Nekromanti Regler vid era spelbord ?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Dr_Dängrot;n332364 said:
Jag fick en strålande idé om en lösning på problemet med folk som spiller ,man serverar deras dryck i en sådan där spillfri barnmugg . Om inte annat så får kanske skammen av att dricka ur barnmugg individen att inse sina tillkortakommanden :p
Det där påminner mig. Jag har gett bort en sådan där spillfri barnmugg i julklapp en gång för många år sedan, och anledningen var just tidigare spillande av dryck på ett av mina spel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Björn Wärmedal;n332365 said:
Jag har en annan lösning: låt bli att köpa svindyra böcker i mängder som ligger i högar över hela bordet. min Labyrinth Lord-bok är spilld på, vikt, kladdad i och misshandlad. Den är också en egenutskriven kopia av gratis-pdfen på en bunt med A5-papper som jag satt en limrygg på.
Man skall kunna ha fina och dyra prylar framme utan att dom skall spillas eller kladdas på.

Jag utgår ifrån att vuxna människor skall kunna figurera i möblerade rum .
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Dr_Dängrot;n332375 said:
Man skall kunna ha fina och dyra prylar framme utan att dom skall spillas eller kladdas på.

Jag utgår ifrån att vuxna människor skall kunna figurera i möblerade rum .
Givet många böcker, flera människor, liten bordsyta och mycket förtäring är det bara en fråga om tid innan någon spiller. Precis som att folk faktiskt råkar ut för trafikolyckor trots lång erfarenhet på vägen. En behöver inte vara en drulle för att slå omkull ett juiceglas någon gång ibland.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n332390 said:
Givet många böcker, flera människor, liten bordsyta och mycket förtäring är det bara en fråga om tid innan någon spiller.
Därför bör man, givet att man spelar spel där böckerna är dyra, se till att plocka bort någon av faktorerna. Färre böcker, färre människor, större bord eller mindre förtäring.

Jag tycker inte att det är rimligt att säga att alla bara bör spela spel med få eller billiga böcker. En del människor råkar ha spel med stora, dyra böcker man behöver slå i under spel som sina favoritspel.

Om man då spelar med människor som till exempel tenderar att stoppa fingrarna i ostbågepåsen och sedan fingra i böckerna så tycker jag inte att det är det minsta konstigt att man hädanefter spelar utan förtäring vid bordet.


Eller ja, folk får väl utsätta sina böcker för precis vad de vill. Men jag tänker inte utsätta mina böcker för kladd, och om någon spiller juice på min dyra bok och sedan tycker att det är väl något jag får räkna med för "sånt händer" eller "det var bara en fråga om tid" så tänker jag reservera rätten att bli förbaskad på personen.



Ett exempel från den här tråden är dessutom inte direkt "råka spilla ut ett juiceglas", utan snarare "stoppa in en baksnus och sedan fingra i boken". Det tycker jag man ska kunna kräva av folk att de inte gör. Samma sak med att kladda i maten och sedan i böckerna. Det är skillnad på drullighet och att helt enkelt sakna respekt för andras saker.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Vi har alltid haft en husregel om att den som tappar tärningar på golvet automatiskt fumlar eller får det sämsta tänkbara resultatet. Detta för att det sabbar flödet att plocka upp tärningar, slå igen, etc. Vill minnas att regeln skapades vid ett specifikt tillfälle, där samma tärningsslag drogs ut på flera minuter — en oändlig tid när det gäller tärningar — just för att tärningen tappades om och om igen av samma spelare.

Alternativet var spöstraff och det är inte lagligt, så autofummel fick det bli.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
entomophobiac;n332410 said:
Vi har alltid haft en husregel om att den som tappar tärningar på golvet automatiskt fumlar eller får det sämsta tänkbara resultatet. Detta för att det sabbar flödet att plocka upp tärningar, slå igen, etc. Vill minnas att regeln skapades vid ett specifikt tillfälle, där samma tärningsslag drogs ut på flera minuter — en oändlig tid när det gäller tärningar — just för att tärningen tappades om och om igen av samma spelare.

Alternativet var spöstraff och det är inte lagligt, så autofummel fick det bli.
Där kom jag på en till regel jag har ,alla tärningar som hamnar på kant eller på golvet slås om , det spelar ingen roll om tärningen som hamnade under bordet skulle genererat ett perfekt slag den ska slås om.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Björn Wärmedal;n332390 said:
Givet många böcker, flera människor, liten bordsyta och mycket förtäring är det bara en fråga om tid innan någon spiller. Precis som att folk faktiskt råkar ut för trafikolyckor trots lång erfarenhet på vägen. En behöver inte vara en drulle för att slå omkull ett juiceglas någon gång ibland.
Nu är jag inte trög och jag förstår att olyckor sker och det kan man inte hjälpa men när det är ren och skär oaktsamhet och nonchalans i stil med - ner med fingrarna i ostbågepåsen och sen bläddra i böckerna och utbrista att ooooops det blev visst gula märken i din favobok och sen inte erbjuda sig att ersätta boken eller som i mitt fall med spelaren och snusprillan . Det får mig heligt förbannad.

Jag ska inte behöva plasta in mina böcker eller ha billiga utskrivna PDF:er vid spelbordet . Jag driver en spelgrupp inte en dagisverksamhet .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Dr_Dängrot;n332416 said:
Nu är jag inte trög och jag förstår att olyckor sker och det kan man inte hjälpa men när det är ren och skär oaktsamhet och nonchalans i stil med - ner med fingrarna i ostbågepåsen och sen bläddra i böckerna och utbrista att ooooops det blev visst gula märken i din favobok och sen inte erbjuda sig att ersätta boken eller som i mitt fall med spelaren och snusprillan . Det får mig heligt förbannad.

