Nekromanti Regler...

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Stenkul!

Men det är fantastiskt roligt när det lyckas. Flera gånger när jag har lagt Dominate på någon har jag pratat med SL först så att han solospelar det som hänt med den person som får mitt dominatesnack intryckt i skallen. På så sätt har spelaren blivit lika lurad som sin rollperson. Ruskigt kul sen att höra spelaren snacka om det som han tror att han rollperson upplevt. Dessutom har det ju automatiskt gjort att han rollspelat det hela på ett bra sätt! Rekommenderas varmt! /images/icons/smile.gif
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Karaktärsdrag som färdigheter

Det hela är egentligen lite underligt när man tänker på det. I de rollspel jag har spelat tycker jag att det har funnits alldeles för lite plats för normala karaktärsdrag i rollformulären. Naturligtvis skapar man ju alla dessa drag för sin karaktär, men vore det inte lite mer balanserat att förutom tex "pick lock" ha en färdighet som "övertalningsförmåga"? Tänk alla stackare, som ni påpekat, som inte är så bra på den teatraliska biten, det skulle ju underlätta oerhört att man om man inte kan tala sig ur en situation, så kan man till i alla fall slå för att lyckas. Men jag anser ändå att man innan man ska slå måste ha försökt att komma med vettiga argument i situationen för att ha försökt, innan man ska tillåtas att slå. Om man ska ha ett bra värde i övertalning så borde man ju kunna försöka att övertala folk i alla fall... Man kan ju ha "godtrogen" också som färdighet... Hmmm... Varför lämnas alltid dessa saker utanför?
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Re: Rollspela bluffad

Varför är det så att stridssituationer ska få ta upp med plats än spelet mellan människor? Om jag inte tar helt fel, så heter det ROLLspel av en anledning, och då är väl en rps psykiska färdigheter precis lika viktiga som hur bra man är med ett bredsvärd. Dessutom är man väl oftast fler än en persom när man spelar och då är det ju väldigt viktigt hur det funkar mellan gruppdeltagarna, och då är det inte helt fel med lite personlighet, om man då inte kan spela det, så kan man åtminstone slå fram den!
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Ni missar något!

En viktig poäng som folk tycks tränga undan i mörkret är att folk utvecklas... Om ni inte låter en person vara med och spela bara för att han/hon inte är född Hollywood-talang, så är ni inte bara barnsliga mobbare, utan ni tar dessutom ifrån dem möjligheten att utvecklas till en väldigt bra rollspelare! Folk måste få en chans att försöka!
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Rollspela bluffad

I de flesta regelsystem så tar stridsregler upp bra mycket plats än övriga grejer. Varför det är så har jag absolut ingen aning om. Jag har aldrig skrivit något rollspel. Däremot vad gäller när man spelar så beror det väl väldigt mycket på hur och med vem man spelar. Jag har i varje fall spelat vid ett flertal tillfällen då det inte funnits med något våld eller det har varit väldigt begränsat.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Karaktärsdrag som färdigheter

mjae, godtrogen är väl i sig inte någon färdighet, mer ett karaktärsdrag då man snarare är godtrogen från början och går åt det mer cyniska hållet ju mer man blir lurad, eller?

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Rollspela bluffad

Jupp, det skulle onekligen vara intressant att se de som klagar på de som inte har de verbala förmågorna hoppa mellan hustaken själva istället för att slå för deras karaktärer. Eller spränga fram på en stor springare med sköld och lans.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Karaktärsdrag som färdigheter

Nja, sociala färdigheter lämnas inte alltid utanför. I Sagan om Ringen (som jag vet från mycket säkra källor att du spelar för tillfället... /images/icons/smile.gif ) har man skippat dem, åtminstone som förstahandsfärdigheter. I DoD som du såvitt jag vet också spelar finns de däremot med. Sociala färdigheter i DoD Expert är t.ex. Bluff, Övertala, Muta, Överklasstil och Förhöra. Därmed finns det en god anledning att göra en rollperson som kanske inte är så bra på att slåss eller använda magi, men som istället kan snacka sig ur situationer eller lura andra att göra saker åt dem, vilket kan vara väl så effektivt.

Det finns också spel som löser det där med hur godtrogna folk är. I t.ex. Vampire finns det en färdighet som heter Empathy som visar hur bra man är på att genomskåda lögner, se hur folk mår, om de verkar oroliga eller nervösa m.m. Där är dessutom tre av de nio grundegenskaperna sociala, nämligen Charisma, Manipulation och Appearance, vilket underlättar att redan på ett grundläggande stadie ge rollpersonen fördelar på det sociala planet.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Strider och karaktärsdrag

”Dessutom är man väl oftast fler än en persom när man spelar och då är det ju väldigt viktigt hur det funkar mellan gruppdeltagarna, och då är det inte helt fel med lite personlighet, om man då inte kan spela det, så kan man åtminstone slå fram den!”

