Nekromanti Regel Frågor?

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Har precis plöjt igenom Neotech Edge och jag gillar det skarpt. Speciellt hur virr och lagren ger en Augmented verklighet som rp springer omkring i.
Har alltid känt att hackern i gruppen alltid försvinner på en solofärd i cyberrymden bort från gruppen när hen ska hacka något, alltid varit den stora svagheten i cyber punk genren när det gäller rollspel, vilket lagren löser eftersom hackern är där i verkligheten även vid hacks. Så man slipper att splitta partyt så att säga.

Har dock några saker jag skulle vilja ha klarhet i.


Regelfrågor:

1. Har jag fattat reglerna rätt att när man skapar en karaktär så kan man bara köpa bonus edges från de edgens som tillhör ens sfär? Så en norm kan inte köpa en kung-fu skillen med en bonus edge för norm sfären har inte den skillen?
Samt att man kan bara höja edges som man fått från kontrakt till level 2/3. Men man kan inte höja nya edges man köper för bonus edges?


2. Stackande minneslucker och oberg-wu-behandling. Att minnesluckan stackar betyder det att man efter behandlingen bara har ett fett psykbryt i form av en(1) minneslucka oavsett hur många gånger man genom gått behandlingen?


3. När man slår för återupplivning och akutvård m.m. så står det att man slår #tech mot 20 + modifikationer. Men jag hittar inget om att lägga till #akutvård edge. Inte heller hur man använder den edgen i första hjälpen?



Allmänna frågor:

4. Kommer Helmgast släppa några ifyllbara rollformulär (fillable PDFs)?

5. Är det tänkt at QR koderna i böckerna ska leda någonstans? Hittills så har de flesta bara lett till tomma sidor (Av de jag testat och som funkat har lett till en förklaring vad rollspel är, sidan med rollformulär samt BETA forumet.)

6. Hur fungerar rälsen som finns under alla möbler i illustrationerna över lägenheter i PRD? Vad är den till för? Varför finns den där? Är möblehjul lost tech?

7. Kommer Helmgast släppa en någon mer utförlig beskrivning av världen utanför PRD samt en djupare genomgång av andra sfärer än anon? Alt, släppa fler sfärer eller hur man skapar egna sfärer?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hej!

Jacob här, regelredaktör för Neotech Edge. Kul att du gillar det du har läst!

1. Det är korrekt att bonusedges bara låter dig höja edges från din sfär. En norm kan lära sig #KungFu genom kontrakt (eller erfarenheter) men inte genom sina bonusedges.
Du kan köpa och höja nya edges från din sfär hela vägen till level 3. Ser att punktlistan här är lite olyckligt formulerad då den öppnar för en tolkning att man inte får höja sfäredges, men det är alltså okej att höja även dem.

2. När du genomgår en Oberg-Wu-behandling så ersätts alla dina feta psykbryt (som inte är Minneslucka) med en avtrubbning och du får en (1) extra minneslucka, oavsett hur många psykbryt du behandlade. Om du hade minnesluckor innan behandlingen adderas den nya minnesluckan till dem.

T.ex. Om du var #Deprimerad, hade en #Beteendestörning samt en #Minneslucka och innan en behandling skulle du efter behandling ha två #Minneslucka och +2 #Avtrubbning.

3. När spelet uppmanar dig att slå ett slag så får du alltid lägga till en passande edge, men spelet dikterar inte vilken edge det ska vara. Detta för att edges överlappar varandra lite granna och ofta finns flera olika edges man kan göra samma sak med. Just nu finns det bara en edge för att ge akutvård och det är #Akutvård. Men i framtiden kan det komma flera. T.ex. hade vi under utveckling en edge som hette #CombatMedic som skulle fungera som alternativ till #Akutvård, men den överlevde inte när vi började gallra bland våran då för långa edge-lista.

