Nekromanti Regler...

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
I Vampire finns det regler för hur man förför. Jag har inte spelat något annat rollspel där detta förekommer. Möjligtvis DoD, där färdigheten "Förföra" finns, men där är det en Yrkesfärdighet. I Vampire är det en komplicerad process där man tvingas (ursäkta uttrycket) slå en kasse tärningar.

Det var tidigare lite debatt om att WW´s grundare (helgade varo deras namn) var/är friformare och att de har/hade ett totalt förakt för regler. Jag har ingen personlig åsikt i frågan, eftersom det inte inverkar på hur jag vill spela. Däremot är det väl lite märkligt att dessa regelhatande friformsfantaster lägger in regler för en sak som är som gjord för att rollspela?

-HNIC-

<A HREF="http://www.klan-kuk.cjb.net" target="_new">http://www.klan-kuk.cjb.net</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I Vampire finns det regler för hur man förför. Jag har inte spelat något annat rollspel där detta förekommer."

Då har du inte spelat många rollspel. I Rolemaster kunde Förföra användas i strid och ett tog förförelseförsök tio sekunder. I Star Wars finns det inte, men det passar liksom inte genren. I Gamla Mutant finns den nog inte heller med, på grund av att spelet var för primitivt ("primitivt" som i "utvecklat i rollspelens barndom"). Annars har jag faktiskt svårt att komma på rollspel utan Förföra eller motsvarande färdighet med tillhörande regler.

"Däremot är det väl lite märkligt att dessa regelhatande friformsfantaster lägger in regler för en sak som är som gjord för att rollspela?"

Inte särskilt, speciellt med tanke på att jag faktiskt vill minnas att just förförelsereglerna var väldigt överskådliga i första utgåvan av Vampire. Det var typ att slå ett motsatt slag och den med flest successes fick sin vilja igenom.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
"Inte särskilt, speciellt med tanke på att jag faktiskt vill minnas att just förförelsereglerna var väldigt överskådliga i första utgåvan av Vampire. Det var typ att slå ett motsatt slag och den med flest successes fick sin vilja igenom.

Jag vill minnas att förförelsen innehåller tre moment, medflyttande av successess och slag mot en Attribute med modifikation. Inte nog med att det tar en jävla tid att gå igenom hela processen, den är ju dessutom helt onödig, särskilt om man är vampyr med "superkrafter" som Presence och Dominate.

I DoD slår man ju bara sin t20 (plus en extra, för att se om man får erf./images/icons/wink.gif), men i Vampire är det ju som andra grads ekvationer. Jaja, skratta ni, jag var aldrig speciellt bra på matte./images/icons/smile.gif



-HNIC-

<A HREF="http://www.klan-kuk.cjb.net" target="_new">http://www.klan-kuk.cjb.net</A>
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Fånigt.

Att ens ha med regler för en sådan sak är väll ganska jävla idiotiskt? En typisk sak som man som spelare kan gömma sig bakom bara för att man inte rollspelar bra.

Måste också säga att jag har ett visst förrakt mot sådana färdigheter såsom bluffa också, och SÄRSKILT när spelare försöker använda dem mot medspelare. Aaaargh! ROLLspela damn it!

/Andreas - ville bara få utlopp för lite aggression.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rollspela bluffad

"Måste också säga att jag har ett visst förrakt mot sådana färdigheter såsom bluffa också, och SÄRSKILT när spelare försöker använda dem mot medspelare. Aaaargh! ROLLspela damn it!"

Å varför inte köpa läget? Jag menar, Kalle Kobold kanske inte är en bra lögnare. Hans mamma slog honom så fort han ljög, så nu har han en inbyggd blockering mot att ljuga, bluffa och luras. Han kan helt enkelt inte. Ska han då på grund av sin traumatiska barndom hindras att spela en lurendrejare eller charlatan?

