Nekromanti [Red Box] Kummelirrgångarna

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så har min nya Växjögrupp då spelat sin första spelomgång Red Box! Det var fyra spelare och en SL och ingen hade någonsin spelat något OSR-igt tidigare (en hade aldrig spelat rollspel förr) - och vi hade jätteroligt!

Nu börjar kampen att hitta en tid för nästa spelmöte ...

Jag tycker vanliga spelrapporter (inklusive mina egna) är outhärdliga att läsa, så jag ska försöka hålla dem ganska korta och istället skriva lite mer reflekterande poster dels kring preppen (som det heter på modern svenska) dels kring mötet, eller mötena om vi får till fler möten, med fokus på spelstilen, reglerna och spelupplevelsen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Nice! :D

Även om du inte skriver en klassisk spelrapport kommer du väll berätta vem karaktärerna är? Det är alltid min favorit del att höra vad folk gör för karaktärer :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
God45;n246422 said:
Nice! :D

Även om du inte skriver en klassisk spelrapport kommer du väll berätta vem karaktärerna är? Det är alltid min favorit del att höra vad folk gör för karaktärer :)
Jag älskar också att läsa om andras rollfigurer, och om jag hinner/orkar ska jag skriva en fet post om rollfigurerna, med stats och HP och allt.

Plus lite om deras hirelings, det blev ett gäng pga att tärningarna inte ville slå fram några Fighters till spelarna - eller någon rollfigur med mer än 6 HP.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Många hirelings komemr hjälpa dem. Specielt i BM tror jag. Så det kan vara en välsignelse i förklädnad. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Prepp

NB. Jag har aldrig spelat äldre versioner av DnD eller någon "klon" förr; så jag började alltså mer eller mindre på noll här.
  • Jag skrev ut karaktärsblad. De i Red Box är gräsliga, som jag letade upp ett på www och skrev ut plus ett gäng till LL som jag tycker är snygga.
  • Jag gjorde ett "stridsblad" med de vanligaste handlingarna i strid. Tanken var att detta skulle göra det enklare för spelarna (som aldrig spelat gammel-DnD) i deklarationsfasen i stridsrundan.
  • Jag kopierade de viktigaste tabellerna ur regelboken och klippte och klistrade ihop dem på två a4-blad för att ha dem tillgängliga på ett ställe. De handlar om attacktabeller, räddningskast, vända odöda, sekvensen vid möten och strid, allt sånt. Även utrustningslistor. Efteråt kom jag på att jag också ville ha hur lång tid det tar att leta efter fällor och sånt, så jag skrev bara till det på en post-it-lapp.
  • Dessutom tog jag "Ye fast pack" från B4, skärmdupade, ändrade någon grejj, och skrev ut.
  • Jag skrev ut ett tidsblad, LL har ett bra.
  • Jag gjorde ett gäng hyrlingar. De genererades med meatshields, men jag moddade rätt fritt, la till lite om bakgrund, utseende och gestaltning för att få mer liv i dem.
  • Jag gjorde ett sällskap äventyrare på nivå ett-två, som rivaler eller allierade till spelarna om andan skulle falla på.
  • Jag gjorde ett sällskap människor enligt reglerna på s D31-32, också för att kunna kasta in vid behov.
  • Jag skrev mina egna husregler, eller rättare sagt: jag hade redan skrivit dem, men för LL, så nu la jag en kvart på att skriva om dem till Red Box. Det är mest lite plock, plus några insatser för att minska dödligheten och för hur hyrlingar fungerar.
  • I detta låg att jag hade en halvfärdig lista med gudar, delvis snodd från Red Box Niagara, som jag tog mig samman och skrev "klart". Det är bara en lista med namn och symboler, det räcker.
  • Jag letade upp en namngenerator jag var nöjd med (http://rinkworks.com/namegen/fnames.cgi)
  • Jag bekantade mig med tabletopaudio.com/
  • Jag letade upp en signaturlåt till kampanjen/gruppen.
En sak som jag inte hittade var bra karaktärsblad till hyrlingar; jag vill ha plats för utseende, bakgrund och lite sånt, lite anteckningar, och det verkar inte finnas. Så jag skrev dem och alla andra spelledarepersoner i ett skrivblock, ett sånt som man hade i skolan på 80-talet. Om jag ska köra det här mer än några gånger får jag nog göra mina egna, jag vet hur jag vill ha dem.

