Nekromanti [Red Box] Kummelirrgångarna

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Skarpskytten;n261522 said:
Nytt spelmöte på lördag, verkar det som. Jag håller på att arbeta ihjäl mig just nu, men lovar att posta en kort beskrivning av spelmötet så fort jag har bara lite tid och energi över.
Jobba inte ihjäl dig! Vi väntar på rapporten tills du har tid att skriva den :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
God45;n261541 said:
Jobba inte ihjäl dig! Vi väntar på rapporten tills du har tid att skriva den :)
Nä, det är ju ingen brådska, men jag vill ju gärna berätta för er hur det går så fort som möjligt.

PS Det kommer att lugna ned sig med jobbet from 20 december. Jag hoppas kunna spela en gång i månaden under 2018.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Skarpskytten;n260275 said:
[ spoiler ] ... Jo, för att Barrowmaze har inte en traditionell ... [ /spoiler ]
Även i mer traditionella OSR-megadungeons är det vanligt att man hittar nedgångar som leder flera levels ned till nivåer som är på tok för svåra för rollpersonernas nuvarande level.

Det som ställer till problem i Barrowmaze är att det är fullt möjligt för rollpersonerna att vandra till en "djupare" level utan att spelarna är medvetna om det förrän det är för sent. (i vanliga megadungeons brukar det vara lite mer uppenbart att man vandrat för djupt och bör vända tillbaka till grundare vatten)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
anth;n261547 said:
Det som ställer till problem i Barrowmaze är att det är fullt möjligt för rollpersonerna att vandra till en "djupare" level utan att spelarna är medvetna om det förrän det är för sent. (i vanliga megadungeons brukar det vara lite mer uppenbart att man vandrat för djupt och bör vända tillbaka till grundare vatten)
Jag tänker att i en "normal" megadungeon vet (eller lär sig) spelarna att nivå ett gubbar ska försöka hålla sig på nivå ett, nivå två gubbar på nivå två och så vidare. Man vet som spelare att utmaningen ökar när man rör sig nedåt i grottan. Men i Barrowmaze kan man inte tänka så so spelare, även om man har kunskapen om hur en vanlig jättegrotta fungerar. Det gör risken rätt stor att man förr eller senare vandrar in i ett område som är alldeles, alldeles för farligt. För mina stackars spelare kan detta bli redan nu på lördag ...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Spelmötet jag skrev om den 10 november blev tyvärr inställt, men nu - efter ett fem månaders uppehåll - har vi faktiskt spelat två spelmöten. Jag har fått tag på ett par nya spelare, och har visst hopp om att det här kommer att flyga på i alla fall halvlång sikt. Dock känner jag att Barrowmaze är lite för platt för att hålla i längden och jag anar att mina spelare, som har kul på spelmötena, kanske vill ha något lite mer "modernt" (som någon sa) på lite längre sikt. Vilket betyder att jag kanske ska börja köra DnD5 istället, värre kan man väl välja. Eller köpa Dwimmermount. Eller bita ihop och skriva min egen mega-dunge.

I vilket fall. Det blev två räder på två möten, en räd som sträckte sig över ett och ett halvt möte och sedan en snabbis. Jag sammanfattar dem här, och så blir det kanske lite beskrivning och/eller reflektion i en senare post.

Sammanfattning, räd fem
Arcanus, Belzedude, Boris, och Norah, men också nytillskotten Egil och Vlaad. Egil är en ung idealist med Argagorn-komplex, Vlaad en optimistiskt trollkarl med gott hjärta. Arcanus hade med sig Dinko, en naiv hob. Norah hade med sig Fi-Fi, en glad dobbermann. Boris hade med sig krigarna Breela och Cardo.

Utforskat:
Rum 53 (klart)
Rum 41
Rum 59a-c

Tid: 19 (!) turns

Förlorade hirelings: - (Breela dödad efter räden av en köttätande sjukdom)

Förlorade rollfigurer: -

Dödade/besegrade monster:
2 giant carnivarios flies
1 zombie
1 sapphire skeleton (random)
4 giant rats (random)
6 rot grubs
2 huecuva (random)
2 sapphire skeltons (random)

Erövrade skatter: sex ädelstenar, diverse guld, totalt värde 3748 GP!?! Därtill en Helmet of Alignment Change, som dock sitter fast på Belzedude.

XP (per rollfigur): 704


Sammanfattning, räd fem
Arcanus, Boris, Norah, Belzedude och Vlaad. Dinko och Fi-Fi med som vanligt, därtill krigarna Dale (Boris) och Coldax aka "Cole" (Vlaad). [Cardo sa upp sig efter Breelas kladdiga död].