Ett annat exempel på samma princip är att du kan övertala en person med #PR eller #Boss eller #Jiddra. Det handlar mer om sättet du gör det på och hur du väljer att profilera din karaktär (en karaktär med #Boss är ganska annorlunda från en karaktär med #Jiddra, även om de båda är socialt kompetenta).

4. Vi har pratat om det internt. Om det gör är det inte jag som gör dem, så jag vågar inte lova saker som blir andras arbetsuppgifter :)

5. Ja, de ska alla leda någonstans, men vi ligger lite efter på den digitala fronten och nu är det Jul och vinterledighet. Det kommer! Bland annat kommer en digital karaktärsgenerator.

6. Vilken räls? Mänskligheten må vara upptagen med annat men tror inte dom glömt bort hjulen riktigt ännu. Vilken bild pratar vi om? :)

7. Ja, vi har planer på fler moduler i framtiden vilket inkluderar både nya plats-moduler och sfär-moduler, men vi har ingenting konkret att rapportera utöver att ingen sådan modul är påbörjad i skrivande.


Hoppas detta hjälper dig lite framåt i monde.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
GrottrolletNaug;n338172 said:
Hej!


3. När spelet uppmanar dig att slå ett slag så får du alltid lägga till en passande edge, men spelet dikterar inte vilken edge det ska vara. Detta för att edges överlappar varandra lite granna och ofta finns flera olika edges man kan göra samma sak med. Just nu finns det bara en edge för att ge akutvård och det är #Akutvård. Men i framtiden kan det komma flera. T.ex. hade vi under utveckling en edge som hette #CombatMedic som skulle fungera som alternativ till #Akutvård, men den överlevde inte när vi började gallra bland våran då för långa edge-lista.

Ett annat exempel på samma princip är att du kan övertala en person med #PR eller #Boss eller #Jiddra. Det handlar mer om sättet du gör det på och hur du väljer att profilera din karaktär (en karaktär med #Boss är ganska annorlunda från en karaktär med #Jiddra, även om de båda är socialt kompetenta).
Okej, det var det jag trodde. Det var bara det att när reglerna började gå igenom hur man slog slag och lade till edge så skrev det tydligt ut men senare speciellt i sjukvårdsdelen så stod det plötsligt kategoriskt bara tech mot 20 plus olika modifikationer från världen och inget om edges vilket gjorde att jag blev osäker.

