Regelböcker som bara växer

Jag har mest svårt att tänka mig att ett mysterium som är något att ha låter sig beskrivas tillräckligt utförligt för att vara spelbart på bara ett fåtal sidor, men jag är såklart inte emot tanken.
Jag tycker ändå det finns en del bra exempel, har t.ex. haft många bra spelträffar med äventyrssamlingen Fear's Sharp Little Needles.

Last edited:
Efter att The Walking Dead släpptes fick vi rätt många engelsktalande kommentarer om att spelet var för kort, när vi slitit som djur för att klippa ner det. Det verkar vara olika ideal kring det där, och att en del konsumenter inte tycker de får tillräckligt för pengarna om boken är kort. Själv tycker jag ju precis tvärt om. Avskyr tjocka rollspelsböcker och luntor med lore. Men smaken är som baken :)
Jag tänker att det finns flera olika faktorer som inverkar där. Dels skulle jag säga att vi generellt sett har en kultur där det tighta hålls som mer väldesignat och sofistikerat, allt från den tidiga 1900-talsmodernismens motvilja mot "onödiga" ornament och framåt – och den hållningen märks nog av mer ju mer intresserad man är av speldesign. Dels tror jag också den nordiska minimalismen märks av en del i fråga om preferens när man jämför svenska och amerikanska önskemål kring spel.

Äventyr får gärna vara 800 sidor långa. Det är ju tillfället där man vill ha hundratals NPC:er, platser, saker och ett mysterium med flera nivåer.

Fatta den totala fasan i att försöka spelleda Star Trek eller Star Wars...
Tycker bara det fungerar om en bortser helt från kanon. Lite som med Alien. Ja, jag har hört den där om "sharp sticks" förut, kompis... Den som citerar Hudson en enda gång ikväll får -10 000 xp och kroniska öronsvettningar.

Äventyr får gärna vara 800 sidor långa. Det är ju tillfället där man vill ha hundratals NPC:er, platser, saker och ett mysterium med flera nivåer.
Instämmer.

Dock: Det måste finnas en vettig struktur, inte bara en massiv textmassa. Jag har tex följande upplägg i min kampanj för varje kampanjarc:

* Synopsis. Här sammanfattas arcen på 1-2 sidor. Inga detaljer, allt från en molnfri höjd.
* Detaljering. Här går jag genom varje del i synopsisen i detalj. Allt har rubriker och underrubriker, och alla rubriker är hopfällbara, så man väljer vad man vill se. Allt kan spåras tillbaka till synopsisen, så man har hela tiden översikt.
* Summary. Här sammanfattas de viktigaste "takeaways" från arcen. Vad har man fått, vilka karaktärsutvecklingar har skett, vilka viktiga personer man lärt känna osv.

Så, mycket text, men lätt att ha stenkoll på just de saker man behöver ha just nu. Lästips är att läsa synopsis och summary i förväg, samt att skumma detaljeringen för vad man tror att man hinner med nästa speltillfälle. Sedan kan man plocka detaljer vid behov.

Jag har helt enkelt tyvärr (?) hunnit skapa en massa nya spelledartekniker som jag ville få med i den nya boken, och har inte varit villig att kapa bort tillräckligt med världsbeskrivningar och historik för att bibehålla sidantalet…
Men det är så här man vill att författaren ska tänka! Motvilligt lägga till sidor - då vet man att det är bra innehåll. (Och det är ju trots allt innehållet som är det viktiga.) Jag har störst problem med när man läser igenom 50 sidor regler som man känner kunde ha förklarats på 2. Likadant med världsbeskrivningar, man (jag) vill att de snarare ska kondenseras än att man bara klipper bort omfattning.

Back