Regelfråga EDD

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
Dubbelyxa;n347303 said:
Så det blir tolkningsfrågor och eget tycke. I slutändan vill jag för enkelhetens skull bara ha en enda träfftabell för alla närstridsvapen, och då blir det lite avhugget som genomstucket.

Fixade åt dig ;)

Berätta gärna var du landar i och hur du tycker det funkar. Vore intressant att höra!
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
218
Tack, Perfekt :)

Vilken kul och nördig diskussion det blev! Även om jag verkar bara gilla mina egna idéer så uppskattar jag verkligen allas inlägg, det hjälper mig klargöra var jag står. Jag får återkomma när jag tänkt färdigt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,589
I krigarens handbok finns regler för blotta som man slår varje runda, det är den kroppsdel som du så att säga lämnar oskyddad. Om man slår mot den kroppsdelen får man ingen modifikation, om du vill slå mot någon annan kroppsdel får du minus.
Sen vill jag minnas att man kan slå vilt - kommer inte på rak arm ihåg vad det innebar. Det hjälper ju inte ditt dilemma med 0kp i benet iofs.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
218
crilloan;n347302 said:
Det där tycker jag är en bra beskrivning!

Sedan kommer man alltid att hamna i en avvägning av taktiska möjligheter, resolution och hur komplext det blir.

Jag har min bakgrund precis som du i Expert. Det rollspel som fick mig tillbaka till hobbyn var DoD2016. Efter ett tag började jag fundera på att komplicera till det och gå tillbaka mer mot FV och erf, men så tittade jag på bastarden -91 och räknade till 80+ färdigheter. F@ck that!
Tillbaka till ritbordet funderade jag på vad jag ville ha noggrannare, eller rättare sagt, som skulle ge en bättre spelupplevelse.
Steg 1: traumatröskel o läsa igenom PDF:en från MUA
Steg 2: Minska KP och vapenskada, det är för stor skillnad i vapenskada i Expert (bättre i DoD2016). Hämta in från RQ/Mythras
Steg 3: Samma sak med två vapen alternativt använda en sköld, det är en taktiskt fördel men inte Garanterad Vinst (som det är i Expert o DoD84)
Steg 4: införa specialeffekter i strid så allt inte handlar om att ta ned KP till noll o ha ihjäl motståndaren..
Steg 5: komplicera inte mera! :)

Så här ser bastarden till formulär ut hittills
.
https://www.dropbox.com/s/cy93hzkb7a...nj_fg.pdf?dl=0

C
Efter inledande nyfikenhet håller jag mig numera så långt jag kan ifrån DoD -91, fastän det har flera förbättringar i förhållande till Expert som jag gladeligen snor. Nu vart jag tvungen att räkna färdigheter i EDD också och fick det till 73 :D Även här blir det för många och jag önskar att man hade kunnat slå ihop några så att RP blev lite mer kompetenta. En variant som finns i vissa andra BRP-system är ju att man kan använda en relaterad färdighet för att stödja en annan och ge något slags bonus. Jag tycker också att vapenskadorna är för höga för ett kroppsdelssystem, de var ju anpassade till ett endast-hela-KP-system och då blir ju armar och ben lite för fragila. Där har Mythras förtjänstfullt minskat dem med ungefär ett tärningssteg och det känns rimligare. Två vapen behöver någon slags negativ modifikation, typ -2 eller -4 för icke-svärdshanden så att det inte blir en no-brainer som du säger. Specialeffekter skulle enkelt kunna införas utan att det blir för jobbigt men just nu känns det för mig som att det glider lite för långt ifrån det enkla och något fyrkantiga Expert (men jag kanske ändrar mig). Punkt 5 är riktlinjen! Snyggt rollformulär förresten.

Vad jag tycks landa i ifråga om benskador är att man kan fortsätta slåss med 1/2 FV (däremot parera med fullt), som i den där Sinkadusartikeln. För avhuggna/kritiskt skadade kroppsdelar får det bli blödning 1 KP/ 6 SR samt svårt FYS-slag för att undvika medvetslöshet. Det känns som att det blir ganska strömlinjeformat mot de existerande reglerna.

TILLÄGG: Intressant nog kan man läsa angående amputationer i avsnittet om infektioner strax efter beskrivningen av skadeeffekter i EDD att de leder till att man inte kan utföra någonting aktivt på fyra veckor, samt att FYS minskas med kroppsdelens KP. Det kan man ju tolka som att det inte är tänkt att det ska bli något fajtande med lemmarna avhuggna.