GrottrolletNaug;n338172 said:
6. Vilken räls? Mänskligheten må vara upptagen med annat men tror inte dom glömt bort hjulen riktigt ännu. Vilken bild pratar vi om? :)
På sid 20 och 22 i PRD finns det illustrationer av vad som verkar vara lägenhetsritningar. Dessa visar på en säng och en soffa som verkar stå på varsin I-balk liknade räls. Illustrationen på sid 22 nämner en expansionsskena, vad nu det kan vara. Vad fyller rälsen för funktion? Varför är den så stor och massiv? Jag måste få veta.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Chryckan;n338257 said:
På sid 20 och 22 i PRD finns det illustrationer av vad som verkar vara lägenhetsritningar. Dessa visar på en säng och en soffa som verkar stå på varsin I-balk liknade räls. Illustrationen på sid 22 nämner en expansionsskena, vad nu det kan vara. Vad fyller rälsen för funktion? Varför är den så stor och massiv? Jag måste få veta.
Rälsen är till för att möblerna ska kunna flyttas till olika positioner för att möjliggöra många Placement Options(r), utan att dina droll-beroende så kallade "aibos" i kuben intill ska kunna bära bort din soffa och sälja den till en svettig indonesier nere på gatumarknaden. Typiska tråkiga kub-designers anmärker kanske på att rälsen, Select Industries ScandyTrack(r), är något oversized, men det är en uttryck för den robusta men ändå suave skandinaviska design som är Select Industries signum. Det är meningen att den ska föra tankarna till ånglok, näverbål och mustiga nätter på en övergiven tågstation i vildmarken, där alla sorters sexakter kan ha skett under norrskenet, men samtidigt kännas postmodernt urban och ge dina icke-droll-beroende aibos något att fråga om.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
GrottrolletNaug;n338172 said:
5. Ja, de ska alla leda någonstans, men vi ligger lite efter på den digitala fronten och nu är det Jul och vinterledighet. Det kommer! Bland annat kommer en digital karaktärsgenerator.
Det hade ju varit praktiskt om QR-koderna i PDFerna varit länkar. Det känns ju inte så smidigt att läsa filen på sin dator/padda och behöva dra fram sin mobil och leta upp någon QR-läsare för att sedan läsa något på mobilen istället.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Staffan;n338326 said:
Det hade ju varit praktiskt om QR-koderna i PDFerna varit länkar. Det känns ju inte så smidigt att läsa filen på sin dator/padda och behöva dra fram sin mobil och leta upp någon QR-läsare för att sedan läsa något på mobilen istället.
Det är ett bra förslag, det försöker vi fixa i nästa PDF-version!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ymir;n338260 said:
Rälsen är till för att möblerna ska kunna flyttas till olika positioner för att möjliggöra många Placement Options(r), utan att dina droll-beroende så kallade "aibos" i kuben intill ska kunna bära bort din soffa och sälja den till en svettig indonesier nere på gatumarknaden. Typiska tråkiga kub-designers anmärker kanske på att rälsen, Select Industries ScandyTrack(r), är något oversized, men det är en uttryck för den robusta men ändå suave skandinaviska design som är Select Industries signum. Det är meningen att den ska föra tankarna till ånglok, näverbål och mustiga nätter på en övergiven tågstation i vildmarken, där alla sorters sexakter kan ha skett under norrskenet, men samtidigt kännas postmodernt urban och ge dina icke-droll-beroende aibos något att fråga om.
Haha, älskar verkligen ansatsen här men inte ens en så fantastisk efterhandskonstruktion räddar rälsen eller inredningsdesignen.

Jag valde att se det som generiska former helt utan ambition att efterlikna verkligheten, och rälsen tänkte jag bort helt. 15 år som möbelformgivare sätter sina spår och inte ens om 40 år kommer det där vara billigt, effektivt, praktiskt, snyggt eller eftersträvansvärt. :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Då har jag äntligen haft tid att plöja alla tre böckerna (fantastisk produkt!) och börjat grotta ned mig på allvar i regelmekaniken... :) I vanlig ordning dök det upp några oklarheter som jag hoppas kunna få svar på:

1. Edgen Prickskytte, begränsningen av denna gentemot CQB och Gun Fu är lite oklar för mig. Förmodligen för att jag är för nördig på regelmekanik.. Är tanken att den endast kan användas när man #siktar? Minst en zon bort? Kanske är det mer Triqsen man ska fokusera på när man väljer vapenfärdighet(er)..?

2. Generation/ålder. Yngre premieras med 5 extra attribut per nivå (vilket jag antar motiveras med modernare genteknik..). Äldre kompenseras med 2 kontrakt per nivå (och 1p avtrubbning). Ur ett rent power-gaming perspektiv bör man alltså spela en tonåring!?? Några tankar kring detta? Personligen lär jag husregla att äldre får ett par extra fria edge-poäng (och/eller extra startkapital..) att spendera per åldersnivå för att åtminstone uppnå status quo mellan grupperna..

3. Sug för Taktikals. Borde inte detta vara Adrenalin? (”Vanligt hos militärer” i beskrivningen)

4. Behöver #Lace vara #Chippad för att kunna användas till hacking sploits? Om ja, gäller det även om man använder det tillsammans med ett deck som har taggen #chippad?

