Nekromanti [Red X-mas] - 3 - Ute är mörkt och kallt

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

Inlägg 7 av 10

xyas said:
Det här spelet är ju segare än tomtefar på juldagen. Trasapa står anklagad för att vara ulv. Men har helt försvunnit. Det är svårt att se det som något annat än ett erkännande i nuläget. Icke desto mindre så är jag fortfarande skeptisk till mukwas siar-påstående.

Strong choice! said:
Om så är fallet så har ju ulvarna knäckt den koden och slurkat i sig !Paxens hederliga tomtenisse och ersatt honom med en tomtenissa tillverkad av Onda Leksaker AB.
Du menar alltså att det är bland töserna, konverterade från queer-nissar, vi finner ulvarna? Och i så fall är det väl bäst att jag outar det jag hållit på om min roll:

Jag älskar tomtefar. Han har uppfostrat mig som sin egen son, trots att jag är tjej.

Jag ser dock inte hur den här diskussionen skulle ha någon bäring på hur vi röstar denna rundan. Antingen åker trasapa, eller mukwa.
Hmmm. Tjänar vi mer på att nacka Mukwa?

Mukwa = grön ger oss Trasapa som ulv och K.K blir grön, kanske seger i en förlängning.
Mukwa = röd ger oss K.K som möjlig ulv, eller seger kanske.

Trasapa = grön ger oss en massa trubbel. K.K kan va ulv, Mukwa kan va ulv eller naiv på nått vis, en massa skit lär det bli.
Trasapa = röd ger oss minst K.K+Mukwa = grön och kanske segern.

Kan du inte fördjupa dig en aning i tänket om att Mukwa inte är siare? Varför grönar han mig och rödar apan? Varför inte gröna apan och låta byn nacka dig eller paxie?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

Strong choice! said:
Hmmm. Tjänar vi mer på att nacka Mukwa?

Mukwa = grön ger oss Trasapa som ulv och K.K blir grön, kanske seger i en förlängning.
Mukwa = röd ger oss K.K som möjlig ulv, eller seger kanske.

Trasapa = grön ger oss en massa trubbel. K.K kan va ulv, Mukwa kan va ulv eller naiv på nått vis, en massa skit lär det bli.
Trasapa = röd ger oss minst K.K+Mukwa = grön och kanske segern.
När du lägger upp det så, så låter det ju onekligen som att mukwa är det bättre valet.

Röst: Mukwa

Strong choice! said:
Kan du inte fördjupa dig en aning i tänket om att Mukwa inte är siare? Varför grönar han mig och rödar apan? Varför inte gröna apan och låta byn nacka dig eller paxie?
Alltså det är inte så mycket mer än att jag helt enkelt tror på 2 ulvar totalt. Och med 2 av 9 som ulvar känns en siare som lite OP för byn.
Att gröna dig och röda trasapa känns ganska safe. Trasapa hade nog varit en god kandidat till utröstning denna rundan även utan mukwas outande som siare, och genom att gröna dig så får han med dig på tåget.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

xyas said:
Strong choice! said:
Hmmm. Tjänar vi mer på att nacka Mukwa?

Mukwa = grön ger oss Trasapa som ulv och K.K blir grön, kanske seger i en förlängning.
Mukwa = röd ger oss K.K som möjlig ulv, eller seger kanske.

Trasapa = grön ger oss en massa trubbel. K.K kan va ulv, Mukwa kan va ulv eller naiv på nått vis, en massa skit lär det bli.
Trasapa = röd ger oss minst K.K+Mukwa = grön och kanske segern.
När du lägger upp det så, så låter det ju onekligen som att mukwa är det bättre valet.

Röst: Mukwa

Strong choice! said:
Kan du inte fördjupa dig en aning i tänket om att Mukwa inte är siare? Varför grönar han mig och rödar apan? Varför inte gröna apan och låta byn nacka dig eller paxie?
Alltså det är inte så mycket mer än att jag helt enkelt tror på 2 ulvar totalt. Och med 2 av 9 som ulvar känns en siare som lite OP för byn.
Att gröna dig och röda trasapa känns ganska safe. Trasapa hade nog varit en god kandidat till utröstning denna rundan även utan mukwas outande som siare, och genom att gröna dig så får han med dig på tåget.
Får jag bara fråga, varför vänta en extra runda? Det är så otroligt att Mukwa ljuger nu. Vad tjänar han på att ljuga nu? Har han en chans att vinna om han ljuger?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

!Paxen said:
xyas said:
Strong choice! said:
Hmmm. Tjänar vi mer på att nacka Mukwa?

