KH Redigerbart + engelskt rollformulär!

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Heroes of the Copper Sea - Character sheet (page 1).pngEfter att ha spelat Kopparhavets hjältar ett par gånger så har jag naturligtvis tagit fram en uppsättning husregler, som man gör. En sak som jag gärna ville göra var att mickla lite med listan över färdigheter… men ack o ve, rollformuläret finns ju endast i PDF-format, och kan ej redigeras av gemene man!

Därmed satte jag mig ned och återskapade rollformuläret i SVG-format, vilket tog sisådär en dag – och då måste jag såklart dela med mig, så att andra också kan göra sin egen version! Jag passade även på och översatte rollformuläret till engelska, eftersom jag hoppas på att få spelleda för några nordamerikanska vänner senare i år.

Här har ni:
Om någon använder detta till någonting så skulle det vara kul om jag fick höra om det! 😊
 
Last edited:

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
På det stora hela tycker jag väldigt mycket om Kopparhavets hjältars färdighetslista – och utmaningssystemet är ju verkligen guld! Med det kan man verkligen täcka vad som helst. Skådespela på scen? En utmaning som kanske består av Språk, Utstrålning, och Legender. Läsa på läppar? Spana, Språk, och Lärdom.

Men det finns ändå några förändringar jag har velat göra för att anpassa spelet till just min stil som spelledare och till min grupp! Här är de – de kanske kan vara inspirerande för andra:

  • Väderkunskap
    När jag spelleder är vädret inte en faktor särskilt ofta, så denna färdighet kommer inte till användning. Det kan lika gärna vara en del av Stigvana för oss!
  • + Naturhistoria
    Däremot lägger vi rätt mycket fokus på zoologi och botanik! Det är vanligt att folk vill veta mer om ett underligt djur, eller kanske en sällsynt växt. Därmed finns det motivering för en separat kunskapsfärdighet. (Jag var aningen orolig att det skulle göra Lärdom poänglös… men nä, den färdigheten är mycket bred, och kan ju dessutom användas för att passa in i samhällets övre skikt.)
  • Rida Djurhantering
    Lite bredare, eftersom vi har att göra med fä så ofta.
  • Taktik
    Det blir inga fältslag eller storslagna manövrar hos oss.
  • Status
    Den här är nog inte helt kompatibel med hur vi spelar! Vi diggade inte riktigt att man kunde göra sig mer känd genom att spendera erfarenhetspoäng – vi föredrar att rykte sköts helt på rollspelande- och världsbygge-sidan av det hela; att t.ex. en by betraktar en som en hjälte för att man utfört hjältedåd i närheten.
  • + Heraldik
    Helt klart den fjantigaste ändringen vi gjort, och mest här för att ha någonting att ersätta en av de som togs bort med. Färdigheten Heraldik från Drakar och demoner har länge varit lite av ett internskämt för oss för att den är så värdelös. Jag har lovat mig själv att jag, som spelledare, ska se till att den kommer till användning om någon någonsin väljer den. (Men det gör ingen.)
Det betyder att vi för tillfället netto saknar en färdighet för att få en lika lång lista, så jag måste raskt komma på någon till som kan vara kul och användbar. Om någon har ett tips på någonting ni kört med, så berätta gärna! (Tills dess har vi nog kvar Taktik – om inte annat kanske den kan användas i utmaningar.)
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Intressant de färdigheter du listar som sämst är typ de som jag gillar bäst. Älskar status jag la 85 på den i grund. Väderkunskap är ju av yttersta vikt för sjöfarare. Taktik tänker jag kan lika gärna användas att få en överblick över slagsmålet på Baars bakgator som i en regelrätt drabbning. Heraldik gillade jag förr.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
På det stora hela tycker jag väldigt mycket om Kopparhavets hjältars färdighetslista – och utmaningssystemet är ju verkligen guld! Med det kan man verkligen täcka vad som helst. Skådespela på scen? En utmaning som kanske består av Språk, Utstrålning, och Legender. Läsa på läppar? Spana, Språk, och Lärdom.

