Referenser till vår värld i rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Tidigare än så dog kung Ludvig X år 1316 av att dricka alldeles för stora mängder kylt vin för att ta igen sig efter en särskilt intensiv tennismatch.
Hörni, jag tror ni blandar ihop den här tråden med en annan av mina trådar. :gremtongue:

 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,182
Location
Borås, Sverige
Vi hade fem stycken Jenny i min klass. När jag spelar rollspel heter aldrig slp personer samma sak. I mitt kommande äventyr som jag knåpar på ska minst fem personer heta Andrion(mest för att måns verkar störa sig på det namnet)
Heh. På en engelskakurs på högskolan hade vi 4 styck ryska utbytesstudenter som deltog, 3 av dem hette Ekaterina.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag tänkte lite på det här när jag, i min ljudbokslyssning av the Witcher-böckerna, reagerade med avsmak när någon drack ”Spanish Fly”. Det är en referens som går över min gräns till vad som är okej. Och ganska onödig dessutom. Akilleshälar är nog det som balanserar närmast gränsen. Jag skulle nog själv försöka undvika det i skrift, i en ren fantasy-kontext. Men å andra sidan skulle jag ju också bara kunna vifta bort det och anta att akillesmyten även existerar här. Nationen Spanien däremot gör det inte.

Exakt vart jag drar den gränsen beror dock helt på vad spelet är, när det stöts på och på vilket sätt. Någon som drar det vid spelbordet är helt okej, det är ju ändå vi som är här på jorden och har den referensen som spelar, men i skriven in-game text låter jag gärna bli.
Alltså, SPOILERS AS FUCK





Det makes total sense med referenser till Jorden i den världen
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon är givetvis relativt hardcore på den här punkten. I äldre moduler finns en del saker jag numera betraktar som misstag, tex begreppet "shanghajad", men vi har på senare år ansträngt oss för att etablera nya termer för koncept som annars inte gått att använda. "Icke-euklidisk geometri" är tex i Mundana "icke-gazerbisk geometri", och det funkar utmärkt eftersom konceptet alien geometri är så inarbetat i rollspel att så fort man skriver "icke<something> geometri" fattar alla direkt vad man menar.


Jag gör en poäng av att aldrig ha en Steve Limit när jag skriver och spelleder, för jag tycker att Steve Limits försvagar trovärdigheten i världsbygget. Inte ens fucking Tolkien körde på Steve Limits. I en Eonkampanj hade jag tex två viktiga spelledarpersoner som båda hette 'Akidja, och kom att kallas 'Akidja Minor och 'Akidja Major eftersom den ena var kort och den andra lång. Med detta ville jag antyda vilket vanligt flicknamn 'Akidja är hos västzhanerna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den värsta syndaren i att gå för långt åt andra hållet är Star Wars. Blade beings istället för Swordsmen? Referenser till aliens som luktar bra iställer för blodhundar med mera…
nja, Star Wars är helt schizo på den här punkten, för de har också personnamn och toponymer som Hera, Luke, Nubia...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Det funkar utmärkt eftersom konceptet alien geometri är så inarbetat i rollspel att så fort man skriver "icke<something> geometri" fattar alla direkt vad man menar.
Då kan jag istället fråga mig om det alls behövs, eftersom det blir lite som att blurra någons långfinger på TV—alla vet liksom vad som sker ändå.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Då kan jag istället fråga mig om det alls behövs, eftersom det blir lite som att blurra någons långfinger på TV—alla vet liksom vad som sker ändå.
Premissen är att filosofen Elgazer i Eons värld gjorde de geometriska upptäckter som Euklides gjorde i vår. Personligen tycker jag det är bättre än att den konstiga känslan av referenser till Euklides i en värld där han aldrig funnits.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Premissen är att filosofen Elgazer i Eons värld gjorde de geometriska upptäckter som Euklides gjorde i vår. Personligen tycker jag det är bättre än att den konstiga känslan av referenser till Euklides i en värld där han aldrig funnits.
Mitt problem med det är att jag måste läsa på om vartenda hörn av spelvärlden, för annars uppstår en informationsasymmetri. En situation där flera tänker sig Euklides, men den som läst rätt såsbok tänker sig Elgazer.

Men det är ju också skillnaden på en sån som jag, med kroniskt dåligt tålamod som vill att saker bara fucking händer, och någon som gillar att förkovra sig i "lore" och spela kulturspel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Vi hade fem stycken Jenny i min klass. När jag spelar rollspel heter aldrig slp personer samma sak. I mitt kommande äventyr som jag knåpar på ska minst fem personer heta Andrion(mest för att måns verkar störa sig på det namnet)
Som i Arthur-sagorna, där alla kvinnliga bifigurer heter Elaine.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Min språkliga käpphäst är att i Marvel-filmerna brister alla ut i ett "Thank God" eller "Oh my God" titt som tätt - även utomjordingar som bevisligen betraktar sig själva som gudar...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Jag gör en poäng av att aldrig ha en Steve Limit när jag skriver och spelleder, för jag tycker att Steve Limits försvagar trovärdigheten i världsbygget. Inte ens fucking Tolkien körde på Steve Limits. I en Eonkampanj hade jag tex två viktiga spelledarpersoner som båda hette 'Akidja, och kom att kallas 'Akidja Minor och 'Akidja Major eftersom den ena var kort och den andra lång. Med detta ville jag antyda vilket vanligt flicknamn 'Akidja är hos västzhanerna.
Henrik VIII av England hade sex hustrur: tre hette Katarina, två Anne och en Jane. ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Inte ens fucking Tolkien körde på Steve Limits.
Det har ibland påpekats att en redaktör nog hade sagt åt honom om det där med Sauron och Saruman.

Notera att alla alver i hela världen har unika namn, dock - det är en del av världsbygget. Även om gondorianerna plockar upp en del av dem som personnamn själva.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Ärkeskurken i min senaste fantasykampanj hette Kato Tengilsson. Delvis för att jag inte trodde att spelarna någonsin skulle fråga efter namnet.
Sen skulle en av spelarna vara med och skriva lite av världsbygget. Han verkade inte tycka att det namnet var seriöst så vi bytte. Nister Hochmut hette han därefter.

Och det kanske är en angränsande fråga – vilken plats andra språk från vår värld har i fantasyvärlden.
 
Top