Annars fick jag mer eller mindre gjort min prepp som jag hade tänkt. På sikt vill jag också skaffa en stridsmatta, figurer/brickor, en SL-skärm och göra en vädertabell.


Jag gick in i det här med mycket hög ambitionsnivå och min plan var att ta det gamla DoD- äventyret Döda Skogen och konvertera det till DnD. Tyvärr har min insomnia varit för djävlig på sistone och alla mina kreativa atomer har gått in i min roman, så jag hade noll ork och kreativitet och ju närmre spelmötet kom, ju mer panik fick jag. Några dagar innan var jag på vippen att ställa in.

Nu insåg jag ju hela tiden att min plan var onödigt ambitiös för något som kanske bara blir några spelmöte, så det var kanske bra att det gick som det gick. Vilket var att jag bestämde mig för att helt enkelt ta den gamla DoD-modulen Kandra och ha den som bas. Det är en pseudo-medeltida fantasystad utan några krusiduller eller märkligheter, stabilt gjord, som har "allt": världshus, magikergille, tjuvgille, lärda män, alkemister, tempel och så klart en massa vanlig verksamhet. Jag har inte använt Kandra sedan typ 1989, men kan den bra, så jag nöjde mig med att bläddra igenom den i en halvtimme och:
  • Jag gjorde en lista med rykten (om heden och om irrångarna, några sanna, några falska).
Jag har velat en hel del om vilket äventyr jag skulle köra och har läst en hel del, båda i B-serien och moderna OSR-äventyr, min i slutändan - när jag väl kommit fram till att Döda skogen var för mycket jobb - landade jag i Barrowmaze, som jag tycker saknar finess men som är väldigt stabilt gjort och som jag tycker får in allt det viktiga med en OSR-grotta (flera ingångar, fraktioner, "traps- and tricks", vandrande monster, etc). När jag väl valt det handlade det bara om att göra ryktena (ovan) och så bestämde jag att Kummelirrgångarna (som jag döpt om Barrowmaze till) ligger på Kummelheden som ligger jämte staden och att det tar en halv dag att gå från stadsporten och dit.

Klar att köra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Du är extremt väll förberedd! Som du själv säger hade du inte behövt gå så här hårt, men alla dina förberedelser är bra.

Jag gillar att du tagit en modul och har som staden. Det är en bra grej att falla tillbaks på om någon skaffar sig planer när de är i stan fast den inte skall vara fokus för äventyret.

Älskar signaturlåten!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
God45;n246535 said:
Du är extremt väll förberedd! Som du själv säger hade du inte behövt gå så här hårt, men alla dina förberedelser är bra.
Förbredd är mitt mellannamn! Eller, nej, men jag tycker om att vara förberedd, jag är virrig och långsam i tanken, det får mig att känna mig mer avslappnad om jag känner att jag har mycket på fötterna.

God45;n246535 said:
Jag gillar att du tagit en modul och har som staden. Det är en bra grej att falla tillbaks på om någon skaffar sig planer när de är i stan fast den inte skall vara fokus för äventyret.
Det var tanken; om spelarna vill ska de ha en rejäl miljö att stöka runt i.

God45;n246535 said:
Älskar signaturlåten!
Metall!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Spelmöte 1: Karaktärerna

Så vi började med att göra karaktärer. Gygax är en godtycklig gud och Crom har humor, så det blev som följer.

Arcanus, Cleric 1, N, Str 13, Dex 11, Con 8, Int 10, Wis 16, Cha 10, HP 2, AC 4.

Boris, Elf 1, N, Str 13, Dex 14, Con 13, Int 15, Wis 9, Cha 11, HP 4, AC 1.

Norah, M-u 1, N, Str 10, Dex 8, Con 8, Int 14, Wis 10, Cha 11, HP 1, AC 9.

Belzedude/"Bob", C, Halfling 1, Str 4, Dex 17, Con 13, Int 10, Wis 10, Cha 9, HP 6, AC 3.

