Nekromanti Regelmodifikation på betastadiet

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Sänk alla svårigheter i strid med Ob1T6 och ta bort allt som har med fumlade och perfekta handlingar att göra till att börja med. Detta blir i slutändan Ob3T6, höj sedan svårigheter med Ob1T6 till svårt och så vidare (alltså så här: Lätt Ob1T6, Medel Ob2T6, Svårt Ob3T6, Mycket svårt Ob4T6, ni förstår principen).
Andra svårigheter som ligger på Ob3T6 och tycks vara lättare, sänk med Ob1T6. Att en, vad Neogames' (egentligen är detta vad Krille en gång skrev, och då han har varit med till stor del och skrivit regelsystemet ser jag honom som 'Neogames' - bränn mig på bål för det om vill) anser vara "erfaren mästare" har problem att lyckas med slag på Ob3T6 tycker jag är fel.

Ändra svårighetsgrader. Nu ser de ut så här: Mycket lätt - Lätt - Medelsvårt - Svårt - Mycket Svårt, börjar på Ob1T6 med stegrande svårighet i jämna T6or.
Detta tycker jag är lite fel. Ändra medelsvårt till Ob2T6, lätt och mycket lätt till Ob1T6 samt Ob1T6+2. Svårt bör vara Ob3T6 eller Ob3T6+2 och mycket svårt Ob4T6 eller Ob4T6+2. Alla +modifikationer får jag från att jag hatar när Ob-systemet sabbar ett 'lätt' (Ob2T6) slag mot nivåer såsom 14+.

När man utför flera handlingar i strid ökar svårigheten med +2 per handling och inte +Ob1T6.

Ändra trauma och smärta-kolumnerna så att de fungerar som utmattningskolumnen.

Ändra SEDAN smärtakolumnen så att man får +2 per nivå istället för +Ob1T6.

Tag sedan blödningsreglerna och ersätt dem med regler som står att finna här http://w1.920.telia.com/~u92002249/eonbleeding.html.

Dubbla sedan all trauma man får av stick och huggskador, samt av krosskador som åsamkas av vapen såsom binderakkhammare.

Om man får en träff i skalle (av ett hugg eller ett stickvapen, eller beväpnad kross) ändra så att hjärna blir 1-5 och övrig skada 6-10, slå sedan övrig skada enligt sedvanlig extraskadetabell. D.v.s. får man en skada i skallen är chansen 1-6 att man får hjärna, får man inte det slår man extraskadan som vanligt och det kan nu bli typ öga och näsa.

Ändra extraskador som tar i mage till organskada 1-6, övrig skada 7-10, precis som ovan, fast med mage. Ni förstår.

Dylika modifikationer, som ovan, bör också göras då det gäller lungor. Chansen att få artärblödning kan man minska 1 steg när det gäller armar och ben.

Alla ben, typ bröstkorg och kranium, har skyddsvärde 2 mot allt. Revben skyddar bara 1 mot stick.

Blödningstakten halveras vid svimning.

Gör det gratis att sikta på bröstkorg, buk, höft, lår och skuldra. Hals, hand, armbåge, fot, knäskål blir +Ob1T6 medan skalle, ansikte, mage, underliv, överarm, underarm och var blir +2.

Ändra utmattningskolumnen så att den ser ut som den nya smärtkolumnen, samt att man återfår 2 poäng stridsutmattning per runda istället för 4.

Sist men inte minst: Gör så att stickskador baseras på STY + RÖR / 3 och att huggskador baseras på dubbla STY + RÖR / 3 (STY + STY + RÖR / 3, eventuellt med STY + STY + STY + RÖR / 4)

Man kan även göra det hela modifierat genom att tillägga något som jag kallar 'momentansmärta', detta är dock på betastadiet och jag tänker hittills inte ge några förslag på det.

Jag funderar även på en modifikation av Ob-systemet så att de nya 2 sexorna vid omslag ersätts med 1T6+1 eller 1T6+2, då spelarna brukar bli väldigt griniga när de kommer upp i nivåer som 23 på ett färdigsslag på Ob3T6 mot 12.