Mukwa = grön ger oss Trasapa som ulv och K.K blir grön, kanske seger i en förlängning.
Mukwa = röd ger oss K.K som möjlig ulv, eller seger kanske.

Trasapa = grön ger oss en massa trubbel. K.K kan va ulv, Mukwa kan va ulv eller naiv på nått vis, en massa skit lär det bli.
Trasapa = röd ger oss minst K.K+Mukwa = grön och kanske segern.
När du lägger upp det så, så låter det ju onekligen som att mukwa är det bättre valet.

Röst: Mukwa

Strong choice! said:
Kan du inte fördjupa dig en aning i tänket om att Mukwa inte är siare? Varför grönar han mig och rödar apan? Varför inte gröna apan och låta byn nacka dig eller paxie?
Alltså det är inte så mycket mer än att jag helt enkelt tror på 2 ulvar totalt. Och med 2 av 9 som ulvar känns en siare som lite OP för byn.
Att gröna dig och röda trasapa känns ganska safe. Trasapa hade nog varit en god kandidat till utröstning denna rundan även utan mukwas outande som siare, och genom att gröna dig så får han med dig på tåget.
Får jag bara fråga, varför vänta en extra runda? Det är så otroligt att Mukwa ljuger nu. Vad tjänar han på att ljuga nu? Har han en chans att vinna om han ljuger?
Sorry men mitt julnamn trädde precis i kraft så ni vet.

Vad tjänar Mukwa på att dra en ballsy bluff?

Jo. Han får väck Trasapa och kan nästa runda hävda att jag ska väck i och med att hans siarkrafter suger.

Nattmordet den här rundan kommer i det fallet att drabba xyas eller Paxie.

Alternativa svar på frågan är ju om vi har ytterligare en ulv på drift då finns det läge att bluffa.

Visserligen går det att ifrågasätta Mukwas val av Trasan. Han hade ju dinglat ändå lixom men är Trasan ulv med Mukwa mejkar ju det sens så klart.

Äh, Trasan lör ju hängas nu och Mukwa måste ju nattmördas så klart om han inte är ulv och vi har en till ulv.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

KK said:
Hmmm. Tjänar vi mer på att nacka Mukwa?
Nej. Det gör ni inte. Ni tar ut mig, jag är grön. Ni måste ha rätt och tar ut Trasapa. Trasapa är röd och ni vinner. Men om jag siar omvänt eller nåt så har ni torskat när ni måste gå efter vad jag har siat utan att ha fel. Då är det bättre att ta ut Trasapa på en gång för att verifiera siandet. Varför har vi ens den här diskussionen?

Jag valde att sia Trasapa för att det var den jag höll som troligaste ulv. Jag vet också att han hade varit mål för hängning ändå, men att få det bekräftat är bättre än ett grönt namn i det här läget. Vi får fortfarande ha fel en gång, och att då få ett rött namn är ju kalas. Visar det sig att Trasapa är grön så får vi ta det i nästa runda isåfall. Jag tror inte att Vimes slänger in en omvänd siare utan att ge byn en hint om något sådant någon annanstans. Det är en sån där roll som måste bli bekräftad genom utröstning, men till skillnad från en miller så är den omvända siaren dubbelt skadlig för byn. För först röstar man ut ett rött namn och sedan röstar man ut den gröna siaren. Efter allt snack om hur dålig millerrollen är för spelet har jag svårt att tro att Vimes har med en ännu sämre roll.

Jag tycker inte att det är OP med en siare i ett lag med 9 pers. Jag tror som sagt att det även går att ha med en väktare utan att liret blir obalanserat. Ulvarna har samma chans som annars rent procentuellt, och visst. Siaren och väktaren blir bättre ju färre deltagare det är, men vänd på det då: Hur stor chans skulle byn ha om det inte fanns en siare med? 2 ulvar på 9 pers utan powerroller låter fett mycket mer obalanserat än med powerroller.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

Alternativa svar på frågan är ju om vi har ytterligare en ulv på drift då finns det läge att bluffa.
Om vi utgår från att vi har tre ulvar:

Om jag och Trasapa hade varit ulvar ihop skulle jag ju isåfall ha sagt att någon annan var ulv. Då skulle vi ju vinna, för nästa runda är det tre pers kvar varav två ulvar. Så är det någon man inte kan klandra mig för att vara ulv med så är det ju Trasapa.

