Nekromanti Regler vid era spelbord ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag läste nyss ett inlägg i en rollspelsgrupp på Facebook där en person ondgjorde sig över snacks vid spelbordet och han hade totalt förbud mot snacks och dryck vid spelbordet då han ansåg det vara ofint och ohyfsat att mumsa godis under spelmötet .

Så det fick mig att fundera vad för andra regler absurda eller ej som folk har vid sina spelbord .


Några av reglerna vid mitt spelbord. In no particular order

1: Ha respekt för mina böcker ,inga kladdiga/snusiga fingrar eller hundöron eller ryggknäckande eller blyertsmarkeringar i nya böcker eller böcker av god kvalité.

2: inga mobiltelefoner om det inte är viktigt .

3: inget off snack .Före och efter går bra men inte under själva spelmötet .

4: kom i tid . Jag har ingen lust att sitta och vänta 30-40 minuter för att någon inte kan vara i tid . Det är fullt förståeligt om saker sker men då hör man av sig och meddelar det.

5: har man sagt att man dyker upp så gör man det .vi är alla vuxna och somliga av oss har på grund av arbete och familj begränsat med tid och därför är det väldigt ofint att säga att man kommer och det planeras in ett spelmöte och några hoppfulla individer sitter och väntar på någon/några som inte dyker upp.

6: alla religiösa / politiska uppfattningar lämnas hemma. Vi är där för att spela rollspel inte ha en debatt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag har nog inga tydligt utsatta regler som jag bestämmer, men det här är den jag nog skulle insistera på ifall någon frågade:
  • Bete dig som en vuxen, civiliserad människa. Det betyder att vi respekterar varandra – inte försöker förstöra varandras upplevelse, respekterar varandras tid, pratar om eventuella motsättningar som dyker upp, hittar vuxna lösningar etc. Det betyder att spelarna respekterar den tid SL lagt ner på förberedelser (och därmed t.ex. inte aktivt väjer iväg på helt egna äventyr om man kör ett förberett, snitslat äventyr), det betyder att vi tillsammans känner av och kommer överens om mängden snacks och mobiltelefoni som är acceptabel kring spelbordet, det betyder att SL inte bygger äventyr som är till för att jävlas med spelarna och tolkar regler och annat hyfsat välvilligt. Det betyder att ifall vi märker att vi fastnar i en off-diskussion så bryter vi antingen diskussionen eller rollspelssessionen, oavsett om diskussionen gäller bilar på 1920-talet eller huruvida Donald Trump är slug och ond eller bara förvirrad och dum. Det betyder att man kommer i tid om man kan eller hör av sig om man blir sen.
Och så vidare. Normal vanlig jäkla respekt tycker jag att man kan förvänta sig av åtminstone alla som gått ut gymnasiet, och en hel del som inte gjort det också. Jag orkar verkligen inte spela med människor som behöver mer detaljerade regler för att bete sig. Jag är inte vid bordet för att uppfostra någon; det har jag nog med på jobbet…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Dr_Dängrot;n332314 said:
1: Ha respekt för mina böcker ,inga kladdiga/snusiga fingrar eller hundöron eller ryggknäckande eller blyertsmarkeringar i nya böcker eller böcker av god kvalité.
…finns det alltså folk som gör sånt? I någon ANNANS böcker? Har de blivit uppfostrade av vargar?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
krank;n332316 said:
…finns det alltså folk som gör sånt? I någon ANNANS böcker? Har de blivit uppfostrade av vargar?
Om du någonsin har varit vän med en bibliotekarie så hade du vetat att det finns folk som gör så, och därmed uppenbarligen har blivit uppfostrade av vargar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n332316 said:
…finns det alltså folk som gör sånt? I någon ANNANS böcker? Har de blivit uppfostrade av vargar?
Ja, dessa varelser finns :-( Om de är människor eller orcher går att diskutera men att behandla böcker på det sättet borde bestraffas med amputering eller värre. Jag skämtar självklart, men just att behandla böcker/rollspel på det beskrivna sättet är en av få saker som får mig att vilja införa avrättning som lagligt medel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
krank;n332316 said:
…finns det alltså folk som gör sånt? I någon ANNANS böcker? Har de blivit uppfostrade av vargar?
Ja ledsamt att säga så tyvärr ja. Jag hade köpt en ny fin rollspelsbok och en av spelarna jag spelade med då öppnade sin snusdosa och la in en rejäl prilla under läppen och började bläddra i min bok och ja ve och fasa det blev ett stort fult snusigt tumavtryck i boken. En annan spelare använde en bok som underlägg när han skrev så det blev djupa märken efter pennan . Så ja ociviliserade vildar uppfostrade av vargar finns
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jag har en tendens att alltid spilla ut min öl, eller mitt kaffe över mina vänners karaktärer/böcker/anteckningar. Så farligt är det inte...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
afUttermark;n332336 said:
Jag har en tendens att alltid spilla ut min öl, eller mitt kaffe över mina vänners karaktärer/böcker/anteckningar. Så farligt är det inte...
Efter första gången det hände skulle jag 1) vilja du slutar ha vätska kring bordet eller 2) sluta ha med mig böcker till mötet.