Fast att slå fram en personlighet på sin RP om man ändå inte kan/vill spela den är nog ingen större idé. Men visst, att ha ett antal karaktärsdrag att studera vid rollpersonsskapandet och eventuellt sätta upp ett värde på kan fungera bra. Det gäller då att man iaf har ett visst intresse av att ha personlighet på figuren och de värden man satt ut karaktärsdragen kan då fungera som en knuff i rätt riktning. Dessa karaktärsdrag är då inget man slår för i spelet utan fungerar mer som en grund för hur man tänkt spela sin RP; t.ex. modig-feg, lugn-temperamentsfull, ärlig-oärlig, givmild-snål o.s.v. Har man sedan lite olika karaktärdrag i gruppen kan det uppstå en hel del roliga och intressanta situationer! /images/icons/smile.gif

”Varför är det så att stridssituationer ska få ta upp med plats än spelet mellan människor?”

Anledningen till att stridssituationer ofta tar upp mer plats i reglerna än sociala situationer är nog att det från spelarnas sida känns viktigt att allt går så ”rätt” till som möjligt. En strid innebär ju en liv-och-död-situation och då vill man gärna att förutsättningarna ska vara så klara som möjligt så att det inte uppstår situationer där spelledaren ska improvisera fram resultat med helt avgörande utgång. Dessutom är strider ofta de mest spänningsladdade situationerna och då vill man gärna veta vad som händer mer detaljerat och inte bara se SL slå ett slag bakom SL-skärmen och säga ”Ledsen, ni förlorade” eller ”ni vann, vad gör ni nu då?”. Som spelare upplevs det som oerhört frusterande om man inte får chansen att göra något eller slå ett tärningsslag innan ens rollperson ligger däckad.

Om sen stridssituationerna tar upp för stor plats under spelmötena är nog dags att SL gör annorlunda äventyr eller att spelarna väljer att spela på ett annat sätt. Att stridssituationerna beskrivs utförligt i reglerna behöver absolut inte innebära att de dominerar äventyren; jag har vid ett antal tillfällen gjort äventyr där det inte förekommit en enda strid. Samtliga deltagare har varit klart nöjda vid de tillfällena med undantag för en hack’n’slashlirare som en gång besviket konstaterade att hade ”sett fram i flera veckor mot att få slå ihjäl lite orchjävlar”. /images/icons/smile.gif
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Karaktärsdrag som färdigheter

>I Sagan om Ringen (som jag vet från mycket säkra källor att du spelar för tillfället... ) har man skippat dem, åtminstone som förstahandsfärdigheter.

Nope, det finns en sådan färdighet i MERP... Interaction & Influence, vilken man av någon skum anledning har tagit bort från rollformulären medan dess tabell finns kvar...
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Karaktärsdrag som färdigheter

"Nope, det finns en sådan färdighet i MERP... Interaction & Influence, vilken man av någon skum anledning har tagit bort från rollformulären medan dess tabell finns kvar..."

Tja, jag såg inget om den när jag gjorde RP iaf. Inte heller känner jag till den från tidigare SoR-spelande. Den måste vara väl dold.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Hejda dig nu...

Har jag sagt att vi inte låter folk vara med och spela, eller? En kille, som brukar vara med lite sporadiskt, är inte så fantastiskt engegerad. Han sitter och somnar till och har aldrig någon riktig koll på läget, förutom när det är strid (då hugger han med svärd, något som alla hans Rp:s är asabra på).

Det jag menade var att det inte är så kul med såna spelare i gruppen. Klart att vi inte ber honom dra för det.

-HNIC- <A HREF="http://www.klan-kuk.cjb.net" target="_new">http://www.klan-kuk.cjb.net</A>
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Rollspela bluffad

Rollspelande är en form av skådespelande, har man svårt med skådespelande så blir det väl sämre rollspelande oxå? Vad jag menar med rollspelande nu är förmågan att gestalta sin karaktär, inte förmågan att splela rollspel (vilket inte är riktigt samma sak enligt mig iag). Att någon inte är så bra på karaktärsgestaltning behöver inte göra att personen i fråga inte ska få vara med och spela eller är sämre på att spela rollspel, bara att han inte är så bra på att gestalta sin roll. Jag tycker inte det är elitism att säga att folk som inte spelar ut (oavsett orsak) rollspelar dåligt, så länge man accepterar att folk spelar dåligt ibland. Jag tycker att man i störsa möjliga mån iaf ska försöka spela saker som övertalning, sen kan man slå tärningar iaf, då får man iaf lite övning i att spela och kan med lite tur sluta slå tärningar (om man så önskar) efter en tid.