Men det finns ändå några förändringar jag har velat göra för att anpassa spelet till just min stil som spelledare och till min grupp! Här är de – de kanske kan vara inspirerande för andra:

  • Väderkunskap
    När jag spelleder är vädret inte en faktor särskilt ofta, så denna färdighet kommer inte till användning. Det kan lika gärna vara en del av Stigvana för oss!
  • + Naturhistoria
    Däremot lägger vi rätt mycket fokus på zoologi och botanik! Det är vanligt att folk vill veta mer om ett underligt djur, eller kanske en sällsynt växt. Därmed finns det motivering för en separat kunskapsfärdighet. (Jag var aningen orolig att det skulle göra Lärdom poänglös… men nä, den färdigheten är mycket bred, och kan ju dessutom användas för att passa in i samhällets övre skikt.)
  • Rida Djurhantering
    Lite bredare, eftersom vi har att göra med fä så ofta.
  • Taktik
    Det blir inga fältslag eller storslagna manövrar hos oss.
  • Status
    Den här är nog inte helt kompatibel med hur vi spelar! Vi diggade inte riktigt att man kunde göra sig mer känd genom att spendera erfarenhetspoäng – vi föredrar att rykte sköts helt på rollspelande- och världsbygge-sidan av det hela; att t.ex. en by betraktar en som en hjälte för att man utfört hjältedåd i närheten.
  • + Heraldik
    Helt klart den fjantigaste ändringen vi gjort, och mest här för att ha någonting att ersätta en av de som togs bort med. Färdigheten Heraldik från Drakar och demoner har länge varit lite av ett internskämt för oss för att den är så värdelös. Jag har lovat mig själv att jag, som spelledare, ska se till att den kommer till användning om någon någonsin väljer den. (Men det gör ingen.)
Det betyder att vi för tillfället netto saknar en färdighet för att få en lika lång lista, så jag måste raskt komma på någon till som kan vara kul och användbar. Om någon har ett tips på någonting ni kört med, så berätta gärna! (Tills dess har vi nog kvar Taktik – om inte annat kanske den kan användas i utmaningar.)
Just färdigheter är ju en sådan där balansgång där man får välja och välja bort lite efter vad man vill uppnå. Finns inget rätt eller fel här.

Just status upplever jag dock vara en färdighet IRL. Visst kan du ha en titel, ett ämbete eller ett rykte men för att verkligen göra dig känd och respekterad så måste du lägga manken till. Fråga vilken influencer som helst! Bygg ditt brand! Inte alla har ork eller kompetens eller vilja att göra det.

Jag har dock husreglat att Status kan öka när man gör sånt som sprider sig som rykten runt Kopparhavet.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Intressant de färdigheter du listar som sämst är typ de som jag gillar bäst.
Jo, olika grupper spelar ju på väldigt olika sätt! Ingen av de färdigheterna har kommit till användning för oss, men det finns säkert folk som kör hårt på dem. Kul att höra.

Just status upplever jag dock vara en färdighet IRL.
Just Status är lite ett specialfall bland färdigheterna, tycker jag – jag föredrar att separera rollspelandet från systemen, så att det inte är systemen som bestämmer storyn! Det finns ju system som t.ex. Powered by the Apocalypse, där varje tärningsslag inte bara bestämmer hur rollpersonen lyckas med någonting, utan åt vilket håll storyn går – och sådana spel undviker jag helst. Jag kör också gärna med mer fokus på att spelare ska behöva göra goda argument och skådespela själva, snarare än att endast slå ett slag för Utstrålning eller Övertala (en färdighet som Kopparhavets hjältar inte har, vilket jag uppskattar). Status mäter till och med hur omvärlden ser en (snarare än en förmåga man har, även om man har jobbat för att ha den uppfattningen), och därmed känns det lite främmande för oss att man skall kunna höja den helt icke-diegetiskt. (Särskilt med erfarenhetskryssystemet blir det lite konstigt: Får du bättre status för att du försökte impa på någon med din status och misslyckades…?)

Men det är ju verkligen subjektivt! Det finns nog de som aldrig använder färdigheter som vi slår på stup i kvarten.
 
Last edited:
Top