Nekromanti Regelforum kanske?

Marhulken

Veteran
Joined
25 May 2008
Messages
36
Location
Stockholm
Skulle det inte vara en bra idé att dela upp sektionen Rollspel i två olika? En som heter Rollspel och en som heter Rollspelregler (eller något liknande).

Detta av den anledning att det blir en hel del regelsnack, verkar det som, så det skulle vara skönt att få lite mer ordning på det.

Vad sägs?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Nu är jag glad och nöjd över att ha fått D&D-forumet tillbaka, så jag skall egentligen inte lägga mig i detta, men du är ute på lite tunn is när du vill skilja på rollspel och rollspelsregler. Jag förstår vad du menar: "rollspel" i bemärkelsen gestaltning, kampanjvärldar, spelledartips, friformsdiskussioner, men det finns en del som automatiskt inbegriper "rollspelsregler" när de ser ordet "rollspel".
Jag tror det skulle bli svårt att dela upp ämnen och inlägg på detta sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Dessutom har vi alla narrativisttokar som bygger regler för direkt styrande och skapande av "fluff".

Så jag håller med, ett skiljande skulle bli problematiskt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Eller för den delen simulationister som vill veta hur ringbrynja fungerar egentligen för att kunna göra vettiga absorberingsregler till sin grisodlarkampanj i 1100-talets Hassenpfeffer.

ObSubjektivt nonsens: Skillanden mellan ROLL och SPEL är för övrigt en skenbar skillnad som bör avskaffas med hjälp av etnisk resning och pogromer...

Erik

Not: Inget ONT om simulationister... jag är en lapsed simulationist. Insåg att min post lät lite aggrodefensiv sådär.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Nightowl said:
ObSubjektivt nonsens: Skillanden mellan ROLL och SPEL är för övrigt en skenbar skillnad som bör avskaffas med hjälp av etnisk resning och pogromer...
Mnjaeä. Däremot behöver vi fler skiljelinjer, eftersom just den där inte kan göra jobbet självt.

Jag vill ju exempelvis, tvärtemot många forgeiter, hävda att det finns en solklar skillnad mellan regeln "SL bestämmer" och "rulla en t20 och kolla på slumptabell X365". Det förra är en organisk regel, det senare är en konkret och "spelig" regel. Den förra är mer av en överrenskommelse, den senare relaterar i mitt huvud till brädspel och liknande.
 

Marhulken

Veteran
Joined
25 May 2008
Messages
36
Location
Stockholm
Pom said:
Jag förstår vad du menar: "rollspel" i bemärkelsen gestaltning, kampanjvärldar, spelledartips, friformsdiskussioner, men det finns en del som automatiskt inbegriper "rollspelsregler" när de ser ordet "rollspel".
Jag tror det skulle bli svårt att dela upp ämnen och inlägg på detta sätt.
Visst, men jag tror samtidigt inte att de flesta har särskilt svårt att kunna skilja just reglerna och allt annat åt. Har man t ex en tydlig regelfråga så skriver man ju oftast att det handlar är just "angående en regel", eller något liknande. Behöver ju inte vara mer svårt än så.

krank said:
Jag vill ju exempelvis, tvärtemot många forgeiter, hävda att det finns en solklar skillnad mellan regeln "SL bestämmer" och "rulla en t20 och kolla på slumptabell X365". Det förra är en organisk regel, det senare är en konkret och "spelig" regel. Den förra är mer av en överrenskommelse, den senare relaterar i mitt huvud till brädspel och liknande.
Håller helt med där, om skillnaden. Däremot vill jag hävda att "SL bestämmer" inte är mycket till regel, faktiskt. SL kan ju egentligen bestämma precis hur fritt han/hon vill och därmed är det ingen regel... och kanske är det väl ändå just därför gränsen (bör) dras där mellan regel och icke-regel?

(Kan även tillägga att jag tycker att i princip allt regelsnack är ganska rejält ointressant. Därmed inte sagt att jag ogillar många [invecklade] regler. :gremsmile: )
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skulle det inte vara en bra idé att dela upp sektionen Rollspel i två olika? En som heter Rollspel och en som heter Rollspelregler (eller något liknande).
Personligen skulle det bara bli förvirrande och kännas onödigt. Plus att ibland kan det vara svårt att dra gränser mellan kategorierna vad det gäller snack om rollspel. Mycket felpostande för min del, säkert. Skulle säkerligen glömma av mig också. Är fullt nöjd som det är faktiskt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Marhulken said:
Skulle det inte vara en bra idé att dela upp sektionen Rollspel i två olika? En som heter Rollspel och en som heter Rollspelregler (eller något liknande).

Detta av den anledning att det blir en hel del regelsnack, verkar det som, så det skulle vara skönt att få lite mer ordning på det.

Vad sägs?
Kan du inte bara ta sådana diskussioner på makarforumet?

