Regelfråga EDD

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Vad händer egentligen när man förlorar alla KP i benet i Expert? "Benet viker sig", står det. Okej. Men sedan då? Kan man sitta eller stå på knä och fortsätta slåss, eller ligger man bara på marken och ojar sig? Jag har inte hittat något som preciserar detta, det närmaste var att i DoD -91 finns ett parti om liggande strid, att man enbart får använda dolk, kortsvärd, armborst och naturliga vapen, så jag har kört så. Men hur är det tänkt att fungera? Finns det någon Sinkadusartikel som förtydligar? Hur körde ni när det begav sig? Jag tycker det är lite tråkigt att man blir i princip utslagen av en benskada (såvida det inte är kritisk skada).
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Jag spelleder själv konfluxsviten med EDD reglerna men under våra sessioner så har spelarna klarat sig utan allvarliga skador eller så har det varit en kritisk skada.

Om det dyker upp i min kampanj så kommer jag nog köra det som att man kan stå på knä och fortsätta slåss med någon form av modifikation på anfallsslagen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det där med "obrukbara" kroppsdelar innebär ett alldeles för högt abstraktionsmoment för mig. Det är detaljistiskt samtidigt som det är generellt. Det skapar för mig problem där det inte fanns något.

Hade jag idag gjort ett sådant system så hade jag låtit varje kroppsdel vara enskilda Traumatrösklar som ledde till slag på kritisk skada-tabell. Så 0 KP i benet kan innebära allt från avhugget ben till sträckt vrist. Eller typ. Lite geggigare kanske, men ni fattar.

Men helst hade jag slopat det och bara kört på en stor pott av KP.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag trodde först det fanns regket i Gigant, men nej. På G37 finns däremot regler för vad som händer när totala KP är på 3, 2 och 1. Vi körde aldrig de reglerna. De var för trista.

I Sinkadus 11 finns ett alternativ system för skador i kroppsdelar med detaljerade regeleffekter för skador i armar, ben, kropp och huvud. Dubblas, om du inte har den skicka ditt mobilnummer till mig så fotar jag av sidorna och sms dem till dig. Vi körde aldrig med de reglerna. Vi var för konservativa.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det här tangerar vad vi pratar om i en annan tråd (Hacka Drakar och Demoner).

Jag skulle nog kört på Traumatröskel/Major Wounds och så en kort tabell med allvarliga skador som SL och RP kan "köpa" från med överskjutande skadepoäng. Men bara för RP och viktiga SLP. Mooks blir utslagna av TT i skada.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Kör som i mythras fast med ett slag mot fysik. Misslyckas kan man inte fortsätts/alt bara parera i 1T3 ronder
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Skarpskytten;n347276 said:
Jag trodde först det fanns regket i Gigant, men nej. På G37 finns däremot regler för vad som händer när totala KP är på 3, 2 och 1. Vi körde aldrig de reglerna. De var för trista.

I Sinkadus 11 finns ett alternativ system för skador i kroppsdelar med detaljerade regeleffekter för skador i armar, ben, kropp och huvud. Dubblas, om du inte har den skicka ditt mobilnummer till mig så fotar jag av sidorna och sms dem till dig. Vi körde aldrig med de reglerna. Vi var för konservativa.
Tack, jag har den. För min del tillför inte ökade KP i kroppsdelarna och det detaljerade skadesystemet något, jag gillar att striderna går fort och enkelt (en stor del av anledningen till att jag gillar EDD så mycket). Däremot är det där med att man får halverat FV på knä något jag själv funderat på.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Måns;n347274 said:
Det där med "obrukbara" kroppsdelar innebär ett alldeles för högt abstraktionsmoment för mig. Det är detaljistiskt samtidigt som det är generellt. Det skapar för mig problem där det inte fanns något.

Hade jag idag gjort ett sådant system så hade jag låtit varje kroppsdel vara enskilda Traumatrösklar som ledde till slag på kritisk skada-tabell. Så 0 KP i benet kan innebära allt från avhugget ben till sträckt vrist. Eller typ. Lite geggigare kanske, men ni fattar.

