Att som tilltänkt mål skulle kunna göra någon form av manöver för att undvika att bli träffad har jag svårt att se.
Sen dina färdigheter blev jag lite skeptisk till också. Du delade upp i Vapensystem - Kanoner och Vapensystem - Automatkanoner. Jag tycker att det är större skillnader mellan två typer av vagnar än vad det är mellan en typsik automatkanon och en typisk kanon. Så slå antingen ihop det till en färdighet Vapensystem - Kanorner eller ha en färdighet för varje typ av fordon ex Vapensystem - STRV 212. Detta var iof bara en petitess(stavning?).
Sedan så skriver du i texten "Enligt en träfftabell" vilket jag tolkar som att de inte existerar än, men har du någon uppfattning hur pass detaljerade dessa kommer att vara?
Det jag tänkte var väl att målet, i enlighet med neotechs grundregler, har möjlighet att "undvika" ifall föraren har högre TO än skytten och exempelvis antingen ifrån stillastående får fart på stridsvagnen, respektive ifrån rörligt mål, vänder eller byter riktning på något sätt, något som i alla fall enbart skulle ge en svårighet högre för skytten? Inte per automatik innebära misslyckande. Men jag funderat ganska mycket kring det här.. En sådan manöver kanske inte innebär att dagens elektronik och system för eldgivning får det svårare överhuvudtaget?
I sådant fall är väl det enda rimliga att som "svar" på fientlig eldgivning söka skydd, en handling som kräver hela pågående stridsrunda i besittning och kommer därmed bara att påverka eventuella skott i nästa runda?
Problemet här blir när stridsfordonen har delvis samma vapensystem, exempelvis att ett robotvapen eller att ett eldlednings/eldgivningssystem är i princip detsamma på både T-72 och T-90 (jag kan ha fel i fall men om vi tar principdiskussion)?
Lösningen här kanske skulle kunna vara att vi ger särskilda färdigheter för varje enskilt vapensystem, dvs att en kanon av typen 2A46M ger färdigheten Vapensystem-Kanon 2A46 och att en automatkanon av typen DO M/53 "Global" ger färdigheten Vapensystem-Kanon-DO M/53.
Det skulle därmed inte spela någon roll vilket chassi eller torn som vapnet ifråga satt på. Eller så gör vi det enkelt och generaliserar till en enda färdighet Vapensystem-Kanoner ?
Ett sätt hade varit att hoppa slumpen på just PEN mot SKY och istället lägga krutet på att ha ett system som ger en så korrekt träffzon som möjligt iförhållande till vilken vinkel man beskjuter fordonet. Att tänka på är ju att chassit och tornet kan vara riktade åt olika håll. De vanliga träfftabellerna i Neotech tar ju ingen hänsyn till vilken vinkel man skjuter från och där kvittar det ganska mycket, men när det gäller stridsfordon och stridsvagnar är det väldigt viktigt med tanke på de olika skyddsnivåerna. Man kanske skulle kunna bygga träfftabellerna så att värde 1-39 är torn och 40 - 100 e chassi och sedan så väljer man vilken vinkel(tabell) man ska läsa av från. Ex man beskjuter en vagn frammifrån med ett tornet utvridet kl 3. Slår man 20 på träfftabellen så läser man av Torn och kl 9(träffen blir ju på motsatt sida). slår man 60 så läser man av Chassi och kl 12. Sen så ger alla olika värden på träfftabellen olika SKY värden och Kritiska Punkter etc vad man nu vill ha ut ur tabellen. Slumpen ligger nu i träfftabellen och inte i PEN - SKY värdet och det är ju faktiskt så att det är i verkligheten också.Du gissar alldeles rätt, det existerar inga färdiga träfftabeller ännu. Men det smartaste är väl som du säger att skapa dessa ändå hyfsat detaljerade. Dock var slumpidén inte särskilt dum heller, eftersom detta skulle bli en ersättning för hur det ser ut i verkligheten, nämligen att olika inslagsvinkar (beroende på hur de olika vagnarna/RPG-skyttarna eller dylikt står i förhållande till varandra, både till höjd och sidled) medför olika skyddsvärden. Fast det enklaste är kanske ändå att skippa slumpen och istället lösa det med detaljerade träfftabeller istället. Har du något förslag på hur man enkelt skulle kunna införa ett slumpmoment här?
Att som tilltänkt mål skulle kunna göra någon form av manöver för att undvika att bli träffad har jag svårt att se.
Det du skulle kunna göra med ett närbesläktat eldledningssytem är att man gör ett "Analysslag" mot sin färdiget.
Dock så är det ju sällan RSV-projektiler som inte har någon form av styrning kan användas på avstånd över 300mmånga RSV-projektiler färdas knappast över 1000m/s
Ex "Vapensystem-Kanoner" blir därmed alltså även, förutom ett mått på hur bra rollpersonen är att hantera ett visst vapensystem, ett mått på hur allmänbildad inom färdigheten och bland övriga system rollpersonen är? Bra idé. Detta skulle därmed kunna simulera hur övning med och studier av "utländska vapensystem" används i de moderna arméerna för att förbereda rollpersonerna på det värsta i händelse av krig - att tvingas erövra fientlig materiel och använda denna istället för den egna
Men att "köra i skydd"/"manöver" kan ju nyttjas på korta stridsavstånd där det är jobbig terräng eller bebyggelse. Bara för att motståndaren ser din vagn behöver det inte betyda att denne ser hela din vagn. Därför kan en förare med lågt TO köra i skydd (det kanske bara rör sig om en halvmeter som syns) före motståndarskytten reagerar.
Dock så är det ju sällan RSV-projektiler som inte har någon form av styrning kan användas på avstånd över 300m
När det gäller träfftabeller så bör tornet förutom som i exemplet ha 1-40 på T100an även ha 1-100 för att användas när bara tornet beskuts. Exemplevis när en vagn står i eldställning bakom en vall, men då har det ju självklart varit svårare att träffa.
Okej, så vad var det då egentligen som du vände dig emot i det första inlägget? Var det att jag benämnde det som "responshandling"? Jag kan medge att det kan vara problematiskt att dela upp det i aktiva respektive responshandlingar. I nästa exempel ska jag försöka undvika detta, då det som du säger kan ge sken av att enbart skildra strid mellan två parter.
En projektil från ett raket/granatgevär/ eller robotvapen har ju generellt (pga icke-rekylen och det relativt lätta trycket) mycket lägre utgångshastighet jämfört med en projektil, ex en 120mm US Olin M830 HEAT-MP-T, vilken följaktligen blir effektiv på avstånd ända upp till 2500 meter. Eller en 105mm US M456 HEAT med eff. avstånd på 1500-2000 meter. Raketgevärsprojektilen är ju i jämförelse i flera fall, som du säger, kanske effektiv enbart på upp till 300 meter?
Eller så kan man lösa det så att SL enbart accepterar T100-slag som hamnar mellan 1-40, eftersom det annars antagligen skulle behövas ännu en träfftabell/faktor på befintlig tabell.
Hur som helst känns det som att detta blir ett väldigt komplext träffsystem som kräver enormt mycket av skyddsuppskattningar på varje fordonsexempel, vilket även skulle innebära massvis av överföranden av data från beskrivning till ett fordonsformulär?
Men de du nämner är styrda på något vis.