Sebastian Andersson
Hero
När man läser om alver, dvärgar, tiraker och dylikt så får man lätt intrycket av att dessa håller sig mycket strängt inom sina stammar, klaner, ätter och släkten. Personligen tycker jag att detta är en liten väl trång tolkningsmall då jag mycket väl kan tänka mig alver som har föräldrar från två stammar eller tiraker med föräldrar från olika släkten och/eller ätter. Det som dock kan bli lite problematiskt vad gäller sådana halvblod är själva reglerna för vilka egenskaper man ärver från sina föräldrar rent attributmässigt vilket kan ställa till det lite vid karaktärsskapandet.
Förvisso finns det regler för föräldrars egenskapsarv till sina barn i Eon 2 men dessa är rätt omständiga då de kräver att man faktiskt har kännedom om alla föräldrarnas exakta värden i sina attribut och dylikt. Jag tänker därför presentera en regel som är lite enklare än denna (och förmodligen så pass logisk att folk kanske redan kör med den).
Tanken är helt enkelt att man tar attributmodifikationerna från de båda föräldrarnas tillhörighet och utgår från medelvärdet de båda emellan. För att illustrera med ett exempel:
Om jag exempelvis vill skapa en rollperson som är den inte helt otänkbara avkomman mellan en Marnakhtirak och en Bazirkgûrd så skulle det hela gå till enligt följande:
En Bazirkgûrd har följande attributmodifikationer i grund:
STY -1, TÅL 0, RÖR +3, PER -2, PSY -2, VIL -1, BIL -2, SYN +1, HÖR +1.
En Marnakhtirak har följande attributmodifikationer i grund:
STY +2, TÅL +3, RÖR 0, PER 0, PSY 0, VIL 0, BIL 0, SYN 0, HÖR 0.
Medelvärdet för dessa och de slutgiltiga attributmodifikationerna för deras halvblod till barn skulle därför bli enligt följande:
STY 0 (-1+2/2 avrundat nedåt), TÅL +1 (0+3/2 avrundat nedåt), RÖR +1, PER -1, PSY -1, VIL 0 (avrundat nedåt från den stegrande negativa skalan räknat, vet dock inte om detta är korrekt tillämpning vid trunkering?), BIL -1, SYN 0, HÖR 0.
Så vad säger ni om den regeln, skulle den funka? Andra synpunkter för eller emot?
Ljusetsriddare - som tycker möjligheten att spela ett halvblod är alldeles för charmig för att inte ta tillvara på
Förvisso finns det regler för föräldrars egenskapsarv till sina barn i Eon 2 men dessa är rätt omständiga då de kräver att man faktiskt har kännedom om alla föräldrarnas exakta värden i sina attribut och dylikt. Jag tänker därför presentera en regel som är lite enklare än denna (och förmodligen så pass logisk att folk kanske redan kör med den).
Tanken är helt enkelt att man tar attributmodifikationerna från de båda föräldrarnas tillhörighet och utgår från medelvärdet de båda emellan. För att illustrera med ett exempel:
Om jag exempelvis vill skapa en rollperson som är den inte helt otänkbara avkomman mellan en Marnakhtirak och en Bazirkgûrd så skulle det hela gå till enligt följande:
En Bazirkgûrd har följande attributmodifikationer i grund:
STY -1, TÅL 0, RÖR +3, PER -2, PSY -2, VIL -1, BIL -2, SYN +1, HÖR +1.
En Marnakhtirak har följande attributmodifikationer i grund:
STY +2, TÅL +3, RÖR 0, PER 0, PSY 0, VIL 0, BIL 0, SYN 0, HÖR 0.
Medelvärdet för dessa och de slutgiltiga attributmodifikationerna för deras halvblod till barn skulle därför bli enligt följande:
STY 0 (-1+2/2 avrundat nedåt), TÅL +1 (0+3/2 avrundat nedåt), RÖR +1, PER -1, PSY -1, VIL 0 (avrundat nedåt från den stegrande negativa skalan räknat, vet dock inte om detta är korrekt tillämpning vid trunkering?), BIL -1, SYN 0, HÖR 0.
Så vad säger ni om den regeln, skulle den funka? Andra synpunkter för eller emot?
Ljusetsriddare - som tycker möjligheten att spela ett halvblod är alldeles för charmig för att inte ta tillvara på