Eller 3) vi spelar inte igen.

Böcker som kostat pengar respekterar man. Punkt.

Faktum är att jag tycker att man rent generellt ska ha respekt för saker andra människor lagt pengar på. Inte bara böcker. Karaktärer och anteckningar kan man ju generellt skriva av, men böcker har ett helt annat värde.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
krank;n332338 said:
Efter första gången det hände skulle jag 1) vilja du slutar ha vätska kring bordet eller 2) sluta ha med mig böcker till mötet.

Eller 3) vi spelar inte igen.

Böcker som kostat pengar respekterar man. Punkt.

Faktum är att jag tycker att man rent generellt ska ha respekt för saker andra människor lagt pengar på. Inte bara böcker. Karaktärer och anteckningar kan man ju generellt skriva av, men böcker har ett helt annat värde.
Vad händer om de har med sig en bok skriven av Terry Goodkind? Varje gång jag ser de böckerna nuför tiden drabbas jag av mörka pyromaniska tankar om bokbål.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jag respekterar både böcker och andra människor. Jag spelar dock med människor som verkar gilla mig trots mina brister och står ut med dem.
Det är ju inte så att jag skulle stå hånfullt framför dig och hälla vätska din bok ondskefullt skrattandes.

Utan det är ju snarare så att du bjuder mig på en läsk och när jag sträcker mig efter min sexsidiga tärning välter glaset som någon placerat på ett fullkomligt idiotiskt sätt och den bärnstensfärgade trocaderonektaren far ut över spelbord, böcker och anteckningar och det är nu du drar dig till minnes att du bjöd på läsken samtidigt som jag körs på porten med skammen. Och med tunga steg får lämna spellokalen med mina solkiga tärningar och mina egna misshandlade böcker där vikta sidor och knäckta ryggar vittnar om denna person läser men misshandlar sin egen egendom som om han inte bryr sig om värdsliga ting.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Mitt gäng är väluppfostrade så alla passar tider, meddelar om dom inte kan komma, undviker att solka ner andras prylar och uppför sig i största allmänhet. Förutom det brukar vi ha telefonerna på ljudlöst (fast jag ser helst att telefonerna inte alls är framme vid spelbordet) och gärna inget orelaterat snack (men det blir det ofta ändå i viss mån).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
afUttermark;n332351 said:
Jag respekterar både böcker och andra människor. Jag spelar dock med människor som verkar gilla mig trots mina brister och står ut med dem.
Det är ju inte så att jag skulle stå hånfullt framför dig och hälla vätska din bok ondskefullt skrattandes.
Såhär: Om du skulle förstöra någon av mina böcker och sedan ge uttryck för den här attityden:

afUttermark;n332351 said:
Så farligt är det inte...
så skulle alternativ 3) inte ligga långt borta. Det är den biten som retar mig för jo, om jag spenderat en 5-600 spänn på en rollspelsbok så kan jag tycka att det är "så farligt" att förstöra den.


Om du däremot faktiskt visar respekt och någon form av ånger så ligger alternativ 1 och 2 närmare. Jag slutar ta med mig mina böcker när vi spelar, alternativt att mina böcker och vätska aldrig samexisterar på bordet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
afUttermark;n332351 said:
Jag respekterar både böcker och andra människor. Jag spelar dock med människor som verkar gilla mig trots mina brister och står ut med dem.
Det är ju inte så att jag skulle stå hånfullt framför dig och hälla vätska din bok ondskefullt skrattandes.

