Nekromanti Regel hjälp, tack.

Joined
6 Jun 2001
Messages
21
Hallå, jag har precis börjat läsa igenom Players Handbook 3:ed. Och jag har en lite fråga angående att använda ett vapen i två händer. Har man ett vapen som är en storlek större så får man sin styrkebonus 1.5 gånger i stället för bara 1 t.ex human som använder bastardsword. Men om man är typ en hafling eller en Gnome och använder ett vapen som är en gång större än sig själva t.ex ett longsword, får dom sin styrkebonus gånger 1.5 med?
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
21
Några frågor till.

Jag har kommit till "Combat" kapitlet och i exemplet dom kör med så när dom slår för initiativ första rundan så slår DM ett initiativ för alla fyra Orcher, är det något man gör generellt, att man räknar in alla fiender i samma initiativ om dom anfaller i grupp?

Sen när det kommer till "Attack of oppurtunity" man kan gå ut ur någons "threathen area" om man bara går utan att få ett slag på sig, så länge man inte går in i någon annans "Area" eller har jag fel?

Om jag har Strenght bonus så lägger jag till det i skada jag gör i Meele, men har jag penelty så drar jag va det på slings och bows. Men påverkar inte peneltyn även Meele med? Så om jag har -1 i STR-modifyer gör jag inte 1 mindre i skada då?

Tack på förhand.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Några frågor till.

Jag har kommit till "Combat" kapitlet och i exemplet dom kör med så när dom slår för initiativ första rundan så slår DM ett initiativ för alla fyra Orcher, är det något man gör generellt, att man räknar in alla fiender i samma initiativ om dom anfaller i grupp?
Det kan man välja lite själv, men det är betydligt enklare att slå samma initiativslag för alla motståndare som har samma initiativbonus. Om orcherna t.ex. skulle ha med sig en elak och hemsk ledare (d.v.s. min chef) skulle jag slå separata initiativslag för ledaren och övriga gruppen.

Sen när det kommer till "Attack of oppurtunity" man kan gå ut ur någons "threathen area" om man bara går utan att få ett slag på sig, så länge man inte går in i någon annans "Area" eller har jag fel?
Attacks of opportunity kan vara lite krångligt. I princip blir det alltid attack of opportunity om man går ur någons "threaten area" och gör något meningsfullt (d.v.s. allt som inte är move eller double move). Går man bara ut blir man däremot inte slagen.

Om jag har Strenght bonus så lägger jag till det i skada jag gör i Meele, men har jag penelty så drar jag va det på slings och bows. Men påverkar inte peneltyn även Meele med? Så om jag har -1 i STR-modifyer gör jag inte 1 mindre i skada då?
Den påverkar även meleeskada, så du får alltid -1 om du har styrkebonus -1. Däremot får man inte positiva modifikationer på skador med båge eller slunga om man har positiv styrkebonus (om det inte är en mighty composite bow).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Några frågor till.

För att förtydliga det Magnus sade: det är egentligen inte för att vapnet är större än dig som du får 1.5 ggr Str-bonus. Det är för att du slåss med det i två händer. Det gäller även om du slåss med ett enhandsvapen i två händer (t ex en människa med ett långsvärd), däremot gäller det inte för lätta vapen (t ex dolkar).
Jag har kommit till "Combat" kapitlet och i exemplet dom kör med så när dom slår för initiativ första rundan så slår DM ett initiativ för alla fyra Orcher, är det något man gör generellt, att man räknar in alla fiender i samma initiativ om dom anfaller i grupp?
Ofta gör man så för att förenkla för sig. Om det är en hiskelig massa orcher så kan man dela upp dem i grupper och slå ett slag för varje grupp, plus att olika sorters grupper och enskilda NPCer brukar få olika slag (exempel: om vi har en illvättekung, en vätteshaman och 10 vättar brukar man slå tre initiativslag - eventuellt fyra, om man delar upp vättarna på två grupper om fem).

Sen när det kommer till "Attack of oppurtunity" man kan gå ut ur någons "threathen area" om man bara går utan att få ett slag på sig, så länge man inte går in i någon annans "Area" eller har jag fel?
Om du använder handlingen "double-move" räknas inte den första rutan du står i som hotad. Om hela din förflyttning på en runda är 5 fot så får du ingen frisläng på dig. Om du lyckas med ett slag för Tumble så kan du också klara dig undan, men max 20 fot. Annars så får du frislängar på dig om du rör dig ut ur en ruta som är i någons hotade zon.

Med andra ord, om du går från en fiende för att slå på en annan får antagligen den första en frisläng på dig. Om du bara går från en fiende så får han inte det.