Vad är oddsen för att en ulv outar siare, väljer att röda en spelare som troligtvis hade rykt ändå, för att sedan ryka när det visar sig att ulven "siat fel". Det är bara dumt. Är det tre ulvar så, ja... Det hade varit dumt ändå, för Trasapa hade förmodligen rykt ändå, och då hade det inte varit värt risken att outa siare. Om Trasapa ändå hade rykt den här rundan så hade ju ulven och dennes medkompanjon klarat sig till nästa runda i vilket fall som helst, och då hade det ju varit ulvvinst. Så Nä. Jag är inte ulv. Varken med Trasapa eller någon annan.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

9 av 10

Mukwa said:
Alternativa svar på frågan är ju om vi har ytterligare en ulv på drift då finns det läge att bluffa.
Om vi utgår från att vi har tre ulvar:

Om jag och Trasapa hade varit ulvar ihop skulle jag ju isåfall ha sagt att någon annan var ulv. Då skulle vi ju vinna, för nästa runda är det tre pers kvar varav två ulvar. Så är det någon man inte kan klandra mig för att vara ulv med så är det ju Trasapa.

Vad är oddsen för att en ulv outar siare, väljer att röda en spelare som troligtvis hade rykt ändå, för att sedan ryka när det visar sig att ulven "siat fel". Det är bara dumt. Är det tre ulvar så, ja... Det hade varit dumt ändå, för Trasapa hade förmodligen rykt ändå, och då hade det inte varit värt risken att outa siare. Om Trasapa ändå hade rykt den här rundan så hade ju ulven och dennes medkompanjon klarat sig till nästa runda i vilket fall som helst, och då hade det ju varit ulvvinst. Så Nä. Jag är inte ulv. Varken med Trasapa eller någon annan.
Jo jag vet. Och någonstans skrev jag att vi måste utgå från att Mukwa är en dålig ulv om han kör det här draget.

Varför vi har diskussionen? Vi har ju inget annat att göra lixom. Jag har lagt min röst på apan och mår bra av det. Apan har inte dykt upp den här rundan och det är ju lite lökigt. Tidigare rundor när han jobbat för hängningar av diverse bybor har han ju varit rätt aktiv så det hade varit kul med lite sprattel i den här rundan.

Nu missar han glöggmyset idag också för att frun hans är bakfull. Han har det inte lätt Trasapan våran.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

Tage Möckling said:
Varför vi har diskussionen?
Nej utan att den berörda parten (trasapa) deltar känns det hela ganska fånigt. Att bara försvinna totalt känns ganska ulvigt.

Röst: traspa

Så får det blir som det blir antar jag.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

Ja, helgrundor alltså. Jag hatar dem. Det är låg aktivitet, men att inte sätta igång nästa runda förrän på söndag kväll känns också jäkligt keff, så tills någon kommer på en bättre plan för helgerna så är vi fast i det här.

Trasapa: Kämpa nu då!
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ok först vill jag komma med en ursäkt för bedrövlig (icke) närvaro! Jag vet ju själv hur trött jag blir på slöfockar så mitt samvete är betungat. Det har varit renoveringar, baksjuka kvinnor och tokiga ungar med lös avföring. Dåliga ursäkter men det är vad jag har.

Troligen så är det ju redan för sent, till stor del pga min inaktivitet som såklart ser ut som ett ulva-erkännande. Men ni som lirat med mig förr bör veta att det inte är så jag rullar, jag slåss hellre in i döden och kaklet, aldrig lägger jag mig på mage, varken som ulv eller bybo.

Så här är det va. Jag är fortfarande inte ulv och det kan jag såklart bara yrka på in i döden, kvitto på min grönhet får ni nästa runda.

Men jag vill att ni tänker igenom det här lite till..

