Nekromanti Regel hjälp, tack.

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fråga om Refocus och "How turning works"

När man väljer att stå över en runda för att höja sitt Initiativvärde med hjälp av "Refocus" är den permanent för denna striden då eller får man bara 20 + bonus på initiativvärdet just den rundan efteråt?
Gäller resten av striden. Refocus är f ö en rätt fånig handling med tanke på att rundorna är cykliska - det är i princip ingen skillnad på att gå sist i runda 1 och först i runda 2. Därför tog de bort refocus i 3.5 och lät i stället folk delaya in i nästa runda.
ag har problem på sidan 139 i Playeds Handbook 3:ed står det om "How turning works" Jag ska var ahelt ärlig at tjag fattar inte alls hur han räknar ut hur många "hit dice" han får "unturn'a" Kan nnågon förklara utförligt för mig så blir jag otroligt tacksam.
Hit dice är ett värde som beror på monstertyp och klassnivåer. En f d mänsklig zombie, till exempel, har 2 HD (står i Monster Manual), en shadow har 3 HD, och en Mohrg har 14 HD. Just vad gäller fördrivandet av vandöda så har många sådana en Special Quality som heter Turn Resistance +X, vilket innebär att de räknas som om de har X HD mer än de egentligen har.

Låt oss säga att du är en 4:e nivåns cleric som stöter på sex shadows. En Shadow har 3 HD och Turn Resistance +2, vilket innebär att den räknas som 5 HD. Vår bålde präst vill helst inte själv bli en Skugga, så han plockar fram sin heliga symbol och försöker fördriva skuggorna. Han är rätt karismatisk (13, d v s en bonus på +1) så han börjar med att slå d20+Cha bonus, och kommer upp i 15. Han tittar på tabellen för att fördriva vandöda och ser att 15 räcker till "cleric's level +1" d v s 5. Det är precis vad skuggorna har, så han får även slå ett "skade-"slag: 2d6+level+Chabonus. Här slår han inte lika bra, utan får 4 på tärningarna. Han lägger till sin level (4) och Cha-bonus (1) och får totalt 9. 9 HD innebär att en av skuggorna flyr, och de resterande 4 HD går om intet. Om han i stället hade slagit 5 på tärningarna hade han fördrivit 10 HD, d v s två shadows. Han kan försöka igen nästa runda, fast max 4 ggr per dag (3+Cha bonus).

Låt oss hoppas att Pelle Präst överlever, och nästa gång möter på lite klenare vandöda: en hord på 15 zombies (gjorda på människor, så de har 2 HD var och ingen Turn Resistance). Han försöker fördriva även dessa, och slår d20+Cha bonus. Han slår som en kratta, och får 5. Det innebär att han max kan fördriva vandöda med en HD = hans nivå (4) -2, d v s 2. Som tur var är det just vad zombierna har, så de påverkas. Sedan slår Pelle sitt skadeslag, och återigen vänds hans karma så han slår 12! Tillsammans med hans level (4) och Chabonus (1) blir det 17. Det innebär att 8 zombies påverkas (17/2 avrundat nedåt). Men! Eftersom Pelle är dubbelt så cool som zombiesarna (level 4 mot 2 HD) så nöjer han sig inte med att bara fördriva dem. I stället så trasar Pelles positiva energi sönder zombiesarna i småbitar. Pelle citerar Ash, och säger "Groovy."
 
Top