Jag tror, och har fått intrycket av, att en mycket stor del av sidantal och formatstorleksinflationen inom rollspel i mångt och mycket är ekonomisk.
Det finns, eller har i vart fall funnits, en rätt så etablerad uppfattning om att "stora böcker säljer". Antal sidor, stora format och lyxig förpackning genererar försäljning och möjliggör dessutom att ha större marginaler per enhet.
En produkt med en produktionsbudget på 100 000 kr som säljs i 1000 ex för 300 kr styck har en marginal per enhet på 200 kr.
En produkt med en produktionsbudget på 200 000 kr som säljs i 1000 ex för 600 kr styck har en marginal per enhet på 400 kr.
Den kostar 100k mer att göra men drar in 200K mer. Är det därtill lättare att sälja, får mer hype och uppmärksamhet, tar större plats i butikshyllan, frontas mer i butik mm, så blir de ekonomiska incentiven till att skapa stora, tunga och flashiga böcker ännu större.
Den trenden har vi ju sett sedan i vart fall slutet av 80 och början av 90-talen.
Det finns ju en handfull etablerade knep som går att ta till för att blåsa upp sidantalet. Luftig layout är ju en kostnadseffektiv metod, eftersom man då varken behöver mer skrivet material eller egentligen fler illustrationer. Andra grejer är långa avsnitt med saker som monster, magiska föremål, besvärjelser, fordon, slumptabeller, föremålstabeller, specialförmågor etc. Att bara förklara saker på ett långt och omständigt sätt istället för kort och tydligt kan bidra med mer text, som man sedan använder i luftig layout och vips kan du ha en grundregelbok på 600 sidor.
Jag tror dock att vi har passerat peak-Massive Tome i rollspelsvärlden som det dominerande formatet. Det kommer helt säkert fortfarande finnas, men jag tror eran där det är så en rollspelsbok förväntas se ut är förbi. Om det som pushat fram den utvecklingen har varit ekonomiska incentiv så har materialkostnader, fraktkostnader, lagerkostnader mm börjat äta upp de mer och mer, relationen mellan risk och belöning har börjar skifta.
Jag tror också den nuvarande generationens aktiva spelare inte heller är lika intresserade av stora premiumböcker på samma sätt som tidigare.
Jag tror framtiden är mer digital, mindre och tunnare böcker som de till Mothership och Mörk Borg, zines, lådor med fler komponenter (kartor, kort, pluppar etc) kommer ta mer hyllplats från de massiva regelböckerna i framtiden.