Ok, första rundan, det är på något vis ulvigt av mig att inte vara med och rösta ut Brynolf(som var ulv), ergo trasapa=ulv.
Men varför hängde jag då inte med i Basse tåget? Det hade ju knappast varit svårt att hänga med i Arvidos drev mot Basse med förhoppningen om att rädda Brynolf, det hade ju varit otroligt korkat och egoistiskt av mig som ulv att helt sonika vägra hjälpa min ulvkompis Brynolf. Att inte lägga mig i nåt av dreven utan att själv hänga på KK är ju dessutom ännu mer korkat som ulv eftersom det sätter mig i rampljus, något jag verkligen inte uppskattar som ulv.

Så här är jag alltså inte bara ulv utan en redigt korkad ulv? Verkligen?

Sen är ju såklart nattmordet av Arvidos en till spik i kistan. Men allvarligt nu, ni tycker inte att det är lite för uppenbart??
Arvidos(bybo) och jag(ulv) har ett mustigt bråk så jag bestämmer mig att nattmörda honom? Verkligen? Tom jag fattar att det genast skulle leda till min död rundan efter! Vad tjänar jag, som ulv, på att nattmörda Arvidos? Kom igen nu! Hade jag varit ulv hade jag direkt offrat xyas eller paxen, kanske tom Mukwa. Ett sånt mord hade inte gett ett skit till byn men det hade gjort mig grönare eftersom min största antagonist blev kvar i spel. Så skulle jag tänka som ulv och det tror jag många håller med mig om.

Men den riktiga spiken i kistan är såklart Mukwas "siande". wtf! Hur i helvete kan ni falla för den?! Har du någonstans smulat det här Mukwa? Någon liten ledtråd kanske som kan få oss att tro dig? Och allvarligt, varför skulle du sia mig när jag redan låg för stupstocken? Jag kan aldrig tro att Mukwa, en av de skarpaste ulva-lir hjärnorna, skulle bränna sitt siande på en sådan pöbel som ändå var i hetluften och troligen skulle åka rundan efter i vilket som.

Nej det här luktar brunt så in i helvete och ni borde stå i skamvrån som köper den här historian rakt av!

Jag kan ta att bli anklagad för att vara ulv, men en fullständigt inkompetent klant ulv är väl ändå att ta i?

Mukwa kan mycket väl vara den sista ulven och börjar inse att loppet börjar lukta kört. Så han kör på en sista chansning för att iaf hålla sig nån runda till i spel. Jag skulle tippa på att om jag röstas ut så blir KK nattmördad som visar sig grön vilket då stärker Mukwas siande, sen kan han slänga in någon historia om att han kanske är naiv, eller att jag var någon sorts miller, kanske drar han upp liret då Hastfer siades röd varannan runda och menar att Vimes kör med en sådan variabel. Det blir en tuff match för Mukwa att förhandla sig ur men han kanske såg det som bättre odds än inga.

Jag vet fan inte, Mukwa kanske tom är grön och helt enkelt fejksiar varannan runda, jag kanske är miller utan att veta av det. Inget i min roll säger något om det iaf så det verkar långsökt. Men Vimes kanske har lagt in sådana sjuka parametrar för att uppväga ulvarnas numerära underläge.

Det enda jag vet i det här läget är att något är jävligt fel eftersom jag blir siad röd och är påväg ut.

Jag har inte hunnit läsa igenom tråden utan kastade mig in och försöker få till en sista diskussion innan slutsignal.
Nu ska jag läsa resten av tråden och se om det är något som dyker upp men jag har inga höga förhoppningar om att överleva den här rundan såklart.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 10 av 10.

Kämpa apan!

Jag köper att du är bättre ulv än detta så det är ett fräsch inlägg.

Mukwa är hal så jag är inte alls främmande att skjuta på Trasans hängande en runda eller så.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

Tage Möckling said:
Vad tjänar Mukwa på att dra en ballsy bluff?

Jo. Han får väck Trasapa och kan nästa runda hävda att jag ska väck i och med att hans siarkrafter suger.

Nattmordet den här rundan kommer i det fallet att drabba xyas eller Paxie.
Kan du vara snäll och utveckla det här? Varför skulle Mukwa nattmörda xyas/paxen? Hade jag varit i Mukwas sits och varit ulv så skulle jag såklart nacka dig för att visa att du var grön precis som siandet sa. Ulvar nackar ju de gröna eftersom de är odugliga för ulvar.

Här resonerar du utifrån ulvperspektiv, du vet ju med dig att du inte är grön och resonerar därför inte utifrån det.