Utforskat:
Kulle 12

Tid: 6 turns

Förlorade hirelings: -

Förlorade rollfigurer: -

Dödade monster: 4 shadows

Erövrade skatter: 94 SP, misstänkt magisk läderrustning, misstänkt magisk sköld.

XP (per rollfigur): 27.


Efter räd fem ser gruppen ut som följer:

Arcanus, lv 1 Cleric, 1440 XP; AC 4; HP 2; Str 13, Dex 11, Con 8, Int 10, Wis 16, Cha 10.
Beelzedude, lv 1 Hafling, 1374 XP; AC 1; HP 6; Str 4, Dex 17, Con 13, Int 10, Wis 10, Cha 9.Helmet of Alignment Change.
Boris, lv 1 Elf, 1374 XP; AC 1; HP 4; Str 13, Dex 14, Con 13, Int 15, Wis 9, Cha 11. +1 Long Sword.
Norah, lv 1 Magic User, 1374 XP; AC 9; HP 1; Str 10, Dex 8, Con 8, Int 14, Wis 10, Cha 11.
Vlaad, lv 1 Magic User, 760 XP; AC 9; HP 4; Str 8, Dex 6, Con 9, Int 15, Wis 15, Cha 6.
Egil, lv 1 Fighter, 739 XP; AC 3; HP 3; Str 15, Dex 13, Con 8, Int 9, Wis 7, Cha 12.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Den fjärde räden blev awesum. Första spelmötet gick lysande för gruppen. De förhandlade snyggt med ett NPC-party (som fick ta allt bakom dubbeldörren till höger medan gruppen gick rakt fram), plundrade klart rum 53, och tog två rum till två slumpmöten av bara farten. Beelzedude klev på en teleporteringsfälla, men den ledde till en tom sal och hade en returcirkel så hen kom tillbaka med en dödskalle (i hjälm!) utan vidare skada. När mötet var slut var gruppen mer eller mindre helt intakt, alla besvärjelser kvar, und so weiter. Deras hyrsvärd Breela var 1 hp back och Fi-Fi 4, det var allt de betalat och de hade hittat massor med skatter. Planen är ju att avsluta varje "räd" med varje spelmöte, men det kändes löjligt i det här fallet; gruppen var fräsch och hade trängt längre in i Kummelirrgångarna än någonsin.

Det bästa som hände det här spelmötet var i rum 53. Där skulle vara en Bag of Holding, men tyckte det var lite tråkigt och en annan sak som var tråkig var att alla karaktärer (före Vlaad och Egil dök upp) inte var Lawful, så jag la in en Helmet of Alignment Change. Jag såg framför mig hur Beelzedude - som brukar vara point-man och är girigt som få - skulle få tag på den. Men. Detta är OSR och jag får inte rälsa. Och när gruppen stod där i rummet så började alla sex rollfigurer leta runt. Så jag slog 1d6. Fyra. 1 ... 2 ... 3 ... 4: Beezedude!

Jag bredde på rätt tjockt om hur cool och pimpad hjälmen var. Beelzedudes spelare: "Wow! Jag tar på den!"

Sedan slumpade jag nytt alignment.

Lawful.

Jag beskrev de tidigare okända känslor som susade genom kaos-hobens hjärna. "Jag tar av den!" DM: "Den verkar sitta fast ... "

Här tog vi tre minuter paus för att asgarva.

Och sedan spelade Beelzedudes spelar snäll, omtänksam och generös.

Lysande.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Vi plockade upp tråden djupt inne i Kummelirrgångarna. Egil spelare kunde tyvärr inte vara med, så Egil förvisades till hörndimensionen.

Det blev genast ganska tufft. Gruppen gick in i ett rum där sex "rot grubs" gick till anfall. En av dem fick tag på Breela. Enligt LLs regler är enda chansen att rädda sig att bränna bort den första rundan. Den enda spelare som fattade vad som hände var Arcanus, och hans plan var att dra ut den med händerna. Jag ville belöna hans snabba tänkande, så jag godkände det. Han fick slå ett slag - och fick ut den. Men skattletande ledde till en slumpmöte - två hårda huecuvas. Spelarna mindes att dessa var rätt hårda - och smittsamma, så de drog på med allt. En mm från varje M-U, heligt vatten, allt. Bägge bet i gräset, men både Breela och Fi-Fi blev träffade, och hårt åtgångna.