Nu ska ni se att regelsystem blev mycket mer realistiskt, samt att spelarna inte kommer gnälla hälften på mycket på att man jämt misslyckas. /images/icons/laugh.gif
Har ni invändningar och/eller konstruktiv kritik (helst inte enstaka fraser som "det där suger" /images/icons/wink.gif), dra er inte för att svara och motivera vad som ni anser är fel/bör ändras.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Hhhmmm ... nu fick min hjärna nåt att tugga på ... det låter väldigt bra och jag skulle vilja veta mer om momentansmärta

Jag tror jag ska börja lira något liknande.
Det lät mycket bra med träff modifikationerna måste jag säga!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ob systemet...

Mycket gott initiativ.
Eons regler är bra och utarbetade (om man jämför med andra rollspel) men det finns givetvis gott om utrymme för förbättring. Det du ser ut att jobba på verkar bra. En miss som NeoGames gjorde (enligt mig) och samma problem kommer du troligtvis att ärva eftersom du jobbar med Eon som grund.
Det är bristen på enkelhet. Eon är i särklass det spelet som har absolut mest regler. Bra är att många av dom är "frivilliga regler" men fortfarande.
Ob Systemet är i Teorin jätte enkelt. I praktiken så är det struligt och jobbigt.
Att slå Ob7T6 + 2 för skada tar bara en otrolig TID. Man tappar det där viktiga flödet i strider som gör dom spännande.
När strider överskrider 2 personer så brukar jag jämnt köra ett grovt förenklat stridssystem.
Egentligen så borde man försöka återgå till det gamla T20 systemet, det var enkelt och det fungerade ypperligt.
Men det är nog lite svårt och jobbigt att översätta Eon systemet till T20 systemet...

Lycka Till
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
det där med gratis siktning mot bröstkorgen verkar helt åt skogen. Oftast när man slåss i närstrid har man händer/armar i vägen för bröstkorgen. Titta i princip vilken träfftabell som helst så kan du se att chansen att träffa bröstkorgen är mindre än att träffa armarna.
/Nicke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Konstruktiv kritik... (Skrota OB)

Ändra svårighetsgrader. Nu ser de ut så här: Mycket lätt - Lätt - Medelsvårt - Svårt - Mycket Svårt, börjar på Ob1T6 med stegrande svårighet i jämna T6or.
Detta tycker jag är lite fel. Ändra medelsvårt till Ob2T6, lätt och mycket lätt till Ob1T6 samt Ob1T6+2. Svårt bör vara Ob3T6 eller Ob3T6+2 och mycket svårt Ob4T6 eller Ob4T6+2. Alla +modifikationer får jag från att jag hatar när Ob-systemet sabbar ett 'lätt' (Ob2T6) slag mot nivåer såsom 14+.


IMHO vore det enklare att helt enkelt inse att ObT6 är ett ganska oanvändbart system och helt enkelt skrota det. Man ersätter det med 2T10 som slås om med +10 när de utfallit med dubbelnolla. Svårighetsändringar på Ob1T6 ersätts med ett bonus eller ett avdrag av 4. Detta är _mycket_ snabbare, fortfarande obegränsat (även om osannolika resultat nu verkligen är rätt osannolika) och har dessutom en mjuk och fin distribution centrerad strax över 11.
Som en trevlig bieffekt blir mer finkorniga modifikationer som dina +2 m.m. lätt att införa på ett konsekvent vis.

Jag funderar även på en modifikation av Ob-systemet så att de nya 2 sexorna vid omslag ersätts med 1T6+1 eller 1T6+2, då spelarna brukar bli väldigt griniga när de kommer upp i nivåer som 23 på ett färdigsslag på Ob3T6 mot 12.

Löses naturligtvis av 2T10...

Nu är det dags för mig att ducka bakom skyttevärnen, Ob brukar man inte såga ostraffat här :gremwink:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Titta i princip vilken träfftabell som helst så kan du se att chansen att träffa bröstkorgen är mindre än att träffa armarna.