Tack!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Inkognito

1. Prickskytte är avsett för att skjuta folk på längre håll i mer ordnade former medan CQB är till för att skjuta folk på nära håll under mer kaotiska former. Vi testade ett par olika varianter på dessa under utvecklingen innan vi landade här. Vi har lämnat gränsdragningen lite luddig här med flit, och lämnar det upp till Admin att avgöra från situation till situation. Men tanken är att både dessa edges är applicerbara i en stor mängd situationer. Exempel på när Prickskytte inte går att använda är när du har en fiende i samma zon som dig som anfaller dig och samma för CQB är om du försöker skjuta någon som springer ned för en gata 100 meter bort.

Det är dock viktigt att påpeka att CQB och Prickskytte inte är avsedda att vara ömsesidigt uteslutande. Det finns alltså gott om situationer där du kan använda antingen den ena eller den andra.

Gun Fus begränsning är inte vilken situation du använder den i, utan istället vapentypen. Så länge du har en pistol eller revolver kan du använda Gun Fu, oavsett situation.

2. Man kan säga att två kontrakt ger motsvarande 4 edges (2 från kontrakten och "2" från erfarenheterna). En edge-level ger +2 till ett smalt område samt ett triq om du tidigare hade en level i den edgen. Yngre generationer frångår detta och får istället attributpoäng som ger +1 vardera i mer allmänna situationer. Dessa två alternativ är inte jätteenkla att jämföra mot varandra eftersom triqs och erfarenheter kan variera så vilt, men vi gjorde bedömningen att de är ungefär jämförbara.

Avtrubbning är inte bara dåligt. Det ger även en bonus på stresslag om +2 per avtrubbning.

3. Vi tyckte att Kontroll passade bra för Taktikals, de vill vara förberedda och många av dem är preppers. Dessutom skulle bara en sfär ha kontroll som sug om Taktikals inte har det, så vi tyckte det blev en bättre spridning på det här viset.

4: Den eqipen du launchar sploits ifrån måste vara #Chippad. Detta kan vara antingen ett par Virrglas, en Lace eller ditt deck. Strikt räcker det alltså att ha en av dessa chippade för att kunna hacka.

Vi har inte sagt någonting strikt om att man inte får använda bonusar från eqip som inte är chippad, utan valt att vara lite mer tillåtande. Men en tolkning Admin kan göra är att eqipen måste vara chippad för att man ska kunna få bonusarna från den i hacks, (bonus från lace eller från decket).


Mvh
/Jacob, regelredaktör för Neotech
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Tack för utförliga svar!

1 - Måste säga att jag gillar detta skarpt att ni låter edges gå in i varandra!

4 - Följdfråga: är det tänkt att bonusar från #Lace och #Deck stackar? Om svaret är ja så kan de gott få öppna plånboken för att chippa båda (för att inte tala om skräcken i dem att gå runt med chippad cybertech... :) )
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Bonusarna från Lace och Deck stackar definitivt. Det som explicit inte stackar är #Stack+x. Där gäller den högsta. Men iirc finns det inga laces med #Stack i grundboken.
 

Tcherban

Veteran
Joined
24 Jul 2014
Messages
16
GrottrolletNaug;n339371 said:
Inkognito

3. Vi tyckte att Kontroll passade bra för Taktikals, de vill vara förberedda och många av dem är preppers. Dessutom skulle bara en sfär ha kontroll som sug om Taktikals inte har det, så vi tyckte det blev en bättre spridning på det här viset.
Detta är ett mycket bra och enligt mig korrekt val. Som professionell så är kontroll och disciplin a och o.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag kanske har missat något men när det kommer förenklad skada så finns det inga regler för att de har eventuella skydd va?
 

Shedcape

Veteran
Joined
12 Jan 2020
Messages
7
Jag har en regelfråga om initiativ. Mer specifikt handlingen Överblicka.
Vi hade situationen där en karaktär var drabbad av smärta (-4 på handlingar) samt var nere på 0 i initiativ (-4 på handlingar). Totalt -8 i modifier. Karaktären ifråga hade 7 i #initiativ, vilket blir ett avdrag av 1 på tärningarnas resultat. Karaktären använde sig av överblicka för att återfå lite initiativ. Denne slog sammanlagt 9 på tärningarna. Efter modifers blev resultatet 8. Med andra ord: #Misslyckat.

