Nekromanti Regelryttare - nejtack!

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: En blödartabell

Alltså, blödningstakten stiger inte med en per runda med mindre någon står och bultar på dig. Blodförlusten däremot höjs med en per minut till du är nere på Ob1T6 i chockslag/dödsslag. Vad är det egentligen du snackar om?
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: En blödartabell

Fråga: Vilket vapen ger 10 extraskador?! För att ge någon den sortens blödning som ni snackar om krävs ett svärd snäppet bättre än Kraggsvärdet itself. Du ska göra över 100 i skada för att ge så mycket blödning per runda.
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Omm na tar inre blödningar då?

Jag förstår problemet och även fallet med krossvapen... anledningen till att jag diskuterat blödningar är att det är i stort sett lika 'illa'... helt klart tillräcklig iaf...

Reglerna för inre blödningar gillar jag inte alls...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skillnaden mellan N2 och Eon

"aha.. då skulle jag gärna ta emot en redogörelse för hur Blödningstakt fungerar i respektive system. Citera gärna ur resp. böcker."

Observera nu att jag inte säger att man inte blöder för fort. Nu argumenterar jag enbart mot påståendet att man blöder fortare i Eon än i N2.

N2, sidan 147: "Om Blödningstakten är under 10 (<10) så avser varje poäng blödningstakt ett kryss Blodförlust varje minut. [...] Om Blödningstakten är tio eller högre (>=10) så avser var tionde poäng Blödningstakt ett kryss Blodförlust per runda."

Eon, sidan 164: "Om Blödningstakten är under 10 (<10) så avser varje poäng blödningstakt ett kryss Blodförlust varje minut. [...] Om Blödningstakten är tio eller högre (>=10) så avser var tionde poäng Blödningstakt ett kryss Blodförlust per runda."

Regeln är med andra ord identisk. Så hur är det med resultatet av regeln? Antag att en rollperson med 6 kolumner Blodförlust får en skadeverkan på 26 i Eon och i N2.

Eon, grundreglerna: Huggskada med 3 skador, träff i höger överarm med två extraskador, ger Benpipa och Artärblödning. Blödningstakten blir 3x1+ 3x10 = 33 poäng Blödningstakt.

Eon, Krigarens Väg: Huggskada med 3 skador, träff i höger överarm med två extraskador, ger Benpipa och Artärblödning. Blödningstakten blir 1+31 = 32 poäng Blödningstakt.

Eon, förenklat system från Monster&Varelser: Huggskada på 26 ger Blödningstakt på 14.

N2: Skottskada med 3 skador, träff i höger överarm med två extraskador, ger Benpipa och Artärblödning. Blödningstakten blir 1+31=32 poäng Blödningstakt.

Kort sagt: det är samma regler och samma resultat. Så hur kan du få det till att man blöder en tiondel så mycket i N2?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Re: En blödartabell

tabellen åskådligör den totala blodförlusten för olika blödningstakter..

Om du inte fattar - läs EON boken, tänk på vad det står och jämför med min tabell och TADA inse knasigheten!

ZePpiD - Djävulsadvokaten snackar om EONs bristande blödarregler
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Skillnaden är här!

Jag ser jag ser.. och jag kanske är besegrad.. på den lilla punkten

/me kutar för att hämta min n2 bok

Hrrm.. jag kan inte hitte den lilla rutan där jag trodde det stod att antalet kryss avser tio poäng blidförlust..

Tja, jag måste nog, tyvärr, erkänna att det verkar långsökt att jag skal finna den (jag kanske återkommer närjag rådfragat mina vänner)

ZePpiD - preliminärt kan vi säga att man lider av samma höga blodtryck och hemofili i n2 som i EON.
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Re: En blödartabell

vartifrån har vi fått iden om nåt vapen här?

Jag har väl inte nämnt några vapen..

ZePpiD - Djävulsadvokaten snackar bara om vanliga "låga" blödningstakter...
 
G

Guest

Guest
Re: Vi tar en till grejj...

Om man har blödningstakt 1-9 förlorar man 1-9 kryss per minut . Får man mer 10+ är det blödningstakt/10 per stridsrund.

Alltså... en blödningstakt på 5 ger 5 kryss per minut, en blödningstakt på 12 ger ett kryss per minut o.s.v


Nu säger du ju emot dig själv....Så här är det:

Får du blödningstakt 1-9 så får du så många kryss/min och det läker en blödningstakt/10 minuter.

Får du däremot 11 i blödningstakt så får du 11/10=1,1 (avrundas till 1). Alltså får du 1 blodförlust/stridsrunda vilket innebär 1*12 (antal stridsrunder/min=12). Det blir alltså 12 i blödning/min. Förstår du?

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
Re: Omm na tar inre blödningar då?

Reglerna för inre blödningar gillar jag inte alls...

Hur tycker du att det ska vara då? Grejen är den att inre blödningar _ska_ vara farliga eftersom man måste till en läkekunnig för att göra något åt det. Förstår inte riktigt problemet. Det är farligt att få en storm slägga slagen i benet. Samma sak med ett svärdshugg. Det är farligt att blöda....

/Tiamel
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Låter som om du har riktigt usla och tråkiga spelare. Försök hitta några mer mogna vänner att spela med.

Walk softly and carry a big stick.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Omm na tar inre blödningar då?

Men i en riktig knivstrid går inte alla hem till sitt och låter det blöda. Både jag och konstruktörerna av regelsystemet har kontrollerat och funnit det i stort sett rätt. Läkaren jag talade med (min mor) tycket dock att de stora artärblödningarna var överdrivna, men samtidigt att man hade väldigt stor risk att dö av just dessa skador. Hon tyckte bara siffrorna var s.a.s. onödigt höga.

Men, två saker (som jag itne vet om de är officiella), gör att vi i vår spelgrupp inte ser några problem. Det första är att du läker 1 takt/10 min, per sår. Har du 3 sår á 2 i blödning så läker alla 1 var. Det andra är det som står i åtminstone N2, att blödning i sig inte är en anledning att slå dödslag, plus att man slår ett slag för varje påbörjad rad, inte varje kryss.

Så, som några fler påpekat, jag ser egentligen inte problemet.
En sak som däremot är fel är att man de facto läker lite för snabbt, speciellt blodförlust.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Supervisor

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
61
Location
Stockholm
ajuste

Min mor är även hon läkare, på akuten faktiskt!

var inte denna topic om kobolder och självcentrerade rollspelare?
och när kom alla in på det här med blödningar...?

/images/icons/smile.gif
hihih

[color:green]Supervisor</font color=green>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Omm na tar inre blödningar då?

Hade jag vetat hur det skulle vara så... /images/icons/smile.gif

Jag är fullt medveten om att det inte är lätt att göra ett bra system som dessutom ska vara tillräcklig enkelt för att vara användbart.

Men angående inre blödningar...
De skiljer sig en del ifrån 'yttre' blödningar.
Det skapas ett tryck som ger smärta och trycker på omkringliggande vävnader...
Man fortsätter inte att blöda lika länge eftersom samma tryck motverkar blödningen genom att trycka tillbaka blodet in i systemet (jämför att blåsa upp en balong...) och trycka ihop de skadade blodkärlen...
I princip... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 
Top