Arcanus spelare insåg direkt att det var präst som gällde, hade hen slått lite bättre på sin Hit Die hade det här varit en jättebra rollfigur, men som det nu föll sig så kan Arcanus knappast våga livet i närstrid. Arcanus är en äldre man som misslyckades bli trollkarl i sin ungdoms dagar och som blivit präst för Wee Jas. Han hyser en enorm respekt för riktiga magiker. Han har kommit till Kummelirrgångarna för att hitta guld åt sin gud.

Boris spelare landade i alv ganska snart. Hade han haft två poäng till i Wis kunde han höjt sin Int och fått 10% xp-bonus, men som tärningarna föll är detta ändå en riktigt bra karaktär - notera att han också kunde maxa sin rustning tack vare ett bra slag på startpengar. HP 4 är dock lite väl lite för att han ska våga ge sig in i närstrid. Boris är en enstöring som mobbades av de andra alverna på grund av sitt namn. Nu har han tröttnat på ensamheten. Han hoppas kunna hitta guld nog i Kummelirrgångarna för att kunna köpa sig vänner .

Norahs spelare tvekade inte heller. I efterhand har jag insett att det kunde ha blivit en medioker tjuv eller en blek krigare, men jag tror ända att hennes spelare valde rätt. Med ett HP lär Norah dock inte bli med oss så länge ... Norah är en bortskämd överklassungdom som kommit till Kandra i jakt på djupare magiska kunskaper.

Belzedude hade kunnat bli en tjuv, men spelaren hoppade på det här med Halfling. Detta är nästan en väldigt bra karaktär, bra HP, bra AC (har inte platemail eller sköld) men, men, men ... Str 4. När han har maxat sin rustning kan Bob nog våga sig i närstrid, men lär inte göra mycket nytta där. Utmärkt bågskytt dock! Belzedude är av obestämbar ålder, ser ut som en luffare som just vandrat över ett slagfält, och har kommit till Kummelirrgångarna för att varför-fakking-inte?



Ja, gruppen fick ingen riktigt tank, så det fick bli lite inhyrd extrapersonal.

Arcanus hyrde in Bywick, en storvuxen, mörkögd fackelbärare. HP 3, AC 9.

Boris hyrde in Colwyn, en Crom-dyrkande barbar utrustad med ett slagsvärd och en stark dödsdrift. HP 8, AC 7.

Boris hyrde också Terminator, en snäll byracka som en skojare lurade i honom var en tränad dödsmaskin. HP 11, AC 6.

Norah hyrde in Athila, en snobbig alvkvinna med brynja och båge. HP 4, AC 5.

Bob hyrde in Martle, sedermera "Marv", en nervös hobbit med spjut och läderrustning. HP 3, AC 7.

Colwyn är en Fighter 1, de andra tre tvåbeningarna är 0-nivågubbar, och Terminator är en två-träfftärningars hund.


Att berätta lite om spelet och spelstilen, förklara regler, göra karaktärer och spela igenom rekryteringsscenen i Kandra tog runt en och halv timme, vilket kändes full rimligt. När allt detta var på plats, så var det sålunda dags att ge sig av ut över Kummelhedarna på jakt efter ära, berömmelse och guld.

Det skulle visa sig att ingendera fanns att hitta där ute denna dag, men ...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Varning! Följande post avslöjar saker om äventyret Barrowmaze!

Spelmöte 1: Den första räden till Kummelirrgångarna

Så en regnig morgon i början av mars satte våra tappra gravplundrare av över Kummelhedarna fyllda av en obefogad optimism. Efter en halv dags klafsade genom en högst oromantisk hed nådde de så fram till sina drömmars mål: ett drygt dussin kummelhögar av olika höjd och storlek, några med synliga öppningar, andra med massiva dörrar, andra åter utan några uppenbara öppningar alls.

Gruppen gick fram längs resterna av en gammal väg som ledde rakt fram till den största kullen, mitt i gravfältet. Den hade en öppen dörr. Med hjälp av en tio fot lång påle och en fackla kunde gruppen genomföra en okulär besiktning av kammaren innanför. Där fanns ett hål i golvet med en stor järntripod över; i tripoden hängde kedjor och repstumpar. Boris tyckte att det hela "luktade fälla", andra höll med. Efter en kort konferens beslöt gruppen sig för att undersöka en intilliggande hög istället, en där dörren låg krossade utanför och det bara var att gå rakt in i.