Om jag har Strenght bonus så lägger jag till det i skada jag gör i Meele, men har jag penelty så drar jag va det på slings och bows. Men påverkar inte peneltyn även Meele med? Så om jag har -1 i STR-modifyer gör jag inte 1 mindre i skada då?
En bonus för hög Strength får användas på närstridsvapen (både träffslag och skada) samt kastvapen och specialkonstruerade pilbågar (endast skadan, kallas "Mighty Composite ____bow"). Ett avdrag för låg Strength påverkar närstridsvapen (träff och skada) samt alla kastvapen, bågar och slungor (endast skada).
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
21
Ännu en fråga.

Hur funkar det om en fienda har mer än 20 i AC t.ex 25 säger vi, träffar jag ändå på en naturlig 20 på tärningen eller vad händer? Förklara gärna utförligt så även jag förstår! :gremgrin:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Ännu en fråga.

Hur funkar det om en fienda har mer än 20 i AC t.ex 25 säger vi, träffar jag ändå på en naturlig 20 på tärningen eller vad händer?
För att träffa slår du 1d20 + din base attack bonus . Du träffar om du får lika mycket eller mer som fienden har AC. Blir det naturligt 20 träffar du i vilket fall. Blir det naturligt 1 missar du automatiskt.

Du får ofta lägga till lite annat på ditt attackslag:
+ Str-bonus för mêlée attacks.
+ Dex-bonus för ranged attacks.
+1 om du har featen Weapon Focus med det vapnet.
+1 om vapnet är masterwork.
+1 - +5 om vapnet är magiskt.
-4 om vapnet är av en typ (simple, martial, exotic) som du inte är tränad på.
Situationen kan också påverka.

Det är rätt ovanligt med AC över 20. Det är mycket ovanligt med AC över 30.
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
21
Mer frågor.

Hur funkar det med "spellcomponents" för att kasta spells, har man allt man behöver i den där väskan eller måste man hitta på priser för vissa komponenter. Det låter ju lättast att säga att allt finns där i.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Re: Mer frågor.

Jag och min spelgrupp brukar strunta i det högaktningsfullt. Att pula med massa konstiga och jobbiga ingredienser är inget vi tycker särskilt mycket om. Så antingen kör man med att man inte behöver dem eller så kör man med att man alltid har det med sig.

I annat fall är det ju att köpa ingredienserna innan man ger sig ut på äventyr. :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Jag kör utan

Jag har aldrig kört med spell components. Eller, ja, nån gång har nån spelare propsat på att man ska köra enligt reglerna, men det blir så meckigt tycker jag.

Fast jag kan tänka mig att man kanske ska använda spell components för alla spells som är som ritualer, det passar in i min spelstil. Men sånt som är spontan magi använder jag inte spell components till.

Man kanske ska göra som i d20 Modern, istället för pengar har de Wealth. Man skulle kunna ha en Components-stat som man ska slå emot för att se om man har lite ovanligare komponenter i väskan, som drakblod och sånt. Hmmm... det gillar jag.

M.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Jag kör också utan (nästan)

Håller med om att det bara är jobbigt med spell components. Jag kör dock med att man måste ha dem som har ett pris angivet i beskrivningen; t.ex. måste man köpa en diamant värde XXX gp för att kunna använda raise dead.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Mer frågor.

Hur funkar det med "spellcomponents" för att kasta spells, har man allt man behöver i den där väskan eller måste man hitta på priser för vissa komponenter. Det låter ju lättast att säga att allt finns där i.
De material components som inte har något pris angivet antas man alltid ha till hands i tillräcklig mängd i någon bältespung eller så.

I likhet med de andra som svarat bryr jag mig inte om att hålla reda på ens de dyrbarare komponenterna i mina kampanjer. Jag kör med en fast månadskostnad för vardagsutgifter relaterat till livsstil och status och inkluderar helt enkelt komponenterna däri. Plane shift särbehandlar jag. För att få skifta till ett visst plan måste man på något vis ha skaffat rätt stämgaffel. Men annars har jag aldrig upplevt några obalanserade effekter av att i praktiken ignorera de materiella komponenterna.
Däremot, om rollpersonerna skulle bli av med alla grejer och nakna slängda i en fängelsehåla skulle jag nog hävda att deras materiella komponenter inte fanns till hands... :gremcool:

Däremot är det bra att hålla koll på verbal och somatic components (talade trollformler respektive magiska gester). Om en spell bara har V (verbal) och inte S (somatic) är den på högre level och det motiveras med att man kan kasta den även om man är bunden som en kålmask.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Mer frågor.