Men helst hade jag slopat det och bara kört på en stor pott av KP.
Se där tycker jag tvärtom. För mig är en stor pott med KP alltför abstrakt, det blir som att man står och hugger på en trästock tills den går sönder. Med traumatrösklar måste jag kolla upp vad varje SLP har för totala KP och vad är just dennes trösklar, istället för en schablontabell enligt vilken de flesta humanoider har 4 eller 5 i de flesta kroppsdelar (vilket man snabbt lär sig utantill). Och en kritisk-tabell blir oftast en massa detaljer och modifikationer att hålla reda på för stackars SL (tänk MERP/RM, jättejobbigt). Jag tycker BRP:s kroppsdelsträffar är precis lagom specifikt. Det gör att en massa olika spännande saker kan hända i en strid, du kan hugga av armar och ben a la Monty Python, eller så knockar du snubben med en enda träff i pallet. Krigaren får byta svärdsarm, eller får sitta på knä och kämpa vidare. Det blir väldigt målande.

Men det fina med rollspel är ju som sagt att alla får göra det som de tycker är bäst!
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Leon;n347278 said:
Det här tangerar vad vi pratar om i en annan tråd (Hacka Drakar och Demoner).

Jag skulle nog kört på Traumatröskel/Major Wounds och så en kort tabell med allvarliga skador som SL och RP kan "köpa" från med överskjutande skadepoäng. Men bara för RP och viktiga SLP. Mooks blir utslagna av TT i skada.
Ok, men jag har alltid starkt ogillat idén att man har specialregler för vissa personer som är viktigare än andra. Det ska vara lika för alla, mus som människa!
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
crilloan;n347281 said:
Kör som i mythras fast med ett slag mot fysik. Misslyckas kan man inte fortsätts/alt bara parera i 1T3 ronder
Jag har funderat fram och tillbaka på att plocka in en grej från -91:an, att man får slå svårt PSY-slag eller avbryta striden. Fast i min version får man slå varje runda tills man klarar det. Men jag tror det blir en extra regelgrej att hålla reda på när SLP börjar bli skadade, vem har klarat slaget osv. Det fina med Expert är enkelheten och den vill jag inte förlora.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Dubbelyxa;n347284 said:
Jag tycker BRP:s kroppsdelsträffar är precis lagom specifikt. Det gör att en massa olika spännande saker kan hända i en strid, du kan hugga av armar och ben a la Monty Python, eller så knockar du snubben med en enda träff i pallet. Krigaren får byta svärdsarm, eller får sitta på knä och kämpa vidare. Det blir väldigt målande.
Jo, såklart alla ska göra som de vill. Problemet är att det är inte riktigt sådär det brukar se ut. Om jag får armen avhuggen är liksom inte problemet att jag måste börja fäktas med andra handen istället. Jag springer inte bra lite saktare för att någon huggt ett svärd djupt in i mitt ben, och hoppar på ett ben. Det är just det där "a la Monty Pyhon" som jag har lite vårt för, och som det brukade bli när vi spelade med dessa regler förr.

Men nog om det, jag ville bara förtydliga min poäng.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Dubbelyxa;n347285 said:
Ok, men jag har alltid starkt ogillat idén att man har specialregler för vissa personer som är viktigare än andra. Det ska vara lika för alla, mus som människa!
Ja, och det är ju en spelstilsfråga. EDDs kroppsdelssystem är ju uttryckligen just för "RP och viktiga SLP".

Men om du kör med ingen mannamån och lika för alla så är det ett tydligt argument på att hellre köra TT än individuella kroppsdelar. Då har du bara ett skadevärde att bokföra per SLP:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Måns;n347287 said:
Jo, såklart alla ska göra som de vill. Problemet är att det är inte riktigt sådär det brukar se ut. Om jag får armen avhuggen är liksom inte problemet att jag måste börja fäktas med andra handen istället. Jag springer inte bra lite saktare för att någon huggt ett svärd djupt in i mitt ben, och hoppar på ett ben. Det är just det där "a la Monty Pyhon" som jag har lite vårt för, och som det brukade bli när vi spelade med dessa regler förr.
Och att slumpa vilken kroppsdel man träffar känns inte mycket bättre.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Dubbelyxa;n347286 said:
Jag har funderat fram och tillbaka på att plocka in en grej från -91:an, att man får slå svårt PSY-slag eller avbryta striden. Fast i min version får man slå varje runda tills man klarar det. Men jag tror det blir en extra regelgrej att hålla reda på när SLP börjar bli skadade, vem har klarat slaget osv. Det fina med Expert är enkelheten och den vill jag inte förlora.
Detta har du säkert koll på redan men jag tipsar ändå för säkerhets skull. Tjuvar och Lönnmördare till 91 har fördjupade regler kring kroppsdelar och skador som kanske kan vara värt att titta på för riktlinjer.