Sagt och gjort, gänget ställde upp sig utanför i full stridsformation. Bob spejade försiktigt in i högen i ljuset av en fackla. Kammaren där inne visade sig vara vattenfylld upp till tröskeln, Bywick fick i uppdrag att peta runt i sörjan med Arcanus påle - och upp hoppade två slemmiga grodor, stora som ponnys! Tack och lov blev ingen överraskad, tack och lov kunde bara en groda åt gången komma ut ur öppningen, tack och lov så stod Colwyn och Marv först med vapen i hand. Vild strid. Norah flydde (!), Boris, Belzedude och Athila sköt pilar - Marv blev svårt biten,och Colwyn gjorde med två väldiga hugg slut på först den ena och sedan den andra jättegrodan. Så la sig krutröken och det visade sig att alla faktiskt levde, även om Marv var medvetslös och Colwyn sårad. Medan Arcanus la förband slank Belzedude in i graven och rotade runt i sörjan. Lerig som en gyttjebrottare kom han ut med - två bronsljusstakar! Stort firande!

Med tanden blodad gav sig gänget av till en annan hög, en med en dörr i dörröppningen. Med hjälp av spikar och hammare lyckades gruppen få in ett rep runt dörröverstycket och sedan kunde de med hjälp av Norahs åsna dra bort det. En glipa öppnades och i den glipan kunde Belzedude komma in. Efter ett tag återvände B och berättade att det där inne fanns 1) ett pimpat svärd på ett altare och 2) sex alkover med sex fullt beväpnade skelett. Misstänkt. Belzedude försågs med ett rep runt midjan, slank in i kryptan och tog svärdet. Skeletten sprang till liv! B flydde, vilt skrikande, och drogs upp över dörren av Norahs åsna. Han hade knappt kommit ut innan dörren slogs upp och skeletten strömmade ut! Boris tittade på Terminator, skrek "Det är ben. Attack!". Arcanus försökte driva bort dem, men det gick inte. Han flydde - och resten av hjältar vände sig som en man på klacken och följde efter! Det sista som syntes innan dimman slöt sig kring gruppen var hur Terminator krossade ett av skeletten i sina käftar - sedan hördes ett gny, och efter det: tystnad!

Framåt kvällen stapplade en gäng trötta gravplundrare in i Kandra. De var en hund kortare och två hyrlingar var skadade.

Det två ljusstakarna visade sig vara värda blott 12 GP var, men gruppen hängde inte läpp: de hade fått med sig vackert vapen, som de alla var överens om måste vara magiskt. Och - alla levde!

Hela expeditionen tog runt en och halv timme och vi slutade spela klockan tio som det var sagt. Perfekt tajming.

Nästa post blir lite analys och reflektion, den kommer så fort jag har tid och ork.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Skarpskytten;n247303 said:
Det är alltid de bästa som dör först ...

Hade gruppen fattat hur bra Terminator var hade de nog sörjt lite mer än vad de gjorde.
Blir spännande att se om de skaffar en ny hund eller inte i alla fall :) För det är en bra idé, men inte självklart...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej, så hur var det att spela OSR då?

Kul.

Saker jag fann befriande #1: Reglerna är snabba och enkla; strider tycks vara över på ett par-tre rundor. Det finns inte en massa feats och annat att hålla reda på, inte i större mängd i alla fall. Och skönt att slippa "builds", jag är rätt trött på att se folk opta sönder Pendagon i jakt på en überkaraktär och jag får utslag bara jag läser om DnD5, som mest verkar handla om just detta. Det är inget jag är intresserad av just nu, så BECMI passar mig bra på den punkten.

Saker jag fann befriande #2: Att släppa alla krav på realistiska personporträtt, vackert byggda världar fulla med trovärdiga detaljer, storslagna intriger med episka slut, hela det där tradd-bagaget. Det är bara att stoppa in Kandra till DoD från 1989 in ett äventyr från 2012 till ett helt annat spel och det är inga konstigheter. En spelar vill döpa sin karaktär till Belezedude. Och jag behöver inte gnälla över namnet inte blir korrekt på Qenya eller att riddare i min kampanj minsann inte heter så. Rätt skönt att inte vara pretto. (NB: Gillar du pretto? Grattis, det kan jag också göra fortfarande).