Vilket är mysko... om man t.ex. har ett stickvapen är bröstkorgen ett bra mycket större mål än armarna.
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
men det är en medfödd reflex att skydda sig med armarna därför tar antagligen armarna stryk för bröstkorgen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I just Eon så används ju faktiskt olika träfftabeller för hugg/krossvapen och stick/projektilvapen - rimligtvis borde detta kanske ändras till svingade vapen respektive stuckna vapen (det finns ju vissa vapen som används på ett sätt som skiljer sig från de flesta andra av den skadetypen, t ex stridshackor). Svingade vapen har större chans att träffa huvudet och armarna, medan stickvapen har större chans att träffa bröstkorgen och benen.
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Segt system

Personligen tycker jag att Ob systemet är bra förutom att det är så segt i strid. Mina spelare brukar inte klaga på att dom alltid misslyckas, dom klagar bara på att det går så segt.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Angående sänkta och ändrade svårighetsnivåer

Är problemet att rp fumlar för ofta?
Isåfall är det inte bättre att göra det svårare att fumla på på följande sätt:
Om rp fumlar (dvs 2 sexor och över FV), slå en T6. Om resultatet är mindre än antalet sexor som slogs i första slaget har rp fumlat, annars bara missat.

Är problemet att de missar för ofta?
Förutsätter att du inte kör med automatisk miss på två sexor oavsett slutresultatet för slaget. Dvs man lyckas alltid om man slår under sitt FV oavsett hur många sexor man slår.
Grundproblemet är väl att det är väldigt svårt att höja sina färdigheter över 15. Om man bara kunde höja spelarnas FV lite lättare.
Vad sägs om följande?:
1. Erfarenhet.
Om man som spelare lyckas perfekt med ett Ob slag, så skall förbättringsslaget göras med lika många Ob tärningar. Dvs om du får perfekt med Ob4T6 skall förbättringsslaget göras med Ob4T6.
2. Träning.
Om man tränar med en lärare som är mycket bra både på färdigheten och Undervisning bör man få en bonus. Konvertera medelvärdet av lärarens FV i Undervisning och FV i färdigheten till ObT6. För varje fyra steg fås en ObT6 att göra förbättringsslaget med.

Autolyckade handlingar.
Om man har högt FV och få tärningar för handlingen kan man som SL säga att handlingen lyckas automatiskt. Varje helt femtal FV kan en Ob tärning räknas som automatiskt lyckad. Så Ob1T6 mot FV 5+ är alltid lyckad (om rp vill). I vissa lägen är det dock nödvändigt att slå tärning, som vid strid t.e.x.


När man utför flera handlingar i strid ökar svårigheten med +2 per handling och inte +Ob1T6.
Frågan är om det behövs om FV över lag blir lite högre. En variant jag kan tänka mig gäller just tekniken 'Två vapen': Om man har tekniken två vapen och anfaller med bägge (lika många attacker) stiger svårigheten med +Ob1T6 för varannan handling (Ob3T6, Ob3T6, Ob4T6, Ob4T6 etc...)


Ändra trauma och smärta-kolumnerna så att de fungerar som utmattningskolumnen.
Ändra SEDAN smärtakolumnen så att man får +2 per nivå istället för +Ob1T6.

Det här gör att striderna blir lite längre och att rp frestas till motanfall istället för parad/block. Personligen vet jag inte om jag gillar det, men jag tycker att det blir för svårt för fort, så varför inte.


Tag sedan blödningsreglerna och ersätt dem med regler som står att finna här...
Håller helt med detta och skulle vilja se att tryckförband och liknande får effekt direkt och inte senare (då förbandet är lagt).


Dubbla sedan all trauma man får av stick och huggskador, samt av krosskador som åsamkas av vapen såsom binderakkhammare
Gäller detta extraskadorna också? Då blir det riktigt farligt.


Om man får en träff i skalle (av ett hugg eller ett stickvapen, eller beväpnad kross) ändra så att hjärna blir 1-5 och övrig skada 6-10, slå sedan övrig skada enligt sedvanlig extraskadetabell. D.v.s. får man en skada i skallen är chansen 1-6 att man får hjärna, får man inte det slår man extraskadan som vanligt och det kan nu bli typ öga och näsa.
Med tekniken 'Målpunkter' blir det lätt att få denna typ av skada då man slår 1T6 istället för 1T10. Skallen är å andra sidan lätt att skydda med hjälm. Trollen får det dock lite svårare :gremsmile:.


Ändra extraskador som tar i mage till organskada 1-6, övrig skada 7-10, precis som ovan, fast med mage. Ni förstår.
Detta innebär att magen är ett träffområde att undvika i strid, då det är stor chans att få organskada. Fi kommer inte att falla på grund av det här. Känns realistiskt men frågan är om det inte gör att alla kommer att undvika en träff här om det går, och frågan är hur bra det är.


