Som konsument av rollspelsböcker finns det ett visst mått av "är det här enda grejen jag måste läsa?" när det kommer till hur jag tar emot bläddriga böcker. Är hela spelet en bok + äventyr/kampanjer som gäller så är det ok med en rejält lång bok. Kanske lite halvtrögt med 300 sidor, men sure, är det bra upplagt kan det ju vara en trevlig läsning ändå. Typ CoC 4th eller vad det nu är för edition i storboksformat jag har i hyllan, den är trevlig. (Ja, jag vet att det finns tusen böcker till den editionen.)
Är det startbok, äventyr, kampanjer, splatböcker, fan, hans moster och Börje;
Ja då vill jag nog inte ha en längre bok än ~50 tätskrivna A4 innan redigering.
Det där om antal ord v.s antal sidor är intressant ur ett psykologiskt perspektiv egentligen.
Jag läser mycket, mycket hellre tätskrivna regler med tydliga referenser (tänk hex n´counter-spel) än nått med enorma mängder luft än en bok som är utfylld med luft och illustrationer som fördubblar sidantalet.
Ja jo, det är bra för att förmedla känsla i just rollspel och för just den specifika världen, men ibland blir det bara för mycket.
Storlek är också viktigt.
Jag är inte riktigt hemma med "mindre än A5"-formatet som så mycket semi-indie släpps i numera. Svårförvarat, bläddrigare än det behöver vara och syns inte i bokhyllan.
Allt det sagt, som ett exempel är Rotsystem väldigt behagligt att läsa trots att det kanske egentligen går emot allt det jag egentligen vill ha i en regelprodukt. Möjligen för att jag bara läst det digitalt. Kutulu i tryckt är en skitnsygg produkt, men tvärt om. Rätt trög.
Där jag hålls mest, i figurspelsvärlden med historisk förgrund, brukar jag skämtsamt säga att om man inte kan skriva regler som får plats på 20-25 A4 så vete fan om man inte ska skriva rollspel istället.