Jag ska inte behöva plasta in mina böcker eller ha billiga utskrivna PDF:er vid spelbordet . Jag driver en spelgrupp inte en dagisverksamhet .
Håller helt med! Nu var det länge sedan som jag hade problem med spelare som misshandlade böcker men principen du beskriver är jag helt med på. Vi har förtäring vid bordet samt dyra böcker och jag kan inte minnas varken att någon slarvat sönder eller kladdat i någon av böckerna de senaste tio åren eller mer. Jag har spelat regelbundet sedan jag var 14 och är nu 37 och det var främst eller kanske helt, i början av min grupps rollspelande som böcker kunde misshandlas av några oaktsamma spelare men det sättet att agera försvann snabbt när de fick ersätta rätt dyra böcker.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
afUttermark;n332336 said:
Jag har en tendens att alltid spilla ut min öl, eller mitt kaffe över mina vänners karaktärer/böcker/anteckningar. Så farligt är det inte...
Spiller någon på böckerna är det väl bara att skriva ut och ersätta eventuellt oläsliga sidor? Eller menar ni att ni faktiskt köper sådana konstiga fysiska böcker som en inte kan läsa på skärm, inte skriva ut men som kostar desto mer?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
"Sitt framåtlutad, titta på den som talar och uppmuntra så mycket som möjligt" är en regel vi kört med som jag gillar!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
En regel som gällt i alla mina spelgrupper, och som jag upptäckt verkar gälla även i många konventsgrupper, är att förtäring som står/ligger på bordet är free for all. Undantaget är givetvis egen kopp/glas eller tallrik.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Med tanke på att jag mer eller mindre bara spelar rollspel som spelas in för podd nu för tiden har ju reglerna också anpassats därefter.
Inget tilltugg!
Inga dricker som låter när de öppnas!
Inga vätskor på bordet som riskerar spillas ut!
Inga mobiler på bordet!
Förvarna om du behöver nysa, hosta eller flytta stolen så vi kan ta en mikropaus och få en clean cut.
Sitt på bra avstånd till mikrofonen.
Inget snack när någon annan pratar!
Försök att minimera mängden respons du ger när du lyssnar på någon annan som pratar (i form av, "mm", osv)
Sitt inte och göra massa onödiga ljud, genom att typ slå med tärningar, banka med pennan i bordet, etc.
Prassla inte med papper om du inte behöver.
Och så vidare. Ni fattar. Ljud och ej vattentålig utrustning.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Har inte hänt än i spelgruppen att någon spillt nära mina böcker men att försöka undvika sådana incidenter och att bläddra i böckerna med smutsiga fingrar verkar de hänga med på utan att jag behövt säga till. Jag brukar oftast inte vara så bra på att spela senaste utkomna rollspelet så jag är lite i sitsen att om någon spiller över mina böcker så finns det risk att de inte går att köpa nya utan får då ge mig ut på traderajakt som ofta slutar i upptrissade priser och beskrivningar av skick som är överdrivna.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Vi har väldigt lite regler. Jag har aldrig behövt dra några sådana med min grupp. Men så spelar jag med vuxna, vettiga människor. Det behövs liksom inte då.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det tangerar ämnet, men vad har ni för traditioner vid era spelbord? Uttalade eller sånt som bara alltid görs.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Traditioner är nog att vi alla aktivt försöker undvika OT-snack så mycket som möjligt. Det är helt okay att någon fäller ett skämt eller en kul referens som passar tillfället, men inget sitta och diskutera din senaste Warlock build i World of Warcraft. Vi är här för att spela rollspel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Lambendil;n332511 said:
Traditioner är nog att vi alla aktivt försöker undvika OT-snack så mycket som möjligt. Det är helt okay att någon fäller ett skämt eller en kul referens som passar tillfället, men inget sitta och diskutera din senaste Warlock build i World of Warcraft. Vi är här för att spela rollspel.
Jag tror att typ detta är vad TS menar med "en regel" :)
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
RasmusL;n332512 said:
Jag tror att typ detta är vad TS menar med "en regel" :)
Helt klart möjligt, men det är liksom inte något direkt uttalat i så formell form. Det är helt enkelt bara så att alla har samma mål så det är dit vi strävar. Men visst, man kan säkert se det som en regel, om man så vill.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Björn Wärmedal;n332510 said:
Det tangerar ämnet, men vad har ni för traditioner vid era spelbord? Uttalade eller sånt som bara alltid görs.
När jag spelledde min 7+ år långa Delta Green-kampanj så hade vi traditionen/ritualen att vi satt i ett nedsläckt rum, vi hade massor av tända ljus. Mitt på bordet stod ett större grönt ljus vi döpte till Cthulhuljuset. Innan spelmöten så snackade alla av sig och när jag kände att det var dags att börja startade jag musiken, introlåten vi alltid körde börjar med pulserande synthar, sedan tände jag ljuset i mitten och när det var tänt, då visste alla spelare att vi var "in" och spelet började.

Låten var Sylvester Levays "Moffet's Ghost", (https://airwolfthemes.com/media/mp3/Airwolf-Themes-Soundtrack-30SecTeaser-cd1-15_moffets-theme.mp3)
 
Top