Å andra sidan är det svårt att få till det i ett taktiksystem. Antingen gör man det som ett obalanserat system, alltså så att den som börjar få ett övertag sedan får ett plus på sina framtida slag. Då kommer striderna att bli ojämnare och ojämnare ju längre de pågår. Alltså; den som får ett övertag i början kommer med största sannolikhet att vinna till slut.
"När det gäller ett stegs skillnad i storlek så föreslår jag att den mindre enheten inte får använda Avvaktande eller Försiktig istället."
Nja, det känns fel på något sätt. Men det behövs funderas på.
Om du inte träffar ett kritiskt organ eller om han blöder till döds så kvittar det hur många hål du gör.
Men, tja, det är väl just det där med dödsblödningen som HP-system försöker efterlikna (på enklaste sätt). Ju fler hål man får, desto mer blöder man, desto snabbare kommer man att dö.
Det är just det som det inte blir genom det här systemet. Tvärtom blir det precis som du vill - system slås ut, och slås fel system ut så är det gonatt.
Okej, det där var ju inte riktigt vad jag menade. Jag refraserar mig: Om ett bombflygplan är Offensiv mot min snubbe med pickadoling, då känns det lurigt om jag kan undvika att ta skada genom att vara Defensiv. Bombflygplanet och snubben lirar liksom inte i samma liga. Vad han än gör så åker han dit. Han kan inte Avvakta och vinna på taktiskt vis.
Så fort man blandar in bombflygplanen tycker jag det blir konstigt eftersom de är större än stridsflygplanen, men rent tekniskt borde ha ganska lite att sätta emot dessa. Det påminner inte ett dugg om "människa mot helikopter" och liknande.
Det finns ingen anledning att lägga in ett specialfall i flygstrid bara för att troberg får ett nyck.
Bra tankegång där. Det torde resultera i att dogfightregler i princip enbart kan användas på samma skala. På skilda skalor så är det mer någon form av täckande eld (eller motsvarande) som gäller. Även på lika skalor torde dogfightregler vara ute i vissa fall (slagskeppsdueller till exempel), och mer hamna under konventionella eldstridsregler.