Gör det gratis att sikta på bröstkorg, buk, höft, lår och skuldra. Hals, hand, armbåge, fot, knäskål blir +Ob1T6 medan skalle, ansikte, mage, underliv, överarm, underarm och var blir +2.
Inte gratis för bröstkorg... please! Stötattacker mot bröstkorgen är redan livsfarliga, mycket farligare än hugg. Tekniken 'Målpunkter' finns för detta ändamål, och det känns på nå't sätt mer troligt att vanliga soldater/bönder endast försöker träffa, emedan vapenmästare/gladiatorer etc... försöker träffa där det gör som mest ont.


Jag funderar även på en modifikation av Ob-systemet så att de nya 2 sexorna vid omslag ersätts med 1T6+1 eller 1T6+2, då spelarna brukar bli väldigt griniga när de kommer upp i nivåer som 23 på ett färdigsslag på Ob3T6 mot 12.
Hmm... Varför inte konvertera en, hälften, eller alla sexor till en fyra istället för omslag.
23... Det händer väl inte ofta väl?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Om jag ska vara helt ärlig...

Ni har väldigt intressanta synpunkter vilka jag tänker ta åt mig av. Tack.

Ska sanningen fram, så:
Jag har faktiskt skrotat Eons system helt och hållet och håller på med ett helt nytt rollspel, det ska självfallet bli ett splatterrollspel, men ändå.
Anledningen till detta inlägg var att jag helt enkelt ville dela med mig av mina tankar och hur långt jag hittills kommit. Skadesystemet och alla träfftabeller ska göras om helt, dock. Grejen är den att jag inte tror att jag får publicera det när det är klart, då det är för likt Eon och Neotech. Därför skrev jag det här /images/icons/wink.gif.

Följande skador kommer finnas: Skärande skador (typ rakblad, eller om man helt enkelt skär med en kniv istället för hugger eller sticker med den, piskor ger också skärande skador, och dessa penetrerar inte ben), huggskador (sedvanlig huggskada som i Eon), stickskador (sedvanlig stickskada som i Eon), beväpnad krosskada (gör mer skada än obeväpnad kross, ger lite blödning, större chans att krossa ben och är att föredra vid användande av knogjärn och påkar, exempelvis), obeväpnad krosskada (spark utan sko, slag, skallning, dylikt). Jag glömde nästan projektilskador /images/icons/wink.gif som jag anser är väldigt nödvändiga i splatter.

Det hela kommer gå ut på att skador som så att säga penetrerar hud och ben är extremt farliga. Jag kommer dock bygga systemet på Ob ändå, men du (Vindhand) hade ändå ett väldigt bra förslag. Anledningen att jag inte tar till mig av detta är på grund av enkelhet, helt enkelt - det kommer bli mycket 'se sidan XXX i N2-boken', bara för att jag är så slö /images/icons/wink.gif. Hur som helst rekommenderar jag er som vill ha lite mer realistiskt spelande att ta hänsyn till hur mycket organ man egentligen har, samt att man oftast dör av skador i efterhand, då främst i organen, än mitt i striden, då man har väldigt få direkt känsliga ställen (typ hjärnan och några till).

Att sikta gratis på bröstkorg och buk gratis lade jag till därför att man ofta har ett mål när man slår mot någon... dessutom är det stora områden. I Eon får jag och min spelgrupp känslan av att man typ blundar och kör hårt med storsvärdet och ser var det hamnar. Därför uppmuntrar jag måttning mot delområden. Och det här med att försvara sig med armar (ska förresten vara väldigt enkelt i stil med Ob1T6) får man göra när man säger till, så att säga. Detta sker alltså inte automatiskt och träfftabeller kommer kunna användas på 'stillastående mål'.

Jag ska försöka ge så mycket hänvisningar som möjligt när jag skriver det här så att man typ måste ha Eon/Neotech för att kunna spela det, och då blir säkert Neogames glada och då får jag publicera det på hemsidan som är på G (skolhemsida). Hoppas att jag kommer igång med detta på allvar...