Kruxet kommer dock nu. Det står specifikt på #Lyckat att man får #initiativ + summan av tärningsslaget. På #Misslyckat står det summan av tärningsslaget. Vid det tillfället blev det i ovanstående exempel att vi körde 9 - 8 och karaktären fick 1 init av #Överblicka. Mina frågor är därför:
  • Ska man räkna med modifiers i summan av tärningsslaget för #Överblicka eller bara köra på tärningarna?
  • Påverkar de negativa modifiers från att vara på 0 init och ha smärta ens #Överblicka?
 

Tcherban

Veteran
Joined
24 Jul 2014
Messages
16
Bra frågor, väntar på officiellt svar men jag skulle säga RÄKNAS MED och JO, DET RÄKNAS på dina frågor. Chock/smärta borde rimligen påverka handlingskraft och initiativförmåga och din förmåga att återhämta och ta dig in i striden igen efter du gått #Poona-available :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Shedcape;n340203 said:
Jag har en regelfråga om initiativ. Mer specifikt handlingen Överblicka.
Vi hade situationen där en karaktär var drabbad av smärta (-4 på handlingar) samt var nere på 0 i initiativ (-4 på handlingar). Totalt -8 i modifier. Karaktären ifråga hade 7 i #initiativ, vilket blir ett avdrag av 1 på tärningarnas resultat. Karaktären använde sig av överblicka för att återfå lite initiativ. Denne slog sammanlagt 9 på tärningarna. Efter modifers blev resultatet 8. Med andra ord: #Misslyckat.

Kruxet kommer dock nu. Det står specifikt på #Lyckat att man får #initiativ + summan av tärningsslaget. På #Misslyckat står det summan av tärningsslaget. Vid det tillfället blev det i ovanstående exempel att vi körde 9 - 8 och karaktären fick 1 init av #Överblicka. Mina frågor är därför:
  • Ska man räkna med modifiers i summan av tärningsslaget för #Överblicka eller bara köra på tärningarna?
  • Påverkar de negativa modifiers från att vara på 0 init och ha smärta ens #Överblicka?
Man avläser tärningarna exakt som de ligger. Alla avdrag från skador och att man har turordning 0 drabbar själva kastet och ökar sannolikheten för att misslyckas. Man blir alltså inte dubbelbestraffad. I ditt exempel så hade personen fått öka sin turordning från 0 till 9 med ett misslyckat slag där tärningarna visar summa 9.

Hade slaget istället lyckats så hade turordningen ökat från 0 till 16. 9 från tärningarna och 7 från värdet i #initiativ.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Har en fråga gällande Initiativ.

Bakgrund:

Jag hävdar att initiativvärdet är väldigt lågt för genomsnittlige rollperson.
En Primal på runt 8 och ingen stridsvana eller taktisk vana (Men kanske livslång träning i Kung fu) ger ett initiativvärde på runt 4.
Även en hårdkokt gangster med 12 i Primal och 3 lvls i streetfighting hamnar enbart på Initiativ 6.
Att nå upp till 20 vid initiativslaget i dessa fall är väldigt svårt och man får nöja sig med att hamna på ett initativvärde runt 6+10,5 varje strid.

Analys av Exempelnivåer:
Kollar man på "Exempelnivåer" för en Basic så ligger dessa på 8 i initiativ och en pro på 11. Det betyder att de troligtvis har ganska mycket i stridsvana/taktik. (2-3 lvls i stridsvana/taktik).
Detta för mina tankar till att enda sättet att tävla rättvist med en standard foo är att ha stridsvana/taktik.