/Han brukar göra det
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Marhulken said:
Visst, men jag tror samtidigt inte att de flesta har särskilt svårt att kunna skilja just reglerna och allt annat åt. Har man t ex en tydlig regelfråga så skriver man ju oftast att det handlar är just "angående en regel", eller något liknande. Behöver ju inte vara mer svårt än så.
Jo, det skulle nog gå. Det är inte så att jag tror det är teoretiskt omöjligt. Men det skulle kräva en ansträngning som jag inte begriper anledningen till. Kan du berätta lite mer om varför det är jobbigt att trådar och poster nämner regler, utöver det självklara att alla inte är intresserade av allting?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag håller med dig. Jag tycker att man kan dela upp det.

Kolla på Järnringens, Riotminds forum. Dom har alla ett regelforum och ett världsforum.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Andy said:
Kolla på Järnringens, Riotminds forum. Dom har alla ett regelforum och ett världsforum.
...för sina egna specifika spel ja. Vilket jag upplever som en rätt stor skillnad. Och om man då delar upp mellan regler och värld, var hamnar då speltips som inte är knutna till endera? Osv osv.

Nä, lägg allt överst i samma låda så man hittar det. :gremsmile:
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Jag har bara ett bidrag att komma med angående att separera "roll" och "spel": Varför??????


Finns det överhuvudtaget någon poäng?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Nej. Dessutom är det ett grepp som är så slitet att det inte är mer än ett sätt att säga "Mitt sätt att spela är bättre" vid det här laget. Vi hade levt i en bättre värld om folk slutade upp med det där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Marhulken said:
Håller helt med där, om skillnaden. Däremot vill jag hävda att "SL bestämmer" inte är mycket till regel, faktiskt. SL kan ju egentligen bestämma precis hur fritt han/hon vill och därmed är det ingen regel... och kanske är det väl ändå just därför gränsen (bör) dras där mellan regel och icke-regel?
Eh, alltså, det finns en del rollspel som inte har någon SL överhuvudtaget eller där SL inte alls bestämmer. Därför går det inte att säga att SL "egentligen" gör eller kan göra någonting alls.

"SL bestämmer allt" är en regel många spelgrupper är helt överrens om, men det finns spelgrupper där det inte stämmer, helt enkelt.
 

Marhulken

Veteran
Joined
25 May 2008
Messages
36
Location
Stockholm
Pom said:
Marhulken said:
Visst, men jag tror samtidigt inte att de flesta har särskilt svårt att kunna skilja just reglerna och allt annat åt. Har man t ex en tydlig regelfråga så skriver man ju oftast att det handlar är just "angående en regel", eller något liknande. Behöver ju inte vara mer svårt än så.
Jo, det skulle nog gå. Det är inte så att jag tror det är teoretiskt omöjligt. Men det skulle kräva en ansträngning som jag inte begriper anledningen till. Kan du berätta lite mer om varför det är jobbigt att trådar och poster nämner regler, utöver det självklara att alla inte är intresserade av allting?
Inkdot said:
Jag har bara ett bidrag att komma med angående att separera "roll" och "spel": Varför??????


Finns det överhuvudtaget någon poäng?
Jag gillar att ha saker och ting organiserat helt enkelt. :gremgrin: Men visst, folk här verkar gilla att bunta ihop så mycket som möjligt i så få forumsdelar som möjligt, vilket jag givetvis kan se en poäng i också. Antar att jag är ganska nedröstad.

Bobby Magikern said:
Nej. Dessutom är det ett grepp som är så slitet att det inte är mer än ett sätt att säga "Mitt sätt att spela är bättre" vid det här laget. Vi hade levt i en bättre värld om folk slutade upp med det där.
Nu förstår jag inte riktigt här... eller alltså, diskussionen verkar ha kommit att bli om hur man använder regler/vilken typ av regler man använder jag, när allt jag vill är att skapa lite ordning och reda här på torpet. Anser man att ens inlägg handlar om regler (jag tror det är ganska lätt att åtminstone själv vet om det är en regelfråga eller inte), så är det ju bara till att posta inlägget i regelforumet, eller hur?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Fullständigt medhåll. Jag tycker att det är problemet på dessa forum (RMs som jag använder iaf.), ibland vill man ta upp frågor som varken handlar om regler eller spelvärlden, alternativet där är spelledarforumet, och då tappar man spelarna istället...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Marhulken said:
Nu förstår jag inte riktigt här... eller alltså, diskussionen verkar ha kommit att bli om hur man använder regler/vilken typ av regler man använder jag, när allt jag vill är att skapa lite ordning och reda här på torpet. Anser man att ens inlägg handlar om regler (jag tror det är ganska lätt att åtminstone själv vet om det är en regelfråga eller inte), så är det ju bara till att posta inlägget i regelforumet, eller hur?
Egentligen räcker det med att peka på exempelvis den här tråden. Den börjar som en världstråd, men kan över huvud taget inte förstås om man inte har regelinsyn på det. Värld och regler är tätt sammanbundna i många fall, och är svåra att separera.

Det gör att sådana trådar - och det finns ganska många sådana - inte hör hemma på vare sig ett världsforum eller ett regelforum. Det gör i sin tur att man tvärtom inte får ordning och reda på torpet.

Och det gör att jag tycker att en indelning i regler och värld är en opraktisk indelning.
 
Top