Nekromanti Regler för "halvblod"

När man läser om alver, dvärgar, tiraker och dylikt så får man lätt intrycket av att dessa håller sig mycket strängt inom sina stammar, klaner, ätter och släkten. Personligen tycker jag att detta är en liten väl trång tolkningsmall då jag mycket väl kan tänka mig alver som har föräldrar från två stammar eller tiraker med föräldrar från olika släkten och/eller ätter. Det som dock kan bli lite problematiskt vad gäller sådana halvblod är själva reglerna för vilka egenskaper man ärver från sina föräldrar rent attributmässigt vilket kan ställa till det lite vid karaktärsskapandet.
Förvisso finns det regler för föräldrars egenskapsarv till sina barn i Eon 2 men dessa är rätt omständiga då de kräver att man faktiskt har kännedom om alla föräldrarnas exakta värden i sina attribut och dylikt. Jag tänker därför presentera en regel som är lite enklare än denna (och förmodligen så pass logisk att folk kanske redan kör med den).

Tanken är helt enkelt att man tar attributmodifikationerna från de båda föräldrarnas tillhörighet och utgår från medelvärdet de båda emellan. För att illustrera med ett exempel:

Om jag exempelvis vill skapa en rollperson som är den inte helt otänkbara avkomman mellan en Marnakhtirak och en Bazirkgûrd så skulle det hela gå till enligt följande:

En Bazirkgûrd har följande attributmodifikationer i grund:
STY -1, TÅL 0, RÖR +3, PER -2, PSY -2, VIL -1, BIL -2, SYN +1, HÖR +1.

En Marnakhtirak har följande attributmodifikationer i grund:
STY +2, TÅL +3, RÖR 0, PER 0, PSY 0, VIL 0, BIL 0, SYN 0, HÖR 0.

Medelvärdet för dessa och de slutgiltiga attributmodifikationerna för deras halvblod till barn skulle därför bli enligt följande:
STY 0 (-1+2/2 avrundat nedåt), TÅL +1 (0+3/2 avrundat nedåt), RÖR +1, PER -1, PSY -1, VIL 0 (avrundat nedåt från den stegrande negativa skalan räknat, vet dock inte om detta är korrekt tillämpning vid trunkering?), BIL -1, SYN 0, HÖR 0.

Så vad säger ni om den regeln, skulle den funka? Andra synpunkter för eller emot?

Ljusetsriddare - som tycker möjligheten att spela ett halvblod är alldeles för charmig för att inte ta tillvara på

Pendragon

Swashbuckler
Fast...

Tiraker är väl så beskaffade att de blir vad morsan blir? Dvs en tirak- eller thrukman som sätter på en gûrdflicka resulterar alltid i gûrdbarn... eller?

Annars såg det bra ut... men sköts inte det inte automatiskt när man ärver föräldrars egenskaper?

/Joel

Men...

Tiraker är väl så beskaffade att de blir vad morsan blir? Dvs en tirak- eller thrukman som sätter på en gûrdflicka resulterar alltid i gûrdbarn... eller?
Jo, förvisso är det så men jag tyckte att det lät logiskt att en sådan gûrd nog skulle vara rätt mycket större än sina vanliga gûrdsläktingar i och med faderns genetiska arv. Därvav regeln!

Annars såg det bra ut... men sköts inte det inte automatiskt när man ärver föräldrars egenskaper?
Reglerna för det innebär att du beräknar barnets egenskapsvärden utifrån dina föräldrars värden - det innebär alltså inte ens några slag.
För den spelare som inte vill göra enligt denna modellen så är min regel ett alternativ.
Enklare vore ju förstås att köra med att man endast ärver sin moders egenskaper men då man inte hänsyn till faderns genetiska arv vilket jag personligen tycker känns lite ologiskt.

Pendragon

Swashbuckler
Elementärt, min käre ljusriddare

Reglerna för det innebär att du beräknar barnets egenskapsvärden utifrån dina föräldrars värden - det innebär alltså inte ens några slag.
Formeln är (Faderns attribut + Moderns attribut + 3T6 - 8,4) / 2,1. 3T6 tycker jag ser ut som ett tärningsslag.

Visst föräldranas grundegenskaper är lika viktiga som vad du slår, men nog fanken spelar det in vad du slår.

/Joel - har koll på en och annan obskyr regel.

Sorry, my misstake

Formeln är (Faderns attribut + Moderns attribut + 3T6 - 8,4) / 2,1. 3T6 tycker jag ser ut som ett tärningsslag.

Visst föräldranas grundegenskaper är lika viktiga som vad du slår, men nog fanken spelar det in vad du slår.
Du har så rätt så!