Striden ledde till ett nytt möte - två skelett. De höggs ned raskt, men gruppen var riktigt mör nu, och beslöt sig (helt korrekt) för att dra. De kom ut helskinnade med en stor skatt, stor nog för att föra Arcanus inom räckhåll för level två! Det var rätt stort.

Vi körde down-time och sedan började gruppen diskutera en andra räd. Jag hoppades att de bara skulle ta en kulle istället för att gå ned i grottorna, så vi kunde avsluta räden med spelmötet - och de kom de fram till var klokast. De ville bara få ihop XP nog för att hjälpa Arcanus bli level två.

Sen blandade DM ihop Kulle 12 och Rum 12 och gjorde massor med fel med Shadows ... men alla klarade sig, dock efter att ha gjort av med både Norahs och Vlaads mm och massor med heligt vatten, så det var den räden. Två magiska föremål fick de med sig, men inte XP nog för att Arcanus skulle få levla som det heter på äran och hjältarnas språk nuförtiden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Rot grubs *shudders*. Du är en grym spelledare!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
God45;n275652 said:
Rot grubs *shudders*. Du är en grym spelledare!
Ja, de är inte nådiga.

Enda gången jag använt dem försökte den drabbade karaktären skära ut dem med sin kniv. Jag tyckte det var tillräckligt hardcore, och lät det lyckas (för motsvarande mängd skada som att bränna ut dem hade gjort, så klart).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
God45;n275652 said:
Rot grubs *shudders*. Du är en grym spelledare!
Det är ju inte jag, de är med i äventyret. Jag kör efter manualen här, och lägger inget tillrätta.

För övrigt är det rätt skönt att köra i köpemodul i ett så här dödligt spel. Om en rollfigur stryker med så är det liksom inte mitt fel. Jag bara uttolkar vad andra har sagt. Jag vet inte om jag är stark nog att göra egna dungar och sedan släppa loss rollfigurer med 1-8 HP i dem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Skarpskytten;n275664 said:
Det är ju inte jag, de är med i äventyret. Jag kör efter manualen här, och lägger inget tillrätta.

För övrigt är det rätt skönt att köra i köpemodul i ett så här dödligt spel. Om en rollfigur stryker med så är det liksom inte mitt fel. Jag bara uttolkar vad andra har sagt. Jag vet inte om jag är stark nog att göra egna dungar och sedan släppa loss rollfigurer med 1-8 HP i dem.
Missförstå mig inte nu, det var inte kritik! :D Att Rot Gruba (eller yellow molda) spelarna är en viktig del av OSR spelledandet :D

Det är bättre när man själv skrivit dungeonen, för då får man känna sig som Saw-mördaren när deras egen dumhet och girighet dömmer dem! *Muhahahahahahhaha*!!! ????

Jigsaw har också rätt argument där: "Jag har aldrig dödat någon i ett av mina spel. De dödar sig själva!"
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
God45;n275666 said:
Missförstå mig inte nu, det var inte kritik! :D Att Rot Gruba (eller yellow molda) spelarna är en viktig del av OSR spelledandet :D
Ingen fara, jag inser att "grym" är något av det finaste man kan kalla en OSR-DM.

God45;n275666 said:
Det är bättre när man själv skrivit dungeonen, för då får man känna sig som Saw-mördaren när deras egen dumhet och girighet dömmer dem! *Muhahahahahahhaha*!!! ????

Jigsaw har också rätt argument där: "Jag har aldrig dödat någon i ett av mina spel. De dödar sig själva!"
Det år sånt här som får mig att tro att jag inte riktigt är av det rätta OSR-virket.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Men jag har ju lovat att inte bara beskriva mina spelmöten och att reflektera också, och så länge jag får några lajks per post så strävar jag vidare. Det är ju inte som att rollspelssverige svämmar över av OSR-spelrapporter. Det är mycket som skvalpar runt i mina tankar kring den här kampanjen, men jag nöjer med några ämnen.

Spelarskicklighet. Jag tycker att det går att se en viss utveckling hos min spelgrupp. De börjar bli ganska bra på att positionera sina rollfigurer och sin kanonmat. De är också bra på resurshantering: trollisarna använder sina magiska missiler i exakt rätt lägen och gruppen har lärt sig att alla som inte mannar frontlinjen eller har ett projektilvapen bär olja och heligt vatten. De visar också att de förstår när det är dags att dra hemåt. Det är bra.