Saker som jag inte alls saknade: färdigheter. Jag har nog bara kört mer eller mindre färdighetsbaserade spel sedan 1982, men jag har allt mer börjat tycka att färdigheter är tämligen onödiga. Svavelvinter var en uppenbarelse för mig; när jag hörde talas om system för sociala konflikter (första gången i BW) tyckte jag det var det bästa jag hört talas om sedan tärningspölar. Att spela Svavelvinter fick mig att inse att det systemet lurade mig på allt som jag är bra på som SL och tycker om: göra fullödiga karaktärer med relationer och personligheter och agendor, slänga in spelarna i en stor fisktank på tydliga sociala konventioner och sedan försöka navigera sig fram och klura ut hur allt hänger ihop. Allt detta ersätts med: slå dina tärningar i Charma. Sedan dess har jag alltmer börjar störa mig på andra färdigheter i t ex Pendragon, färdigheter som är svaga, inte tillför något konkret till spelandet, mest tvingar SL att skapa en massa situationer för att stackars spelare som kastat bort sina poäng på Tourney ska få ut något av det. Så det gick bra att köra ett spel utan färdigheter. Jag saknade inte färdigheter en enda gång. Kul att se spelarna njuta av friheten också, Belzedude fick hoppa ned i vattnet i hög 8 och leta utan att slå några tärningar, och planen på att ta sig in i hög 6 föll inte på att ingen hade färdigheten Byggnadsteknik (eller slog dåligt på den).

Saker som förvånade mig: tempot. Som SL och spelare börjar jag bli alltmer allergisk mot komplicerat detaljplanerande, modell "hur ska vi ta oss in i Dödsstjärnan" eller "vad är det egentligen Metusaleh X har för plan". Det där kommer från ett urspårat traddlir där allting ska vara så jävla svårt och komplicerat så att tempot i spelet dör. Jag hade fått för mig att OSR-spel med sitt fokus på undersökande och utrustning och sin dödlighet (= försiktiga spelare som försöker vara sluga) lätt skulle bli tempofattigt, men saken är att det är inga direkt krångliga saker man råkar ut för, i alla fall inte i Barrowmaze. Varje rum går snabbt att ta sig an. Varje rum är sitt eget lilla problem. Jag blev positivt överraskad. Spelmötet var fartfyllt utan egentligen någon död stund, i skarp kontrast mot några av traddkampanjerna jag snarkat mig igenom de sista tio åren.

Jag har säkert glömt hälften jag gått och tänkt på, men det får räcka för nu.

I bästa fall kan jag få till ett möte till eller två innan sommaren är över, och jag antar att jag inte kommer att kunna motstå frestelsen att skriva om de dem här i så fall.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Sammanfattning, räd 1 (ovan).

Deltagare:
Arcanus, Lv1 Cleric/2 hp/0 xp. Hireling: Bywick, male, human torchbearer
Boris, Lv1 Elf/4 hp/0 xp. Hireling: Colwyn, male, human fighter 1; Terminator, female, war dog 2.
Norah, Lv1 Wiz/1 hp/ 0 xp. Hireling: Athila, female elf-at-arms.
Belzedude, Lv 1 Haf/6 hp/0 xp Hireling: Martle, male hafling-at-arms.

Utforskat:
Kulle 8
Kulle 6

Tid: 9 turns

Förlorade hirelings: Terminator

Förlorade rollfigurer: -

Dödade monster: 2 Giant frogs

Erövrade skatter:
2 ljushållare i koppar (24 gp)
+ 1 Svärd

XP (per rollfigur): 31
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Varning! Följande post avslöjar saker om äventyret Barrowmaze!

Det var ganska länge sedan vi spelade, så jag håller det kort.

Spelmöte 2: Den andra räden till Kummelirrgångarna
Gruppen återvände till Kandra, sålde ljusstakarna, bestämde att Boris skulle få ansvaret att bära det häftiga svärdet (som alla anade var "magiskt"), hittade en självmordsbenägen utbygdsjägare som gärna ville följa med till Kummelirrgångarna, rekryterade nya medhjälpare och efter att ha vila upp sig några dagar bar det av igen.

