Nekromanti Regelryttare - nejtack!

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Det faktum att vissa SL är dåliga vet alla, det faktum att vissa spelare åxå är dåliga är ett faktum.

Mönniskor är guds stärsta misstag, vi är så onda att det är skrattretande. Vi kämpar så hårt och blint för våran egen sak att vi hugger den hand som föder oss.

Många spelare är ofta så, deras RP fuskas för att de skall få så bra spel som möjligt, dom looter hutlöst och utnyttjar regler maximalt för att få en så "bra RP" som bara möjligt.
De väjer raser som ger totalt högre grundegenskaper eller färdighetsbonusar och jag vet inte vad..

Jag har ett exempel: En dvärgisk schamanäldste i tornerrustning..
Dvärgen är så liten att rustningen är viktlös och så är gamal dvärgar gamla så de fåt fler Bakgrundslag och fler färdighetspoäng. att offra några fvalfria på schamanism och andeförnimmelse gör en person odödlig. Död? jag tar hans kropp!
Helrustningen omintetgör iof att han dör..

Detta är väl ett ganska grovt exempel på regeryttande, men ett system större än 10 sidor ger plats för kryphål för den som är sån.. (inte ni va?)

Sen finns det tyvärr mer. De kan utnyttja ituationer för att få sina absurda saker igenom..

"ska ha det och det annars är jag inte med" är vanligtast, eller "Du fick ju xXXx när jag var SL"
Tja låt mej gissa , du tänker svara
"Om nån spelare skulle säga så skulle han åka ut genomfönstret"

Men tänk om det är han som är värd för spelmötet och du har åkt tåg långt för att komma dit (mina spelare bor 10 mil fårn mej tex)
Eller om det är alla spelares bästa vän och "om inte han spelar är inte jag med heller"
Eller varför inte det faktum att det inte finns några andra spelare att välja på.


Det som saknas är medvetenhet om spelbalans, om spelledarens post, om rollspelens grundläggande ide..
De som är här på forumet är väl erfarna spelare som _aldrig_ skulle tänka sig att ens sånthär finns. Jag vill gärna kalla mig själv erfaren (gör inte sånthär) men känner närvaron av problmet dock ej i denna skala.

Hrmm, jag slutar här för ICQ dödar mej, jag har chattat med 5 andra personer mens jag fösökte skriva detta sådet kan vara lite osammanhängande :-( sorry

ZePpiD - Om du är en av mina spelare så ber jag om ursäkt om du framställts som en idiot, ta inte åt dig om du inte vet med dig att du borde.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Saker som man kan påpeka:
Tornnerrustningar ger +ob1t6 i svårighet på färdigheter där man behöver röra sig.
Dvärgar använder inte tornerrustning.
Dvärgar lär sig inte schamanism (de är ju civiliserade och sysslar inte med sådana prmitiva kunskaper).
Påpeka att det finns besvärjelser som värmer upp metallföremål till den grad att de exploderar =)
Eller helt enkelt försöka prata förstånd med honom och lite lätt påpeka att han är en dålig rollspelare...
Du skulle ju kunna köra kampanjer där det inte krävs att man behöver slåss..
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Till slut inser man att RP:ns personlighet och sånt är klart viktigare än hans siffror. En lyckad RP behöver inte ha ett snitt på 33. En lyckad RP har en bra bakgrund, en "ordentlig" personlighet o.s.v. Det är det som är det svåra med att få en bra RP.

Joham -Tror att han är erfaren
 
G

Guest

Guest
Din/ dina spelare verkar ju dumma i huvudet!

Har ni kört länge, ine isåfall spå är det ganska naturligt med koboldism.

Har ni däremot kört ett tag spå har du helt enkelt jäövligt dåliga spelare!

Ett råd: Flytta eller börja köra med morfar!


Mäster Azazel
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Vi tar en till grejj...

Apråpå sitta och jämföra stats och skador i alla lsitro för att välja det snabbste och skadligsate vapnet är åxå ganska irriterande..

