Referenser till vår värld i rollspel

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vi hade fem stycken Jenny i min klass. När jag spelar rollspel heter aldrig slp personer samma sak. I mitt kommande äventyr som jag knåpar på ska minst fem personer heta Andrion(mest för att måns verkar störa sig på det namnet)
Jag älskar att låta två eller till och med tre SLP:er ha samma namn ibland. Men man bör vara medveten att spelarna tenderar att bli mycket förvirrade och ibland frustrerade, och så jag använder det sparsamt och oftast lägger jag in någon hint om att det rör sig om två olika personer som spelarna kan snabba upp om de lyssnar på vad jag säger.

Generellt sett håller jag det till relativt oviktiga SLP:er också, för säkerhets skull. Och räkna med att de snabbt kommer döpas om av spelarna =)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det har ibland påpekats att en redaktör nog hade sagt åt honom om det där med Sauron och Saruman.

Notera att alla alver i hela världen har unika namn, dock - det är en del av världsbygget. Även om gondorianerna plockar upp en del av dem som personnamn själva.
Sure, men alverna har ofta åtminstone namn med samma fonem, tex Curufinwë och Finwë, Gil-Galad och Galadriel. Vi har också de excellenta Huor och hans son Tuor, Hurín och hans son Turin.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Notera att alla alver i hela världen har unika namn, dock - det är en del av världsbygget. Även om gondorianerna plockar upp en del av dem som personnamn själva.
Nu är jag kanske helt ute och cyklar men fanns det inte två Glorfindel?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Nu är jag kanske helt ute och cyklar men fanns det inte två Glorfindel?
Det är samma Glorfindel.

Det är därför extra roligt att Gandalf oroar sig för att de ska behöva ta sig genom Moria och stöta på balrogen, men ändå väljer att inte ta med sig den ende levande balrogdräparen hela i världen...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det är samma Glorfindel.

Det är därför extra roligt att Gandalf oroar sig för att de ska behöva ta sig genom Moria och stöta på balrogen, men ändå väljer att inte ta med sig den ende levande balrogdräparen hela i världen...
Ah my bad, det var länge sen jag gottade ner mig i Tolkiens Midgård.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
I Eon har de små citaten från folk i spelvärlden som fyller ut vissa sidor blivit en plats där vi tillåter oss några referenser då och då. Sjukdomskapitlet i den kommande nekrotropi-boken inkluderar till exempel en eonsk variant av den klassiska "I kväll får 107 svenskar gonorré". Men det är inget man behöver interagera med i spel, så att säga.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det är därför extra roligt att Gandalf oroar sig för att de ska behöva ta sig genom Moria och stöta på balrogen, men ändå väljer att inte ta med sig den ende levande balrogdräparen hela i världen...
Redan jättemånga att dela XP med - varför ta med ännu fler?! ...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Det är samma Glorfindel.

Det är därför extra roligt att Gandalf oroar sig för att de ska behöva ta sig genom Moria och stöta på balrogen, men ändå väljer att inte ta med sig den ende levande balrogdräparen hela i världen...
Låter ju som dålig planering. ;)
Inhyrd konsult...
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Jag hade för mig att de inte visste att det fanns en balrog där, och planen var ju att inte ens gå genom Moria.
De visste att det fanns någonting farligt i Moria, men inte att det var just en balrog.
Det var inte plan A att gå genom Moria, men möjligheten att de skulle behöva ta den vägen fanns hela tiden.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Det beror sig på . Det är olika ifrån situation till situation . Tex i Eddings Belgariaden (svenska översättningen) nämns att prinsessan Xnedras (stavning) fader konungen har en kanariefågel .

Jag reagerade redan på det som ung att hur i hela glödheta helvete kan hen ha en kanariefågel i ett universum där Kanarieöarna inte existerar .
Just det störde jag mig oxå på när jag läste den första gången :)
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
När jag för många år sedan läste Eragon så flippade jag helt när en av karaktärerna heter Murtagh (av författaren är namnet inspirerad av han ni vet från Dödligt Vapen-filmerna). Vilken för mig blev ett störningsmoment då Eragon är en fantasyberättelse och karaktärsnamn från en hollywoodfilm knappast har där att göra. Men som min faster påpekade att ett namn är ett namn och kan ju finnas på andra platser än bara i en hollywood-film :)
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Två saker som alltid har stört mig i superhjältesammanhang, framförallt då Marvel och DC, men även Hollywood rent generellt är att en hel massa karaktärer i superhjälte sammanhang har förnamn och efternamn som börjar på samma bokstav som ex Lois Lane, Peter Parker. Sjukt irreterande.

Och i Hollywoodsammanhang när manusförfattaren för femtielfte gången döper sin hjälte (som ska rädda världen) till något namn med initialerna JC - som står för Jesus Christ, eller har namn som ska som typ John Shepard (Stargate Atlantis) och är så himla (pun intended) att det är tråkigt och fantaislöst. Ska ju liksom lite omärkt associera till att hjälten är någon slags messiah, suck.

Ex.
John Carter (of Mars - Edgar Rice Burroughs romaner)
John Connor (Terminator)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag är också, i min bekväma medelålder, för att täcka in mycket med translation conventions. Dvs när vi använder ett begrepp som refererar till något i vår värld, så motsvarar det helt enkelt vad våra rollpersoner skulle ha använt. De talar ju troligen inte 2000-talssvenska ändå, om det nu är i en annan värld. Ta en sån grej som namn på månader och veckodagar - jag är på tok för gammal för att orka lära mig och spela om andra sådana. Så min The Enemy Within-kampanj kör med den gregoriska kalendern, t ex.

Just Warhammer-världen är ju intressant som en fantasyvärld som alltid varit fullständigt proppad med referenser till vår värld, dels historia men kanske fr a populärkultur och nutida fenomen. För mig är det en del av charmen även om jag bytt ut en del av de alltför fåniga namnen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag läste någonstans för länge sedan att karaktären Homer Simpson har fått sitt namn för att det ska likna Homo Sapiens, och att detta ska anspela på hur korkade, bristfälliga men ändå älskvärda vi människor är.
 
Top