Väl borta vid irrgångarna valde våra hjältar att inte ge sig in i den stora kullen (de tycker den luktar fälla). De insåg då att det bara fanns kulle med en öppen ingång som de inte varit inne i, så de valde den. Den var tom, men efter lite genremässigt korrekt klämmande på en sarkofag så hittade de en av de dolda ingångarna till Barrowmaze! Ja, alltså, sarkofagen gick att vrida, och där fanns en trappa ned ...

När gruppen kom upp efter drygt två timmar och sex undersökta rum senare hade de besegrat en flock giftiga tusenfotingar, några enorma flugor, tre nekromatiker och bärgat hem stora rikedomar, inte minst tack vare lite slugt förhandlande med några bastardmutantfolk som frivilligt gav bort en stor skatt till dem!

Och allt till priset av blott en medhjälpare. Ytterligare en sa sig dock ha fått nog av riskerna och tackade för sig.

Spelmöte 2: Den tredje räden till Kummelirrgångarna

Det tog två dagar att avyttra alla skatter, köpa ny och bättre utrustning och rekrytera nya medhjälpare innan gänget åter gav sig av mot ära och berömmelse. Och helst av allt, guld!

Det första rummet de gick in i visade sig innehålla sex mycket ondsinta mumiezombier, som efter en lång strid till slut alla besegrades, mirakulöst nog utan egna förluster. Belzedude och Boris hade dock blivit sårade och därtill börjat känna sig sjuka, så gruppen beslöt att hasta mot Kandra för att hitta en bot och slicka såren.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Sammanfattning, räd 2.

Deltagare:
Arcanus, Lv1 Cleric/2 hp/34 xp. Hireling: Relda, female, human torchbearer
Boris, Lv1 Elf/4 hp/33 xp. Hireling: Colwyn, male, human fighter 1.
Norah, Lv1 Wiz/1 hp/ 33 xp. Hireling: Fi-Fi, female war dgo 2; Gaar, male, human torch bearer.
Belzedude, Lv 1 Haf/6 hp/33 xp Hireling: Martle, male hafling-at-arms.
Leofric, Lv Ftr/5 hp/0 xp.

Utforskat:
Kulle 11
Rum 50
Rum 55
Rum 56
Rum 57
Rum 52
Rum 54

Tid: 15 turns

Förlorade hirelings: Colwyn (Martle deserts)

Förlorade rollfigurer: -

Dödade monster:
6 Giant Centipedes
3 Necromnacers of Set (random enc)
5 Robber Flies

Erövrade skatter:
41 pp
35 gp
1897 sp
1532 cp
4 emeralds (75/100/200/400 gp)

XP (per rollfigur): 267

------

Sammanfattning, räd 3.

Deltagare:
Arcanus, Lv1 Cleric/2 hp. Hireling: Dinko, male halfing-at-arms
Boris, Lv1 Elf/4 h. Hireling: Buffin, male war dog 2; Durah, male human torch bearer, Carolo, male human men-at-arms; Brela, female human woman-at-arms.
Norah, Lv1 Wiz/1 hp. Hireling: Fi-Fi, female war dgo 2; Gaar, male, human torch bearer.
Belzedude, Lv 1 Haf/6 hp.
Leofric, Lv1 Ftr/5 hp.

Utforskat:
Rum 53 (delar)

Tid: 4 turns

Förlorade hirelings: -

Förlorade rollfigurer: - (Boris, Belzedude smittade med dödlig köttätande sjukdom!)

Dödade monster: 6 Huecuva

Erövrade skatter: -

XP (per rollfigur): 219
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Varning!
Följande post avslöjar saker om äventyret Barrowmaze!
Och då menar jag riktigt stora saker.






Jag såg fram mot det här mötet med viss fasa. Grejjen var den här: det finns fyra nedgångar till Barrowmaze. En annonseras öppet och det var klart sedan förra spelmötet att mina spelare betraktade den som en fälla (det är den inte). Två är nästan omöjliga att hitta. Den fjärde är placerad i en kulle som det bara är att gå rakt in i, och så leta på det mest uppenbara stället (en sarkofag). Det var den enda kulle med en öppning in i som gruppen inte redan undersökt, så det kändes som att de skulle hamna där. Varför var det jobbigt?