Tack för era synpunkter! /images/icons/laugh.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Problemet är att man misslyckas för ofta. Därför börjar spelarna dubbelgardera sig på sätt som att skaffa FC 20+ och helrustningar, detta bidrar inte till stämningen då det finns de som väljer att rollspela.
Fummel tar jag bort på grund av det... suger... helt enkelt.
Jag tycker att det är lättare att sänka antalet T6 än att höja FCn. Det är för det första lättare. Man är vad vid att vid nivå 15 är man verkligen bra på något, och nivå 20 är typ gudastatus (fast spelarna oftast satsar på 20 i en färdighet hellre än 12-14 i flera). Att sänka antalet T6 bidrar också till att spelarna märker att det inte längre behövs 20 i en färdighet för att ha hyfsad chans att vinna en krogfight. En adekvat tränad stadsvakt med FC 12 sopar numera golvet med vilket bondlurk som helst (FC 5-8). Detta gör att: 1) Spelarna skaffar andra färdigheter än stridsfärdigheter och koboldtekniska färdigheter, 2) Spelglädjen ökar då man verkligen kan vara proffs på något och andra verkligen är dåliga. Ob-systemet och det höga antalet T6 sabbar detta lite grann.



"Autolyckade handlingar.
Om man har högt FV och få tärningar för handlingen kan man som SL säga att handlingen lyckas automatiskt. Varje helt femtal FV kan en Ob tärning räknas som automatiskt lyckad. Så Ob1T6 mot FV 5+ är alltid lyckad (om rp vill). I vissa lägen är det dock nödvändigt att slå tärning, som vid strid t.e.x.
"

Det var ett väldigt bra förslag! *lägger det genast på minnet för senare anteckning*



"Det här gör att striderna blir lite längre och att rp frestas till motanfall istället för parad/block. Personligen vet jag inte om jag gillar det, men jag tycker att det blir för svårt för fort, så varför inte."

"Gäller detta extraskadorna också? Då blir det riktigt farligt."

"Detta innebär att magen är ett träffområde att undvika i strid, då det är stor chans att få organskada. Fi kommer inte att falla på grund av det här. Känns realistiskt men frågan är om det inte gör att alla kommer att undvika en träff här om det går, och frågan är hur bra det är."

"Inte gratis för bröstkorg... please! Stötattacker mot bröstkorgen är redan livsfarliga, mycket farligare än hugg. Tekniken 'Målpunkter' finns för detta ändamål, och det känns på nå't sätt mer troligt att vanliga soldater/bönder endast försöker träffa, emedan vapenmästare/gladiatorer etc... försöker träffa där det gör som mest ont."

Det här med att det blir extremt farligt är som poängen med det, och att försvara sig/springa iväg när någon drar ett svärd vore ju en naturlig reaktion. Detta ser jag inte i min spelgrupp, ännu... /images/icons/wink.gif
Det med dubblad trauma (OCH SMÄRTA - jag glömde nämna det i tidigare inlägget) neutraliseras faktiskt av att man numera bara för svårighetsökningar för varannan rad, istället för varje rad. Alltså blir det ingen skillnad, förutom att det är större chans att få ett organ punkterat, typ. Varför gjorde jag så då? Obeväpnad strid, då får man bara vanlig trauma och smärta, vilket innebär att man får puckla på någon betydligt längre innan denne påverkas, förutsatt att man bara använder nävarna.



"Med tekniken 'Målpunkter' blir det lätt att få denna typ av skada då man slår 1T6 istället för 1T10. Skallen är å andra sidan lätt att skydda med hjälm. Trollen får det dock lite svårare :gremsmile:."

Anledningen är enkel: Hjärnan är helt enkelt större, oavsett om man använder målpunkter eller inte.



"23... Det händer väl inte ofta väl?"

Jo... våra tärningar är onda mot oss /images/icons/smile.gif. Förenkling var den första tanken med det nya systemet...
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Vilket fantastiskt system!

Så en tjuv med Dolk (15), kan när han överfaller aristokraten Miro om natten göra 5 handlingar mot börstkorgen, med svårighet Ob4T6 på alla handlingar (om man använder Ob) och därmed ha 60% chans vid träff att punktera lungan (om han genomför detta kraftfullt), men Miro kan alltså undvika åt sidan, med svårighet Ob1T6 hela rundan och mot 5 eller kanske 10 eftersom som Miro är en riktig bar-buse, och undvika alla svingande dolkarna uan större svårighet.

slutsats: Tjuven kommer aldrig fumla eftersom det inte finns och han kommer alltid göra max +Ob1T6 skada eftersom perfekt inte finns och om han träffar någon av sina handlingar (icke troligt) så kommer han gibba Miro.