BiobunkerVII , jag kom också att tänka på systemet för blottor i KH. Men om jag kör med det -5 som finns i Expert för att sikta på vilken kroppsdel som helst så slipper jag slå upp en tabell.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
965
Det där med blottor från KH kändes verkligen som att gå över ån efter vatten. Det är väl precis det som det slumpmässiga träffområdet gestaltar? Man hugger där det fanns en öppning?
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
218
Theo;n347360 said:
Det där med blottor från KH kändes verkligen som att gå över ån efter vatten. Det är väl precis det som det slumpmässiga träffområdet gestaltar? Man hugger där det fanns en öppning?
Ja, så tolkar jag det också, men på grund av det sätt standardsystemet är formulerat på så kan man få för sig att man hugger blint och råkar träffa en slumpmässig kroppsdel, vilket Leon påpekade. Det är mest en fråga om ordalydelser och därför har jag kört på som vanligt. Men, om man slår för blottan först kan man alltså få möjligheten att göra ett taktiskt val (sällsynt i DoD!) genom att sikta på en annan kroppsdel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
Dubbelyxa;n347370 said:
Ja, så tolkar jag det också, men på grund av det sätt standardsystemet är formulerat på så kan man få för sig att man hugger blint och råkar träffa en slumpmässig kroppsdel, vilket Leon påpekade. Det är mest en fråga om ordalydelser och därför har jag kört på som vanligt. Men, om man slår för blottan först kan man alltså få möjligheten att göra ett taktiskt val (sällsynt i DoD!) genom att sikta på en annan kroppsdel.
När jag läser EDD kroppsdelstabell igen ser jag att den ju faktiskt är mer avancerad än jag trodde - med olika fördelning mellan projektilvapen och närstridsvapen.

För mig känns det hela dock fortfarande bakvänt. Som om det finns en odefinierad "mängd skada" som drabbar motståndaren och får olika effekter beroende på var den landar. Som om den kinetiska kraften i slaget + vapnet avgör allt. För mig är _var slaget landar_ en del av skadan. 2 poäng skada är ett skärsår i armen, 8 poäng skada ett djup sår i buken. För mig bör det vara en effekt - downstream - inte taktiska val.

Vill man spela aktivt med blottor tror jag hellre på ett system som Järns stanskort - olika garder och stanser har olika svagheter. Också mycket spelbarare med sax påse sten...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
Leon;n347378 said:
Vill man spela aktivt med blottor tror jag hellre på ett system som Järns stanskort - olika garder och stanser har olika svagheter. Också mycket spelbarare med sax påse sten...

Alltså, mer "Han använder Bonettis försvar, då provar jag Capo Ferros attack!" och mindre "Han blottar sin vänstra arm så då hugger jag där" (eller högra öra om man använder Tjuvar och Lönnmördare ;) )

P.S. Eller stanser som i Järn...
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
965
Jag körde med stanserna från Järn i mitt BRP-hack ett tag. De är roliga och ger färg till striden MEN de blir tidsödande och skapar - lite paradoxalt kanske - ett extra moment av abstraktion. Så jag skrotade dem så småningom men har funderat på att använda dem för dueller och liknande.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
Theo;n347383 said:
Jag körde med stanserna från Järn i mitt BRP-hack ett tag. De är roliga och ger färg till striden MEN de blir tidsödande och skapar - lite paradoxalt kanske - ett extra moment av abstraktion. Så jag skrotade dem så småningom men har funderat på att använda dem för dueller och liknande.
Ja, allt det här är ju avancerade stridsregler.

Vore iofs coolt att ha de grundläggande stanserna Defensiv, Aggressiv, Taktisk och Fintande, och sedan coolare ersättningar (Capo Piumos bukstöt, Agrippas undanmanöver) som man kan få genom fäktskolor. Ett snyggt sätt att hantera stridskonst.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,589
Jag vill förtydliga att jag inte förespråkar Krigarens Handboks stridssystem för det är ordenligt segt med mängder av bokföring.
Just blotta gillar jag dock, förutom att man ska slå en ny varje runda och en gång för varje fiende. Det ger som dubbelyxan är inne på möjligheten att göra taktiska val - ok hen blottar bröstkorgen med en stenrustning och titaninlägg - nja jag tar -2 och hugger mot hens sandalbeklädda fot
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
218
Nu har jag fått bekräftat från högsta ort att har benet förlorat sina KP ligger man på marken, man kan alltså inte fortsätta på knä.
 
Top