Näförfan! Acceptera läget! Låt Kalle Kobold slå för Bluffa, så kan Sture Stårytellare och Torvald Teaterfjant rollspela bluffade istället. Det är fanimej precis lika mycket kobolderi att vägra spela lurad om inte spelaren försöker luras som att vägra försöka bluffa som spelare.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Rollspela bluffad

Det är fanimej precis lika mycket kobolderi att vägra spela lurad om inte spelaren försöker luras som att vägra försöka bluffa som spelare.


Nu handlade det inte om att "vägra" spela bluffad, ifall det nu slagits. Det handlar snarare om att det är fånigt att slå över huvud taget! Sedan kanske inte just bluffa var det bästa exemplet (även om jag fortfarande tycker det är fånigt att slå det), övertala däremot passar in finfint.

Problemet med dessa färdigheter är dessutom att spelarna vill "komma undan" med att rollspela något som kanske är lite svårt genom att bara säga "jag försöker övertala honom". Enligt mig är det dåligt rollspelande. Punkt.

/Andreas
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Rollspela bluffad

"Enligt mig är det dåligt rollspelande."

Det är väl en total rist på rollspelande? Den gyllene medelvägen är väl att låta spelaren rollspela och, beroende på argument etc., modifiera slaget om man nu verkligen vill slå sina tärningar.

Å andra sidan, att spela Laban Lurendrejare är kanske inte den bästa rollen för Kalle Kobold. Tills han lärt sig att ljuga (iallafall när han spelar rollspel), så kanske Palle Paladin passar bättre.

-HNIC- <A HREF="http://www.klan-kuk.cjb.net" target="_new">http://www.klan-kuk.cjb.net</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rollspela bluffad

<I>Problemet med dessa färdigheter är dessutom att spelarna vill "komma undan" med att rollspela något som kanske är lite svårt genom att bara säga "jag försöker övertala honom". Enligt mig är det dåligt rollspelande. Punkt.</I>

Då är det ett problem med spelarna, inte med reglerna.
Använd båda då - låt spelaren rollspela övertalningen/förförandet/bluffandet, och slå sen ett färdighetsslag för att se hur pass väl det bet. (Och de flesta spel jag sett som har såna färdigheter <I>brukar</I> också statuera att "färdigheten kan endast användas mot SLP" el dyl.)

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspela bluffad

"Problemet med dessa färdigheter är dessutom att spelarna vill "komma undan" med att rollspela något som kanske är lite svårt genom att bara säga "jag försöker övertala honom"."

Enligt mig kan det mycket bero på rampfeber, blyghet, stamning, taskig svenska, panikångest och många andra fullt naturliga och ack så mänskliga åkommor. Vissa är helt enkelt inte födda till skådespelare och andra kan till och med få krupp av det, men kanske trots detta vill vara med och spela rollspel eftersom de gillar att skapa något tillsammans med andra. Ska dessa stängas ute från rollspelshobbyn?

Då föredrar jag att ha överseende med medspelarnas svagheter. På samma sätt som att jag inte kräver naturlig fäkttalang, omfattande taktiska studier eller en överdos wuxia-filmer för att en spelare ska kunna spela krigare så kräver jag inte heller scen- eller retorikutbildning hos de spelare som vill att deras rollpersoner ska ha välsmort munläder. Jag accepterar ett tärningsslag för att anfalla om jag vet att spelaren inte klarar av att beskriva anfallet på grund av oförmåga, lika gärna som att jag accepterar ett tärningsslag för Övertala om jag vet att spelaren saknar förmågan.

Tärningen och reglerna är två saker som gör det möjligt att vara någon annan än en själv i rollspel. Ska man kräva att en spelare ska upp och skådespela även om han saknar förmågan så ska man fanimej kräva att en spelare ska upp och fäktas också, även om han aldrig ens sett ett svärd. Det gör man inte, utan överlåter det till reglerna. Så varför inte låta spelare som saknar verbal uttrycksförmåga överlåta sina rollpersoners förmåga till reglerna?