Så länge man har sin "spell component pouch" så antas man ha tillgång till alla komponenter (och fokus) utan specificerat pris. Däremot måste man hålla reda på dyra komponenter som t ex till identify eller stoneskin.

I vissa fall kan man dock ha blivit av med sin komponentpåse. I så fall kan det vara relevant vilka komponenter man kan få tag på - om man är inlåst i en fängelsehåla är det nog inte otänkbart att man kan plocka upp en spindel (för att lägga spider climb, medan det kan vara svårare att få tag på pulvriserat kornextrakt och en möbiusring av pergament (till rope trick).
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
21
Fråga om Refocus och "How turning works"

När man väljer att stå över en runda för att höja sitt Initiativvärde med hjälp av "Refocus" är den permanent för denna striden då eller får man bara 20 + bonus på initiativvärdet just den rundan efteråt?

Jag har problem på sidan 139 i Playeds Handbook 3:ed står det om "How turning works" Jag ska var ahelt ärlig at tjag fattar inte alls hur han räknar ut hur många "hit dice" han får "unturn'a" Kan nnågon förklara utförligt för mig så blir jag otroligt tacksam.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Fråga om Refocus och "How turning works"

Om man använder sig av Refocus så är det nya initiativet permanent för striden om, man kör med de vanliga reglerna för initiativ dvs att man slår en gång per strid.

Om man däremot slår om initiativet varje runda så gäller initiativbonusen bara nästföljande runda.

/Bombu
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Fråga om Refocus och "How turning works"

Jag har problem på sidan 139 i Playeds Handbook 3:ed står det om "How turning works" Jag ska var ahelt ärlig at tjag fattar inte alls hur han räknar ut hur många "hit dice" han får "unturn'a" Kan nnågon förklara utförligt för mig så blir jag otroligt tacksam.
Jag har packat undan min 3E PHB, men i 3.5 fungerar det i 2 steg:

1: Slå 1d20 + Cha-bonusen och jämför med tabellen Turning Undead. Där framgår vilken högst hit dice de odöda får ha jämfört med clericens level för att kunna påverkas. (Viss odöda har en speciell turning resistance som gör att de påverkas som om de hade ännu högre hit dice.)

2: Slå 2d6 + cleric-leveln + Cha-bonusen. Så många hit dice odöda påverkas totalt. De som är närmast dig påverkas först. Svaga odöda som zombies och skeletons brukar man alltså kunna påverka flera stycken även som nybörjare. Om man inte kommer upp i tillräckligt antal hit dice för att påverka en enda så misslyckas turningen, även om d20-slaget (se 1) lyckades.

3: Vad som händer med de som påverkas varierar. Är du god flyr de. Är du god och har dubbelt så många levels som en enskild odöd förstörs de odöda.
Är du ond hukar de i vördnad. Är du ond och har dubbelt så många levels som en enskild odöd blir de dina slavar. :gremelak:
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
21
Re: Fråga om Refocus och "How turning works"

Jag fattar tyvärr ändå inte riktigt hur man räknar "hit dice". Jag ser ju tabellen att man kan få sin level -1 osv i hit dice, men vad är min "hit dice"? Vad är fiendens "Hit Dice"? Känner mig lite förvirrad hoppas ni kan hjälpa mig komma till rätta och förstå.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hit dice och turning

Din hit dice (förkortas HD) är lika med din level .
Varje level får du en ny hit dice att slå hit points med. En rogue på level 5 har t ex 6 hit dice. Exakt vilken tärning som avses med hit dice beror på class, eller för monster, på vilken typ av monster. En cleric har d8 som hit dice. En odöd har d12. De kallas bägge hit dice.

Så om din cleric är på level 2 har han 2 hit dice (2d8). Om han försöker göra turn undead på några zombier som vardera har 2 hit dice (2d12) måste han slå minst 10 med sin d20 (mindre om han har Cha-bonus).
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
21
Re: Hit dice och turning

Jag förstår inte det logiska, usch vad jag känner mig dum, varför måste han just slå 10?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Hit dice och turning

varför måste han just slå 10?
Slår han 10 eller mer på d20 blir resultatet (Most Powerful Undead Affected (Maximum Hit Dice)) "Cleric's level". Om han är på lvl 2 påverkar han då odöda med 2 hit dice, som t ex zombies.

Nu resonerar jag utifrån version 3.5. Har du version 3.5 eller 3.0? Det är ingen jätteskillnad, men en del detaljer är lite annorlunda.
 
Top