Den verkar dock inte behandla vad som händer när man kommer ner till 0 kp utan beskriver mest hur mycket avdrag på cl man har pga sina skador.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Måns;n347287 said:
Jo, såklart alla ska göra som de vill. Problemet är att det är inte riktigt sådär det brukar se ut. Om jag får armen avhuggen är liksom inte problemet att jag måste börja fäktas med andra handen istället. Jag springer inte bra lite saktare för att någon huggt ett svärd djupt in i mitt ben, och hoppar på ett ben. Det är just det där "a la Monty Pyhon" som jag har lite vårt för, och som det brukade bli när vi spelade med dessa regler förr.

Men nog om det, jag ville bara förtydliga min poäng.
Jo det är sant, Expert saknade något när det gäller effekten av kritiskt skadade armar och ben, dvs när de tagit dubbelt vad de tål i skada och därmed är avhuggna/krossade. Men det jag talar mest om är när kroppsdelen når 0 KP och alltså är obrukbar utan att vara avhuggen.

91:ans utökade skaderegler tillförde något i och med att man började blöda KP ur skadade lemmar också, fast då redan vid 0 KP. Jag kör med att det inträffar vid kritisk skada. Man kunde kanske t o m införa svårt FYS-slag eller medvetslöshet.

Men återigen är grejen med Expert för mig en avvägning mellan realism och enkelhet. För mig ligger komplexiteten i EDD snäppet över D&D, och det är det jag gillar.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Leon;n347290 said:
Och att slumpa vilken kroppsdel man träffar känns inte mycket bättre.
Jag gillar inte heller uttrycket att man slumpar var man träffar, som om man hugger vilt i blindo och bara råkar träffa någonstans. Jag ser det istället som att det motsvarar var en lucka i motståndarens försvar uppstår, och ibland har jag kört med att man slår träffområde innan man slår för att träffa, för att förtydliga detta. Men då blir det ett onödigt tärningsslag ifall man sedan skulle missa, och det känns ju lite onödigt. Fast det slår mig nu att om man kör så så får ju spelaren ett taktiskt val där man kan välja att sikta på en annan kroppsdel med -5, det kanske jag ska införa, i alla fall för närstrid.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Dubbelyxa;n347295 said:
Jag gillar inte heller uttrycket att man slumpar var man träffar, som om man hugger vilt i blindo och bara råkar träffa någonstans. Jag ser det istället som att det motsvarar var en lucka i motståndarens försvar uppstår, och ibland har jag kört med att man slår träffområde innan man slår för att träffa, för att förtydliga detta. Men då blir det ett onödigt tärningsslag ifall man sedan skulle missa, och det känns ju lite onödigt. Fast det slår mig nu att om man kör så så får ju spelaren ett taktiskt val där man kan välja att sikta på en annan kroppsdel med -5, det kanske jag ska införa, i alla fall för närstrid.
Jag använder träfftabellen på en EON spelledarskärm där det finns möjlighet att sikta högt eller lågt och använder i regel "högt" det minimerar risken att någon blir stucken i foten med en dolk :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Dubbelyxa;n347295 said:
Jag gillar inte heller uttrycket att man slumpar var man träffar, som om man hugger vilt i blindo och bara råkar träffa någonstans. Jag ser det istället som att det motsvarar var en lucka i motståndarens försvar uppstår, och ibland har jag kört med att man slår träffområde innan man slår för att träffa, för att förtydliga detta. Men då blir det ett onödigt tärningsslag ifall man sedan skulle missa, och det känns ju lite onödigt. Fast det slår mig nu att om man kör så så får ju spelaren ett taktiskt val där man kan välja att sikta på en annan kroppsdel med -5, det kanske jag ska införa, i alla fall för närstrid.
Fast det är ju så det presenteras i EDD. Dessutom - slumptabellen i EDD är ju random, den fokuserar inte på de kroppsdelar man troligen träffar (vilket ju också beror på vapen, teknik, etc) om det hade varit kopplat till hur ens anfall ser ut.