Men det här var ju förträffligt!

Som tur var har inte tjuven stridskonst och göra därför inte typ 8 handlingar!

Det hela blir en fist of the north star fight utan några träffar men om någon tar i bröstkorgen så dör Miro! Man kan ju modifiera ytterligare, typ halvera rundan eller ändra tillbaka alla ändringar och spela med vanliga systemet som faktiskt fungerar.

Eller jag vet inte...

By the way "Ditt system suger"

/Martin
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Men... Men.... Vad gör de för att få så mycket tärningar då det hettar till?
Vore kul med lite exempel på vad som händer/vad som går fel.

Problemet med Ob systemet är väl att det kan vara svårt att avgöra hur stora möjligheter man har att lyckas med ett Ob slag. Risken är stor att man "översträcker" sig och agerar med för många tärningar. Är man vad att spela EDD och liknande system med T20 så förstår jag resonemanget med 15 = bra och 20 = uber, men nu är det ju inte T20.

En stadsvakt med FV 12 har goda möjligheter att spöa bondlurken så länge denne inte ägnar sig åt "defensivt försvar" och annat otyg. Ob3T6 för stadsvakten innebär 69,37% chans att lyckas. För bondläppen med 8 i FV är chansen att lyckas med Ob3T6 27,5%.

Kobolder är alltid kobolder oavsett spelsystem. Detta har inte så mycket att göra med hur lätt eller svårt det är att ge en bondlurk på käften. Kobolder kommer att köpa höga FV eftersom de är kobolder.
Undviker du verkligen FV20+ kobolderna genom att göra det lättare att träffa? Kobolderna kommer bara inse att nu kan de göra tio attacker istället för tre och slicka sig om läpparna när de tänker på vad de kan göra med en skrälldus bondläppar som muckar.

När det gäller skadan så tycker jag redan idag att det är extremt farligt med huvudträffar, vilket är bra. Det skall vara farligt att bli träffad just där. Det man absolut inte vill ha som spelare är just resultatet 'Hjärna' eftersom det är x20 i trauma och sålunda minst 40 till i trauma (med omodifierat regelsystem). Detta är det tyngst vägande skälet till att ha metallhjälm och så "fet" metallhjälm som möjligt. En 60% chans att få det resultatet kommer att innebära att även magiker har tornerhjälm, alternativt ringbrynjehuva+tunnhjälm. Omodifierad träffchans för bröstkorg har samma effekt där. Ett resultat mindre än 7 på sticktabellen för bröstkorg är i princip ett dödande anfall. Organskada i magregionen innebär en långsam död om kirurger inte finns närvarande (osannolikt?). Detta är dock en effekt som mest drabbar spelarna, snarare än slp. På med Gordharnesket omedelbart.
Så jag vet inte om du undviker koboldiska pansarkombinationer med denna regelmodifkation.


Jag känner mig lite dum, men tvingar mig själv att fråga ändock:
Är det en specifik situation där regelsystemet inte fungerar längre, eller är det generellt?

Jag tycker att systemet fungerar i stort, med några få tydliga undantag. Särskilt när det gäller Ob ökningar i vissa situationer och vissa magiska effekter.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Du har fel

Först och främst, lite OT men jag tycker att det är värt att påpekas, en tjuv med 15 i dolk kan extraknäcka som lönnmördare utan större svårighet. Det är det som är problemet med det hela! Vad bör man då han i FC som en lönnmördare för att kunna lyckas i Eon? 18-20?

Dessutom blir det lika svårt att undvika, jag minns inte att jag skrivit att det konstant blir Ob1T6 någonstans. Det blir stegrande svårighet precis som anfallet, det vill säga - det börjar på Ob2T6 för första undvikningen, Ob2T6+2, Ob3T6, och så vidare.

Detta kan vara svårt att förstå för sådana som aldrig slagits/sett ett riktigt slagsmål (IRL). Man står och pucklar på varandra ett bra tag och att undvika ett slag är inte så fasansfullt svårt (ser det ut som i alla fall - jag är ingen kämpe /images/icons/wink.gif).