Utan det är ju snarare så att du bjuder mig på en läsk och när jag sträcker mig efter min sexsidiga tärning välter glaset som någon placerat på ett fullkomligt idiotiskt sätt och den bärnstensfärgade trocaderonektaren far ut över spelbord, böcker och anteckningar och det är nu du drar dig till minnes att du bjöd på läsken samtidigt som jag körs på porten med skammen. Och med tunga steg får lämna spellokalen med mina solkiga tärningar och mina egna misshandlade böcker där vikta sidor och knäckta ryggar vittnar om denna person läser men misshandlar sin egen egendom som om han inte bryr sig om värdsliga ting.
Det här tycker jag var en väldigt fin och målande beskrivning, och finemang inspiration till ett narrativt brädspel. En blandning av Jenga och Fiasco for 4-5 spelare (en spelar SL, 3-4 spelar spelare).

På sakfrågan är det klart att det kan vara väldigt irriterande om någon spiller kaffe eller öl på ens nya böcker, men som afUttermark säger, tyvärr är det risken när man faktiskt använder sina böcker. Så länge personen varit medvetet nonchalant kan man inte riktigt lasta
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Leon;n332355 said:
På sakfrågan är det klart att det kan vara väldigt irriterande om någon spiller kaffe eller öl på ens nya böcker, men som afUttermark säger, tyvärr är det risken när man faktiskt använder sina böcker. Så länge personen varit medvetet nonchalant kan man inte riktigt lasta
Jag är helt ointresserad av att "lasta".

Däremot är jag intresserad av att ha hela böcker. Och jag tycker inte att man ska behöva riskera sina böcker; i mina ögon är det inte alls någon risk man "får räkna med".

Däremot är jag intresserad av riskhantering. Om jag har någon jag faktiskt vill spela med och som har en historia av att vara lite klumpig så kommer jag antingen inte ta med mig mina böcker till spelmöten med personen, eller insistera på att inget kladdigt eller fått är i närheten av bordet när mina böcker är där. Det handlar inte om att "lasta" någon, utan om att minimera risken att mina böcker blir förstörda.

Jag tycker inte att man kan kräva av mig att jag ska låta en person förstöra mina böcker, oavsett huruvida personen är medvetet nonchalant eller ej. Intention är inte magi; mina böcker är förstörda oavsett.

Personens inställning kan däremot påverka till exempel hur sugen jag är på att fortsätta spela med hen och/eller huruvida jag ber hen betala för nya böcker.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Det är ju helt upp till dig förstås gällande dina böcker
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jag lovar att inte dricka vätskor vid spelbordet om Krank och jag spelar något i framtiden.
Så att hans böcker får vara med och vara fredade.

Min nonchalanta attityd var nog bara något som kom fram genom tangentbordets vindlande språng.
Jag ber om ursäkt för att jag verkar vara en drummel.
(det känns som jag känt Krank i urminnes tider sen vi grälade i MU:a glömda rum och salar, fast då hette jag Felix Falk)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
afUttermark;n332360 said:
(det känns som jag känt Krank i urminnes tider sen vi grälade i MU:a glömda rum och salar, fast då hette jag Felix Falk)
Är du Felix Falk? Det var som...!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag fick en strålande idé om en lösning på problemet med folk som spiller ,man serverar deras dryck i en sådan där spillfri barnmugg . Om inte annat så får kanske skammen av att dricka ur barnmugg individen att inse sina tillkortakommanden :p
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Jag har en annan lösning: låt bli att köpa svindyra böcker i mängder som ligger i högar över hela bordet. min Labyrinth Lord-bok är spilld på, vikt, kladdad i och misshandlad. Den är också en egenutskriven kopia av gratis-pdfen på en bunt med A5-papper som jag satt en limrygg på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n332365 said:
Jag har en annan lösning: låt bli att köpa svindyra böcker i mängder som ligger i högar över hela bordet. min Labyrinth Lord-bok är spilld på, vikt, kladdad i och misshandlad. Den är också en egenutskriven kopia av gratis-pdfen på en bunt med A5-papper som jag satt en limrygg på.
Jag har en annan lösning: Spela inte spel som kräver att man har boken tillgänglig! =)

Kutulu och Rotsystems regelsystem är (till exempel) såpass enkla att till och med en mupp som jag kan lära sig dem utantill, och skulle man glömma något så står det uttryckligen i reglerna att man inte bara får utan BÖR hitta på regler man tycker behövs medan man spelar. Och SLP-stats är det definitivt tänkt att man ska dra ur valfri kroppsöppning vid behov.

Det är definitivt min föredragna lösning. Så det enda jag behöver ha med mig är typ utskrivna kartor, flödesscheman och handouts. Och de gör det inte så mycket om man spiller på. (Faktum är att handoutsen ofta närmast vinner på det… Lite fläckar skapar bara atmosfär och autenticitet)
 
Top