart? Görbart? Spelbart?
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Men systemet är ju egentligen byggt på det ändå. Svårigetsgraderna är femtal: 5, 10, 15, etc. Det innebär ju att du kan använda dig av successes som 5+ och få väldigt nära samma utfall som om du räknat matten.
Jag kollade lite mer på det här nu. Sannolikheterna blir tyvärr inte alls särskilt lika. Visst, med en tärning och ett lätt slag är det samma sak, men om vi tittar på 2D mot svårighet 5 är sannolikheten att få minst en 5+ 55%, medan chansen att slå 5 eller mer är 83%. Och med 3D har du 27% att slå minst två 5+, medan du har 63% chans att slå 10 eller mer.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
Jag kollade lite mer på det här nu. Sannolikheterna blir tyvärr inte alls särskilt lika. Visst, med en tärning och ett lätt slag är det samma sak, men om vi tittar på 2D mot svårighet 5 är sannolikheten att få minst en 5+ 55%, medan chansen att slå 5 eller mer är 83%. Och med 3D har du 27% att slå minst två 5+, medan du har 63% chans att slå 10 eller mer.
Sannolikheterna är en separat diskussion skulle jag säga. Du slipper räkna och du kan använda systemen som de fungerar i spelet hyfsat rakt av. Exempelvis för skada, etc.

Det centrala problemet ju ingången att huvudräkning är jobbigt. Det är ju det som blir "löst" av en dylik approach. Att det gör skillnad för balansen är ju en annan konversation.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Sannolikheterna är en separat diskussion skulle jag säga. Du slipper räkna och du kan använda systemen som de fungerar i spelet hyfsat rakt av. Exempelvis för skada, etc.

Det centrala problemet ju ingången att huvudräkning är jobbigt. Det är ju det som blir "löst" av en dylik approach. Att det gör skillnad för balansen är ju en annan konversation.
Ja, jag menade mer att det ju tyvärr kommer att kräva en del konvertering då, inte bara ett sätt att rakt av få ett smidigare system som kan läggas in i spelet rakt av.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
Ja, jag menade mer att det ju tyvärr kommer att kräva en del konvertering då, inte bara ett sätt att rakt av få ett smidigare system som kan läggas in i spelet rakt av.
Tror dock ungefär tio av fem rollspelare inte bryr sig jättemycket om statistiken så länge det känns rimligt. Att köra 5+ handlar mer om att behöva göra så få ändringar som möjligt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Ja, jag menade mer att det ju tyvärr kommer att kräva en del konvertering då, inte bara ett sätt att rakt av få ett smidigare system som kan läggas in i spelet rakt av.
Jag håller med. Om man inte kan lösa balansen med ett enkelt hack så skapar man lika stora problem som man löser.
 
Top