DoD Regelfråga: Hunger, Kyla och dödslag i konflikt? 2 problem.

MattiasS

Warrior
Kortfattat: Reglerna om Hunger och Kyla verkar existera utanför de vanliga skadereglerna som de är skrivna. s. 54
HUNGER
Varje dag måste du äta minst en ranson mat (sid 103).
Efter ett dygn utan mat blir du utsvulten och kan inte läka
KP, VP eller tillstånd, utom på magisk väg. Du tar också
en poäng skada per dygn. Om du går ner till noll KP
medan du är utsvulten dör du av svält efter ett dygn.

KYLA
...Om du misslyckas förlorar
du T6 KP och T6 VP, och kan inte längre läka dessa eller
tillstånd (utom på magisk väg). Du måste fortsätta slå för
att motstå kylan, med samma effekt om du misslyckas. Om
du når noll KP medan du är nerkyld dör du nästa gång det
är dags att slå...
Detta står i direkt konflikt med Skadereglerna s. 50:
DÖDEN
Om dina KP når noll faller du till marken och riskerar att
dö. Du kan varken röra dig eller utföra några handlingar.
Dödsslag: På din tur i varje runda som följer måste du
slå ett dödsslag
Problem 1: Hunger- och Kylareglerna verkar inte bry sig om dödslagregeln när man är på 0 KP som de är beskrivna. Det behövs ett förtydligande av hur de är tänkta att användas. Står de utanför de vanliga reglerna om 0 KP?

Problem 2: Nu hamnar personerna i strid hungriga eller nedkylda. De blir skadade, hamnar på noll och börjar slå dödslag. De klarar sig och slår 1t6 för antalet KP de får tillbaka. Men vänta nu, om du är hungrig eller nedkyld kan du ju inte läka!
Så man klarar slagen men hamnar på 0 KP? Vilket man inte kan vara på utan att slå dödslag. Reglerna tillåter inte att någon ligger och vilar på 0 KP utan dödslag.

För att vara tydlig, det vore najs med någon officiell syn på detta, det finns MÅNGA sätt att hemregla detta.

Regelfråga från Discord, massiv tråd! official rules discussion

Problem 1: Hunger- och Kylareglerna verkar inte bry sig om dödslagregeln när man är på 0 KP som de är beskrivna. Det behövs ett förtydligande av hur de är tänkta att användas. Står de utanför de vanliga reglerna om 0 KP?
Så skulle man kunna tolka det. Att dö pga köld eller svält hanteras olika i jämförelse med när det sker pga våld. Man skulle också kunna tolka det som att när man "dör" pga köld eller svält så hamnar man på noll KP och behöver slå dödsslag enligt de vanliga reglerna.

Jag lutar en anings åt den första tolkningen är det sätt som konstruktörerna menade att det ska funka. Och jag tycker båda funkar kring spelbordet. Oavsett så skulle det behövas ett litet förtydligande.

Problem 2: Nu hamnar personerna i strid hungriga eller nedkylda. De blir skadade, hamnar på noll och börjar slå dödslag. De klarar sig och slår 1t6 för antalet KP de får tillbaka. Men vänta nu, om du är hungrig eller nedkyld kan du ju inte läka!
Så man klarar slagen men hamnar på 0 KP? Vilket man inte kan vara på utan att slå dödslag. Reglerna tillåter inte att någon ligger och vilar på 0 KP utan dödslag.
I det fallet tänker jag att den där enda KPn man får om man lyckas med dödslagen inte är "läkning" per se. Det är för att visa att man inte dog och att man så att säga alltid hade den enda poängen. Läkning utöver den skulle jag däremot inte tillåta innan man fått något att äta/blivit uppvärmd.

@Organ
Problem 1. Fast det är ju det som är grejen, de funkar inte som de är skrivna alls. De står i direkt konflikt med dödslagsreglerna när man når 0. Du antas överleva på 0 KP utan att slå dödslag och sedan autodö senare. Inget litet förtydligande direkt i mina ögon.
Problem 2. Vilken enda KP menar du man får? Känns som du hoppade över ett steg i din förklaring? Man skall slå en t6 om man klarar dödslagen men det är ju läkning som Hunger och köldreglerna förbjuder.

Notera, jag argumenterar inte för att jag älskar stenhårda regler och inte kan hitta på något. Jag vill verkligen veta hur FL och andra har tänkt att detta skall funka för att kunna svara på regelfrågor från andra på Discordens regeldiskusssionskanal.

Hade kanske funkat om man får slå dödsslag av kyla och hunger. Ett per skift eller så?

Back