Men säkerhetstänket brister ännu en del, ibland blir det rätt lösa formeringar när de ska leta genom rum och det kommer att bita dem i röven förr eller senare. De kollar inte golv och dörrar heller. Värst under de här två möten var kulle tolv. Så tar Arcanus, som har 2 HP och 60 xp kvar till nivå två, och slår ned en stenvägg till en grav, utan att ha en susning om vad som väntade. Så där stod han i första ledet när 4 shadows hoppade ut.

Magiska Görans butik. Jag har bestämt att den finns en präst nivå sex i Kandra, och min tanke var att han skulle kunna hjälpa till i nödfall. Första gången blev det bra rollspel, andra gången orkade vi inte så mycket, och jag har insett att när den tredje gången kommer så kommer ingen att orka. Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig. Nu börjar gruppen få rätt mycket guld, och "problemet" med att det inte finns så mycket att göra av med allt sitt guld på börjar visa sitt fula tryne: några har börjat prata om att köpa rullar och drycker. Jag känner inte att det går att stoppa, så jag måste hitta bra prislistor för att köpa besvärjelser och magiska föremål. Om du som läser detta har något bra tips, så blir jag glad.

Barrowmaze. Jag har aldrig varit helt såld på Bm och hade jag vetat det jag vet idag hade jag kört något annat. Efter fyra spelmöten börjar problemen visa sig. Det är mycket fyrkantiga rum med odöda i och inte så mycket mer. Fällorna är sällan mer spännande än ett hål i golvet, och det är tunt med traps-and-tricks. Ett odött tema låter kanske kul, men jag tror det passar bättre på en lite dunge än en megadunge äcen om det finns många nya former av odöda här.

Det finns tre fraktioner, två onda och en svag, så där finns inte mycket att hämta.

Strukturen utan "levels" gör att spelarna inte får några konkreta ledtrådar till hur farlig den del av dungen de befinner sig är. Det är kanske en bra idé att ha en sådan struktur som Bm när man har kört en eller annan vanlig megadungeon, men jag tycker inte det är klockrent för en nybörjargrupp.

Bm har ett stort mysterium och en kort, löst beskriven historia. Det är tråkigt, för det betyder att spelarna inte får ut något av att undersöka miljön, inga ledtrådar till andra delar av dungen, inget fluff som hänger samman eller spelar någon större roll. Jag hade velat ha mer här, och tycker att Dwimmermounts sätt att ge xp för att hitta hemlighet och dela ut side-quests verkar vara mycket bättre. (Det går så klart att bättra på Bm här, men jag känner mig inte motiverad att lägga timmar på att göra en köpt modul så bra som den borde vara).

Prepptid. En sak som Jocke skrev något om från sina dagar som ASE-DM börjar bli akut. Visst, OSR må vara ganska prepp-lätt, men en megadunge blir ganska snart rätt krävande ändå. Just nu har min grupp sex vägar att gå inne i Bm, en ingång till hela dungen de inte har använt, en teleporter de har upptäckt och de står tre rutor till från en teleporter till. Och de kanske bara vill rensa kullarna utanför tills Arcanus har levlat. Så inför nästa spelmöte behöver jag läsa på nio olika delar av dungen plus alla kullar. Det blir ganska mycket att plugga in. Och då har vi inget fraktionsspel och minimal interaktion med varelser i dungen, som jag tänker snabbt adderar ett lager av komplexitet och mer prepp-tid. Så, visst, reglerna är lätta och det finns ingen värld att plugga in, men det kan ändå bli ganska krävande att köra OSR-spel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
En grej som hänt mig med varje grupp jag kört OSR med är att spelarskickligeten går i en jämn kurva från var de olika spelarna börjar. Sedan når hela gruppen en platå där de stannar där de är ganska duktig och samkörda. Och sedan skjuter en eller två spelare ifrån medan resten står stilla. Men en eller två är bara smartare, mer taktiska, mer mörka triaden:iga. Och sedan uppstår alltid en lite obekväm period där de börjar manipulera och spela gruppen lika mycket som gruppen manipulerar och spelar dungeonen. Och det leder till att de psuedo-sociopaterna dör mindre ofta och skjuter ifrån ännu mer. Det är som att se Darwinism i rörelse.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
God45;n275887 said:
En grej som hänt mig med varje grupp jag kört OSR med är att spelarskickligeten går i en jämn kurva från var de olika spelarna börjar. Sedan når hela gruppen en platå där de stannar där de är ganska duktig och samkörda. Och sedan skjuter en eller två spelare ifrån medan resten står stilla. Men en eller två är bara smartare, mer taktiska, mer mörka triaden:iga. Och sedan uppstår alltid en lite obekväm period där de börjar manipulera och spela gruppen lika mycket som gruppen manipulerar och spelar dungeonen. Och det leder till att de psuedo-sociopaterna dör mindre ofta och skjuter ifrån ännu mer. Det är som att se Darwinism i rörelse.
Jag kan bara säga att det ska bli spännande att se hur det här utvecklar sig. I flera diskussioner har Arcanus och Beelzedude stått mot Boris, där Boris har velat fortsätta och A-B sticka. Än så länge har A-B fått sin vilja igenom, men det känns som att om Boris vinner den diskussionen så ökar risken för att gruppen tar sig vatten över huvudet. Det kan så klart också betala sig. DnD är ett push-your-luck-game, som en vis person sa.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Hans E Magnusson;n286640 said:
Blir det någon fortsättning på det här? Bra och rolig krönika att läsa.
Tack för intresset, jag har tänkt att skriva en post här sedan flera månader tillbaka men det har inte blivit klart.

