Rejält nedskalad version av WEG:s D6-motor?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,892
Location
Marjura
Känner någon till om det finns en någon rejält nedskalad version/hack av WEG:s D6-motor (Star Wars, Ghostbusters)? Dvs inte Mini6, Open6 etc som alla är för komplexa IMHO. Tittat lite på Micropen6, men den är inte komplett, dvs kräver att man hittar på egna skills etc.

Regellätt (max några sidor).
Ska gå att köra Star Wars utan massa eget jobb.
En version som är utan tärningspips, ev där man inte behöver räkna ihop alltför många d6:or, och i regelkomplexitet kanske ligger på Cairn/Tunnel Goons-nivå, men ändå fixar olika roller och force/rymdstrider?

Okej med Attributes och (få) Skills (men Cairns lösning etc funkar också, om det finns några "skills" eller egenskaper som differentierar karaktärerna något.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Skulle det inte kunna gå att utgå från Star Wars D6 och ta bort lite av det du tycker är för krångligt? Slå ihop några färdigheter kanske? För jag tycker nog att grundreglerna ungefär uppfyller det du frågar efter, men jag har inte spelat spelet på evigheter.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,892
Location
Marjura
Jo det är nog det det kommer att utmynna i. Konstigt bara att ingen gjort ngt liknande redan. Micropend6 fast Star Warsat.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Skulle det inte kunna gå att utgå från Star Wars D6 och ta bort lite av det du tycker är för krångligt? Slå ihop några färdigheter kanske? För jag tycker nog att grundreglerna ungefär uppfyller det du frågar efter, men jag har inte spelat spelet på evigheter.
Man skulle ju kunna köra Ghostbusters-modellen för färdigheter där du bara har en färdighet per egenskap som är din specialitet och använder egenskapen för allt annat. Man får kanske sänka svårighetsgrader lite osv.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Skulle det inte kunna gå att utgå från Star Wars D6 och ta bort lite av det du tycker är för krångligt? Slå ihop några färdigheter kanske? För jag tycker nog att grundreglerna ungefär uppfyller det du frågar efter, men jag har inte spelat spelet på evigheter.
Ta bort alla färdigheter.
Minska grundegenskaperna till 4 st.
Ha bara två svårighetsgrader - lätt eller svårt
Minimera strid till ett slag bara. Ta bort värden för vapen och skadenivåer. Lyckas stridssslaget beskriver vinnaren vad som händer.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Man skulle ju kunna köra Ghostbusters-modellen för färdigheter där du bara har en färdighet per egenskap som är din specialitet och använder egenskapen för allt annat. Man får kanske sänka svårighetsgrader lite osv.
Åh, intressant! Jag har aldrig läst Ghostbusters men varit inne på något liknande helt oberoende av det. Det måste jag kolla upp. Tack!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,892
Location
Marjura
Både kommande Fängelsehåla och Bug Busters har en variant av det här som jag gillar (utan att ha sett den skarpt eller övriga regler). Av D6-pölen får man bara behålla de två högsta och matcha mot en svårighetsgrad 6,8,10,12. Då slipper man räkna ihop femtioelva tärningar.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Skulle det inte kunna gå att utgå från Star Wars D6 och ta bort lite av det du tycker är för krångligt? Slå ihop några färdigheter kanske? För jag tycker nog att grundreglerna ungefär uppfyller det du frågar efter, men jag har inte spelat spelet på evigheter.
Skulle precis säga samma sak - det är ganska väldigt nedbantat redan, och en av anledningarna jag gillar systemet! Fast skada för vapen, har vi experimenterat med; så att man slipper ett slag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
En variant för att minska på matten är ju att räkna successes på 5+. Har för mig det är så det görs i Metabarons, som väl blev det sista spelet som publicerades med reglerna.

Men i grundutförande har du inte jättemånga tärningar i 1st ed.

Däremot har du pips.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,892
Location
Marjura
Kikat på Ghostbusters nu inkl retroklonen Spooktacular.
Fascinerande!
Ett rules light på 80-talet, tärningspöl med bara d6:or, licensspel som inte suger, metavaluta som både är hp och exp, drives o quirks, inte en massa färdigheter, skrivet av Chaosiums finest osv. Tycker att det håller otroligt bra och skulle gå att köra rakt av idag. Imponerad på riktigt.

Så här enkelt vill jag se ett Star Wars-hack! Det enda som stör mina preferenser är wild die, metavalutan och räkna ihop en massa d6:or.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag kollade också in Ghostbusters. Jag håller med, det är lite olyckligt att förenklingen till enbart tärningar och inte pips gör att man slår betydligt fler tärningar och därför gör matten lite långsammare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Ghostbusters är klart bra. Oväntat enkelt för ett spel från 1986. Inget jag skulle välja för en kampanj med det funkar utmärkt för en eller ett fåtal kvällars spel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
Om det är spelet från 2001 så är det inte så. Det är rakt av SWd6 med pips (och versionen med fasta svårigheter i strid).
Cool! Fick för mig att de förenklat slagen på något sätt. Men min bok dog vattendöden häromåret tyvärr så kunde inte kolla upp det.

Men systemet är ju egentligen byggt på det ändå. Svårigetsgraderna är femtal: 5, 10, 15, etc. Det innebär ju att du kan använda dig av successes som 5+ och få väldigt nära samma utfall som om du räknat matten.

Sen tycker jag personligen att "matten" knappast är ett problem i spel, eftersom T6:or är perfekta för överslagsräkning till att börja med. Att "bygga tior" är närmast intuitiv matematik även för sjuåringar liksom. I SWd6 1st har du sällan fler än fyra-fem tärningar om du inte använder Force-poäng (som dubblar antalet). Systemets matematik blir ett problem senare, med alla splatböcker, och verkar också ha blivit en svårdödad myt kring spelet som upprepas av folk som inte spelat det eller som spelade det när de var 11 och tyckte alla måste vara minst dubbelt så bra på ljussnabel som Darth Vadör.
 
Top