De som utnytnar reglerna lite grövre satsar på ett krossvapen som gör skada - bästa sättet att ta ihjäl en fracktrukk är att vara snabbast i stan

man:

1. har bättre INIT och slåt han en gång med ett krossvapen
2. kutar iväg och gömmer sig och väntar på att han skall föblda..
3. Seger!

för krossvapen kan man inte hindra blödningen utan att skära upp mer och få ännu värre blödning.
För vi vet alla att blödningstakt 3 = 60 kryss (~Ob5t6 dödslag @ 10 skadekolumer) vilket ger lite såliga odds även för en fraktrukk (gäller samtliga fiender)
att göra blödning 3 eller mer är inte SÅ svårt och väl tagen skada är obotlig (om han inte är magiker vilket ingen är (statistisk skulle MYCKET få magiker leva mer än till 30 års ålder (har med fummel, quadosh och magiutövande att göra)))
Alltså, den ulitmate krigaren i EON är den som är så snabb sombara möjligt med ett krossvapen.

Ok, slår man på benet kan han ju strypa av det men han kan ju försöka slåss med et ben helt ur funktion (man langar helt enkelt stenar (som gör krossskada) på den liggande fienden)

ZePpiD - det som gör att jag vägrar beblanda mig med EON utan samtliga biotropiska effekter tillgängliga är som sagt det mycket DUMMA blödningsystemet. (Hela mundana verkar besmittat med extremt högt blodtryck och extrem hemofili. (jfr N2 där man blöder en tiondel av i EON))
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Vi tar en till grejj...

Antar att du menar att det handlar om en 'inre blödning'...
krossvapen kan ju ge vanliga blödningar oxå... som tex sprucket ögonbryn...
(Inre blödningar borde dessutom minska fortare eftersom det bildas ett mottryck som pressar blodet tillbaka...)

Men jag håller med dig om att blödningsreglerna behöver hanteras med en hel del sunt förnuft för att inte 'balla ur'. Lixom hela skadesystem i övrigt, för den delen...

Tänk dig att du blir träffad av en pil och får en artärblödning i armen... Blödningstakt 40 (eller iaf en väldans massa)!!! Även om du är ruskigt skicklig på läkekonst måste du ha en rejäl dos tur med slagen för att dra ner blödningen tillräckligt för att överleva...
Visst... en artärblödning är livsfarlig MEN... med vård och vila borde man klara sig i de flesta fall...
Jag menar... man kan ju faktiskt misslyckas med att ta livet av sig själv trots att man skär av sig handlederna...



Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vi tar en till grejj...

måste du ha en rejäl dos tur med slagen för att dra ner blödningen tillräckligt för att överleva...

Litet som i wastelands... där blodet bara forsade ur en så fort man fick det minsta skrubbsår :)
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
En blödartabell

Jag menar.. et är som sagt väldans ruskigt konstigt att det räknas som artärblödning först vi 10 i BT.
Jag skulle vilja sen den av er som blör ihäj av en ickeartärblödning (typ BT = 5)

Det stiger så in i helvete fort med hur nmånga kryss de blir..

Blödning Kryss Dödslag@6kolummer
1________10____Ob1t6
2________30____Ob4t6
3________60____Ob9t6
4________100___Ob16t6
5________150___Ob24t6 (fortfarande en del kvar till tio)
6________210___Ob34t6
7________280___Ob46t6
8________360___Ob59t6
9________450___Ob74t6
10_______550___Ob91t6

Här först har vi en "artärblödning"
Jag behöver uppenbarligen inte säga npt mer om blödningssystemet....

Fast, eftersom det i stort bara är blödning man dör av så blir det lite knepigt om man skiter i blödningar.
Fast en STOR Lastbil full med sunf förnuft och några urrivna sidor i EON boken så gär det väl kanske att göra nåt åt.... Eon är (som tur är) inte bara blödningsystem.

ZePpiD - ursäkta mej för att jag är en liten elak djävulsadvokat..
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Re: Vi tar en till grejj...

Jaha.. då skulle jag gärna ta emot en redogörelse för hur Blödningstakt fungerar i respektive system. Citera gärna ur resp. böcker.

Jag har lusläst och granskat, kollat och läst igen, jag har frågat insatta och olika spelledare, men tyvärr har jag haft rätt hittils..

ZePpiD - motbevisa mej gärna, skule bli glad om jag hade fel!
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Vi tar en till grejj...

Om man har blödningstakt 1-9 förlorar man 1-9 kryss per minut . Får man mer 10+ är det blödningstakt/10 per stridsrund.