Jo, för att Barrowmaze har inte en traditionell indelning i levlar, den är en "dungeonsprawl", men det är uppenbart att den där sista öppningen leder ned till vad som i praktiken är nivå två. (Den självklara öppningen leder till nivå ett). Några riktigt hårda strider väntar där nere. Så jag såg framför mig en TPK på min rätt klena nivå-ett-grupp, med en enda riktigt "tank", hyrlingen Colwyn.

Och, jodå, de gick rakt in i kullen, hittade knappen på sarkofagen och ... gick ned på nivå två!

Gissa om jag var nervös!

Och sen gick allt lysande för mina noobs till OSR-spelare.

De slogs mot några tusenfotingar, ingen missade ett "save". En spelare gissade till och med rätt på var det kunde finnas en hemlig gång, men bommade sitt tärningsslag, sånt är livet!

De sprang in i ett slumässigt möte, tre nekromatiker, som de besegrade med lätthet, lyckades få ned de två med farliga spells direkt!

De mötte några "mongrelmen" med en stor skatt, och efter ett reaktionsslag och en mycket OSR-ig förhandling kom de över skatten utan strid!

Sedan sprang de då in i jätteflugorna och deras tank Colwyn blev dödad. Vid det laget hade de samlat på sig rätt mycket loot. Från det rum som låg närmast till hands att ge sig på härnäst hördes läskiga morranden. Gruppen beslöt då att återvända hem, skaffa bättre utrustning och fler medhjälpare.

Deras spelledare led rätt mycket här, då han visste att innanför den där dörren fanns ju sex stycken 2HD-monster. Det såg ut som en given TPK för mig.

Men man måste hålla god min i elakt spel. Vi gjorde som vi skulle, och så återvände gänget till Barrowmaze med rejält med extra muskler.

Där gick de rakt in i sitt livs strid.

Och det visar sig att mirakel händer. Flera oljeflaskor, en magic missile, massor med pilar och en massa turliga närstriddslag senare låg sex 2HD-monster döda. Human casulaties: 0.00.

Belzedude blev av misstag frontman, och kunde tack var sin AC och en massa tur överleva; med sina 6 HP åt tre han Huecuva träffar och stod ännu upp; jepp, jag gjorde 5 i skada med 3d6, och Belzedude har visat att Chaotic Halflings har sin egen skyddsgud.

Värre var dock att Belzedude och Boris smittades av en köttätande sjukdom som spelarna ännu inte har insett dödar deras gubbar på 1d4 dagar ...

Efter striden ville Boris spelare pusha vidare, men Arcanus och Belzedude var mer "no way, våra resurser är slut, tänk om vi får en random encounter". Väldigt OSR-igt, och förnuftet segrade; gruppen drog. I hasten glömde spelarna tom att plundra rummet de just hade renast mot alla odds ... Vad kan jag säga, de är ännu glada amatörer i gravplundrarbranschen.

Nu måste jag bestämma mig för om det finns någon magiskt helning i Kandra, och om det finns, till vilket pris.

Sammanfattningsvis, ett fett spelmöte; flera ruggigt spännande strider, förhandlingar, resurshantering, diskussioner kring taktiska val, flera för mig överraskande vändingar.

Jag älskar det här spelet. Så enkelt, så öppet.

Jag är nöjd med hur reglerna fungerar, men vill göra något snyggt sub-system kring detta med hirelings. Ska se om jag orkar arbeta på mina regler framöver.

Mina spelare blandar rätt sluga moves med nybörjarmisstag. Jag är rädd för att de ska bli övermodiga och gå på en fet smäll, men vi får väl se. Nu har de ju faktiskt fått ihop lite XP, skaffat sig bättre utrustning och har råd att hyra in rejält med extra folk.

Jag har "re-stockat" Barrowmaze och tror att nästa spelmöte kan bli riktigt intressant!

Det är dock i skrivandets stund oklart om och när det blir ett nytt spelmöte.

Stay tuned.

Och om någon vill vara med så går det bra. Detta Barrowamze ligger i Växjö.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nytt spelmöte på lördag, verkar det som. Jag håller på att arbeta ihjäl mig just nu, men lovar att posta en kort beskrivning av spelmötet så fort jag har bara lite tid och energi över.
 
Top