Tankeställare:
I Systemboken finns följande Triqs.
MASTERMIND
#Flow+1 Du är en klartänkt kaka och kan kläcka smarta stridsplaner snabbare än man kan säga »Osoplex«. Utöver att du får #Flow+1 för att lägga upp allmänt genomtänkta planer och angripa taktiska problem logiskt får du även beräkna ditt #Initiativ som #Cortex + edgebonus istället för #Primal + edgebonus.


I detta fall sägs initiativ beräknas med Primal+edge (Istället för Primal/2 +edge).
Detta skulle göra en stor skillnad för striderna i Neotech där Primal + edge skulle generera värden som ökade sannolikheten avsevärt att faktiskt lyckas med initiativslag.
(Tex en Kung-Fu master med 3 nivåer i Kung Fu och 12 i Primal skulle hamna på 12 i Initiativ istället för 6. Vilket ökar chansen från genomsnittlig slag på 17 till genomsnittligt slag på 23 vilket skulle verka rimligt i min mening).

Slutord:
Jag förstår om tankarna varit att endast Stridsvana och Taktik kan ge bonus till Initiativ och samtliga människor som inte har detta är helt värdelösa på att agera i strid. Dock så leder detta till att dessa två edges är de mest användbara i samtliga stridssituationer och ett absolut måste att införskaffa vid character creation.
Att beräkna initiativ med Primal istället för Primal/2 skulle minska den enorma fördelen som Stridsvana och taktik skulle ge, men fortfarande göra dem värdefulla för de personer som vill skapa hårdkokta stridsveteraner.

Fråga:
Har ni några tankar kring detta?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Regelredaktör Jacob här.

Tyvärr har formlerna i triqet Mastermind blivit fel och använder en gammal (inkorrekt) formel där attributet inte halverades. Om man tar Mastermind är man tillåten att slå #Cortex/2 + edge istället för #Primal/2 + edge. Jag beklagar att detta fel har slunkit igenom korren, men vi kommer med en errata senare när vi hunnit sammanställa fler oklarheter.

Vad gäller #Taktik och #Stridsvana så är intentionen att varje combatkaraktär ska ha minst en level i någon av dessa. Om de inte har detta så har de basically aldrig sett strid och kanske bara tränat skytte på en skyttebana. De kan träffa, men de vet inte hur de ska föra sig mot en aggressiv foo eller hur det känns när deras liv faktiskt står på spel. Redan en level i någon av dessa gör ganska stor skillnad och om man spelar en karaktär som håller på vänja sig vid att slåss så är kan det vara lämpligt att skaffa stridsvana under downtime. Notera att det snabbaste sättet att höja #Initiativ är att skaffa #Stridsvana eller #Taktik. En level i någon av dessa höjer värdet med +2 medan en poäng i ett attribut höjer värdet med 0,5.

#Initiativ är tunat ganska lågt med flit. Det är en speciell mekanik eftersom slaget alltid görs mot 20 och inte har några svårighetsmodifikationer beroende på situation. Detta gör att när #Initiativ når 18 så lyckas du alltid med slaget så länge du inte slår dubbla ettor. Detta gör efterföljande höjningar av #Initiativ i stort sett verkningslösa. Därför valde vi en hårdare skalning som låter värdet skala hela vägen från oerfarna stridsnoobs till elita kommandosoldater utan att man "slår i taket" halvvägs dit. Notera också att det inte är ett helt uselt utfall att slå misslyckat på sitt initiativslag. Om man misslyckas med ett anfallsslag gör man noll skada, medan om man slår misslyckat på ett initiativslag tappar man endast lika mycket init som man har i #Initiativ, vilket fortfarande är en funktionell mängd init att få.

Hoppas detta förtydligar våran design av initsystemet!
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
GrottrolletNaug;n340968 said:
Hoppas detta förtydligar våran design av initsystemet!
Jag förstår resonemanget och tycker att det är genomtänkt.
Innan hängde jag upp mig på sannolikheten att lyckas men det är ju som du säger inte så avgörande.

Tack för ett utförligt svar.
 
Top