Anledningen till sänkta svårigheter är för att det ska vara större kontrast mellan kass, bra och urbra. Det tycker jag saknas i Eon (som sagt). Är man proffs ska det synas, och då ska man allt lättare lyckas med normalsvåra till mycket svåra handlingar. En vanlig lekman (FC 6-8) har fortfarande svårigheter med detta när det övergår Ob2T6. Han får till och med svårigheter att lyckas på Ob2T6+2. Alltså blir proffsen mer proffs, så att säga.

Så vi kör på ditt exempel. Börja med att han har 15 i dolk, då är han 'erfaren mästare'. 5 handlingar per runda = 1,2 slag (stabs) per sekund. Alla har svårighet Ob4T6 (och du vet att det är ungefär 30% chans att lyckas, praktiskt sett, med Ob4T6 mot 15).
Anfall 1: Ob4T6 - undvika 1: Ob2T6.
Anfall 2: Ob4T6 - undvika 2: Ob2T6+2.
Anfall 3: Ob4T6 - undvika 3: Ob3T6 (vid det här laget har han säkert misslyckats).
Aristokraten får en dolk i, vi säger lungan, gör säkert inte mycket efter det och får två automatiska träffar efter det.
Nu har den professionella lönnmördaren dödat en värnlös playboy medelst en dolk. Hurra. Vad är fel egentligen?

Har han en stridskonst... hrm... 8 handlingar vette sjutton /images/icons/wink.gif, men vi kör på det då. 2 slag per sekund. Är det verkligen så otroligt konstigt att man lyckas med det om man är så pass vältränad i att slåss...? Ska du göra åtta handlingar kommer du dessutom upp i runt Ob5T6, som skulle motsvara extremt svårt, och det är inte stor chans att lyckas med det /images/icons/wink.gif. Så det blir lite 'Wilfreds Vilda Viftande' över det hela.

Fummel har jag tagit bort bland annat för att saker som avstånd kan påverka hur ofta man skjuter sig i tån.

Du har nog dock rätt i att det blir lite för enkelt att utföra många handlingar... man kanske skulle sätta +3 istället. Jag medger att det kräver lite betatestande.

Det var min kontrakritik - jag tycker fortfarande att det är stabilt. Tack för synpunkten i alla fall.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag tycker att problemet är generellt. Och min spelgrupp, vet jag, är inte ensamma om att tycka att saker är för svåra att utföra och att man klantar sig för ofta.

Dessutom anser jag att om man har en dolk och en annan person inte har en dolk - då är det mer eller mindre kört för det andre personen. Jag tycker att skador ska vara farligare, speciellt från vapen, och att det ska vara lättare att åsamka skada.

Tänk dig själv att du tar en kökskniv och går till grannen /images/icons/wink.gif, även om de säkert är fler än en lär någon dö i alla fall.
Titta på nåt barslagsmål nångång bara, det vore omöjligt att illustrera i Eon. Dessutom måste man vara extremt väl stridstränad för att lyckas med något.

Jag vill helt enkelt ha ett realistiskt regelsystem, det var därför jag köpte Eon.

... dessutom ska skalle-träffar bli köttiga om man använder vapen /images/icons/laugh.gif.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Konstruktiv kritik... (Skrota OB)

"Nu är det dags för mig att ducka bakom skyttevärnen, Ob brukar man inte såga ostraffat här ;)"

Va? Sa nån något elakt om Ob? Hörde nån något?

Handen på levern, jag bryr mig inte. Är du för lat för att lära dig att slå tärningar så är det inte mitt problem.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Jag tycker att problemet är generellt. Och min spelgrupp, vet jag, är inte ensamma om att tycka att saker är för svåra att utföra och att man klantar sig för ofta.

Ick!. Jag som ville ha ett exempel på en situation där det spårar ur.
Jag får känslan att rp's som missar/fumlar ofta försöker göra för svåra handlingar. Sedan blir vissa handlingar orättvist svåra (som bågskytte i mörker), men detta känns som detaljer och inte generalfel. Det är svårt att diskutera detta i generella termer är jag rädd.


Dessutom anser jag att om man har en dolk och en annan person inte har en dolk - då är det mer eller mindre kört för det andre personen. Jag tycker att skador ska vara farligare, speciellt från vapen, och att det ska vara lättare att åsamka skada.