Nä, om någon kräver att en spelare som inte kan skådespela ska upp och skådespela, och hävdar att de som inte klarar av det är mindre värda som rollspelare (vilket du faktiskt gjorde genom att säga att hans oförmåga är dåligt rollspelande), så är det IMNSHO elitism i bästa fall och mobbing i värsta.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Rollspela bluffad

Självklart ska man inte mobba ut dem som kanske inte har så lätt för att uttrycka sig, men hur kul är det å andra sidan med en spelare som säger "jag hugger med svärd!"?

Personligen så har jag ju alltid spelat med ganska bra kompisar, så det har aldrig varit problem med blyghet eller rampfeber.

-HNIC- <A HREF="http://www.klan-kuk.cjb.net" target="_new">http://www.klan-kuk.cjb.net</A>
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Härlig sida... [OT]

Asså, jag fick sån go lust att påpeka din sida... ehum, hur kan man göra en sån.. ehhh, gillar FAQ'n. Nåväl, för att lägga min åsikt om förhöra. Den färdigheten är väl som sagt inget att hurra för eftersom den bidrar till dåligt rollspelande. När jag och mina vänner spelar nutidsrollspel förbjuder jag alltid sånna färdigheter helt (samt övertala, muta ovs). I fram&dåtid, kanske de får vara med till viss mån. Problemet om de är med är att de bidrar till dåligt rollspel, och är de inte med så blir alla gubbar man spelar alltid precis lika bra på att muta, förhöra, övertala whatever (så spelar mina vänner iaf). Man står inför ett svårt val...

Mac - som förövrigt (helt OT) rippat 30 timmar soundtrack av en polare (dvs glad nu)
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Bra sagt. (skrivet)

Jag håller fullständigt med dig Krille. Vad är det för skillnad på att slå för att övertyga någon som att sticka ned densamme med ett svärd? Poängen med rollspel är ju att man ska kunna spela någon med andra kvaliteter än man själv har. Sedan ska man naturligtvis göra sitt bästa för att spela ut det men det ska inte vara ensamt avgörande.

C
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Rollspela bluffad

Det jag säger här är väl delvis en upprepning av vad andra sagt i den här tråden, men eftersom jag tycker det är mycket intressant fråga och det är något som diskuterats mycket i min spelargrupp så var jag bara tvungen att langa in ett inlägg.

”det är fånigt att slå över huvud taget!”
”Problemet med dessa färdigheter är dessutom att spelarna vill "komma undan" med att rollspela något som kanske är lite svårt genom att bara säga ’jag försöker övertala honom’.”


Att använda färdigheten på "jag slår för att övertala honom"-sättet tycker nog de flesta är rätt trist. Som jag ser det ska färdigheten och det spelaren/rollpersonen säger utgöra komplement till varandra.
*Rollspelandet behövs dels för att veta vad som faktiskt inträffat/sagts, dels behövs det för att modifiera färdighetsslaget. Säger man något som är helt uppåt väggarna blir det jätteminus på färdighetsslaget, säger man något som är vettigt och logiskt i den situation man är i blir det plus. Dessutom brukar de allra flesta tycka att det är kul att spela det man säger till en SLP, i alla fall såpass viktiga händelser att också färdighetsslag är aktuella (att däremot detaljerat spela hur man köper en veckas mat är ju inte så kul).
*Färdigheten behövs för att man inte mer än nödvändigt ska hamna i situationer där SLs godtycke avgör. Som SL vill iaf jag gärna undvika att hamna i situationer där jag på studs ska göra en godtycklig bedömning som är mycket avgörande. Både spelare och SL brukar föredra att det finns regler för det som händer i spelet, och sura miner p.g.a. ”felbedömningar” undviks.

Jag har själv under ganska lång tid haft samma uppfattning om sociala färdigheter som du verkar ha, men ändrat mig. Den dåliga erfarenheten jag fått av att inte ha med sociala färdigheter är förutom godtyckebiten att spelarna aldrig gör vissa typer av rollpersoner. Varför göra en charmig bard eller en förförerska om det inte finns några färdigheter som svarar mot deras kompetens? På samma sätt som det vore rätt trist om ens tappre riddare inte är en millimeter bättre på att strida än sällskapets gamle sagoberättare så är det inte så kul om det inte går att göra en person som är skicklig på att hålla masken eller att ge ett sympatiskt intryck.