Och hur skulle Mukwa resonera för att få ut dig nästa runda? Är det inte sedligt att man hänger siaren inte den siade?
Tage Möckling said:
Alternativa svar på frågan är ju om vi har ytterligare en ulv på drift då finns det läge att bluffa.
Hur är det läge att bluffa? Om det är två ulvar kvar, är det verkligen rimligt att det är både jag och Mukwa? Då har vi ju liksom dömt oss själva till förlust, eller?
Tage Möckling said:
Visserligen går det att ifrågasätta Mukwas val av Trasan. Han hade ju dinglat ändå lixom men är Trasan ulv med Mukwa mejkar ju det sens så klart.

Äh, Trasan lör ju hängas nu och Mukwa måste ju nattmördas så klart om han inte är ulv och vi har en till ulv.
Hur mejkar det sense att Mukwa skulle fejksia mig röd som ulv? Nu resonerar du utifrån ulvperspektiv igen.

När du säger att jag ska hängas och Mukwa nattmördas så låter du väldigt säker, betyder det att ni är två ulvar kvar i spel?

Det enda rimliga är ju såklart att i nästa runda hänga mukwa för att få kvitto på "siaren", inget annat skulle jag påstå är logiskt. När ni dessutom får bevis på min gröna nisseluva så är ni tvungen att hänga "siaren". Då borde vi ha vunnit eftersom det troligen bara är en ulv kvar. Vilket får mig att tveka såklart, skulle ulv-mukwa sätta sig i en sådan sits?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Re: [Red X-mas] - 3 - Det är ju fan lucia!

Trasapa said:
Och hur skulle Mukwa resonera för att få ut dig nästa runda? Är det inte sedligt att man hänger siaren inte den siade?
Nästa runda är med all säkerhet den sista med endast 3 spelare på plan. Om man ser historiskt sett så kan en sådan runda mycket väl bli kaotiskt. Det är inte orimlig att en eventuell ulv-mukwa i så fall satsar på att försöka bluffa ut KK på resonemanget att mukwa själv är en fel-siare. Det är kaxigt som fan, och exakt vad jag hade gjort om jag var ulv :gremsmile:

Trasapa said:
Här resonerar du utifrån ulvperspektiv, du vet ju med dig att du inte är grön och resonerar därför inte utifrån det.
Jag håller delvis med trasapa här KK. Replik på det?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röstläge:

Trasapa 4: xyas, KK, mukwa, paxen.
Ej röstat: trasapa.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Röst: Xyas
Taskig motivation men vafan. Det enda jag har är att han gärna klämmer åt KK och är öppet skeptisk mot siaren. Ponera att Mukwa är grön siare och KK grön nisse. Då gör ju Xyas rätt i att fortsätta så misstro mot KK och misskreditera siaren.

Jag vet, sjukt tråkig motivering men vad gör man inte. Jag är säker på KK som ulv men det vet ni redan så jag behöver knappast peta mer där. Jag hoppas bara att ni håller ögonen öppna nästa runda.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Trasapa said:
Taskig motivation men vafan. Det enda jag har är att han gärna klämmer åt KK och är öppet skeptisk mot siaren. Ponera att Mukwa är grön siare och KK grön nisse. Då gör ju Xyas rätt i att fortsätta så misstro mot KK och misskreditera siaren.
Heh. Jo jag har varit ganska motvalls denna rundan. Men det måste ju hända något :gremsmile:
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
xyas said:
Trasapa said:
Taskig motivation men vafan. Det enda jag har är att han gärna klämmer åt KK och är öppet skeptisk mot siaren. Ponera att Mukwa är grön siare och KK grön nisse. Då gör ju Xyas rätt i att fortsätta så misstro mot KK och misskreditera siaren.
Heh. Jo jag har varit ganska motvalls denna rundan. Men det måste ju hända något :gremsmile:
Jag håller ju såklart med dig. Men min röst räknas knappast i det här läget..
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Fan va vi gör bort oss att inte plocka KK nu! Han är så uppenbart ulv så det gör ont i hjärnan.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Tänk om vi har två ulvar kvar och de är KK och Mukwa? Kan det vara så jävla illa? Isf är vi ju rökt nu i vilket fall.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
SNOPP!

Forumklockan går fett fel, men det vet ni antar jag.
 
Top