Men det är ju farligare att bli anfallen av en dolk eftersom man riskerar blödning och otäcka träffar i organ etc...
En lösning på problemet är kanske att höja skadan generellt för vapen, så att dolkar blir lite farligare.


Jag vill helt enkelt ha ett realistiskt regelsystem, det var därför jag köpte Eon.
Ja... hehe /images/icons/wink.gif


... dessutom ska skalle-träffar bli köttiga om man använder vapen

Håller med och greppar tornerhjälmen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Åkej, vi antar att syftet är ett mer realistiskt regelsystem.

"Sänk alla svårigheter i strid med Ob1T6 och ta bort allt som har med fumlade och perfekta handlingar att göra till att börja med."

Så istället för att misslyckas för ofta så vill du istället ha ett "Långbenbank" (uppkallat efter en Långbenfilm om boxningens historia: under medeltiden i filmen står två riddare och bankar på varandra, och det enda som händer är att de gradvis sjunker djupare ner i marken). Hur skulle det vara mer realistiskt, speciellt med tanke på att folk regelbundet dabbar sig i strid?

"Att en, vad Neogames' (egentligen är detta vad Krille en gång skrev, och då han har varit med till stor del och skrivit regelsystemet ser jag honom som 'Neogames' - bränn mig på bål för det om vill) anser vara "erfaren mästare" har problem att lyckas med slag på Ob3T6 tycker jag är fel."

Japp, det var jag som sade det, och faktum är att jag står fortfarande för det. Definitionen baseras huvudsakligen på vad som utförs i fält under stressade förhållanden (dvs strid eller motsvarande förhållanden) och vad som bör bjuda ett lagom motstånd till rollpersonerna som de fortfarande har en chans att besegra (mha fummelreglerna, bland annat).

Under kontrollerade förhållanden, till exempel i smedjan, hantverksboden etc så gäller inte riktigt samma sak, eftersom hantverkare regelbundet fuskar. De förbereder sig. De skaffar bra råmaterial. De tar det lugnt.

"Alla +modifikationer får jag från att jag hatar när Ob-systemet sabbar ett 'lätt' (Ob2T6) slag mot nivåer såsom 14+."

Skyll dig själv om du gör så idiotsvåra kombosar. Det spelar ingen roll om "idiotsvårt" definieras som Ob15T6 eller om det definieras som Ob7T6+2 - det är idiotsvårt ändå och bör så behandlas. Det enda du gör nu är att göra om skalan från en där det inte är möjligt för en nybörjare att göra en dubbel Ulrika Knape med skruv samtidigt som man vänsterhandsfäktas bakvänt stående på ett champagneglas med ena handen bakom ryggen, till en där det är möjligt. Personligen föredrar att det inte ska vara möjligt, men det är jag det.

"Ändra trauma och smärta-kolumnerna så att de fungerar som utmattningskolumnen."

Åkej, plötsligt tål folk dubbelt så mycket. Jag antar att du anser systemet för dödligt?

"Ändra SEDAN smärtakolumnen så att man får +2 per nivå istället för +Ob1T6."

Nu tål vi fyra gånger så mycket... är du säker på att det inte vore enklare att helt enkelt byta till D&D3? I så fall skulle du kunna tåla ohemult mycket däng och få ett snabbare regelsystem.

"Dubbla sedan all trauma man får av stick och huggskador, samt av krosskador som åsamkas av vapen såsom binderakkhammare."

Först halvera effekten av trauma, och sedan dubbla den... vore det inte enklare att låta den vara som den var från första början?

[fippel med skadetabellerna]

Detaljpill. Ändrar egentligen inte särskilt mycket i längden, och är inga övergripande förändringar. Det enda det gör är fular ner regelboken med överstrykningar och ändringar.

"Nu ska ni se att regelsystem blev mycket mer realistiskt"

*vrålflabb*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Du har fel

"Det är det som är problemet med det hela! Vad bör man då han i FC som en lönnmördare för att kunna lyckas i Eon? 18-20?"

Ungefär lika mycket som tjuven (dvs ca 15), fast inte bara i dolk, utan även i gifter, armborstprickskytte, kast med liten japan, filttofflor.... eh, du förstår vad jag menar.

Detta under förutsättning att man faktiskt tillåter någon form av ninja-tjofräs i sin kampanjvärld. Vilket jag inte gör. Bort!
 
Top