Ljusetsriddare - som för en gångs skull inte orkade kolla i regelboken och se hur det gick... :gremcrazy:

Master Pelle

Warrior
Ärver föräldras egenskapen Bildning?

Jag undrar om det verkar logisk om man kan ärva föräldrars egenskapen Bildning? För min fall skulle det bli mer logisk om man slår normalt slag för Bildning än man ärver värde från sina föräldrar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Ärver föräldras egenskapen Bildning?

Jag tolkar den ärvda bildningen som den bildning man får ifall man blir uppfostrad av sina föräldrar. Folk som kommer från ett hem där ma när mycket bildad får rent generellt mer kunskaper med sig hemifrån än de som kommer från hem där man inte har samma tradition av bildning. Annarws bedöms bildningen utifrån omgivningen.

Ceram

Tvättbjörn
Kass arvsregel...

Formeln är (Faderns attribut + Moderns attribut + 3T6 - 8,4) / 2,1.
Denna regel är en stor besvikelse... Alla blir medelmåttiga på allt tillslut. inte får barnen mellanting mellan föräldrarnas egenskap, de får delar av bådas.

Min nupåhittade husregel.
1-2. Faderns attributvärde i denna färdighet
3-4. Moderns värde
5-6. slå 3T6 med rasmodifikationer som vanligt.

Däremot tycker jag inte att ljusetsriddares mellantingregel där är något att förkasta...

/Ceram, springer till innebandyn...

Hartland

Warrior
Re: Kass arvsregel...

Alla blir medelmåttiga på allt tillslut.
Inte om man aplicerar regeln på extremiteter. Prova till exempel ta två extra ordinärt starka thruk föräldrar och se hur starkta barnen blir... :gremwink:

/Hartland - springer ut med hunden

Hike

Veteran

Det låter faktiskt mycket vettigt. Då kan man också använda sig av den vanliga reglen, då denna inte behöver betyda att genomsnittet av modern och faderns atrebut blir deras barns atrebut.

Dessutom, om jag inte mins fel, så står det att man ockå ska lägga till eventuella rasmodifikationer på tärningsslaget. Då kan man lämpligen använda den reglen ljusetsriddare kom på, om fallet kräver. :gremsmile:

Ceram

Tvättbjörn
Re: Kass arvsregel... [ANT]

Inte om man aplicerar regeln på extremiteter. Prova till exempel ta två extra ordinärt starka thruk föräldrar och se hur starkta barnen blir...
Precis... Ända sättet att inte få medelmåttor är om båda föräldrarna har jätte högt i samma värde.

Rygar

Veteran

Ett alternativ är att söner ärver faders plus på attribut och döttrar moderns (inte tiraker då). Kolla bara på Kragg och Eyren, de har olika plus beroende på kön.. och inte används något genomsnitt där..

/Rygar har fördjupat sig i reglerna för att eventuellt skapa en maratridyrkande kraggbarbar med diverse massa grymma saker, bara på kul :gremsmile:

Kenzui

Warrior
jag kör så när jag vill blanda fast man skulle kunna blanda tex thruck och människa om mamman e människa för då kan hon ha blivit våldtagen. förvisso får man ju inte så bra rykte men.

Re: Elementärt, min käre ljusriddare

Den där regeln är riktigt underlig.
Man ärvar sina föräldrars egenskaper, även om de är tränade.
Med en bodybuilder till farsa blir jag själv bodybuilder? Beteendet styr evolutionen.
Den teorin lades fram av Lamarck, men nu för tiden lyssnar vi på Darwin.

Jag föredrar Ljusetsriddares metod, jag har faktiskt använt den själv, bland annat för folk med delat ursprung, människa/alv.

Hike

Veteran

Fårstår inte ditt resonomang, eftersom alla raser (förutom Kragg och Eyren) har samma plus på båda sina kön?

Dessutom spelar det faktiskt inte så stor roll om det blir en son eller dotter, de ärver samma förmågor (innom vissa gärnser... :gremwink:) oavsett.

Rygar

Veteran

nä, men där har ju föräldrarna va samma "ras"(får samma bonusar).. men ska du blanda en vanar-man och en darken-kvinna så har man fyra alternativ:

1. genomsnitt, ett genomsnitt i alla +färdigheter
2. man gör som kragg och eyren och dottern ärver moderns rasmodifkationer
3. man gör som tirakerna och alla barnen ärver sin moders (ologiskt enligt mig)
4. man gör som alverna och slår 1t6 1-3 blir ungen vanar, 4-6 blir ungen darken med dess rasmodifikationer...

bara en åsikt