/Suhrim
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Härlig sida... [OT]

Tack för besöket, alltid trevligt med lite besök. Nästa gång måste du skriva på forumet också. Jag kan inte ta åt mig äran för någonting på sidan (förutom forumet), det är Jakobs verk (signatur jbergman här på rollspel.nu, även känd som Kuken!).

/Elder Girov, a.k.a PappaBoeg, Warlord of the KUK

-HNIC- <A HREF="http://www.klan-kuk.cjb.net" target="_new">http://www.klan-kuk.cjb.net</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
En liten fråga bara (ot)

Om du av någon anledning måste plocka in någon av Kalle Kobold, Sture Stårytellare och Torvald Teaterfjant i ditt spelgäng, vem väljer du då?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En liten fråga bara (ot)

"Om du av någon anledning måste plocka in någon av Kalle Kobold, Sture Stårytellare och Torvald Teaterfjant i ditt spelgäng, vem väljer du då?"

Den som är trevligast.

Jag tillhör den kategori rollspelare som ser rollspel som ett trevligt nöje att utöva i grupp, och som gärna kombineras med lite grillande, mumsig mat, kanske en öl etc. Det är en social sammankomst, och sociala sammankomster utövas bäst med trevligt folk.

Således väljer jag hellre folk utefter hur trevliga de är än efter hur bra (eller dåligt) de rollspelar. Sen får de vara teaterfjantar, stårytellare, kobolder eller helt enkelt bara rollspelare om de vill. Det skiter jag i, så länge de är trevliga och flexibla nog att acceptera att andra inte är exakt som dem. För det mesta innebär det senare att det förra kommer automagiskt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: En liten fråga bara (ot)

”Således väljer jag hellre folk utefter hur trevliga de är än efter hur bra (eller dåligt) de rollspelar. Sen får de vara teaterfjantar, stårytellare, kobolder eller helt enkelt bara rollspelare om de vill. Det skiter jag i, så länge de är trevliga och flexibla nog att acceptera att andra inte är exakt som dem.”

Kan du verkligen påstå att du skiter i hur dina medspelare de spelar rollspel? Med tanke på hur mycket tid du verkar lägga ner på rollspel som sådant (forumet och de grejer du skrivit, det blir ju en del) så verkar det ju ändå ha ett egenvärde för dig (liksom för mig /images/icons/smile.gif ). Vilka personer man spelar med har ju en viktig betydelse för hur spelet gestaltar sig och hur roligt man har. Vill jag spela SW med massar av action tycker inte jag det är särskilt kul att se Torsten Teaterfjant gestalta hur hans RP inte kan bestämma sig för vilken tröja han ska ha på sig. Ett intrigäventyr i Vampire pajar om Kalle Kobold skjuter på allt som rör sig och skiter i maskeraden. Alltså ringer inte jag Kalle Kobold om det är Vampire på gång, på samma sätt sätt som jag inser att Kalle Kobold inte ringer mig när han ska kolla på Rambofilmer. Detta trots att jag och Kalle Kobold tycker det är trevligt att umgås och t.ex. spelar SW eller lirar fotboll ihop.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En liten fråga bara (ot)

"Kan du verkligen påstå att du skiter i hur dina medspelare de spelar rollspel?"

Ja.

I nuvarande spelgänget har vi en Frippe Fipplare, en Kalle Kobold, en Torsten Teaterfjant, en Ingvar Intrigmakare, en Sture Stårytellare och en Roffe Rollspelare (och fipplaren och teaterfjanten aspirerar på Sven och Sigurd Stårytellare också, och Roffe borde nog också kunna kallas Rollspelskonstruktör). De är flexibla nog att kunna variera sin spelstil och alla är förbaskat trevliga.

"Med tanke på hur mycket tid du verkar lägga ner på rollspel som sådant (forumet och de grejer du skrivit, det blir ju en del) så verkar det ju ändå ha ett egenvärde för dig (liksom för mig )."

Visst har det. Egenvärdet är att det är en kul, trevlig och social hobby. Fast jag är likadan i de flesta hobbies. Visst kan det vara kul att pilla med en radiostyrd Spitfire Mk IX som är snorexakt lik förlagan hela vägen till markeringarna och mönstret på pilotens halsduk, men ibland vill man helt enkelt bara ha en kärra att flyga upp och trixa med.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top