Nej, det blir tyvärr ingen fortsättning.

Två spelare hoppade av (i brist på bättre ord, de glömde/"glömde" ett spelmöte, de bad om ursäkt men vidare inviter till spel möttes med radiotystnad). Två andra var mest med i väntan på en "riktig" (deras ord, de är traddspelare) kampanj. En har flyttat från stan. En hade nog varit på om jag hade frågat.

Så jag står mer eller mindre på noll här, jag har en eller kanske två intressenter som bor i Älmhult, en i Osby, bägge för långt bort från Växjö för att få till regelbundet spel, och i vilket fall blir de tillsammans bara en halv grupp. Ställd inför det sorgliga faktum att jag efter ett och halvt år av rekryteringsförsök har högt räknat en spelare så har jag givit upp. Nu vet jag att det finns folk som spelar OSR på VÄS (den lokala spelföreningen i Växjö, de spelar med Rob som hänger på FB-gruppen, vissa här vet kanske vem han är), men jag har också två gamla kompisar i stan (se ovan) som hellre ville spela något annat och ställd inför valet att satsa min tid på att kanske lyckas bygga upp en grupp med nytt folk via VÄS (där mina framstötar på FB har mötts med ett milt sagt ljumt intresse) eller att helt säkert få spela med de enda två rollspelare i Växjö som jag faktiskt känner sedan tidigare så har jag valt det senare. Så det kommer att bli DnD5 i höst och vinter, om vi nu kan få det att flyga (tre av fyra i gruppen har barn på mellan tio veckor och fem år, en fjärde bor i Kalmar).

Men!

Min tråd där jag frågar efter OSR-spelare ligger kvar här på forumet, dyker det upp nytt folk kommer jag att ta upp OSR igen, jag älskar den här spelstilen och har lärt mig mycket om hur jag ska forma den för att få den att passa mig i den lilla kampanjen jag har krönikerat här. Just nu orkar jag dock inte leta efter folk aktivt, jag blev väldigt besviken av hur det här föll ut, och det är faktiskt första gången i mitt rollspelsliv jag som vill spelleda något och inte kan hitta folk att spela med.

Eventuellt får jag göra som Björn Wäremdal och tillfredsställa mitt OSR-sug på konvent. I någon dimmig framtid hoppas jag i alla fall få köra Dwimmermount eller en egentillverkad megadunge eller bara Horror on the Hill eller den här cool dödspyramiden jag har tänkt ut eller ... Så jag hoppas på mer OSR, men det blir inte i det närmaste, det blir inte Barrowmaze och det blir inte mer med de spelare som var med i kampanjen här.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Trist att du inte kan hitta folk att spela OSR med Skarpskytten. Utan att vara närmare bekant med Växjö tycker jag ändå att en så pass stor stad borde rymma en hel hop spelsugna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
luddwig;n286699 said:
Trist att du inte kan hitta folk att spela OSR med Skarpskytten. Utan att vara närmare bekant med Växjö tycker jag ändå att en så pass stor stad borde rymma en hel hop spelsugna.
Ja, vem vet, jag kanske bara har värvat på fel fora (ha!). Jag har t ex inte försökt hitta folk genom spelbutiken i stan. Oavsett, det får bli DnD5 ett tag, så får vi se vad som händer sen.

Det finns inte många Växjöbor som är aktiva på det här forumet, jag känner bara till två som någonsin varit det, en har tystnat och en har flyttat till Malta (!).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Rackarns trist att det inte blir nåt mer! Gillat krönikorna skarpt, hade jag bott närmre hade jag varit grymt sugen på att hänga på o spela!
 
Top