För att återknyta till rubriken "Rollspela bluffad", hur ska man göra med sociala färdigheter rollpersonerna emellan? Jag har aldrig varit med om att det använts, men egentligen är det kanske inte helt dumt. Har dock en känsla av att vissa av mina spelar skulle flyga i taket om det inträffade. Hur gör ni på forumet i era spel och hur fungerar det?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Intressant sak [halvOT]

<I>utan snarare Dominate och Presence. </I>

En spelare fick ett litet fnatt och tänkte utföra ett
experiment som vi skrattade gott åt efteråt. Denne spelares
karaktär var enormt skicklig i Dominate + tillhörande
attribut (vet ej vilken för tlf.) och lyckades få en spelare
att utlösa sin Presence på henne. Trollbinda sig själv
i en avancerad handling - Och det var verkligen värt att
anteckna ned vill jag lova. Heltokigt.

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Förföra/Seduction-reglerna i WoD är delvis kopierade från gamla fina James Bond RPG, som alltså använder sig av ett liknande system. I James Bond RPG passar det alldeles utmärkt med en regelmekanik för Förföra, tycker jag.

mvh
Örnie
regelarkeolog
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Rollspela bluffad

Missförstå mig rätt nu. Jag anser oxå att man skall kunna spela vad som helst oavsett vilka talanger man har eller inte har som människa(är det inte det som är lite av poängen med rollspel?) men jag tycker inte man kan jämföra strider och tex bluffa på det sättet. De flesta rollspel innehåller väldigt omfattande regler för hur man slåss, tabeller för precis vad som händer odyl medans bluffa är väldigt löst beskriven och lämnas i stort sett till spelledarens fantasi och omdöme.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspela bluffad

"Jag anser oxå att man skall kunna spela vad som helst oavsett vilka talanger man har eller inte har som människa(är det inte det som är lite av poängen med rollspel?) men jag tycker inte man kan jämföra strider och tex bluffa på det sättet."

Varför inte?

Jag tror nog att alla här håller med om att beskrivningar som "jag försöker bluffa vakten" är så kallat taskigt rollspel. Jag tror också att alla här håller med om att beskrivningar som "jag hugger" också är taskigt rollspel. De flesta försöker därför få sina spelare att beskriva hur de hugger/bluffar. "Jag sopar till med en backhandssving med svärdet och följer upp med en stöt med dolken" är till exempel en beskrivning av ett hugg som anses bra mycket bättre, men faktum är att väldigt många kan gå med på "jag hugger", följt av lite tärningsslag, "han parerar", "jag lyckas", "han dabbar sig - slå skada", "<rassel> åtta", "åtta poäng i huvudet, åkej, han är död, nästa vakt kommer fram..." - åkej, jefligt oinspirerat, medges, men likförbannat är det relativt accepterat. Man kan gå med på sifferskyfflandet i strid.

Däremot kan man av någon anledning inte gå med på lika oinspirerat sifferskyfflande så fort det rör sig om verbal interaktion istället för fysisk. Den spelare som säger "jag försöker bluffa vakten" får omedelbart ställa sig i skamvrån, typ. På grund av de där omfattande reglerna (som i grunden bara är sifferskyfflande) så accepteras det att strid saknar inlevelse, men däremot saknas sådana regler för bluff och därför accepteras inte trista beskrivningar i de fallen. Det är diskriminering, anser jag, eftersom det utestänger en viss typ av spelare och belönar en annan.

