Nekromanti Regelförtydligande

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
På förekommen anledning (Lukas läser: Helvetesfortet) undrar jag vad som egentligen gäller för Regel 2. Den säger ju specifikt att man ska respektera andra användare; ändå får alltså Bobby en tillsägelse för att han smädar en rollspelsskribent som inte är reggad. Vad gäller egentligen här? Får man hata Stalin? Arvingarna? Karl Martell? Var går gränsen? Får man inte säga ett ont ord om någon alls, levande eller död?
Jag menar, jag kan ju se poängen i att man inte får gå sådär hårt åt forumiter (även om jag personligen tycker att det borde vara fritt fram om forumiten själv öppnat genom att bete sig som ett ägg), men om än Johan Sjöberg finge reda på vad Bobby skrivit om honom torde han ju bli ungefär lika besvärad som Karl Martell.



/Feliath — some clarification is in order I feel
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Så här är det:

Jag är, som många förhoppningsvis vet, en förespråkare av ett vänligt forum.

Skicklig satir behöver inte (och ska inte behöva) hemfalla åt name-calling. Det går att vara vass och elak ändå.

Det går alldeles utmärkt att kritisera någons alster utan att kalla denne »jävla ålarens« (som ju inte är kritik mot alstret utan specifikt riktat till författarens person).

Att någon inte är reggad på forumet tycker jag inte bör göra någon skillnad. Om jag tillåter grova smädelser i ett fall men inte i ett annat, ja då blir det snart svårt att veta var gränserna är dragna.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dante said:
Att någon inte är reggad på forumet tycker jag inte bör göra någon skillnad. Om jag tillåter grova smädelser i ett fall men inte i ett annat, ja då blir det snart svårt att veta var gränserna är dragna.
Isåfall behöver regeln formuleras om.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Skicklig satir behöver inte (och ska inte behöva) hemfalla åt name-calling. Det går att vara vass och elak ändå.</div></div>
Aha? Jag begrep inte att dina litterära preferenser var en viktig del av forumsreglerna :gremlaugh:


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Att någon inte är reggad på forumet tycker jag inte bör göra någon skillnad.</div></div>
Så om jag kallar Stalin för »jävla ålarens«, då blir jag alltså bannad? Det är väl det jag tycker verkar som en lite udda regel.


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Om jag tillåter grova smädelser i ett fall men inte i ett annat, ja då blir det snart svårt att veta var gränserna är dragna.</div></div>
Njaee, gränsen mellan »reggad på forumet« och »inte reggad på forumet« är ju helt glasklar. Det är ett binärt tillstånd, liksom, tydligare än så blir det inte.



/Feliath — knickedick
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Eller så konsulterar man riktlinje nummer 1.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Feliath said:
Aha? Jag begrep inte att dina litterära preferenser var en viktig del av forumsreglerna :gremlaugh:
De är de såklart inte, men jag tycker nog att regel 2, regel 4 och riktlinje 1 ganska tydligt talar om att name-calling beivras.

Feliath said:
Så om jag kallar Stalin för »jävla ålarens«, då blir jag alltså bannad? Det är väl det jag tycker verkar som en lite udda regel.
Riktlinje 1.

Feliath said:
Njaee, gränsen mellan »reggad på forumet« och »inte reggad på forumet« är ju helt glasklar. Det är ett binärt tillstånd, liksom, tydligare än så blir det inte.
Regel 4.

Jag är av åsikten att det går alldeles utmärkt att framföra även den skarpaste kritik utan att ens använda en svordom (även om jag själv fallerar emellanåt). Än mindre att direkta smäda personer ansvariga för det man kritiserar.

Den som – trots att det torde vara mycket enkelt – inte klarar att hålla sig inom dessa råmärken blir föremål för åtgärd från mig (eller mina moderatorer).

Det är väl inte så svårt?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Äh... visst, riktlinje nummer ett är en bra regel, jag har inga problem med att vi håller ett vänligt diskussionsklimat här. Det jag tycker är knäppt är att
Bobby Magikern får en moderatortillsägelse för att han brutit mot regel nummer två när han är ohyfsad mot någon som inte är reggad på forumet.

Så antingen så är regeln felformulerad, eller så ska Lukas ha en tillsägelse för att han brytit mot en riktlinje istället, något som inte riktigt har stöd i forumreglerna som de är skrivna just nu, eller hur?

Det här kan tyckas som mycket gnäll om en liten grej, men för mig är det viktigt att reglerna ska vara tydliga och moderatorerna ska vara konsekventa. Jag tror moderatorkåren håller med.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jo, du har ju rätt i att regel 2 som den är skriven enbart tycks åsyfta personangrepp mot användare.

Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.
Jag har dock föreställt mig den som inbegripande även icke-forumiter (och jag borde veta eftersom det var jag som skrev reglerna), så första meningen kanske helt enkelt borde ändras till »Respektera andra«.

Jag menar, jag tycker inte det är okej att vräka skit över någon bara för att den inte råkar vara registrerad på Rollspel.nu.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Å andra sidan, med risk för att det tycks som om jag uttalar mig i egen sak, är ju reglerna starkt inspirerade av RPGnets regelverk, där moderatorerna rörande personangrepp på offentliga personer upprepade gånger sagt "om de registrerar sig på forumet får de ta upp det med oss". Där gäller alltså regeln enbart användare, och det var också den tolkningen jag hade med mig.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Jag håller helt med dig om att den regeln bör ändras så det är tydligt vad den menar och jag anser att den bör mena det.