För mig är den eleganta lösning TT. För att vara mer specifik:
- Alla skador som kommer över Traumatröskeln (KP/2?) gör en allvarlig skada.
- Välj en skada från skadetabell - du kan välja olika skador beroende på hur mycket överskjutande skada du har över TT.
- Skadorna i skadetabellen är kroppsdelsspecifika. Du håller alltså inte ordning på KP i armen, men "bruten arm" är en möjlign skada från tabellen.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Dubbelyxa;n347295 said:
Jag gillar inte heller uttrycket att man slumpar var man träffar, som om man hugger vilt i blindo och bara råkar träffa någonstans. Jag ser det istället som att det motsvarar var en lucka i motståndarens försvar uppstår.
Det där tycker jag är en bra beskrivning!

Sedan kommer man alltid att hamna i en avvägning av taktiska möjligheter, resolution och hur komplext det blir.

Jag har min bakgrund precis som du i Expert. Det rollspel som fick mig tillbaka till hobbyn var DoD2016. Efter ett tag började jag fundera på att komplicera till det och gå tillbaka mer mot FV och erf, men så tittade jag på bastarden -91 och räknade till 80+ färdigheter. F@ck that!
Tillbaka till ritbordet funderade jag på vad jag ville ha noggrannare, eller rättare sagt, som skulle ge en bättre spelupplevelse.
Steg 1: traumatröskel o läsa igenom PDF:en från MUA
Steg 2: Minska KP och vapenskada, det är för stor skillnad i vapenskada i Expert (bättre i DoD2016). Hämta in från RQ/Mythras
Steg 3: Samma sak med två vapen alternativt använda en sköld, det är en taktiskt fördel men inte Garanterad Vinst (som det är i Expert o DoD84)
Steg 4: införa specialeffekter i strid så allt inte handlar om att ta ned KP till noll o ha ihjäl motståndaren..
Steg 5: komplicera inte mera! :)

Så här ser bastarden till formulär ut hittills
.
https://www.dropbox.com/s/cy93hzkb7axchsa/Formulär_EA_Kampanj_fg.pdf?dl=0

C
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Leon;n347297 said:
Fast det är ju så det presenteras i EDD. Dessutom - slumptabellen i EDD är ju random, den fokuserar inte på de kroppsdelar man troligen träffar (vilket ju också beror på vapen, teknik, etc) om det hade varit kopplat till hur ens anfall ser ut.

.
Det där håller jag verkligen med dig om! Träfftabellen är dock inte *helt* slumpmässig, de verkar utgå från att man hugger uppifrån och därmed träffar huvudet och armarna oftast (dubbelt så stor chans som andra delar). Baserat på min erfarenhet av SCA-strid (och lite HEMA), vilket jag tror åtminstone i viss mån avspeglar vissa kinetiska aspekter av rustad strid (och antagligen inte så mycket annat) så är benen oftast väldigt utsatta, de utgör en relativt stor träffyta som det är svårt att skydda (om man inte har typ en scutum) och jag vill minnas att i vissa arkeologiska utgrävningar av medeltida slagfält bekräftas detta, har t ex för mig att en mycket stor procent av skadorna på skeletten från slaget vid Visby var just benskador. Nu vill jag inte vara sån som påstår att jag vet minsann hur RIKTIG strid gick till, det är det ingen här som egentligen kan veta. Så det blir tolkningsfrågor och eget tycke. I slutändan vill jag för enkelhetens skull bara ha en enda träfftabell för alla närstridsvapen, och då blir det lite hugget som stucket.
 
Top