Alltså... en blödningstakt på 5 ger 5 kryss per minut, en blödningstakt på 12 ger ett kryss per minut o.s.v

/Anders

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Re: Vi tar en till grejj...

Just presis.. så säger alla!!

lyssna nu på vad djävulsadvokaten ZePpiD säger..

Man läker ett i blödningstakt var tionde minut ELLER HUR?!
om man har 4 i Blödning får man 4/ minut * 10 minuter = 40 kryss.. WOW, nu har han BT =3
då tar han yttelrigare 30 (3 /minut *10 minuter =30)
sen 20 och sen 10
= 70 kryss = 11t6 dödslag.. man är stendöd!

ZePpiD - Mina argument håller fortfarande
 
G

Guest

Guest
Re: En blödartabell

För det första är det endast 10% risk för varje extraskada att man åker på en sådan och om man skulle åka på det så måste man få 20 i grundskada för att få lägga hela 10 skadepoäng på artärblödningen och det är en fet skada som inte alls är speciellt osanolik att den blir dödande.

Ta armen till exempel. 10 skadepoäng går till extraskadan, artärblödningen, och detta multipliseras med 10 (tror jag, har inte reglerna här). Det blir 100. Alltså 10 i blödningstakt vilket resulterar en förlust av 10 poäng blod / runda. Offret i fråga har fått en rejäl blödning som är svår att stoppa.

DEMON!
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Vi tar en till grejj...

Det är sant, men är man så puckad att man inte gör nått åt såret så får man skylla sig själv. Genom at bara lägga en hand på såret så minskar tackten med 1 (ett). Sen så kan man lägga ett förband vilket minskar blödningstakten med 0b1T6.

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Vi tar en till grejj...

"Mina argument håller fortfarande"

Visst gör de det...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Jag bortsåg från extraskador

Obesrevar att jag hela tidn hittils har BORTSETT från allt vad extraskador heter

Och tabelllen går inte så lång att den tar upp artärblödningar än

Jag har inga problem med att en artärblödning och FET skada är dödlig, men allt jag hittils nämt är helt utan extraskdpor och innefattar itne så höga nivåer för den delen heller.

I boken står att en rad är ungefär en kvarts liter blodförlust, det ger en blodförlust på 6.25 liter vid blödningstakt 5 som är bväldans långt ifån en artärblödning på 10.

allt detta på skador som ett knivhugg som vakern träffar artärer, senor eller muskler. Jag menar, människan skulle ha dött ut för länge sen om det hade räckt med en skråma i huden för att man skall förblöda.

ZePpiD - jag är fortfarande orubbad. jävulsadvokaten ZePpiD leder stort :)
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
ååh va puttinuttigt...

Jamen kolla på raden ovanför i min tabell då..

har du BT = 5 och får ner den till 4 så är du fortfarande lika döende!

förbandet _kan_ hjälpa, javisst.. men du måste ha läkekonst och första hjälpen och så skal du vara oskadd för annars komer elaka nivåerna och omintetgör dina överlevnadschanser.

det är inte så svårt att skaffa sig högre BT som tex 8-9 (inte aträblödning än!) och då kansk ditt förband minskar med 4-5 .. än sen, du är stendö i alla fall.

ZePppid - nej nej, jag är inte besegrad än.
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Vi tar en till grejj...

Anta att du har din blödnings takt på 4... du lägger ett förband och håller med handen... en gång av sex har du fortfarande 2 i blödningstakt kvar och kommer att få 30 poäng i bloförlust vilket innebär en inte föraktfull risk att dö...

Frågan är hur mycket man blöder med en blödningstakt på 4... Marko nämnde en gång att en avskuren handled skulle motsvara 8-10 blödningstakt ungefär... alltså med stor sannolikhet död trots tryckförband (-Ob2T6, snitt 7-8 poäng)...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Omm na tar inre blödningar då?

Lycka till med att lägga ett tryckförband eller hålla för handen på en intre blödninga..

därav valet av krossvapen i regelryttarexemplet

ZePpiD - Om nu avskurna handleder är 8 i BT varför gör då alla extraskador 3224325 i blödning? Och även utan extraskador är det en mycket smal sak att bli lite skuren så man får 8 i BT ...
Titta på ett knivslagsmål i verkligehten och jämför mosvarande händelse i EON.. vilka dör, vilka lever?
 
Top