För några (många tror jag...) år sedan så kommer jag ihåg en tråd på rollspelsforumet där någon länkade till ett inlägg på Sverok forumet som var ganska så korkat i brist på bättre ord. Tongången i rollspelsforumet var i stil med "jag tror han är så dum att han inte kan klä på sig själv" osv. och då ingrep ingen moderat tyvärr. Efter det la jag ner med detta forum ett par år (kändes inte rätt för mig helt enkelt) men kom tillbaka med ny, bättre användare :gremlaugh: nu.

Så slutsats, jag tycker du gjorde rätt, men att övriga har en poäng, reglerna behöver förtydligas. Att jag inte kan kalla Stalin ett as längre är en uppoffring jag kan ta.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Bobby Magikern said:
Å andra sidan, med risk för att det tycks som om jag uttalar mig i egen sak, är ju reglerna starkt inspirerade av RPGnets regelverk, där moderatorerna rörande personangrepp på offentliga personer upprepade gånger sagt "om de registrerar sig på forumet får de ta upp det med oss". Där gäller alltså regeln enbart användare, och det var också den tolkningen jag hade med mig.
Det har du förstås rätt i; men vad de gör på sina forum är deras ensak och bör inte påverka Rollspel.nu.

Och för att ingen utomstående ska få en felaktig bild: Jag tycker det du skrivit om Helvetesfortet är roligt och vasst, även om du kanske slår in öppna dörrar i och med att du angriper ett så pass gammalt äventyr. Det var just bara det direkta smädandet av författaren jag vände mig emot.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Som en utvikning från huvudämnet kan jag bara notera att det fan inte är särskilt lätt att hitta reglerna på forumet. Var är de egentligen? Det är ju jävligt gott och väl att referera till reglerna, men i och med att jag inte kan hitta dem kan ju Regel 4 lika gärna handla om blodpudding for all I know. Reglerna kunde gärna få ha en länk i topbar bredvid FAQ:n eller något.


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Det är väl inte så svårt?</div></div>
Svårt, nä, men ganska fånigt. Att inte få kalla Stalin ett jävla ägg för att det tros skapa dålig stämning på forumet, det är liksom... nä, jag vet inte hur jag ska uttrycka det utan att förbryta mig mot reglerna. Men svordomar är inte Onda Ord, bara en del av språkregistret, och inte samma sak som att förolämpa någon heller, så varför de kom upp begriper jag inte ens.
Jag föredrar Bobbys version av reglerna med god marginal.


I övrigt håller jag förstås med de andra om att om nu regel 2 inte bara gäller användare, så borde det väl för höge farao inte stå rakt ut att den bara gäller användare?!



/Feliath — förhoppningsvis ett blindstyre
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Feliath said:
Som en utvikning från huvudämnet kan jag bara notera att det fan inte är särskilt lätt att hitta reglerna på forumet. Var är de egentligen? Det är ju jävligt gott och väl att referera till reglerna, men i och med att jag inte kan hitta dem kan ju Regel 4 lika gärna handla om blodpudding for all I know. Reglerna kunde gärna få ha en länk i topbar bredvid FAQ:n eller något.
Är det så? Reglerna finns klistrade längst upp i varje forum. Det känns för mig inte särskilt svårhittat. En annan länk vore kanske en bra idé ändå.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Feliath said:
Att inte få kalla Stalin ett jävla ägg för att det tros skapa dålig stämning på forumet, det är liksom... nä, jag vet inte hur jag ska uttrycka det utan att förbryta mig mot reglerna.
Vi kan säkert göra undantag för några av historiens värsta massmördare.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ajustja, de är stickies i forumen. Det tänkte jag inte ens på, för det är ett ointuitivt ställe att leta på för mig. Jag tror att jag lärt mig tänka bort den där översta tråden eftersom det ju bara är ivägen när man kollar vilken tråd som är nyast. Men då var det alltså bara jag som var ett blindstyre, det är ju bra. :gremsmile:



/Feliath — men ja, kanske vore ett bättre ställe smidigare ändå
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Bobby Magikern said:
Är det så? Reglerna finns klistrade längst upp i varje forum. Det känns för mig inte särskilt svårhittat. En annan länk vore kanske en bra idé ändå.
Jag som endast använde Bevakade forum (eller de som bara använder Senaste inlägg) ser inte det.

/Han som tycker att fastnålade trådar inte fungerar längre
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Nu spelar du bara dum för att jävlas med mig, eller hur?



/Feliath — Jag menar alltså
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Jag har nu bestämt mig för att fortsätta mina tirader på en blogg i stället för på forumet. Detta är framför allt på grund av att jag lite sitter på två stolar här -- både redaktör och recensent. Det kan därför vara oklart varifrån mina tankar om reglerna kommer, och jag vill minska detta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Dante said:
Vi kan säkert göra undantag för några av historiens värsta massmördare.
hur är det med något mindre massmördare? Vanliga mördare? Folk som står för en ideologi(/ekonomiskt system) som leder till miljoner döda varje dag?

Det blir helt enkelt lite luddigt... =)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Feliath said:
Nu spelar du bara dum för att jävlas med mig, eller hur?
Kanhända. Kanhända inte.

Men jag hävdar likväl: Den som inte kan skriva inlägg utan att smäda folk (forumiter eller icke) bör kanske hitta ett rollspelsforum med hårdare klimat att hänga på. (Åtminstone så länge jag regerar oinskränkt :gremsmirk:.)
 
Top