Jag har varit med om fall där spelaren är urusel på att bluffa och övertala, men en jävel på inlevelsefullt beskrivande av fäktning och cineastisk taktik. Han är helt underbar att ha att göra med när det blir strid, eftersom han förhöjer känslan i striden något så oerhört. Försöker han dock rollspela sin rollpersons sociala färdigheter så blir det så pinsamt att det tar ner stämningen till Marianergraven, så i det fallet är det bara bra om hans pinsamma försök ersätts av ett tärningsslag. Å andra sidan har jag också spelat med spelare som är överdängare på att debattera och kan övertyga en krukväxt att hänga med på party, men som inte har det minsta koll på strid. Att se sådana spelare försöka bluffa en stadsvakt är en fröjd att skåda, men i strid är han rena sömnpillret.

IMHO, det är ingen skillnad på att kräva ett försök till bluff från spelarens sida och att kräva en beskrivning av hur man fäktas. Helst ser jag att båda beskrivs bra, men jag är flexibel. Jag vill inte stänga ute någon från hobbyn vare sig för att han saknar munläder eller för att han saknar fäktkunskap. Reglerna är till för att fylla det hålet så att de kan vara med i alla fall.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
...

<I>
IMHO, det är ingen skillnad på att kräva ett försök till bluff från spelarens sida och att kräva en beskrivning av hur man fäktas. Helst ser jag att båda beskrivs bra, men jag är flexibel</I>

Man kan ju alltid ställa frågan "Hur/Kring vad". Om någon av
mina spelare, som inte är slänga i käften, säger "Jag
bluffar brallorna av vakten" undrar jag, "Om vad?". Detta
är en bra övning för att lättare kunna snabbt klura ut något
att ljuga om hellre än ingen övning alls. Rollspel är
terapi du vet ;-)

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Yet another pointless point (YAPP)...

"Jag vill inte stänga ute någon från hobbyn vare sig för att han saknar munläder eller för att han saknar fäktkunskap."
En sak till: Gott munläder är inte bra rollspel enligt mig. "Bra rollspel" är att spela sin roll. Spelare med gott munläder i verkligheten spelar alltsomoftast karaktärer med gott munläder. Sedan när blev det extra skickligt rollspel att sitta och vara sig själv hela tiden? Står det "Bluff 10%" på formuläret är jag inte munvig. Jag skulle vilja se någon spela en som är kass på att slänga käft och gör det i alla fall med katastrofalt resultat. Känner flera stycken som gör det i verkligheten.

Jag har faktiskt aldrig någosin stött på en spelare som ens försöker bara rulla för någon egenskap och lyckas påverka någon annan socialt, men jag har flera gånger stött på spelare som är slängda i käften och skapar karaktärer med usla värden i alla sociala egenskaper och skyhöga värden i Döda Jävligt Många SLP. Sedan använder de sin egen munvighet när så behövs ("Men du gav din karaktär Manipulation -1?" "Asså hallå det där är dåligt rollspel, skall jag behöva slå för det? Nä då använder jag Dexterity 5 + Melee 5 för att hugga ihjäl honom då!" Exemplet är inte Vampire utan Mage, och inte ord för ord. JO, jag har ST:at Mage...)

Andra spelare kör samma trick fast gällande intellektuella färdigheter; man skapar mördarmonster och använder sin egen hjärna eller egna kunskaper.

Själv är jag obstinat eftersom jag oftast SL:ar spel där man brukar ha koll på sina karaktärer (inte så mycket slump om man inte prompt vill). Vill man spela Face, lägger man poäng eller vad det nu är på att snacka och se snygg ut. Sedan struntar jag i slag och dylikt om spelaren kan snacka själv. Vill man spela Mr T lägger man poäng på att slåss och köra van. Om man sedan försöker snacka sig ur något får man vackert slå för vaddetnuheter i det spelet - folk överraskar oss då och då.

Ärligt talat, jag tycker folk överbetonar _snackandet_ när det gäller "bra rollspel". Att kunna beskriva sina handlingar och göra saker som ens karaktär troligtvis skulle göra i situation X är alldeles för underskattat. Jag vill se spelare som GÖR saker, inte bara snackar om vädret i fem timmar för att demonstrera sina karaktärers attityd till TV4's vädertjejer.

Nightowl, mer gnällspik än vanligt.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top